اعتیاد به گوشی | نشانه های اعتیاد به موبایل و روش هایی برای درمان

در دنیای امروز یکی از مهم‌ترین سرگرمی‌های روزانه ما استفاده از گوشی موبایل است. تقریبا همه ما زمان قابل توجهی را به صورت روزانه در گوشی و شبکه‌های اجتماعی مختلف سپری می‌کنیم. کاربردهای فراوان تلفن‌های همراه مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیلی هستند که باعث محبوبیت و استفاده زیاد از آن‌ها شد. برقراری ارتباط با افراد مختلف‚ مطالعه درباره موضوعات مختلف‚ پرداخت قبوض‚ بازی کردن و بی شمار موارد دیگر از کاربردهای مختلف تلفن‌های همراه هستند. اما اعتیاد و وابستگی به موبایل از معضلات جدید زندگی در عصر ارتباطات است که بسیاری از افراد را درگیر کرده است. اما چگونه می‌توانیم اعتیاد به گوشی را درمان کنیم؟ در این مقاله از وب سایت نیمه شب به این موضوع می‌پردازیم.

اعتیاد به گوشی

با وجود کاربردها و امکانات بسیاری که تلفن‌های همراه در اختیار ما قرار می‌دهند‚ ما نباید روزانه زمان زیادی را توسط این وسیله سپری کنیم. به این دلیل که استفاده بی اندازه از گوشی اعتیادآور است. پس بهتر است که از ابتدا استفاده از آن‌ها را محدود کنیم و برنامه مشخصی برای آن داشته باشیم. باید بدانید که وابستگی بیش از حد به گوشی در برخی افراد به صورتی است که زندگی عادی را برای آن‌ها به طور کامل مختل کرده است. برای این افراد کنار گذاشتن این وسیله کاربردی کار ساده‌ای نیست.

اعتیاد به گوشی
اعتیاد به گوشی

هرگز نمی‌توان کاربردها و قابلیت‌های تلفن‌های همراه را نادیده گرفت و منکر آن‌ها شد. استفاده از آن بسیاری از امکانات را در اختیار ما قرار داده است. ارتباطات را آسان کرده و حتی کسب و کارهای بسیاری را برای ما در فضای مجازی ایجاد کرده است. اما این قابلیت‌ها نباید برای ما اعتیاد آور باشد و انجام کارهای روزانه و ارتباط با دوستان و خانواده را تحت تاثیر قرار دهد. استفاده از گوشی هوشمند و فضای مجازی با همه مزایای خود در صورتی که از حد متعادل خارج شود، زیان‌های فراوانی برای ما خواهد داشت. 

باید بدانید که سپری کردن زمان زیاد در فضای مجازی پس از مدتی باعث افسردگی در افراد می‌شود.

اعتیاد به گوشی چه نشانه هایی دارد؟

داشتن اعتیاد به تلفن همراه با نشانه‌های همراه است. در ادامه به برخی از این نشانه‌ها اشاره می‌کنیم که بتوانید اعتیاد به گوشی را تشخیص دهید.

  • همراه داشتن گوشی با خود در همه جا
  • جدا شدن از گوشی برای شما استرس آور است.
  • توجه زیاد به تعداد لایک و فالور و مورد توجه قرار گرفتن در فضای مجازی
  • تلفن همراه همیشه باید در دسترس شما باشد.
  • نمی‌توانید بدون گوشی جایی بروید.
  • تلاش می‌کنید که در همه حال تلفن همراهتان را چک کنید. در هنگام راه رفتن‚ غذا خوردن‚ پشت فرمان‚ در جمع دوستان‚ هنگام تماشای فیلم و …
  • چک کردن زیاد میزان دیده شدن پست‌ها و استوری‌ها
  • چک کردن گوشی پیش از خواب در رخت خواب و کم خوابی

عوارض اعتیاد به تلفن همراه

این که گفته می‌شود میزان استفاده روزانه از تلفن همراه را کنترل کنید تنها به خاطر اتلاف وقت نیست. استفاده بیش از اندازه از تلفن‌های همراه آسیب‌های برای سلامت فرد و عوارض بسیار مهم دیگری هم دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • ایجاد اختلال در ترشح هورمون خواب در بدن و داشتن خواب‌های پریشان و بی کیفیت
  • خشکی چشم تاری دید و وارد شدن فشار زیاد به چشم‌ها
  • آسیب به مهره‌های گردن
  • چاقی ناشی از کاهش فعالیت بدنی
  • وارد شدن فشار زیاد به انگشتان و مچ دست

این آسیب‌ها و ضربه‌هایی که ناشی از استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه است را جدی بگیرید. بهتر است قبل از این که دیر شود به این نکات توجه داشته باشید و میزان استفاده از گوشی را کنترل کنید تا به سلامت خود آسیب نزنید.

اعتیاد به گوشی
اعتیاد به گوشی

روش هایی برای درمان اعتیاد به گوشی

همانطور که گفته شد استفاده از تلفن همراه برای ما به بخشی از کار‚ تفریح و زندگی تبدیل شده است. پس حذف آن و کنار گذاشتن کامل آن برای ما امکانپذیر نخواهد بود. اما توصیه ما این است که میزان استفاده از آن را کنترل کنید تا آسیب‌های ناشی از استفاده بیش از اندازه از آن دامنگیر شما نشود. در ادامه به راهکارهایی برای درمان اعتیاد به گوشی و کاهش وابستگی به آن اشاره خواهیم کرد.

مدیریت زمان داشته باشید

سعی کنید برای استفاده از گوشی زمان خاصی را در نظر بگیرید. برنامه ریزی داشته باشید و طبق همان برنامه ریزی عمل کنید. مثلا مشخص کنید که تا ساعت خاصی گوشی را در دست نگیرید. یا راس این ساعت گوشی را کنار بگذارید. داشتن این برنامه برای رسیدگی به دیگر فعالیت‌های روزانه بسیار تاثیر گذار است.

به یاد داشته باشید که هرگز توصیه نمی‌کنیم که استفاده از تلفن همراه را قطع کنید. شما باید استفاده از را محدود و کم کنید. به این دلیل که کنار گذاشتن ناگهانی تلفن همراه باعث می‌شود که به زودی برگردید و حتی استفاده بیشتری از آن داشته باشید. اغلب کسانی که تصمیم به کاهش استفاده از گوشی گرفتند و آن را به کلی کنار گذاشتند همین عکس العمل را از خود نشان دادند.

ساعت زنگ دار تهیه کنید

تهیه یک ساعت زنگ دار باعث می‌شود که شما بهانه‌ای برای بردن تلفن همراه به داخل اتاق خواب و رخت خواب را نداشته باشید. همین مورد کمک می‌کند که پیش از تلفن همراه را در دست نداشته باشید و خواب راحتی را تجربه کنید.

شناسایی دلایل

دلایلی که شما را به سمت استفاده از تلفن همراه سوق می‌دهد را شناسایی کنید. بعد از این که علل این کار را شناختید می‌توانید جایگزین‌های مناسبی را برای آن استفاده کنید. به فکر پیدا کردن جایگزین‌های بهتری باشید. مثلا اگر بیشتر به گپ و گفت در گروه‌ها مشغولید‚ با دورهمی‌های دوستانه خود را سرگرم کنید. همچنین توصیه می‌کنیم که کانال‌ها و گروه‌هایی که دنبال کردن آن‌ها برای شما ضرورتی ندارد را ترک کنید. این کار باعث می‌شود که بهتر بتوانید زمان خود را مدیریت کنید.

حذف کردن بازی‌ها

یکی از دلایل بسیار مهمی که افراد زمان زیادی را در گوشی سپری می‌کنند بازی‌ها است. این بازی‌ها را حذف کنید تا دلیلی برای زمان گذاشتن در گوشی نداشته باشید. همچنین اگر علاقه به بازی دارید بازی‌های گروهی با دوستان و خانواده را بیشتر کنید. این کار صمیمیت شما و خانواده و دوستانتان را نیز بیشتر می‌کند.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

شخصیت رمزآلود مردان بتا که باید بدانید!

شخصیت هر فرد او را از دیگران متمایز می‌کند و به همین خاطر، تیپ‌های شخصیتی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *