چگونه در خانه تست سرطان سینه انجام دهیم؟

سرطان سینه یکی از شایع ترین سرطان ها در بین زنان در ایران و جهان است. یکی از بهترین راه ها برای تشخیص زودهنگام و سریع سرطان سینه خودآزمایی سینه ها در خانه و به صورت ماهیانه میباشد. تشخیص سریع سرطان به عدم گسترش بیماری و بدخیم شدن سرطان شما کمک میکند. بنابراین یکی از مهم ترین کار هایی که همه زنان باید ماهانه انجام دهند چک کردن سلامت سینه و پستانشان است.

غربالگری به منظور پیشگیری از سرطان بسیار موثر است. چرا که در تشخیص ابتدایی ترین مراحل امکان بهبود را افزایش می دهد.

سرطان سینه

روش های تشخیص سرطان سینه

  • معاینه ماهیانه توسط خود فرد
  • معاینه  دوره ای توسط پزشک متخصص
  • انجام ماموگرافی، سونوگرافی و یا نمونه برداری در شرایط حاد

خودآزمایی سینه چیست؟

خودآزمایی سینه نوعی روش غربالگری است که می توانید در خانه برای تشخیص توده های سرطانی سینه هایتان انجام دهید.

 

خودآزمایی سینه می تواند به موارد زیر کمک کند:

تومورسایسترها و دیگر ناهنجاری ها در پستانها

تصور می شد که خودآزمایی سینه یک فرآیند غربالگری مناسب برای تشخیص سرطان سینه است. در حال حاضر ، خودآزمایی کمتر از سایر تکنیک ها ، مانند ماموگرافی منظم ، موثر است. این امر باعث شده گروه هایی مانند انجمن سرطان آمریکا تست های خودازمایی سرطان پستان را اختیاری بدانند.

 

بیشتر بخوانید : کدام بیماری ها در تست غربالگری مشخص می شود؟

 

سرطان سینه

با این حال ، خودآزمایی سینه به شما کمک می کند تا با شکل ، اندازه و بافت پستان خود آشنا شوید. این مهم است زیرا می تواند به شما کمک کند تشخیص دهید چیزی که احساس می کنید طبیعی است یا غیر طبیعی است. هر زمان احساس ناهنجاری در پستان خود کردید ، به پزشک خود بگویید. غربالگری یکی از راحت ترین و در دسترس ترین راه ها برای تشخیص سرطان سینه است.

 

چگونه می توان برای خودآزمایی سینه آماده شد؟

 

بهترین زمان برای انجام خودآزمایی سینه چند روز پس از پایان سیکل قاعدگی ماهانه است. تغییرات هورمونی می تواند اندازه و احساس پستان شما را تحت تأثیر قرار دهد ، بنابراین بهتر است معاینه را هنگامی انجام دهید که پستان شما در حالت طبیعی قرار دارد.

زنانی که قاعدگی ندارند باید روز خاصی را برای انجام امتحان انتخاب کنند ، مانند اولین روز هر ماه.

شما همچنین باید یک دفترچه از تست های انجام شده توسط خود را داشته باشید. این به شما کمک می کند هر تغییری را که در پستان خود مشاهده کرده اید ردیابی و ثبت کنید.

 

نحوه انجام خودآزمایی پستان برای تشخیص سرطان سینه :

در حالی که دستانتان بر روی پهلوهایتان است ، در مقابل آینه بایستید.

سینه های خود را از نظر بصری بازرسی کنید:

تغییر در اندازه ، شکل یا تقارن کوچک کردن نوک سینه واژگون شدن برجستگی های نامتقارن در پایین و…

سپس هر دو دست خود را به بالای سرتان ببرید و دوباره بررسی کنید.

با استفاده از بندهای انگشتان خود ، و نه نوک آنها ، سینه های خود را در حالی که دراز کشیده اید ، بررسی کنید. و بار دیگر اینکار را زیر دوش انجام دهید زیرا آب و صابون زیر دوش به شما اجازه می دهد تا انگشتان شما به راحتی روی پوست سر بخورند. با استفاده از فشارهای مختلف و صرف وقت ، انگشتان خود را روی پستانهای خود به صورت مارپیچ از نوک پستان ماساژ دهید. به بالای پستان نزدیک شوید و به سمت استخوان یقه ،  مرکز استخوان سینه و به طرفین و نزدیک زیر بغل بروید. بار دیگر یک بازو خود را بر روی سر خود قرار دهید و در حالی که سینه خود را با دست دیگر ماساژ می دهید مانند بالا با بند انگشتان خود سینه ها را چک کنید. در آخر ، به آرامی نوک سینه های خود را فشار دهید تا ترشحات شما بررسی شود.

 

بیشتر بخوانید : 4 علامت غیر معمول در سینه که نیاز به معاینه ی پزشک دارد

 

 

 

خطرات خودآزمایی سینه برای تشخیص سرطان سینه :

هیچ خطر پزشکی در خودآزمایی سینه وجود ندارد. یافتن یک توده در پستان شما می تواند نگران کننده باشد ، اما اکثر توده های پستان بدخیم یا سرطانی نیستند. به طور معمول توسط سایر شرایط خوش خیم ایجاد می شود.

 

تشخیص سرطان سینه

 

بعد از خودآزمایی سینه:

 

اگر یک توده یا ناهنجاری پیدا کردید ، وحشت نکنید. به یاد داشته باشید که اکثریت افراد دارای ناهنجاری های پستان خوش خیم یا غیرسرطانی هستند.

علاوه بر سرطان ، توده های پستان می توانند ناشی از موارد زیر باشند:

فیبروآدنوما ، که یک تومور خوش خیم در بافت پستان است ، بیماری پستانک فیبروکیستیک ، سینه های دردناک و گلوله ای ناشی از تغییرات هورمون پاپیلوم داخل رحمی ، که یک تومور کوچک و خوش خیم در مجاری شیر است ، نکروز چربی مختصر ، که به توده های تشکیل شده توسط کوفتگی ، مرده ، یا بافت چربی آسیب دیده

این بدان معنی نیست که شما باید یک توده یا ناهنجاری را نادیده بگیرید. اگر توده ای پیدا کردید ، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید تا پستان شما به طور حرفه ای معاینه شود.

شما میتوانید با انجام تستی که در مقاله گفته شد از سلامت خود اطمینان پیدا کنید و در صورتی که یکی از علائم را مشاهده کردید با دکتر خود درمیان بگذارید.

بیشتر بخوانید : انواع جراحی زیبایی پستان

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

میزان ویتامین ث مورد نیاز بدن در روز چقدر است؟

میزان ویتامین ث مورد نیاز بدن در روز چقدر است؟

میزان مصرف قرص ها و ویتامین ها از جمله ویتامین ث، دی، آ و… بیش …

یک نظر

  1. چقدر خوب توضیح داده بودید من فکر میکردم این کار خیلی سختیه و پروسه طولانی داره که وقتمو میگیره ممنون که اطلاع رسانی دقیقی کردید درباره این موضوع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *