تونیک پوست صورت چیست و چه تفاوتی با تونر دارد؟

تونیک پوست یکی از محصولات مراقبت از پوست است که با استفاده مداوم و منظم می‌تواند پوست صورت را نرم‌تر، جوان‌تر و شاداب‌تر کند. بسیاری از افراد ممکن است گمان کنند تونیک همان تونر صورت است، در حالی که این دو محصول در عین شباهت بسیاری که در ساختار و کارایی با یکدیگر دارند، دو محصول متفاوت اند و هر کدام کارکرد جداگانه‌ای روی پوست صورت دارند.

در این مطلب ابتدا به تفاوت‌های تونیک و تونر پوست صورت خواهیم پرداخت و سپس نحوه‌ی استفاده از تونیک و انتخاب مناسب آن برای پوست‌های مختلف را شرح خواهیم داد. با ما در مجله‌ی نیمه شب همراه باشید.

تفاوت تونر و تونیک پوست صورت

تونیک و تونر پوست بسیار به یکدیگر شباهت دارند و تمایز آنها از یکدیگر حتی برای کسانی که در صنعت زیبایی مشغولند هم کمی پیچیده است. به طور کلی تونرها ترکیباتی هستند که برای پاکسازی مواد باقی‌مانده روی پوست، ایجاد یک قابض برای منافذ باز صورت در پوست‌های چرب و ملتهب، و افزودن مواد مغذی مورد نیاز پوست برای هیدراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین جهت موادی مانند هامالیس و AHA ترکیبات رایج در تونرهای پوست را تشکیل می‌دهند تا به از بین بردن بقایای چربی و پاکسازی منافذ کمک نموده و سبب روشن‌تر شدن پوست صورت شوند.

اما از سوی دیگر تونیک‌ها ترکیباتی هستند که به عنوان یک ماده‌ی آبرسان تکمیلی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا با نرم کردن پوست صورت و افزایش رطوبت پوست روتین‌های پوستی را برای افزایش سلامت پوست صورت تکمیل نمایند.

تونیک پوست اغلب با دارا بودن موادی همچون هیالورونیک اسید و رز واتر یا گلاب ترکیبی سنگین‌تر از تونرها دارند. در برخی نواحی آسیا از جمله ایران از تونیک با لفظ « عصاره» یاد می‌شود اما به هر حال کارکرد تونیک‌ها و تونرها مشخص و قابل تمایز هستند؛ تونرها برای تقویت و پاکسازی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند در حال که تونیک‌ها برای افزایش رطوبت و نرم کردن پوست صورت به کار میروند.

تونر یا تونیک ؟ کدام یک برای شما مناسب‌تر هستند؟

هر دوی این ترکیبات را می‌توانید به روتین های پوستی‌تان اضافه کنید، اما اکثر افراد بسته به نوع پوستشان یکی از این دو ترکیب را انتخاب می‌کنند. معمولا کسانی که پوست چرب و مستعد جوش و آکنه دارند از تونرهای تمیزکننده‌ی پوست صورت استفاده می‌کنند، در حالی که افرادی که پوست خشک دارند و یا در معرض پیری و چین و چروک پوست صورت قرار گرفته‌اند اغلب از تونیک‌ها برای پوست صورتشان استفاده می‌کنند چرا که این ترکیبات مواد مغذی و رطوبت مورد نیاز پوستشان را تامین می‌کنند.

استفاده از تونر و تونیک ممکن است به محل زندگی افراد هم مرتبط باشد، افرادی که در مناطقی با آب و هوای خشک زندگی می‌کنند استفاده از تونیک پوست برایشان مناسب‌تر است و افرادی که در مناطق مرطوب زندگی می‌کنند بهتر است از تونر صورت استفاده کنند.

طرز استفاده از تونیک پوست صورت

استفاده از تونیک

استفاده از تونیک درست مانند تونر بسیار ساده است. پس از این که صورتتان را با یک ماده تمیزکننده ی مناسب شستید، کافی است چند قطره تونیک را با انگشتانتان روی پوست صورت ماساژ دهید و یا از یک تکه پنبه برای ماساژ تونر روی پوست صورتتان استفاد کنید.

به طور کلی پوست صورت به دو بخش تقسیم می شود بخش  Uکه شامل چانه و گونه‌ها می‌شود و بخش T که پیشانی و بینی را در بر می‌گیرد. بخش U بیشتر در معرض خشکی و سوزش پوست قرار می‌گیرد در حالی که بخش T چرب‌ترین بخش صورت است، بنابراین زمان ماساژ تونیک ابتدا از بخش U، یعنی گونه‌ها و چانه ماساژ دادن تونیک را آغاز کنید و سپس به سمت پیشانی و بینی‌تان بروید.

استفاده از تونیک

به خاطر داشته باشید که پوست گردن هم به دلیل نازک بودن مستعد چین و چروک است بنابراین در هنگام استفاده از تونیک گردنتان را فراموش نکنید. اجازه بدهید تونر چند لحظه جذب پوستتان شود و سپس می‌توانید از سرم و یا کرم مرطوب‌کننده برای پوست صورتتان استفاده کنید.

بهتر است روزی دو مرتبه صبح و شب از تونیک استفاده کنید اما اگر پوست خشکی دارید می‌توانید یک مرتبه دیگر هم در طول روز از تونیک برای پوستتان استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که تونیک‌ها حاوی مواد و ترکیباتی قوی هستند بنابراین اگر پوست چربی دارید و یا پوستتان مستعد جوش و آکنه است بهتر است پیش از آغاز مصرف روزانه تونیک، از این ترکیبات به شکل یک روز در میان استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود مشکلی برای پوست شما پیش نخواهد آمد. همچنین در این حالت دقت کنید فرمولاسیون تونیکی که برای پوستتان انتخاب کرده‌اید برای پوست‌های چرب و مستعد جوش و آکنه مناسب باشد.

انواع تونیک‌های پوست و انتخاب تونیک با توجه به نوع پوست

مانند سایر محصولات مراقبت از صورت ،تونیک‌ها هم با توجه به ویژگی ها و مشکلات اصلی پوست‌های مختلف ساخته می‌شوند. در این بخش از مطلب شما را برای انتخاب یک تونیک مناسب برای پوستتان راهنمایی خواهیم کرد.

پوست‌های چرب و مستعد آکنه باید از تونیک‌هایی مغذی استفاده کنند که در عین تغذیه پوست و رطوبت رسانی، منافذ را تمیز کرده و چربی پوست را تنظیم می‌کند و به تعادل می‌رساند. تونیک‌های حاوی روغن درخت چای، AHA و سالیسیلیک اسید برای پوست‌های چرب و مستعد توصیه می‌شود.

از آنجا که مشکل اصلی پوست‌های خشک، خشکی و پوسته‌ریزی است، این نوع پوست‌ها باید از ترکیبات تقویت‌کننده‌ای استفاده کنند که سطح رطوبت پوست را افزایش می‌دهند، از جمله ویتامین E، رز واتر یا گلاب، هیالورونیک اسید.

از آنجا که پوست‌های حساس عمدتا در معرض تحریک و التهاب قرار دارند، تونیک‌هایی با خاصیت تسکین‌دهنده و ضد التهاب برای آنها ضروری است. ترکیبات مقوی غنی شده با عصاره بابونه و آلوئه ورا باعث کاهش تحریک پوست و احیای آن می‌شود.

 چند مدل تونیک طبیعی و خانگی برا پوست صورت

تونیک‌های پوستی موجود در بازار اغلب از از عصاره های گیاهان علفی، عصاره گلها، سرکه، گلاب، گلیسرین و غیره تشکیل می‌شوند، بنابراین به جزو تونیک‌های موجود در بازار می‌توانید از برخی از مواد طبیعی هم به عنوان تونیک استفاده کنید و پوستی شفاف و سالم به خود هدیه دهید.

تونیک گلاب و نارون کوهی

تونیک گلاب و نارون کوهی

گلاب یکی از بهترین تونیک‌های خانگیست، می‌توانید روزانه دوبار از گلاب به عنوان تونیک پوست استفاده کنید، همچنین می‌توانید گلاب را با نارون کوهی ترکیب کنید و به عنوان تونیک روی پوست صورتتان استفاده کنید.

برای تهیه این تونیک می‌توانید سه چهارم فنجان گلاب را با یک چهارم فنجان عرق نارون کوهی مخلوط کنید (اگر پوست شما چرب است میزان گلاب و نارون کوهی را برابر بگیرید).

تونیک گل همیشه بهار

گل همیشه بهار

گل همیشه بهار به دلیل خصوصیات التیام بخش معروف است برای تهیه این تونیک می‌توانید از گلهای خشک شده یا تازه همیشه بهار استفاده کنید. یک دسته گل خشک شده همیشه بهار با آب گرم خیس کنید بعد از اینکه گلها در آب گرم کمی خیس خوردند آب را به صورتتان اسپری کنید و یا به وسیله یک تکه پنبه آن را به پوست خود بمالید. همچنین می‌توانید از عرق گل همیشه بهار هم استفاده کنید. این تونیک برای پوستهای چرب و لک‌دار بسیار مفید است.

تونیک گل ختمی

گل ختمی

گل ختمی خاصیت تسکین‌دهندگی و ضد التهاب دارد؛ برای تهیه تونیک گل ختمی کافیست ۳ تا ۴ قاشق سوپ‌خوری از برگ‌های ختمی را با یک‌چهارم لیتر آب مخلوط کنید، در آن را بگذارید و به مدت ۵دقیقه به آرامی بجوشد. ۲۰دقیقه به حال خود بگذارید، سپس آن را صاف کنید. تونیک موردنظر آماده است.

تونیک پرتقال و لیمو

تونیک پرتقال و لیمو

آب نصف یک پرتقال را با آب نصف لیموی تازه و یک قاشق چایخوری شکر تصفیه شده داخل ظرفی بریزید و یک فنجان شیر به آن اضافه کنید. این مخلوط را تا نزدیک نقطه جوش حرارت دهید بعد از آن اجازه دهید تا خنک شود و سپس آن را صافی رد کنید. تونیک به دست آمده را در یخچال نگه‌داری کنید. این تونیک پوستتان را نرم و شفاف می‌کند و به آن طراوت و تازگی می‌بخشد.

 سخن آخر

در این مطلب به معرفی تونیک ها و تفاوت بین تونر و تونیک پرداختیم، به خاطر داشته باشید که در انتخاب تونیک مناسب برای پوستتان ابتدا نوع مشکلات پوستی اعم از پوسته‌ریزی، چین و چروک یا التهابات را مشخص کنید، سپس با توجه به نوع پوستتان تونیک مناسب را انتخاب نموده و به شکل منظم در روتین پوستی روزانه‌تان استفاده کنید تا نتایج دلخواهتان را از این محصول پرفایده و موثر بگیرید.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

آبرسان صورت

بهترین محصولات برند نوتروژینا برای انواع پوست‌ها

توجه به برند لوازم آرایشی در زمان خرید یکی از مهمترین نکاتی است که حتما …

2 نظر

  1. وای چقدر خوشم اومد چه تونیک صورت خونگی ها و دوست داشتم حتما درست می کنم تستش می کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *