ترفندهای نریختن کباب کوبیده از سیخ

بر خلاف ظاهر ساده اش، کباب کوبیده یکی از سخت ترین نوع کباب هاست که در هنگام طبخ آن باید با ترفندهای نریختن کباب کوبیده از سیخ آشنایی داشته باشید. برای تهیه این کباب خوشمزه ، باید به چندین نکته توجه داشته باشید چرا که ممکن است تمامی تلاش های شما با ریختن کباب ها بر روی آتش از بین برود.

برای درست کردن کباب کوبیده همیشه کلی سوال برایمان پیش میاید که چرا کباب به سیخ نمی چسبد؟ یا چگونه گوشت کباب را آماده کنیم؟ چه گوشتی برای درست کردن کباب کوبیده بهتر است؟ برای وا نرفتن کباب کوبیده آیا جوش شیرین یا نان خشک اضافه کنیم ؟ چه ادویه ای برای کباب کوبیده استفاده کنیم ؟ که در اینجا به صورت نکات پر اهمیت در ترفند های درست کردن کباب کوبیده به آن ها می پردازیم.

البته نیازی نیست تا یک آشپز حرفه ای باشید تا از پس درست کردن این غذای سنتی بر بیایید، تنها کافی است که تمامی مراحل را از ابتدا به درستی انجام دهید و هیچ چیزی را از قلم نیاندازید.

ما در این جا فهرستی از رایج ترین ترفندها برای داشتن یک کباب بی نقص و فوق العاده را برایتان آماده کرده ایم امیدواریم که مفید واقع گردد.

ترفندهای نریختن کباب کوبیده از سیخ

ترفندهای نریختن کباب کوبیده از سیخ:

برای آماده سازی و طبخ کباب کوبیده ساده باید نکات زیر را رعایت کرد:

1. مهم ترین نکته هنگام تهیه کباب کوبیده، آب پیاز است که حتما باید کاملا گرفته و فقط پیاز رنده شده به گوشت اضافه شود.

2. برای گرفتن آب پیاز می توانید پیاز رنده شده را در دستمال تنظیفی تمیز بریزید و آب آن را بگیرید. به طوری که حتی قطره ای آب باقی نماند. یادتان باشد که زیاده روی در مصرف پیاز باعث وارفتن کباب و ایجاد بوی بد در غذا می شود.

3. گوشت مورد استفاده در کباب کوبیده بهتر است از دو بخش چرب و خشک تشکیل شود، یعنی گوشت نسبت چربی بیشتر یا کمتری داشته باشد. بهترین قسمت ها مغز ران و شکمبه هستند که توصیه می شود مخلوط و با هم چرخ شوند.

4. هرگز برای تهیه کباب کوبیده از آرد، نان خشک یا جوش شیرین استفاده نکنید، زیرا اگر تمام نکته ها را در تهیه مایه گوشت به کار ببرید، دیگر استفاده از مواد یاد شده، آن هم برای راحت تر به سیخ کشیدن کباب، لزومی ندارد. استفاده از جوش شیرین در کباب باعث از بین بردن آهن گوشت میشود و برای استفاده مکرر اصلا توصیه نمیشود ولی اگر هر از گاهی خیلی تصادفی هوس درست کردن کباب کوبیده کرده باشید برای یکدست و زیبا کردن کباب ها و نیز چسبندگی بیشتر ،میتوانید از مقدار خیلی کمی جوش شیرین در مواد کباب کوبیده استفاده کنید.

5. استفاده از زردچوبه در تهیه این غذا خطای بزرگی است. فراموش نکنید که ادویه های مناسب کباب کوبیده، زعفران، نمک و مقدار کمی فلفل سیاه هستند. البته زعفران را در کباب کوبیده زعفرانی استفاده می کنند و لزومی ندارد که در کباب کوبیده ساده ریخته شود.

6. بعد از مخلوط کردن تمام مواد با هم، بهتر است که چند ساعت گوشت در یخچال بماند تا در اصطلاح آشپزی «بیات» شود. این کار باعث می شود گوشت به سیخ کشیده شده نریزد.

7. برای حالت چسبندگی بیشتر گوشت ها و برای اینکه از روی سیخ نریزند آنها را کاملا ورز دهید و بعد حدود 4 تا 5 ساعت در یخچال قرار دهید تا مغز گوشت کاملا سرد شود. حتی بعد از اینکه کبابها را به سیخ گرفتید مجددا آنها را یک ساعت دیگر داخل یخچال یا فریزر قرار دهید تا سرد شوند و خودشان را بگیرند.

8. فاصله سیخ ها از آتش نباید کم باشد زیرا باعث می شود کباب ها بسوزند. این فاصله زیاد هم نباید باشد تا کباب ها نپخته باقی نمانند. تند تند چرخاندن سیخ ها هم باعث می شود مغز کباب ها نپخته بماند پس به آرامی آنها را روی آتش بگردانید.

9. صرف نظر از ارزش غذایی، خوش طعم ترین نوشیدنی با کباب کوبیده دوغ مزه دار شده با سماق، گل سرخ، نعناع و پونه خشک است که توصیه می شود با نمک کم تهیه شود.

بیشتر بخوانید : طرز تهیه کباب مرغ با سیخ کباب چوبی 

10-قبل از به سیخ کشیدن گوشت کمی سیخ را با آب نم کنید.

11-اگر می‌خواهید از منقل و ذغال برای درست کردن کباب کوبیده خانگی حرفه‌ای استفاده کنید باید آتش فروکش کرده و فقط ذغال‌ها قرمز و گداخته باشند.

12-در صورت تمایل می‌توانید کمی زعفران آب شده هم موقع ورز دادن گوشت اضافه کنید.

13-اضافه کردن آرد یا آرد سوخاری یا حتی نان خشک ریز شده طعم لذیذ و حالت نرم و آبدار کباب را از بین می‌برد.

14-سیخ های کباب در هنگام استفاده حتما باید تمیز و خشک باشند.

ترفندهای نریختن کباب کوبیده از سیخ

15-گوشتی را که تهیه کردید و برای کباب کردن میخواهید استفاده کنید نباید بشویید ، چون چسبندگی خود را از دست می دهد و هنگام سیخ زدن و کباب شدن میریزید.یکی از نکاتی که باعث منسجم شدن کباب کوبیده رستورانی می شود این است که گوشت را قبل از چرخ کردن نمی شویند، پس گوشت کباب را نباید بشویید. این کار باعث می شود که گوشت چسبندگی خودش را از دست بدهد. به همین دلیل بهتر است از مراکز پروتئینی معتبر گوشت را تهیه کنید.

16-یکی از راههایی که برای چسبندگی گوشتها می توان انجام داد اضافه کردن مقداری گوشت مرغ چرخ شده به گوشت قرمز کبابی است. چرا که گوشت مرغ چسبندگی بالایی دارد. شما هم می توانید برای چسبندگی بیشتر، کمی گوشت مرغ چرخ شده نیز به مواد کباب اضافه کنید. البته این کار الزامی نیست.

17- دو طرف گوشتهای به سیخ کشیده شده را از بالا و پایین خوب با دست فشار دهید تا به سیخ بچسبند. هنگام کباب زدن، می توانید سیخ و همین طور دستتان را با کمی آب پیاز خیس کنید. دو طرف گوشت های به سیخ کشیده شده را از زیر و رو به خوبی با انگشتان فشار دهید تا به سیخ چسبیده و رد انگشتتان روی کباب شکل بدهد.

18-حرارت اولیه آتش منقل گازی و یا ذغالی هنگامی که کباب ها را روی آن قرار می دهید باید خیلی زیاد باشد و باید با قدرت روی آتش زغال باد بزنید سیخ ها را باید تند تند پشت و رو کنید تا یک طرف آن بیشتر روی آتش نباشد. وقتی هم که گوشت ها خودشان را گرفتند حرارت را کم کنید و یا باد زدن را به آرامی انجام دهید.

19- برای این گوشت کباب کاملا یکدست باشد، بایدگوشت و دنبه را با هم چرخ کنید، به این صورت که گوشت و تکه های چرب یار به صورت کوچک خرد کنید و به صورت ترکیبی چرخ کنید. . برای اینکه گوشت کاملا له شود می توانید بیش از یک بار آن را چرخ کنید.

20-گوشت کباب کوبیده باید با پیاز مزه دار شود. متناسب با میزان گوشت، یک یا چند پیاز را رنده ریز کنید و سپس به خوبی آب اضافی آن را جدا کنید.( این آب پیاز را دور نریزید). بهتر است از میکسر استفاده نکنید چرا که میکسر پیاز را کاملا پوره و له می کند. پیاز آب دار در مایع کباب، حتما آن را خراب می کند. این مورد یکی از مهم ترین و کلیدی ترین نکات در ترفندهای نریختن کباب کوبیده از سیخ است.

21- هتر است یک اسکاچ و سیم ظرفشویی مخصوص سیخ کباب کنار بگذارید. بعد از هر بار استفاده، سیخ ها را با دقت بشویید تا هیچ اثری از چربی یا سوختگی روی آن نباشد. سیخ باید کاملا تمیز و خشک باشد تا بتوانید روی آن کباب بزنید.

بیشتر بخوانید : طرز تهیه ی کباب شامی 

22- برای داشتن کباب خوشمزه بهتر است آن را روی ذغال کبابی کنید. البته کباب پز نیز می تواند به شکل یکسانی حرارت را منتقل کند و برای این کار مناسب است. در ابتدای کباب کردن، باید شعله بالا باشد تا روی کباب خودش را کمی بگیرد. باید به سرعت سیخ ها را بچرخانید و همین طور آتش را باد بزنید. با این کار هر دو سمت کباب به شکل یکسانی نیم پخت می شود. بعد از نیم پخت شدن کباب ها، باید حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا کباب ها به خوبی مغز پخت شوند.

23 – برای اینکه ذغالهایتان سریع تر مشتعل شود سعی کنید از ژل آتش زا استفاده کنید.

چگونه گوشت کباب را آماده کنیم؟

بهترین پیشنهاد برای گوشت مناسب کباب کوبیده، ترکیب گوشت گوسفندی و گوساله است. تریک گوشت چرب و خشک بهترین تریکیب برای نریختن کباب کوبیده از سیخ است.

بهترین انتخاب برای گوشت کباب کوبیده چیست ؟

بهترین گزینه هم برای ترکیب گوشت کباب کوبیده، گوشت سردست یا ران گوساله و قلوه‌گاه گوسفندی (دوسوم گوشت گوسفندی و یک سوم گوشت گوساله) است.

اگر فقط از گوشت گوساله استفاده کنید کباب سفت و خشک‌شده و اگر فقط از گوشت گوسفندی استفاده کنیم کبابتان بیش‌ازحد چرب میشود و از روی سیخ‌ها می افتد. اگر دوست دارید کبابتان چرب تر باشد می توانید مقداری دنبه به مواد اضافه کنید. اگر دوست دارید بافت لذت بخشی از کباب کوبیده داشته باشید حداقل 2-3 بار گوشت را چرخ کنید.

توجه داشته باشید که برای درست کردن کباب کوبیده نباید گوشت را شست و یک پیشنهاد که در بالا هم به آن پرداختیم اضافه کردن مقداری گوشت مرغ برای ریختن کباب کوبیده از سیخ است.

 

سخن پایانی

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به آشپزی عشق می ورزند به کمک لینک زیر می توانید آموزش چند مدل پیتزای مختلف را نیز یاد بگیرید :

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

غذاهای نونی برای شام

برای مهمانی و دورهمی ها شام چی درست کنم که همه راضی باشند؟

زمانی که نام مهمانی و دورهمی به گوش می رسد، یک مادر ایرانی به دنبال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *