نحوه تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه با ساده‌ترین روش ها

همان‌طور که میدانید آشپزخانه قلب خانه است و کارهای مهمی از قبیل پخت و پز و تهیه غذا که با سلامتی ارتباط مستقیمی دارند، در این مکان انجام می‌شود. به همین دلیل نظافت و تمیزی آشپزخانه یک اولویت ضروری است. نظافت آشپزخانه شامل دو بخش نظافت ظاهری و نظافت داخلی است. نظافت داخلی مربوط به داخل کابینت‌ها، فضای داخلی اسباب و لوازم مورد استفاده در محیط آشپزخانه است. یکی از مواردی که نباید هنگام تمیز کردن آشپزخانه از قلم بیفتد تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه است. در این مقاله از نیمه شب قصد داریم به تمیز کردن فیلتر هود با استفاده از ساده‌ترین روش‌ها بپردازیم. اگر به خانه داری علاقه دارید به مقاله ترفند های خانه داری و از بین بردن لکه ها حتما سر بزنید.

تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه با جوش شیرین

مواد مورد نیاز:

  • ظرف بزرگ جهت قرار دادن فیلترها
  • آب به میزان کافی
  • جوش شیرین نصف فنجان یا پیمانه
  • قابلمه بزرگ جهت تهیه محلول آب جوش و جوش شیرین

مراحل تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه

  • ابتدا فیلترها را از هود جدا کنید و داخل ظرفی که فیلترها کاملا و یا حداقل بیش از نیمی از طول فیلترها داخل آن جا شود قرار دهید.
  • زدودن روغن و چربی از فیلتر هود، بسیار ساده‌تر از چیزی است که فکرش را بکنید. قابلمه را بردارید. آن را پر از آب کنید و سپس جوش شیرین را به آب اضافه کنید.
  • سپس قابلمه حاوی جوش شیرین و آب را روی اجاق بگذارید تا به جوش بیاید.
  • آب جوش حاوی جوش شیرین را داخل ظرفی که فیلترها در آن قرار دارند بریزید. در همان لحظه‌های اول می‌بینید که ترکیب جوش شیرین و آب جوش باعث می‌شود تا چربی‌ها بلافاصله از فیلترها جدا شوند.
  • بهتر است فیلترها بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه داخل محلول آب و جوش شیرین بمانند.
  • اگر فیلترها به قدری کثیف هستند که در مرحله اول تمیز نشده اند، می‌توانید دوباره این کار را تکرار کنید.
  • در آخرین مرحله فیلترها را زیر شیر آب گرم بگیرید تا جرم‌های باقی مانده به واسطه فشار آب گرم تمیز شوند. بعد آب اضافی فیلترها را بگیرید و آن‌ها را گوشه‌ای قرار دهید تا خشک شوند. آب قابلمه را (که حاوی چربی‌ها و آلودگی‌ها است) در فاضلاب بریزید و سعی کنید داخل سینک ظرف‌شویی خالی نکنید. از جوش شیرین می‌توانید برای براق کردن وسایل استیل نیز استفاده کنید.

تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه

تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه با آب داغ و پودر صابون

فیلتر را داخل ظرف آب داغ قرار دهید. بعد از چند دقیقه پودر صابون را اضافه کنید. بعد از ۱۵-۲۰ دقیقه با کمک برس چربی‌ها را از سطح فیلتر تمیز کنید. این کار را می‌توانید داخل ظرف روی حرارت هم انجام دهید.

تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه با ترکیب سرکه و جوش شیرین

فیلترها را در آب در حال جوش بیندازید. بعد از چند دقیقه ۳ قاشق غذاخوری سرکه داخل ظرف بریزید. به آرامی ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین به ظرف اضافه کنید. مواظب باشید ظرف به اندازه کافی خالی باشد چون با اضافه کردن سرکه و همچنین جوش شیرین و در اثر واکنش این دو ماده کف و گازی حاصل می‌شود. حرارت را خاموش کنید و اجازه بدهید فیلترها مدتی داخل این ترکیب بمانند. سپس آن‌ها را خارج کرده و به کمک برس چربی زدایی کنید. از سرکه می‌توانید برای از بین بردن چربی روی سطوح آشپزخانه نیز استفاده کنید.

تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه با ترکیب آب جوش و صابون و آمونیاک

بسته به میزان جرم چند ساعت فیلتر هود را در داخل آب داغ و صابون بخیسانید. سپس برای اثربخشی بیشتر کمی آمونیاک اضافه کنید. به کمک برس فیلتر را تمیز کنید.

تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه

تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه با ترکیب صابون و جوش شیرین

خیساندن فیلتر در صابون و جوش شیرین یکی دیگر از روش‌های موثر برای تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه است. طبق روش‌های گفته شده در ترکیبات قبلی این کار را انجام دهید.

نکته پایانی

به یاد داشته باشید که فیلترهای الیافی که غالبا در هودهای زیر کابینتی یا کتابی استفاده می‌شوند غیرقابل شستشو هستند و باید حتما بین سه تا شش ماه یکبار (بسته به میزان آلودگی) تعویض شوند. شما می‌توانید این نوع فیلترها را از فروشگاه‌های مرتبط در سطح شهر یا از طریق بخش خدمات پس از فروش به راحتی و با هزینه‌ای کم تهیه کنید و با فیلترهای قبلی تعویض کنید. فیلتر ذغالی به درخواست مشتری روی هود قابل نصب است. این فیلتر قابل شستشو نبوده و دارای عمر مفید یک تا دو ساله است که باید بعد از این مدت تعویض شود. عدم تعویض و یا نظافت به موقع فیلترها باعث کاهش راندمان هود شده و احتمال آسیب دیدن دستگاه و یا خطر آتش سوزی وجود دارد.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

مداد شمعی قدیمی

آموزش ساخت مداد شمعی جدید با مداد شمعی های قدیمی و بلا استفاده

همه ما یکسری وسایل قدیمی در منزل خودمان داریم که نمی دانیم با آن‌ها چکار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *