قرص امپرازول و کاربرد و عوارض آن چیست؟

قرص امپرازول چیست؟ قرص امپرازول قرصی است که ناراحتی های معده را تسکین می بخشد و در واقع امپرازول یک مهار کننده پمپ پروتون است که میزان اسید تولید شده در معده را کاهش می دهد امپرازول همچنین برای درمان علائم ریفلاکس معده (مری) و سایر بیماری های ناشی از اسید معده ،دارویی است که بسیار استفاده می شود برای اینکه بدانید قرص امپرازول و کاربرد و عوارض آن چیست؟ با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

عوارض امپرازول

قرص امپرازول و کاربرد و عوارض آن چیست؟

علاوه بر کاربردهایی که در فوق برای این دارو ذکر گردید این ماده همچنین برای بهبود ترمیم مری از فرسایش (آسیب مری ناشی از اسید معده) استفاده می شود.همچنین ممکن است امپرازول همراه با آنتی بیوتیک برای درمان زخم معده ناشی از عفونت با هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) تجویز شود.

امپرازول بدون نسخه (OTC) در بزرگسالان برای کمک به کنترل سوزش معده که 2 روز یا بیشتر در هفته اتفاق می افتد استفاده می شود.

نکته : مارک OTC امپرازول باید به صورت دوره ای و به مدت 14 روز متوالی مصرف شود.

هشدارها
امپرازول می تواند باعث مشکلات کلیوی شود. اگر کمتر از حد معمول ادرار می کنید یا خون در ادرار دارید ، به پزشک خود اطلاع دهید.

اسهال ممکن است نشانه عفونت جدید باشد. اگر دچار اسهال آبکی یا خون هستید با پزشک خود تماس بگیرید.

امپرازول برای تسکین فوری علائم سوزش معده استفاده نمی شود.

امپرازول ممکن است باعث علائم جدید یا بدتر شدن لوپوس شود. در صورت داشتن درد مفاصل و بثورات پوستی در گونه ها یا بازوها که در اثر نور آفتاب بدتر می شود ، به پزشک خود اطلاع دهید.

ممکن است هنگام مصرف طولانی مدت این دارو یا بیش از یک بار در روز ، دچار شکستگی استخوان شوید.

کاربردها 

سازمان غذا و دارو (FDA) کپسول و گرانول امپرازول را برای شرایط پزشکی زیر تأیید کرده است:

زخم روده در بزرگسالان
زخم معده در بزرگسالان
عفونت های هلیکوباکتر پیلوری ، همراه با آنتی بیوتیک درمانی
بیماری ریفلاکس معده (GERD) در افراد 1 ساله و بالاتر
ازوفاژیت فرسایشی ناشی از GERD در افراد 1 ساله و بالاتر
حفظ بهبود ازوفاژیت فرسایشی در افراد 1 ساله و بالاتر
سندرم زولینگر – الیسون
افراد می توانند از قرص های OMPPrazole برای درمان دل درد مکرر که دو بار یا بیشتر در هفته اتفاق می افتد استفاده کنند.

با این حال ، پزشکان قرص های امپرازول را برای تسکین فوری دل درد توصیه نمی کنند زیرا ممکن است 4 روز طول بکشد تا اثر کامل خود را بگذارد.

مضرات امپرازول

عوارض جانبی امپرازول 

سردرد
درد شکم
حالت تهوع
اسهال
استفراغ
نفخ شکم در بزرگسالان
عوارض جانبی که ممکن است کودکان گزارش کنند مانند مواردی است که بزرگسالان گزارش می کنند ، با این تفاوت که آنها بیشتر از موارد تب و تنفس مانند التهاب حنجره و عفونت های سینوسی شکایت دارند.

اگر این اثرات خفیف باشد ، ممکن است طی چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر شدت آنها بیشتر است یا از بین نمی روند ، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

عوارض جانبی جدی

در صورت بروز عوارض جانبی جدی ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم شما تهدید کننده زندگی است و یا فکر می کنید که نیاز به یک فوریت پزشکی دارید ، با اورژانس تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی و علائم آنها می تواند شامل موارد زیر باشد:

سطح منیزیم پایین
تشنج
ضربان قلب غیر طبیعی یا سریع
لرزیدن
عصبانیت
ضعف عضلانی
سرگیجه گیرها
اسپاسم دست و پا
گرفتگی یا درد عضلانی
اسپاسم جعبه صدای شما
کمبود ویتامین B-12. (استفاده بیش از سه سال از این دارو می تواند جذب ویتامین B-12 را برای بدن دشوار کند.) علائم این کمبود می تواند شامل موارد زیر باشد:
عصبی بودن
نوریت (التهاب عصب)
بی حسی یا سوزن سوزن شدن در دست ها و پاها
هماهنگی عضلانی ضعیف
تغییرات در قاعدگی
اسهال شدید. این ممکن است در اثر عفونت کلستریدیوم دیفیسیل در روده شما ایجاد شود که علائم آن می تواند شامل موارد زیر باشد:
مدفوع آبکی
دل درد
تب که برطرف نمی شود

التهاب پوشش داخلی معده شما که علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:
دل درد
حالت تهوع
استفراغ
کاهش وزن
شکستگی استخوان
آسیب کلیه که علائم آن می تواند شامل موارد زیر باشد:
درد پهلو (درد در پهلو و پشت)
تغییرات در ادرار کردن
لوپوس اریتماتوز پوستی (CLE). علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:
بثورات روی پوست و بینی
بثورات برجسته ، قرمز ، پوسته پوسته ، قرمز یا بنفش بر روی بدن شما
لوپوس اریتماتوی سیستمیک (SLE) که علائم آن می تواند شامل موارد زیر باشد:
تب
خستگی
کاهش وزن
لخته شدن خون
سوزش سردل
پولیپ غده بنیادی (رشد روی مخاط معده شما که معمولاً علائمی ایجاد نمی کند)

قرص امپرازول و کاربرد و عوارض آن چیست؟

مقدار و نحوه مصرف

برای اطلاع از مقدار دوز مصرف حتما با پزشک مربوطه مشورت نمایید.

نکته :بهتر است دارو 30 دقیقه قبل از غذا مصرف شود. قرص ها و کپسول ها باید کامل بلعیده شوند. برای بیمارانی که در بلعیدن دارو مشکل دارند ، ممکن است کپسول باز شود و محتوای آن بلعیده یا در مایع کمی اسیدی مخلوط شود. آب میوه ، شیر ترش یا نوشیدنی غیر گازدار اما آن چه که مهم است این است که قرص یا محتوای کپسول نباید جویده یا خرد شود.

عوارض و کاربرد امپرازول

قرص امپرازول و کاربرد و عوارض آن چیست؟

احتیاط ها و موارد منع مصرف دارو

در صورت داشتن هر یک از شرایط یا علائم زیر ، باید قبل از استفاده دوز بعدی از توصیه های پزشکی استفاده شود ، این علائم عبارتند از : سوزش سر دل بیش از 3 ماه ، درد قفسه سینه یا درد شانه همراه با تنگی نفس ، گسترش درد به بازوها ، گردن شانه ها یا احساس سبکی سر ، خس خس سینه به خصوص با سوزش معده) ، کاهش وزن غیر قابل توجیه ، حالت تهوع یا استفراغ ، درد معده ، درد هنگام بلع غذا ، استفراغ با خون ، مدفوع خونی یا سیاه و سابقه زخم معده ، به ویژه اگر داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) مصرف می کنید ) (به عنوان مثال آسپرین ، ایبوپروفن ، ناپروکسن ، دیکلوفناک).

نکته : در صورت بارداری یا شیردهی همچنین باید به دنبال مشاوره پزشکی باشید ، زیرا مشخصات ایمنی آن در این شرایط به وضوح مشخص نشده است.

در صورت داشتن سابقه حساسیت (آلرژی) نسبت به امپرازول یا سایر مواد ذکر شده در محصول ، از مصرف این دارو خودداری شود.

نحوه ی عملکرد قرص امپرازول

امپرازول با کاهش میزان اسیدی که معده شما تولید می کند ، کار می کند. این کار را با مسدود کردن سیستمی در سلول های معده به نام پمپ پروتون انجام می دهد. پمپ پروتون در آخرین مرحله تولید اسید کار می کند. وقتی پمپ پروتون مسدود شود ، معده شما اسید کمتری تولید می کند که این خود می تواند به کاهش علائم کمک کند.

تداخلات دارویی

داروهایی که نباید با امپرازول استفاده کنید عبارتند از:

آتازاناویر ، ریلپیویرین و نلفیناویر. امپرازول ممکن است اثرات این داروها را تا حد زیادی کاهش دهد و با گذشت زمان اثر آنها را کمتر کند که برای اطمینان بیشتر شما نباید این داروها را با امپرازول مصرف کنید.
همچنین کلوپیدوگرل امپرازول ممکن است اثرات کلوپیدوگرل را کاهش دهد و باعث لخته شدن خون شما شود که شما نیز نباید این دارو را با امپرازول مصرف کنید.

مکانیسم عمل

امپرازول یک مهار کننده انتخابی و برگشت ناپذیر پمپ پروتون است. با مهار خاص سیستم H + / K + -ATPase موجود در سطح ترشحی سلولهای جداری معده ، ترشح اسید معده را سرکوب می کند. از آنجا که این سیستم آنزیمی به عنوان پمپ اسید (پروتون یا H +) درون مخاط معده در نظر گرفته می شود ، امپرازول مرحله آخر تولید اسید را مهار می کند.

امپرازول همچنین ترشح اسید پایه و تحریک شده را بدون توجه به محرک مهار می کند زیرا آخرین مرحله ترشح اسید را مسدود می کند.  این دارو به صورت غیر رقابتی متصل می شود بنابراین اثر وابسته به دوز دارد.

اثر بازدارندگی امپرازول طی 1 ساعت پس از مصرف خوراکی رخ می دهد. حداکثر اثر در عرض 2 ساعت رخ می دهد. مدت زمان مهار تا 72 ساعت است. با توقف امپرازول ، فعالیت ترشحی اسید معده در ابتدا پس از 3 تا 5 روز برمی گردد. اثر بازدارندگی امپرازول بر ترشح اسید پس از 4 روز تکرار دوز روزانه ، فعال خواهد شد.

 

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

درشت کردن چشم با آرایش

11 ترفند درشت کردن چشم با آرایش

چشم های بزرگ در نوع خود زیبا هستند و یک موهبت الهی محسوب می شوند. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *