معرفی دماوند، شهری زیبا در حوالی تهران

در اطراف شهر تهران مناطق خوش آب و هوا با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی جای گرفته‌اند که هر کدام از نظر زیبایی و جذابیت حرفی برای گفتن دارند. یکی از این مناطق زیبا که همواره مورد توجه گردشگران قرار گرفته است، شهر دماوند است.

این شهر در سال‌های اخیر به‌عنوان یکی از مناطق گردشگری ایران شناخته شده است. به‌ طوری‌که هر ساله شمار زیادی از گردشگران و علی‌الخصوص پایتخت نشینان، دماوند را برای سفر انتخاب می‌کنند. گفتنی است طبیعت زیبای دماوند با شروع فصل بهار و به‌ویژه ایام نوروز، بسیار زیبا و شگفت‌انگیز است و نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.  از این‌رو بسیاری از گردشگران و شهروندان تهرانی، شهر دماوند را برای گذاران وقت در ایام نوروز و شروع سال جدید با قوای تازه و مشاهده مناظر بکر انتخاب می‌کنند.

بنابراین تصمیم گرفتیم، در این مقاله همراه با شما سفری کوتاه، اما به یاد ماندنی به شهر زیبای دماوند داشته باشیم و با جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری این شهر آشنا شویم.

معرفی دماوند، شهری زیبا در حوالی تهران

شهرستان دماوند کجاست؟

شهرستان دماوند به استان تهران تعلق داشته و در محدوده شهرستان‌های فیروزکوه، آمل، ورامین و گرمسار قرار گرفته است. البته دماوند نسبت به دیگر شهرهای اطراف تهران قدمتی تاریخی داشته و طبق تحقیقات انجام شده و آثار باستانی به دست آمده، تاریخ شناسان، قدمت آن را به دوره اشکانیان تخمین می‌زنند. امروزه هم این شهر با تمام جاذبه‌های طبیعی و ابنیه‌های تاریخی‌اش در فهرست آثار باستانی ثبت شده است. جالب است بدانید، نام این شهر سراسر زیبایی برگرفته از قله دماوند است، زیرا این شهر در دامنه رشته‌کوه‌های البرز واقع شده و در اصل طبیعت جذاب، چشم‌نواز و منحصر به فردش را مدیون همین قله است.

شهرستان دماوند تعداد زیادی شهرهای دیدنی را همراه با جاذبه‌های تاریخی و گردشگری در خود جای داده است. بنابراین افراد می‌توانند برای این که اقامتی چند روزه و شبانه در این شهر داشته باشند و از همه جاذبه‌های آن دیدن کنند، باید اینجا کلیک کنند و با ورود به سایت اتاقک، یکی از اقامتگاه‌های دماوند را متناسب با بودجه و شرایط خود از طریق این سایت اجاره کنند.

https://www.otaghak.com/city/damavand/villapool-luxury

https://www.otaghak.com/city/damavand/eco

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری دماوند

دماوند از شهرهای محبوب پایتخت‌نشینان است که بلندترین قله رشته کوه‌های البرز را در خود جای داده است. در واقع وجود این قله مرتفع، قدمت تاریخی آن و طبیعت زیبای شهر، باعث شده تا گردشگران  زیادی این شهر را برای سفر انتخاب ‌کنند و حتی برای این‌که لذت سفرشان دوچندان شود، می‌توانند، ویلا استخردار و لوکس دماوند و  یا یکی از اقامتگاه‌های بوم گردی دماوند را برای اقامت چند روزه خود اجاره کنند.

آشنایی با جاذبه‌های طبیعی دماوند

شهرستان دماوند به واسطه موقعیت جغرافیایی‌اش، از طبیعتی زیبا و منحصربه‌فرد برخوردار است. در این‌جا می‌خواهیم شما را با طبیعت زیبای این شهر آشنا کنیم.

دریاچه تار، منطقه‌ای بهشتی در دماوند

دریاچه تار، گویی قطعه‌ای از بهشت است که در خطه زیبای دماوند جای گرفته است.با سفر به این دریاچه، می‌توانید علاوه بر لذت بردن از طبیعت زیبای آن، تفریحات دیگری نظیر قایق‌سواری و ماهی‌گیری هم داشته باشید. گفتنی است، آب این دریاچه از برف کوه‌های شاه‌نشین و سیاه‌چال تامین می‌شود.

چشمه آب معدنی اعلا

چشمه اعلا از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهرستان دماوند است. این چشمه بسیار زیبا از طبیعتی منحصربه‌فرد برخوردار بوده و وجود درخت‌های آلبالو، گیلاس و زردآلو در اطرافش، زیبایی آن را دوچندان کرده است. آب چشمه که از برف و باران روی کوه‌ها تامین می‌شود،  در گذشته برای آبیاری مزارع کاربرد داشت، اما امروزه از آن به‌عنوان آب معدنی استفاده می‌شود.

در اطراف چشمه، امکانات رفاهی متعددی نظیر رستوران، سکو برای استراحت مسافران و چایخانه احداث شده است و در تعطیلات نوروزی شاهد جمع زیادی از گردشگران و طبیعت‌دوستان هستیم که به این مکان طبیعی سفر کرده‌اند.

آبشار زیبای گروبار

آبشار گروبار با 20 متر ارتفاع از دیگر شگفتی‌های دماوند است که در تنگه گروبار قرار گرفته است.  این آبشار از جمله مکان‌های قدیمی و پرطرفدار دماوند محسوب می‌شود و در واقع وجود درخت‌های تنومند صد ساله و بقایای یک قبرستان و آسیاب در اطراف آبشار، گواه بر این موضوع است که این منطقه در گذشته محل مناسبی برای زندگی نسل‌های مختلف بوده است.

غار اسرارآمیز رود افشان

غار اسرار امیز رودفشان

در ارتفاعات روستای رود افشان از توابع شهرستان دماوند، غاری نمناک و تاریک به نام غار رود افشان قرار گرفته است. از جذابیت این غار می‌توان به قندیل‌های آهکی که روی دیواره‌های این غار ایجاد شده، اشاره کرد.

دهانه ورودی غار حدود ۲۰ متر ارتفاع و ۲۹ متر طول دارد. در ابتدای غار، فقط صدای قطره‌های آب شنیده می‌شود، اما وقتی که پیش‌ می‌روید، هیچ صدایی نخواهید شنید و در واقع این سکوت، همراه با فضای تاریک غار،  ممکن است کمی ترس در شما ایجاد کند. آثار به جای مانده در غار مانند چندین ایوان و سفال‌های قدیمی، نشان می‌دهد که غار قدمتی دیرینه داشته و در روزگاران قدیم محل سکونت انسان‌ها بوده است.

قله مرتفع دماوند

شاید درست نباشد که قله دماوند را با این همه شکوه و عظمتش، فقط به شهرستان دماوند اختصاص دهیم. بنابراین در وصف آن، بهتر است، این چنین گفت که، برای رسیدن به قله دماوند، چندین راه دسترسی وجود دارد و یکی از این راه‌ها، شهر دماوند است.

قله دماوند از دور در این شهر خودنمایی می‌کند و سالانه کوهنوردان زیادی، برای صعود به این قله مرتفع از شهر دماوند عازم می‌شوند. لازم به ذکر است، در طول مسیر هم، پناهگاه‌هایی برای پذیرایی از کوهنوردان ساخته شده است.

آبشارهای دماوند با چشم‌اندازهایی زیبا

به خاطر شرایط جغرافیایی و آب ‌و هوای خاص در این شهر چشمه‌ها و آبشارهای متعددی وجود دارند که منجر به آبادانی آن شده‌اند و چهره شهر را هر چه زیباتر کرده است.

  • یکی از این آبشارها، جنگلک نام دارد. این آبشار پرآب با ارتفاعی 35 متری در قسمت شرقی دماوند واقع شده و تا مرکز شهر 7 کیلومتر فاصله دارد. آبشار جنگلک، به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع ۲۳۲۰ متری از سطح دریا، هوای خنکی دارد و برای دسترسی به آن باید مقداری پیاده‌روی کرد.
  • آبشار آینه رود، با ارتفاعی 35 متری، در فاصله یک کیلومتری دماوند قرار گرفته است و درختان ارس و گردویی که آبشار را احاطه کرده است، زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند.
  • یکی از چشمه‌های زیبا و منحصر‌به ‌فرد شهر دماوند، تیزآب است که در ۹ کیلومتری شمال شرق دماوند قرار گرفته است. جالب است بدانید آب این چشمه طعم متفاوتی دارد و در واقع به دلیل طعم آب تند و تیزش آن را چشمه تیزآب می‌نامند.

جاذبه‌های تاریخی دماوند

جاذبه‌های تاریخی دماوند

شهر زیبای دماوند با قدمتی طولانی برای هر سبک و سلیقه‌ای، شگفتی‌های بسیار زیادی را در دل خود جای داده است. به‌طوری‌که عاشقان آثار باستانی و ابنیه‌های تاریخی می‌توانند با سفر به این شهر جاذبه‌های گردشگری متعددی مانند برج شیخ شِبِلی متعلق به دوره سلجوقیان، امامزاده عبدالله و خلیل الله و حمام تاریخی محله درویش از آثار به‌جای مانده دوره صفویان را نظاره‌گر باشند.

پیست آبعلی، قدیمی‌ترین پیست اسکی ایران

یکی دیگر از جاذبه‌های تفریحی شهرستان دماوند، پیست آبعلی است. این پیست که از قدیمی‌ترین پیست‌های اسکی ایران به‌شمار می‌آید در شهر آبعلی و در دامنه های هموار رشته کوه البرز قرار گرفته است.

از امکانات تفریحی و رفاهی این منطقه گردشگری می‌توان به مواردی مانند پارکینگ، رستوران، کافی شاپ، تله‌کابین و تله‌اسکی اشاره کرد.

درباره‌ی زهرا علیون

همچنین ببینید

زیباترین جاده پاییزی برای سفر عاشقانه

ایران زیباترین جاده پاییزی برای رانندگی یا یک سفر عاشقانه دارد. در سال‌های گذشته علاقه‌مندی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *