معرفی بهترین رمان های جهان

بهترین رمان های جهان کدام هستند؟ اگر قصد مطالعه یک رمان جذاب را داشته باشید، گزینه‌های بسیار زیادی پیش روی شما قرار دارند.

اما انتخاب اینکه کدام یک را زودتر مطالعه کنید، کاری تقریبا سخت است.

در ادامه‌ی این مطلب، ما با بررسی مقاله‌های مجله‌های بزرگ دنیا نظیر تایمز، به معرفی بهترین رمان های جهان می پردازیم که می‌تواند در تسهیل انتخاب شما بسیار کاربردی باشد.

برترین رمانهای جهان

معرفی بهترین رمان‌های جهان

ناطور دشت – جروم دیوید سالینجر

ناطور دشت اثر جروم دیوید سالینجر یکی از بهترین رمان های جهان است که ابتدا در سال 1951 منتشر شد و توانست تبدیل به یکی از محبوب‌ترین رمان‌های تاریخ شود. این کتاب سه بار، ابتدا در دهه 1340 خورشیدی توسط احمد کریمی، بار دیگر در دهه 1370 به قلم محمد نجفی و بار سوم در سال 1394 توسط انتشارات میلکان با ترجمه آراز بارسقیان به فارسی ترجمه شده‌ است.

این کتاب برای بزرگسالان منتشر شده بود؛ اما به‌دلیل داستان نوجوان‌پسندانه آن مورد توجه نوجوانان زیادی قرار گرفت. خلاصه داستان کتاب ناطور دشت بدین شرح است: هولدن کالفیلد نوجوانی هفده ساله است که در لحظه آغاز رمان، در یک مرکز درمانی بستری است و ظاهرا قصد دارد آنچه را پیش از رسیدن به این‌جا از سر گذرانده برای کسی تعریف کند و همین کار را هم می‌کند و رمان نیز بر همین پایه شکل می‌گیرد.

در زمان اتفاق افتادن ماجراهای داستان، هولدن پسر شانزده ساله‌ای است که در مدرسه شبانه‌روزی پنسی تحصیل می‌کند و حالا در آستانه کریسمس به علت ضعف تحصیلی (چهار درس از پنج درسش را مردود شده و تنها در درس انگلیسی نمره قبولی آورده‌است) از دبیرستان اخراج شده و باید به خانه‌شان در نیویورک برگردد.

کارشناسان و طرفداران کتاب، رمان ناطور دشت را به دلیل داستان قوی و مدرن خود مورد ستایش قرار دادند. درواقع این کتاب بسیار جلوتر از زمان خود بود و به همین دلیل نیز در زمان‌ کنونی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

قلعه حیوانات – جرج اورول

کتاب قلعه حیوانات (که با نام مزرعه حیوانات نیز شناخته می‌شود) اثر جرج اورول نیز جزو بهترین رمان های جهان است که در سال 1945 منتشر شد. این کتاب طی جنگ جهانی دوم نوشته شد و در ابتدا نتوانست فروش زیادی داشته باشد؛ اما طی اواخر دهه 50 و فروکش کردن آتش جنگ توجه طرفداران زیادی را به سمت خود جلب کرد. این کتاب در ایران بارها توسط مترجمان گوناگون ترجمه و عرضه شد. کتاب قلعه حیوانات در ایران نیز بسیار فروش کرد و توانست تبدیل به یکی از محبوب‌ترین رمان‌های خارجی در کشور شود.

پس از موفقیت این کتاب اقتباس‌های سینمایی و تئاتری گوناگونی از آن ساخته شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. یکی از دلایل اصلی موفقیت این کتاب مربوط به شخصیت‌پردازی فوق‌العاده آن می‌شود. طرفداران پس از خواندن این کتاب پی می‌برند هیچ‌گونه شخصیت اضافی و بیهوده در داستان آن وجود ندارد. هرکدام از این شخصیت‌ها دارای نماد مجزایی هستند که باعث منحصربه‌فرد بودن آن‌ها می‌شوند.

خلاصه داستان این کتاب بدین شرح است: داستان با توصیف شبی شروع می‌شود که خوکی به نام میجِر پیر حیوانات را جمع کرده و از ظلمی که انسان بر حیوانات روا داشته برای آنان سخن می‌گوید و حیوانات را به شورش علیه انسان دعوت می‌کند. وی سپس یک سرود قدیمی به نام جانوران انگلستان را به آنان یاد می‌دهد که بعدا به سرودی انقلابی در بین حیوانات مزرعه تبدیل می‌شود. پس از چندی حیوانات در پی شورشی مالک مزرعه به نام آقای جونز را از مزرعه بیرون کرده و خود اداره آن را به دست می‌گیرند. پس از این انقلاب حیوانی، خوک‌ها (که از هوش بالاتری نسبت به سایر حیوانات برخوردارند) نقش رهبری حیوانات مزرعه را به دست می‌گیرند.

معرفی بهترین رمان های جهان

فرانکنشتاین – مری شلی

فرانکنشتاین اثر مری شلی یکی دیگر از بهترین رمان های جهان است که ابتدا در سال 1818 منتشر شد. بعد از موفقیت بسیار بالای این کتاب، آثار سینمایی زیادی از آن ساخته شد که برخی از آن‌ها بسیار مورد تحسین قرار گرفت. مهم‌ترین ویژگی کتاب فرانکنشتاین که باعث تحسین گسترده کارشناسان نیز شده بود غنای شخصیت‌های آن بود. خواننده خیلی زود بعد از خواندن این کتاب می‌تواند با شخصیت‌ها ارتباط برقرار کرده و با آن‌ها هم‌ذات‌پنداری نماید.

خلاصه داستان رمان فرانکنشتاین بدین شرح است: فرانکنشتاین دانشمند جوان و جاه طلبی است که با استفاده از کنار هم قرار دادن تکه‌های بدن مردگان و اعمال نیروی الکتریکی جانوری زنده به شکل یک انسان و با ابعادی اندکی بزرگ‌تر از یک انسان معمولی می‌سازد. موجودی با صورتی مخوف و ترسناک که بر همه جای بدنش رد بخیه‌های ناشی از دوختن به چشم می‌خورد. این موجود تا بدان حد وحشتناک است که همگان، حتی خالقش از دست شرارت‌های او فرار می‌کنند. هیولایی که خالقش نیز نمی‌تواند آن را کنترل کند و خود مقهور آن می‌شود.

به جز هیولا و فرانکشتاین، یکی دیگر از شخصیت‌هایی که بسیار مورد توجه قرار گرفت شخصیت کاپیتان رابرت والتون بود. والتون محققی است که برای یک سفر اکتشافی راهی قطب شمال می‌شود و در راه ویکتور فرانکنشتاین را (که در تعقیب هیولا بود) از دریا نجات داده و داستان او را می‌نویسد و برای خواهرش می‌فرستد.

بهترین رمان در جهان

زنان کوچک – لوییزا می الکات

زنان کوچک اثر لوییزا می الکات را نیز می‌توان جزو بهترین رمان های جهان دانست که جلد نخست آن در سال 1868 منتشر شد. از این رمان نیز آثار سینمایی و برنامه‌های مختلفی تولید شده که مورد استقبال قرار گرفته است. دو فیلم با نام زنان کوچک که در سال‌های 1994 و 2019 اکران شدند از بقیه آثار سینمایی موفق‌تر بودند.

بعد از موفقیت جلد نخست، الکات جلد دوم را با نام همسران خوب نوشت که به اندازه جلد نخست موفق بود. الکات همچنین در ادامه داستان را با کتاب‌های مردان کوچک و پسران جو ادامه داد. شخصیت اصلی داستان دختری 15 ساله به نام جو است؛ او علاقه‌مند به خواندن و نوشتن است و صفحه به صفحه کتاب و نمایشنامه می‌نویسد. او خود را به شکل یک پسر در می‌آورد و دوست ندارد که به علت دختر بودن در همه کارها محدودیت داشته باشد. بهترین و صمیمی‌ترین دوست او تئودور لارنس است که جو او را تدی صدا می‌زند. جو معلم اخلاق و محرم اسرار خواهر خود، بت است. اسم کامل او ژوزفین است و به عنوان همدم در خانه عمه پیر خود کار می‌کند.

خلاصه داستان این کتاب بدین شرح است: داستان در مورد خانواده مارچ است که قبلا پولدار بوده‌اند ولی الان وضعیت خوبی ندارند و پدرشان برای کمک به سربازان وطن به جنگ رفته‌ است و و حالا آن‌ها سعی می‌کنند زندگی خود را اداره کرده و در کنارش به مردم محتاج کمک کنند. آن‌ها همگی زندگی نسبتا سختی دارند و از یکدیگر حمایت می‌کنند و ماجراهای جالبی برایشان پیش می‌آید.

معرفی بهترین رمان های جهان

صد سال تنهایی –گابریل گارسیا مارکز

صد سال تنهایی یکی دیگر از بهترین رمان های جهان است که توسط نویسنده مشهور گابریل گارسیا مارکز نوشته و در سال 1967 به زبان اسپانیایی منتشر شد. این اثر از همان ابتدا مورد استقبال طرفداران کتاب قرار گرفت. تمام نسخه‌های چاپ شده این اثر در همان هفته نخست کاملا فروش رفت. این کتاب تاکنون به بیش از 30 زبان دنیا ترجمه شده و بیش از 30 میلیون نسخه فروش کرده است. مارکز برای خلق این اثر موفق شد در سال 1982 جایزه نوبل ادبیات را به‌دست آورد.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که این رمان تحسین منتقدان را به همراه داشت، مربوط به شخصیت‌پردازی محشر آن می‌شود. داستان این رمان از زبان سوم شخص حکایت می‌شود. سبک این اثر از نوع رئالیسم جادویی است؛ ناپدید شدن و مرگ بعضی از شخصیت‌های داستان به جادویی شدن روایت‌ها می‌افزاید. رمان صد سال تنهایی در ایران توسط مترجم‌های گوناگون ترجمه و منتشر شده است.

خلاصه داستان این رمان بدین شرح است: داستان در یکی از شبه جزایر کارائیب و به طور کلی در کشورهای آمریکای جنوبی آغاز می‌شود. این کتاب داستان زندگی 6 نسل از خانواده‌ای را نقل می کند که در دهکده ماکاندرو زندگی می‌کنند. داستان از صحنه اعدام سرهنگ اوئرلیانو بوئندیا آغاز می‌شود که روبه‌روی جوخه اعدام ایستاده و خاطرات گذشته‌اش را مرور می‌کند. سرهنگ به کودکی‌اش می‌رود، زمانی که در سراسر ده فقط 20 خانه خشتی بود.

رمان های جهان

دن کیشوت – میگل سروانتس

دن کیشوت اثر میگل سروانتس جزو بهترین رمان های جهان است که بخش نخست آن در سال 1605 و بخش دوم آن در سال 1615 منتشر شد. این کتاب در زمان مهمی نوشته شد و و شیوه نگارش آن نیز دارای اهمیت بالایی بود. به عقیده بسیاری از کارشناسان هیچ کتابی به اندازه دن کیشوت راجع‌به عشق و علاقه ملل گوناگون صحبت نکرده است. بسیاری از کتاب‌ها تنها به یک قوم و ملت اختصاص دارند و از حدود مرز یک کشور فراتر نمی‌روند، بسیاری دیگر نیز در میان ملل دیگر خواننده دارند اما تنها مورد پسند طبقه روشنفکر یا مردم عادی یا طبقات ممتازاند.

دن کیشوت به شکلی نوشته شده که هر فردی با هر نژاد و تفکری از خواندن آن لذت می‌برد. این رمان در ایران توسط مترجم‌های گوناگونی ترجمه و منتشر شده است. دن کیشوت در ایران نیز طرفداران زیادی دارد.

خلاصه داستان رمان دن کیشوت بدین شرح است: آلونسو کیشانو پنجاه‌ساله و نه چندان ثروتمند، لاغر اندام و با صورت استخوانی به همراه خواهرزاده‌اش، آنتونیا و خدمتکار بداخلاقش در روستای اسپانیایی لامانچا زندگی می‌کند. کیشانو در اغلب کارهایش مردی عملگراست. او نسبت به هم‌رده‌هایش در جامعه، کشیش روستا و طبقه خدمتکاران مهربان است. کیشانو برای طبقه حاکم احترام ویژه‌ای قائل است و آن‌ها را بدون چون و چرا از خود بالاتر می‌داند. او نه میلی به ثروت و مقام دارد و نه فقر آبرومندانه‌اش مایه کج‌خلقی‌اش می‌شود. باارزش‌ترین دارایی کیشانو که کتاب‌خوان و اهل تفکر است، کتاب‌هایش هستند. او تحت تاثیر کتاب‌هایش، ابتدا به آیین‌ها، ماجراها و قصه‌های شوالیه‌گری علاقه‌مند می‌شود و سپس به تدریج شیفته شوالیه‌های ماجراجویی می‌شود که دنبال ماموریتی شرافتمندانه و آرمانی هستند.

معرفی بهترین رمان های جهان

من پیش از تو – جوجو مویس

من پیش از تو اثر جوجو مویس را باید یکی از بهترین رمان های جهان دانست که پس از انتشار در سال 2012 به شهرت زیادی دست پیدا کرد. این رمان خیلی سریع توانست جایگاهی برای خود در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های سال دست‌وپا کند و توجه طرفداران زیادی را به سمت خود جلب کند. با موفقیت این رمان، مویس تصمیم گرفت کتاب دیگری با نام پس از تو بنویسد که درواقع حکم دنباله را برای داستان کتاب نخست داشت؛ این کتاب نیز در سال 2015 منتشر شد و تحسین گسترده منتقدین و کارشناسان را به همراه داشت.

فیلمی نیز با همین نام در سال 2016 به کارگردانی تیا شروک ساخته شد که در آن بازیگران مهمی چون امیلیا کلارک و سم کلفلین به ایفای نقش پرداختند. کارشناسان یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت کتاب من پیش از تو را به شخصیت‌های جذاب آن نسبت داده‌اند. درواقع خواننده خیلی زود با شروع داستان می‌تواند با شخصیت‌ها ارتباط برقرار کند.

خلاصه داستان رمان من پیش از تو بدین شرح است: لوییزا کلارک 26ساله با خانواده‌اش زندگی می‌کند. او جاه طلب نیست و صلاحیت‌های کمی دارد و مدام از خواهر کوچکترش کاترینا کم می‌آورد. لوییزا که در تامین خانواده کمک می‌کند، شغلش را در یک کافه محلی از دست می‌دهد. بعد از چندین تلاش بی‌نتیجه، بالاخره یک موقعیت استخدامی خاص گیر می‌آورد: کمک برای مراقبت از ویلیام جان ترینر، یک مرد جوان موفق و ثروتمند که دو سال پیش در اثر سانحه موتورسیکلت فلج شده‌ است. (دستمزد کار بیش از ساعتی نه پوند بود) مادر ویل، کامیلا ترینر، لوییزای بی‌تجربه را استخدام می‌کند تا به زندگی ویل طراوت ببخشد. در این بین لوییزا با نیتن (پرستار مسائل پزشکی ویل) و استیون، پدر ویل، نیز ملاقات می‌کند.

جنگ و صلح – لو تولستوی

جنگ و صلح اثر لو تولستوی یکی از بهترین رمان های جهان محسوب می‌شود که پس از انتشار جنجال‌های مختلفی به‌پا کرد و توجه کتاب‌دوستان زیادی را به سمت داستان جذاب خود جلب کرد. بنا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان کتاب جنگ و صلح را می‌توان یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین کتاب‌های تاریخ دانست که محتوای غنی سیاسی و اجتماعی آن در هیچ اثر دیگری به چشم نمی‌آید.

این کتاب ابتدا در سال 1869 منتشر شد. طبق نظر بسیاری از منتقدان مهم‌ترین نقطه قوت کتاب جنگ و صلح مربوط به شخصیت‌پردازی محشر آن می‌شود. این کتاب دارای شخصیت‌های مختلف و جذابی است؛ هیچ‌کدام از این شخصیت‌ها اضافی یا مازاد نیستند. هر کدام از شخصیت‌های کتاب جنگ و صلح داستان را به شکل درست و منطقی هدایت می‌کنند. با توجه به محبوبیت این کتاب، آثار سینمایی و همچنین سریال‌های مختلفی با اقتباس از آن تولید شدند که مورد استقبال قرار گرفتند.

بخش از کتاب جنگ و صلح بدین شرح است: رستف اسب خود را نگه داشت و می‌کوشید در چهره دشمنش نگاه کند و ببیند بر چه کسی پیروز شده است. یک پای جوان فرانسوی در رکاب گیر کرده بود و افسر بر پای دیگر بر زمین لی‌لی می‌کرد و از وحشت چشم درهم کشیده، هر لحظه منتظر ضربه دیگری بود و با چهره‌ای از وحشت درهم پیچیده از زیر به رستف فرامی‌نگریست. چهره رنگ‌پریده و به گل آغشته جوانش با آن موهای طلایی روشن و چشمان آبی کمرنگ و چال ملیحی که بر چانه داشت هیچ خصمانه نبود و با جنگ و خونریزی سازگاری نداشت. سیمای ساده‌اش بیشتر برای بگووبخند و تالار پذیرایی مناسب می‌نمود.

ارباب حلقه‌ها – جی. آر. آر. تالکین

ارباب حلقه‌ها اثر جی. آر. آر. تالکین یکی دیگر از بهترین رمان های جهان است که بدون شک بسیار از طرفداران کتاب و دنیای سینما با آن کاملا آشنا هستند. این کتاب در سه جلد با نام‌های یاران حلقه، دو برج و بازگشت پادشاه به چاپ رسید. چاپ نخست این مجموعه در سال 1954 منتشر شد. این کتاب طی 12 سال (از سال 1937 تا 1949) و در خلل جنگ جهانی دوم نوشته شده است.

بعد از موفقیت مجموعه رمان‌های ارباب‌ حلقه‌ها چند فیلم سینمایی و انیمیشن بر پایه آن خلق شد که به موفقیت بسیار زیادی دست پیدا کردند. شاخص‌ترین اثر سینمایی اقتباسی از این رمان، فیلم‌های سه‌گانه‌ای به کارگردانی پیتر جکسون هستند که در سال‌های 2001 تا 2003 در سینماها اکران شدند؛ همچنین اعلام شده که قرار است سریالی نیز با اقتباس از این رمان‌ها در سال 2021 پخش شود.

این کتاب یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان محسوب می‌شود که به زبان‌های گوناگونی ترجمه و منتشر شده است. این مجموعه در ایران نیز نخستین بار توسط رضا علیزاده ترجمه و در سال 1382 توسط انتشارات روزنه منتشر شد.

خلاصه داستان کتاب نخست ارباب حلقه‌ها بدین شرح است: عنوان این مجموعه به شخصیت منفی این داستان، سائرون اشاره دارد که قبلا حلقه یگانه را خلق کرده تا بر دیگر حلقه‌های قدرت تسلط داشته باشد و از آن‌ها به عنوان سلاحی برای فتح و تسلط بر سرزمین میانه استفاده کند. این داستان در سرزمینی خیالی به نام سرزمین میانی که قسمتی از سرزمین بزرگتری که در زبان الفی به نام آردا شناخته می‌شود در جریان است. از شخصیت‌های معروف داستان می‌توان به آراگورن و سائورون اشاره کرد. آراگورن پسر آراتورن که از نژاد نومه نور است، وارث پادشاهی فراموش شده الندیل و ایزیلدور در سرزمین میانه است.

بهترین رمان جهان

هری پاتر – جی. کی. رولینگ

مجموعه رمان‌های هری پاتر اثر جی. کی. رولینگ را نیز می‌توان جزو بهترین رمان های جهان تلقی کرد که با دنیای منحصربه‌فرد خود توانست در دل بسیاری از طرفداران دنیای فانتزی جایگاهی ویژه داشته باشد. نخستین رمان این مجموعه در سال 1997 منتشر شد و سریعا تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال شد.

مجموعه رمان‌های هری پاتر تا سال 2011 حدود 450 میلیون نسخه فروش داشت. این مجموعه به 83 زبان دنیا ترجمه شده است. کتاب‌های هری پاتر در ایران توسط مترجم‌های مختلف ترجمه شد و به فروش بسیار بالایی نیز دست پیدا کرد. این مجموعه دارای 9 کتاب است که از 8 کتاب نخست آن فیلم ساخته شد. مجموعه فیلم‌های هری پاتر نیز جزو پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما محسوب می‌شوند.

خلاصه داستان کتاب‌های هری پاتر بدین شرح است: هری پاتر پسر یک مادر و پدر جادوگر است که آن دو هنگام یک سالگی او توسط لرد ولدمورت خبیث کشته شده‌اند. اما او به دلیل اینکه مادرش در مقابل لرد ولدمورت از خود گذشتگی کرد، در برابر نفرین مرگبار ولدمورت زنده می‌ماند و این نفرین فقط زخمی صاعقه مانند بر پیشانیش به جا می‌گذارد. این زخم به گونه‌ای است که لرد ولدمورت وقتی که در حال کشتن مادر هری بوده‌ است، به این گونه دستش را تکان داده‌ است. هری با خاله و شوهر خاله‌اش که هیچ‌کدام جادوگر نیستند و در اصطلاحا مشنگ نامیده می‌شوند، بزرگ می‌شود و از گذشته خودش اطلاعی ندارد، تا این که در سن یازده سالگی وقتی نامه پذیرش از مدرسه علوم و فنون جادوگری هاگوارتز را دریافت می‌کند، متوجه می‌شود که دنیای دیگری در همان دنیای عادی مشنگ‌ها وجود دارد که او در آنجا به دلیل زنده ماندنش از چنگ لرد ولدمورت بسیار مشهور است.

تراژدی آمریکایی اثر تئودور درایزر

تراژدی آمریکایی یکی از بهترین رمان های جهان که داستان جوان فقیری است که برای کار به شهر دیگری می‌رود. در آن‌جا با دختر کارگری به نام آلیس آشنا می‌شود و با او رابطه عاطفی برقرار می‌کند.

ملاقات در سامرا اثر جان اوهارا

در دسامبر سال ۱۹۳۰ و درست قبل از کریسمس، بیش‌تر مردم شهری به نام گیبسویل در پنسیلوانیا، مشغول رقص و خوش‌گذرانی هستند. در مرکز طبقه‌ی اشرافی اجتماع، جولیان و کارولین انگلیش قرار دارند. اما جولیان در یک لحظه، ناگهان از اجتماع دل می‌کند و وارد قهقرای انزوا و خودتخریب‌گری می‌شود.ملاقات در سامرا یکی از ۱۰۰ رمان برتر جهان است که به فارسی ترجمه نشده است.

خدایا آن‌جایی؟ منم، مارگارت اثر جودی بلوم

داستان این رمان برتر جهان درباره‌ی دختر دوازده ساله‌ای به نام مارگارت است، که با پدر و مادرش از نیویورک به حومه‌ی شهر نقل مکان کرده است و برای پیدا کردن دوست‌های جدید و سازگاری با محیط تازه استرس دارد.

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

معرفی بهترین کتابهای دنیا

معرفی بهترین کتابهای دنیا

در معرفی بهترین کتابهای دنیا که امروز همگی در این لیست قرار گرفته اند معیار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *