افسردگی پس از مهاجرت چیست؟

همه ی انسان ها بعد از تغییر و تحولات ناگهانی دچار شوک می شوند و تغییرات یکباره در زندگی همانند دوران بلوغ در نوجوانی عمل می کند دورانی که فرد کودک دچار شوکه شدن از تغییراتی است که در او شکل گرفته و از طرفی دلتنگ دوران کودکی و نقش کودکی خود است و از طرفی در وادی بزرگسالی قرار گرفته است و دچار استرس است و نزدیکترین افراد به این حالت مهاجران هستند که بعد از مهاجرت دچار نوعی استرس و افسردگی می شوند چرا که مسیر زندگی آنها به یکباره تغییر کرده است.

استرس پس از مهاجرت چیست ؟

حالتی تنش زا است که اغلب روحیه فرد را درگیر می کند و فرد به دلیل جدایی از خانه و عزیزان خود یا جدایی از وطن خود احساس غربت و دلتنگی و بی قراری می کند و ریتم عادی جسمی و روحی او به هم می خورد.

علائم استرس پس از مهاجرت :

در محیط و وجود هر فرد فعل و انفعالاتی روی می دهد که در تولید استرس وی به شدت نقش دارد و برخی از این علائم که به استرس در مهاجران منتهی می شود عبارتند از :

  • افکار نا امید کننده
  • نوسانات خلقی
  • افکار تنهایی
  • گریه و بی قراری
  • فشار روانی
  • افکار بازگشتن به مکان قبلی
  • احساس ناامنی
  • عدم تمرکز در محیط جدید

افسردگی بعد از مهاجرت

 

پناهندگان مهاجرت یا اسکان مجدد در معرض ضربه و آسیب روحی و همچنین در معرض اختلالات روانی مانند اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلال دائمی پیچیده (PCBD) قرار دارند. نتایج تحقیقات در زمینه مهاجرت نشان داده است که عوامل استرس زای پس از مهاجرت با پایین آمدن سلامت روان  و اثرات درمانی ، بیشتر مرتبط بوده است.

پناهندگان اسکان داده شده در کشورهای غربی به دلیل درگیری های مسلحانه ، آزار و اذیت و یا بلایای طبیعی در کشورهای مبدا خود معمولاً در معرض حوادث آسیب زا و از دست رفته قرار دارند . جای تعجب نیست که در این گروه اختلالات روانی مانند اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) اغلب مشاهده می شود که شیوع آن بین 35 تا 47٪ متفاوت است . اخیراً ، به اختلال پیچیدگی دائمی (PCBD) ، که با غم و اندوه ناتوان کننده و طولانی مدت مشخص می شود ، به عنوان شکل دیگری از آسیب شناسی روانی دیده می شود که معمولاً در پناهجویانی که بدنبال بازگشت هستند سلامت  و آرامش روان، کمتر دیده می شود

پناهندگان مستقر در یک کشور جدید اغلب عوامل استرس زای پس از مهاجرت را تجربه می کنند که این عوامل استرس زا عبارتند از :

  •  عوامل اقتصادی – اجتماعی ، به عنوان مثال ،مسائل امنیت مالی و مسکن و مشکلات کاری .
  •  عوامل اجتماعی و بین فردی ، به عنوان مثال ، جدایی خانواده ، پیوستن به خانواده ، عدم حمایت اجتماعی ، تغییر در نقش های اجتماعی ، تبعیض و تغییر در وضعیت اقتصادی اجتماعی
  •  روند و سیاست های مهاجرت ، یعنی بازداشت ، مدت زمان پناهندگی ، مدت زمان محدود اجازه اقامت و در نتیجه ، مشکلات زندگی مانند درگیری خانوادگی و مسکن ناپایدار

ارتباط بین عوامل استرس زای پس از مهاجرت و نتیجه درمان ،یک موضوع مهم تحقیقاتی است زیرا این عوامل استرس زا ممکن است از چند جهت با شرایط موفقیت آمیز درمان تداخل داشته باشند . اولا ، بیماران پناهنده ممکن است با مدیریت و تنظیم راه حل های عوامل استرس زای پس از مهاجرت بیش از حد مشغول شوند و این می تواند منجر به توقف آنها شود و درمان آنها به خطر افتد.

دوم ، در جلسات درمانی ممکن است زمان کمتری برای انجام درمان وجود داشته باشد ، زیرا بحث در مورد عوامل استرس زای اجتماعی فعلی، زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد. علاوه بر این ، گاهی اوقات ممکن است پناهنده از پزشک بالینی بخواهد که برای مشکلات پس از مهاجرت خود چاره ای اندیشد ، که این امر می تواند منجر به کند شدن روند درمان شود.

عوامل استرس زای بدو مهاجرت

برای کنار آمدن با استرس بعد از مهاجرت چه کنیم ؟

خود را در محیط بیرون سرگرم کنید:

وقتی مهاجرین زمان بیشتری را در خانه صرف کنند احساس دوری و فشار از وطن بیشتر در وجود آنها ریشه می دواند و محیط بیرون محیط مناسبی است برای انباشته نشدن این تجمع ها.

سعی کنید از موزیک های شاد و انرژی بخش استفاده کنید :

موسیقی می تواند ایجاد شادی و آرامش کند و انسان را از افکار منفی رها کند بنابرین سعی کنید اوقاتی که در خانه یا ماشین تنها هستید از یک موسیقی آرامش بخش استفاده کنید

خود را به کار یا هنری مشغول کنید :

وقتی تمام وقت انسان ها پر باشد کمتر می تواند به مشکلات زندگی فکر کند بنابرین پیشنهاد می کنیم خود را با کار یا هنری که علاقه دارید مشغول نمایید

تاثیر دوستان جدید را دست کم نگیرید:

دوستان جدید می توانند در شرایط بحرانی به داد انسان برسند و خلاهای عاطفی او را پر کنند بنابرین سعی کنید محیط خود را از دوستان زیاد پر کنید و با  صحبت کردن و درد و دل کردن با آنها خود را از تنش ها تخلیه کنید.

کمک گرفتن از یک مشاور خوب

اگر در موقعیتی غریب به ناچار قرار گرفتید سعی کنید با یک مشاوره ی خوب در ارتباط باشید چرا که هر موقع که در غربت به تنگنا رسیده باشید یا تنهایی فشار زیادی به شما وارد آورده باشد با صحبت کردن با یک مشاوره آگاه می توانید زندگی خود را به سمت و سوی آرامش هدایت کنید و در موقعیت های بحرانی زندگی تصمیمات صحیحی بگیرید

بسیاری از افراد هستند که پس از مهاجرت و عدم مراجعه به یک مشاوره خوب زندگی خود را بن بست رسیده و شکست خورده دیده اند و عواقب بسیار بدتر را دچار خود نموده اند بنابرین داشتن یک مشاوره خوب نه تنها به شما در حل مشکلات کمک می کند بلکه می تواند به عنوان یک فرشته و ناجی خوب برای سازگاری شما با محیط  کمک نماید.

وفق دادن با محیط جدید همواره یک شبه صورت نمی گیرد و برای این حالت، مدتی زمان لازم است تا انسان با شرایط جدید سازگار شود و بعد از مدتی خواهد دید نه تنها به محیط جدید وابسته شده است بلکه هرگز تمایلی ندارد که به محیط قبلی خود بازگردد و حتی مشاهده شده است که در صورت بازگشت فرد به محیط قبلی ، مدام احساس بی تابی می کند برای محیط جدید و در نهایت این سخن را همواره به خاطر داشته باشید که انسان به همه چیز عادت می کند به جز عادت نکردن.

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

ذهن پویا چیست؟ راه‌های رسیدن به آن

اکثر ما از قدرت ذهن بی‌خبر هستیم و کمتر برای پرورش آن وقت می‌گذاریم. ذهن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *