طرز تهیه خورش هویج با گوشت

آشپزی یک هنر است و بستگی به ذوق و استعداد افراد دارد و پخت یک غذای خوشمزه نیاز به وقت و حوصله دارد. یک اشپز خوب می تواند طوری مواد را در هم آمیزد که غذا هم از نظر رنگ و عطر اشتها آور باشد و هم طعمی دلچسب و لذیذ داشته باشد و نیز بتواند سلامت افراد را تضمین کند. امیدوارم از این خورش هویج خوشمزه لذت کافی را ببرید.

متاسفانه امروزه خیلی از افراد بخاطر مشغله زیاد و یا نا اگاهی و بی توجهی به سلامت خود به غذاهایی که سریع اماده می شوند و یا به سادگی در دسترس هستند و در تهیه آنها مواد سرخ شده و انواع ادویه های تحریک کننده بکار رفته تمایل بیشتری دارند. که البته شاید این نوع غذاها در کوتاه مدت تاثیرات مخرب خود را نشان ندهند اما در دراز مدت باعث بروز مشکلات حاد در بدن گردند.

در ضمن بعضی از افراد برای لاغری و تناسب اندام بطور کلی چربی ها را از غذای خود کاملا حذف می کنند در حالی که این نیز به سلامت فرد لطمه می زند، زیرا بعضی از مواد مورد نیاز بدن برای جذب در روغن حل می شوند. و کمبود چربی باعث دفع این مواد از بدن میشود باید توجه داشت برای طبخ غذا از روغن های تازه و سالم و مقاوم در برابر حرارت استفاده کرد و برای تفت دادن مواد در روغن باید حرارت را کم کنیم که روغن نسوزد و سمی نشود.

مواد لازم جهت تهیه خورش هویج با گوشت:

(این غذا میتواند با گوشت گوسفند و یا گوشت گوساله تهیه شود.)

  • ۲۵۰ گرم گوشت
  • یک عدد پیاز درشت
  • ۴عدد هویج
  • یک پیمانه لپه
  • یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه خورش هویج با گوشت:

ابتدا پیاز را پوست گرفته و خلالی و نازک خرد میکنیم و در قابلمه ای که میخواهیم غذا را بپزیم با حرارت ملایم کمی سرخ میکنیم بطوریکه پیاز طلایی شود.

در مرحله بعد اگر نمی خواهیم غذا زیاد چرب باشد روغن اضافی را خالی کرده و گوشت را که از قبل تکه تکه کرده ایم را به ان اضافه می کنیم و کمی تفت میدهیم بطوریکه رنگ گوشت کمی برگردد و بوی خامی ان گرفته شود .

بعد از تفت دادن گوشت هویج ها را که از قبل شسته ایم و  خورد کرده ایم همراه با گوشت تفت میدهیم.

 تهیه خورش هویج با گوشت

بعد قابلمه را از روی حرارت برداشته و همانطور که قابلمه داغ است زردچوبه را اضافه میکنیم و هم می زنیم، به این خاطر موقع تفت دادن زردچوبه ان را از روی حرارت برداشته چون زردچوبه زود می سوزد.

بعد ۲ یا ۳ لیوان آب جوش اضافه میکنیم و دوباره قابلمه را روی حرارت قرار میدهیم و وقتی غذا شروع به جوشیدن کرد حرارت را ملایم کرده و می گذاریم به ارامی بجوشد و گوشت پخته شود.

وقتی گوشت کاملا پخت، لپه و نمک را اضافه کرده و بعد از پخته شدن لپه، رب را اضافه می کنیم و بعد از ۵ تا ۷ دقیقه که جوشید و غذا جا افتاد خورش را در یک ظرف گود که اصطلاحا به آن خورش خوری می گوییم کشیده و انرا با کته برنج ویا پلو دمی سرو میکنیم.

نکته: این غذا برای دو نفر تهیه شده و اگر بخواهید برای افراد بیشتری تهیه کنید میتوانید به نسبت تعداد افراد مواد آن را بیشتر کنید.

نکته: اگر عاشق خورش های ترش و شیرین هستید می توانید به آن آلو هم اضافه کنید.

نکته: برای زیبایی و طعم بهتر می توانید در آخر روی خورش را با مغز پسته خلالی تزیین کنید.

تهیه خورش هویج با گوشت

پایه اکثر خورش های سنتی ایرانی تقریبا شبیه به هم است. با این تفاوت که موادی که در اخر اضافه می شود متفاوت است و نام خورش را شناسایی می کند. بطور مثال در پایه همه آنها پیاز سرخ می شود گوشت و زردچوبه اضافه میشود.  بعد از پخت گوشت مواد شناسه آن که اغلب از یک یا چند نوع سبزی و یا صیفی جات است اضافه میشود.

امیدوارم این خورش هویج خوشمزه را درست کنید و از طعم و عطر آن لذت ببرید.

درباره‌ی زهرا علیون

همچنین ببینید

غذاهای نونی برای شام

برای مهمانی و دورهمی ها شام چی درست کنم که همه راضی باشند؟

زمانی که نام مهمانی و دورهمی به گوش می رسد، یک مادر ایرانی به دنبال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *