نحوه تمیز کردن فرش

فرش یک گزینه محبوب به خصوص برای ما ایرانیان جهت تزیین و کفپوش خانه است. از این جهت نگهداری و تمیز کردن فرش بسیار حائز اهمیت می‌باشد. متخصصان توصیه می‌کنند دو یا سه بار در هفته جاروبرقی بزنید تا آلودگی‌ها و بقایای روزانه پاک شود.

بخشی از تعمیر و نگهداری منظم شما شامل از بین بردن لکه‌هایی است که روزبه‌روز اتفاق می‌افتد، مانند لکه‌هایی که در اثر ریختن هرگونه مایعات ایجاد می‌شود. ما در این مقاله توصیه‌ها و ترفندهایی را برای تمیز کردن فرش به شما معرفی می‌کنیم، پس با ما همراه باشید.

5 دستورالعمل تمیز کردن خانگی فرش

ممکن است کثیف شدن فرش به هر دلیلی اوقات شما را تلخ کند. ما در این بخش از مقاله به 5 دستورالعمل تمیز کردن خانگی فرش می‌پردازیم که این مواد تمیز کننده خانگی باعث صرفه جویی در پول شما خواهند شد.

جوش شیرین و سرکه سفید:

مخلوط سرکه سفید و جوش شیرین می‌تواند برای پاک کردن فرش از هرگونه مایعات و.. بسیار مناسب باشد. باید بدانید که این دو عامل پاک کننده دارای خواص شیمیایی مختلفی هستند؛ به عنوان مثال سرکه اسیدی است و در عین حال هم جوش شیرین خنثی است و اگر این دو باهم مخلوط شوند، دی اکسید کربن تولید می‌کنند، که دی اکسید کربن باعث ایجاد حباب‌های تمیزکننده می‌شود. همچنین می‌توانید در کنار این مخلوط از مایع ظرفشویی معمولی، جوش شیرین و آب گرم هم برای پاک کردن کردن فرش خود استفاده کنید.

تمیز کردن لکه از فرش

سرکه و آب داغ:

باید بدانید که سرکه به شدت اسیدی است و این ویژگی هم سبب شده که بهترین ترکیب برای تمیز کردن فرش به حساب آید. سرکه و آب داغ باعث از بین رفتن بوی بد و لکه‌ها از روی فرش می‌شود. شما می‌توانید فقط از سرکه یا فقط از آب داغ هم استفاده کنید. انجام این کار را با ریختن سرکه به بخشی از فرش تست کنید و بعد از آن روی کل فرش‌های خود بریزید.

بیشتر بخوانید : نحوه تمیز کردن فیلتر هود 

شکر قهوه ای همراه با پوست لیمو:

شکر قهوه ای همراه با پوست لیمو بهترین یکی از بهترین پاک کننده‌های فرش هستند که علاوه بر تمیز کردن فرش باعث معطر شدن آن هم می‌شوند.

آمونیاک و سرکه:

آمونیاک هم یکی دیگر از پاک کننده‌های طبیعی فرش است ولی می‌تواند باعث تغییر رنگ فرش شود، بنابراین حتما قبل از استفاده آن را امتحان کنید. توجه داشته باشید که بوی آمونیاک می‌تواند باعث مشکلاتی مثل ادرار حیوانات خانگی شود. پس قبل از استفاده از آمونیاک، اقداماتی را برای افزایش ایمنی انجام دهید. شما می‌توانید سرکه را با آمونیاک مخلوط کرده و برای تمیز کردن فرش از آن استفاده کنید. لازم است بدانید که سرکه همچنین لک و بوی بد را از بین می‌برد.

پاک کردن لکه مایعات و چای و قهوه از فرش

سرکه سفید، نمک و روغن:

سرکه سفید خاصیت اسیدی بسیار قوی دارد و می‌تواند لکه‌هایی را که حیوانات خانگی شما آن را ایجاد کرده‌اند را پاک کند. همچنین خاصیت طراوت دهی هم دارد که با افزودن روغن نیز افزایش پیدا می‌کند. روغن با میکروب‌ها و باکتری‌های موجود در فرش هم مبارزه می‌کند.

نمکی هم که در این پاک کننده وجود دارد باعث از بین رفتن لکه‌های آب میوه می‌شود. این مخلوط پاک کننده یکی از پاک کننده‌های مشهور است، به دلیل اینکه از بوی خوبی برخوردار است.

 

روش از بین بردن لکه هایی مثل روغن، آب میوه و…

در این بخش از مقاله ما به روش از بین بردن لکه‌هایی ناشی از روغن، زنگ زدگی فرش، لکه‌های خون، توت و آب میوه، گل ولای، ادرار حیوانات خانگی، سس گوجه فرنگی و سایر مواد اسیدی می‌پردازیم.

روغن (گریس، مداد رنگی، آرایش)

قبل از استفاده از هر ماده شوینده، فرش یا تابلو فرشی خود را با استفاده از جاروبرقی تمیز کنید تا گرد و غبار روی آن به خوبی تمیز شود. حوله یا پارچه را روی محل آلوده قرار دهید و با حوله تمیز پاک کنید. برای ایجاد یک لکه عمیق، ممکن است لازم باشد این روند را چند بار تکرار کنید.

پاک کردن لکه لوازم ارایش و لاک از فرش

زنگ زدگی از روی فرش

در اینجا نحوه پاک کردن لکه های زنگ از فرش وجود دارد. آب لیمو را روی لکه زنگ بزنید. با خامه تارتار بپاشید. محلول را مالش داده و بگذارید 15 تا 30 دقیقه باقی بماند. سپس محل را با حوله یا پارچه آغشته به آب تمیز لکه دار کنید. اسکراب نکنید وگرنه ممکن است لکه زنگ زدگی را پخش کنید. محل را با حوله خشک کنید.

لکه های خون، توت و آبمیوه

یک یا دو لپه از پراکسید هیدروژن را مستقیماً روی لکه بریزید. از محلول 3 درصدی موجود در داروخانه‌ها استفاده کنید. بگذارید 5 دقیقه بماند، سپس با یک پارچه نرم یا اسفنج آغشته به آب تمیز بکشید. برای خشک کردن محل از حوله استفاده کنید.

گل و لای

بگذارید گل خشک شود. آن را به قطعات کوچک خرد کرده و جاروبرقی کنید. چند قطره صابون ظرف مایع را با آب گرم مخلوط کرده و محل آلوده را قرار دهید. با اسفنج یا پارچه نرم بزنید. برای خشک کردن محل از حوله استفاده کنید.

ادرار حیوان خانگی

اگر گربه یا سگ دارید باید نحوه تمیز کردن فرش از این لکه‌ها را بدانید. 1 فنجان سرکه سفید را با 1 فنجان آب گرم مخلوط کرده و درون بطری اسپری قرار دهید. محل اسپری شده را اسپری کنید. اجازه دهید 5 دقیقه بماند، سپس با یک پارچه تمیز لکه دار کنید. برای قدرت تمیز کردن بیشتر می‌توانید جوش شیرین را روی لکه بپاشید و سپس با مخلوط آب یا سرکه تمیز کنید.

سس گوجه فرنگی و سایر مواد اسیدی

ابتدا تا جایی که امکان دارد مواد را با یک پارچه تمیز بردارید البته مراقب باشید لکه را پخش نکنید، سپس 1 قاشق غذاخوری آمونیاک را با 1 فنجان آب گرم مخلوط کرده و درون بطری اسپری قرار دهید. محلول تمیز کننده را روی لکه اسپری کنید. مایع اضافی را با حوله تمیز از فرش پاک کنید. این کار را تکرار کنید تا لکه از بین برود. می‌توانید با پراکسید هیدروژن هم تمیز کنید.

پاک کردن لکه سس از فرش

کلام آخر

شما با مطالعه این مقاله و با رعایت تمامی نکات گفته شده می‌توانید فرش خود را به بهترین شکل ممکن تمیز کنید.

شما باید سعی کنید که حداقل هر سال یک بار فرش‌های خود را به صورت عمیق تمیز کنید یا شستشو دهید. استفاده از دستگاه تمیزکننده بخار که آب گرم و صابونی را روی فرش قرار می‌دهد و سپس آن را کاملا استخراج می‌کند، بهترین روش برای تمیز کردن فرش است. امیدواریم مطالب فوق موردپسند شما عزیزان واقع شده باشد.

درباره‌ی زهرا علیون

همچنین ببینید

مداد شمعی قدیمی

آموزش ساخت مداد شمعی جدید با مداد شمعی های قدیمی و بلا استفاده

همه ما یکسری وسایل قدیمی در منزل خودمان داریم که نمی دانیم با آن‌ها چکار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *