کامپوزیت دندان یا لمینت دندان؛ معیارهای مهم در تصمیم گیری

داشتن لبخندی زیبا و دندان های جذاب، زیبایی چهره هر کسی را دو چندان خواهد کرد. بسیاری از افراد برای درمان مشکلات دهان و دندان خود و اصلاح طرح لبخند و زیبایی به سراغ استفاده از کامپوزیت ها یا لمینت ها می روند،  اما کدام یک از این دو مورد برای دندان شما مناسب تر است؟ برای یافتن این موضوع بهتر است در ابتدا با هر یک از کامپوزیت ها و لمینت ها به صورت جداگانه آشنا شوید و مزایا و معایب هر یک را بررسی کنید.

کامپوزیت ها

روش های مختلفی برای ترمیم و زیباسازی دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد که یکی از آن ها کامپوزیت یا کامپوزیت ونیر است. کامپوزیت در واقع به موادی که برای پر کردن دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد گفته می شود. جنس این مواد خمیری مانند است و پس از فرم دهی روی دندان قرار گرفته و با تاباندن نور آبی سفت می شود. این مواد رزینی بسته به تعداد و اندازه ذرات کاربردهای مختلفی دارند و به چهار گروه هیبریدی، میکرو فیلدی، نانوفیل و ونیر تقسیم‌ بندی می ‌شوند. بسته به اینکه کامپوزیت برای ترمیم دندان های جلو مورد استفاده قرار می گیرد یا دندان های عقب، نوع کامپوزیت متفاوت خواهد بود.

کامپوزیت ها در رنگ های مختلفی تهیه می شوند. این رنگ ها از رنگ طبیعی دندان تا رنگ های بسیار سفید و یخی، در دسترس مشتریان قرار دارد. از کامپوزیت ها برای اصلاح فرم دندان ها و یا رنگ آن ها، اصلاح دندان های خیلی ریز یا میخی شکل و اصلاح فاصله زیاد بین دندان ها استفاده می شود. همچنین افرادی که دندان ‌های نامنظمی دارند که میزان بی نظمی در آن ها بسیار جزیی است می‌ توانند به جای درمان ارتودنسی از کامپوزیت ها استفاده کنند.

مزایا و معایب کامپوزیت ها

مزایا

هر روش درمانی برای درمان هر بیماری مزیت ها و معایب خاص خودش را دارد که فرد می ‌تواند با آگاهی از آن ها شیوه درمانی مناسب خود را انتخاب کند. البته لازم است برای انتخاب بهترین شیوه حتما از نظرات متخصصان آن حوزه بهره مند شد. استفاده از کامپوزیت ها نیز از جمله مواردی است که مزایا و معایب خاص خودش را دارد.

از جمله مزایای کامپوزیت دندان می توان به برطرف کردن ناهنجاری های ظاهری دهان و دندان اشاره نمود. همچنین می توان برای اصلاح طرح لبخند نیز از کامپوزیت استفاده کرد. علاوه بر این رنگ و فرم دندان ها را می توان به سادگی اصلاح کرد. مزیت این روش آن است که دندان ها برای قرار گرفتن کامپوزیت، تراش خورده نمی‌ شوند و در نتیجه استحکام خود را از دست نخواهند داد.

از کامپوزیت ها می توان برای درمان طیف گسترده‌ ای از مشکلات دهان و دندان از جمله از بین بردن فاصله های نامناسب دندان، لب پریدگی، پوسیدگی، شکستگی های جزئی و یا تغییر ظاهر و رنگ دندان ‌ها استفاده کرد.

همچنین کامپوزیت ها نسبت به سایر روش های درمانی هزینه های کمتری دارند. البته هزینه کامپوزیت یا هر روش درمانی به مواد به کار رفته در آن بستگی خواهد داشت اما به طور کلی هزینه کامپوزیت در مقابل سایر روش ها از جمله لمینت پایین تر است. علاوه بر این مراحل ترمیم ساده ‌تری را نیز به دنبال خواهد داشت.

معایب

در مقابل ویژگی‌ های مثبت کامپوزیت ها متاسفانه این مواد طول عمر محدود تری دارند و بسته به عادات رژیم غذایی مانند مصرف چای، قهوه، غذاهای رنگی و بسته به میزان مسواک زدن، طول عمر آن ها تغییر می ‌کند. البته لازم به ذکر استن که رعایت نکان بهداشت دهان و دندان و پرهیز از خوردن غذاهای دارای رنگ دانه به منظور جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت ها میتواند عمر استفاده از آن ها و دوام آن ها به مقدار بسیار زیادی افزایش دهد. در صورتی که تعداد زیادی دندان نیاز به اصلاح داشته باشند بهتر است از روش های کامل تر و پیچیده تر مانند لمینت ها بهره‌مند شد.

لمینت چیست؟

لمینت در واقع ماده ای از جنس مواد مخصوص دندانپزشکی است که روی دندان ها قرار گرفته، ظاهر آن ها را به فرم و شکل دلخواه اصلاح می ‌کند. از این روش درمانی بیشتر برای جنبه های زیبایی استفاده خواهد شد. لایه قرار گرفته روی دندان ‌ها در این حالت بسیار نازک است و رنگ آن ها بسته به سلیقه و انتخاب بیمار انتخاب خواهد شد. برخی تمایل دارند رنگ لمینت ها به رنگ دندان هایشان نزدیک باشد و ظاهری طبیعی داشته باشد اما برخی تمایل دارند رنگ سفید یخچالی به دندان های خود بدهند.

لمینت ها در دو نوع لمینت کامپوزیتی و لمینت سرامیکی وارد بازار می ‌شوند. لمینت کامپوزیتی از جنس کامپوزیت یا مواد ترمیمی دندان است ، اما لمینت سرامیکی از پوسته های چینی نازک از جنس سرامیک ساخته شده است و باید توسط فرایند پیچیده ‌ای تهیه شود. لمینت های سرامیکی نسبت به انواع کامپوزیتی آن کاربردهای گسترده تری دارند و از دوام بیشتری برخوردار هستند. از لمینت های سرامیکی برای ترمیم شکستگی و لب پریدگی دندان ها، اصلاح  فاصله بین دندان ها و اصلاح دندان های ریز و بد شکل استفاده خواهد شد.

لمینت نیز درست مانند کامپوزیت ها، مزایا و معایب خاص خودش را دارد و با وجودی که از هر دو کامپوزیت یا لمینت برای اصلاح مشکلات دهان و دندان استفاده می شود، اما دانستن مزایای لمینت دندان و معایب آن کمک می ‌کند بیمار پس از مشورت با متخصص دندانپزشک بهترین گزینه درمانی را انتخاب کند.

مزایای لمینت ها

در این روش درمانی نیازی به تزریق بی حسی نیست و دندان ها ظاهری بسیار طبیعی خواهند داشت. همچنین در مقابل کامپوزیت دندان که به رنگ و عادات غذایی بسیار وابسته است ، لمینت ها نسبت به رنگ مواد غذایی مقاوم تر هستند و به طور کلی استحکام بالاتری دارند. همچنین در مقایسه با کامپوزیت ها با دوام تر هستند. علاوه بر این لمینت ها ظاهر زیبایی به دندان ها می بخشند.

معایب لمینت ها

در کنار ویژگی‌ های مثبت لمینت ها، می توان به برخی معایب آن ها نیز اشاره کرد. از جمله این که برای لمینت کردن باید دندان ها تراشیده شود. همچنین هزینه لمینت به نسبت کامپوزیت و سایر درمان های زیبایی بالاتر است و تنها در مواردی بیمار می ‌تواند از لمینت برای اصلاح دندان ها و طرح لبخند خود استفاده کنند که دندان های او از استحکام بالایی برخوردار باشد. همچنین لمینت نسبت به فشارهای سخت مانند جویدن یا دندان قروچه های شبانه دچار مشکل میشود.

اکنون که با هر دو روش کامپوزیت و لمینت کردن آشنا شدید، توصیه می ‌کنیم با در نظر گرفتن موارد زیر بهترین روش را پس از مشورت با متخصص دندانپزشکی خود برای درمان انتخاب کنید. کامپوزیت ها روشی سریع تر و کم هزینه تر نسبت به استفاده از لمینت ها هستند. همچنین به دلیل آسیب کمتر به دندان ها و عدم تراش خوردن دندان ها محبوبیت بیشتری دارند. با این حال لمینت ها ظاهر طبیعی تری دارند و همچنین با دوام تر هستند. در صورتی که دندان های زیادی از شما آسیب دیده باشد و نیازمند اصلاح فرم ظاهری باشد باید با متخصص دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی مشورت کرده و در صورت تایید او لمینت را انتخاب کنید. همچنین هزینه انجام کامپوزیت یا لمینت را پس از تعیین دندان های مورد نیاز برای ترمیم تخمین بزنید و سپس بر اساس بودجه خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.

درباره‌ی صبا رنجبر

همچنین ببینید

علل مشکلات جنسی زنان و درمان آن

مشکلات جنسی زنان یکی از مشکلات شایعی است که باید برای درمان آن اقدام‌های لازم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *