ترس از دست دادن عزیزان | اگه ترس از دست دادن داری این مطلب رو از دست نده

شاید هر یک از ما تا حدودی ترس از دست دادن عزیزانمان را تجربه کرده باشیم. بسیاری از ما زمانی به شدت با این ترس مواجه می‌شویم که کسی از عزیزانمان دچار بیماری شده باشد. این ترس در بسیاری از افراد بسیار آزار دهنده است و بسیاری از بخش‌های زندگی آن‌ها را مختل می‌کند. به این دلیل که اشخاص در این شرایط خود را برای اتفاقی که هنوز نیافتاده بسیار اذیت می‌کنند. در صورتی که با این ترس به شکل منطقی و درست مقابله نشود‚ ممکن است بسیار ناسالم و آسیب زا باشد. در این مقاله از وب سایت نیمه شب به بررسی دلایل ترس از دست دادن عزیزان و روش‌ها مقابله با آن آشنا خواهیم شد.

ترس از دست دادن
ترس از دست دادن

ترس از دست دادن عزیزان

اگر ذهنیت درست و فکر شده درباره مرگ داشته باشیم‚ قطعا به این نتیجه می‌رسیم که وجود مرگ بسیار لازم است. اما مرگ به صورت کلی برای همه ما بسیار تلخ و ترسناک است. با این وجود همه ما می‌دانیم که زندگی بدون مرگ بی معنا می‌شود. اما باید بدانیم که بسیاری از ما از مرگ هراس داریم ولی این ترس ممکن است به اشکال مختلفی بروز کند. در بسیاری از جوامع‚ صحبت‌های در ارتباط با مرگ بسیار کم است. گفته می‌شود که این اتفاق به علت ترس آن افراد از مرگ است. همچنین بسیاری از افراد هم به علت ترس از مرگ‚ بیش از حد به آن فکر می‌کنند. در حالی که ما قدرت حذف کردن مرگ را نه برای خودمان و نه برای عزیزانمان نداریم. در نتیجه بهتر است آن را بپذیریم.

ترس از دست دادن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال وابستگی یکی از دلایل مهم ترس از دست دادن است. اما به یاد داشته باشید که وابستگی به هر شخص یا چیزی در زندگی باید به صورت کنترل شده باشد. به این معنی که فکر نکنید بدون آن‌ها نمی‌توانید به زندگی خود ادامه دهید. شاید تصور کنید که وابستگی به معنی عشق واقعی است. اما باید بدانید که حتی ارتباط عاطفی بر پایه وابستگی هم یک رابطه سالم نخواهد بود. وابستگی در اکثر مواقع افراد را دچار ضعف می‌کند. به طوری که فرد تصور می‌کند قدرت اداره زندگی را بدون آن شخص نخواهد داشت و توانایی‌های درونی خود را نادیده می‌گیرد.

البته ترس از مرگ عزیزان در موارد بسیاری زمانی اتفاق می‌افتد که آن‌ها در بستر بیماری باشند. این وضعیت، طبیعتا مضطرب کننده است. به وجود آمدن ترس از مرگ عزیزان در این شرایط یک حالت طبیعی خواهد بود.

ترس از دست دادن
ترس از دست دادن

انواع ترس از دست دادن

  • ترس سالم: همه ما با فکر کردن به مرگ عزیزانمان ناراحت می‌شویم. با فکر کردن به این موضوع ترس نبود آن‌ها در زندگی به علت خاطره‌های مشترک و … را نیز به همراه دارد. این واکنش به صورت کاملا طبیعی اتفاق می‌افتد. اما این ترس به صورت مداوم نبوده و زندگی و شادی ما را تحت الشعاع قرار نمی‌دهد. این نوع ترس ممکن است باعث شود که ما مرگ را بپذیریم.
  • ترس ناسالم: فکر کردن بیش از حد به موضوع مرگ عزیزان بسیار ناسالم است. این نوع فکر کردن استرس و اضطراب به همراه دارد. به این دلیل که فرد فکر می‌کند که نمی‌تواند بدون آن‌ها زندگی کند و یا برای همیشه افسرده خواهد شد. این نوع ترس از مرگ عزیزان عوارض بسیاری برای سلامت افراد دارد. استرس‚ افکار غیر منطقی‚ افزایش ضربان قلب‚ مشکلات معده‚ ایجاد تغییرات در خواب و خوراک و … از عوارض این نوع ترس می‌باشد.

باید بدانید که ترس از مرگ عزیزان، ترسی است که برای بسیاری از فراد اتفاق افتاده و طبیعی است. اگر شما دچار این ترس هستید نگران نباشید. بسیاری از افراد در زندگی خود به صورت مقطعی این ترس را تجربه کرده‌اند و البته توانسته‌اند از آن عبور کنند.

چگونه با ترس از دست دادن مقابله کنیم؟

همانطور که گفته شد ترس از دست دادن برای بسیاری از افراد وجود داشته است. بسیاری از آن‌ها توانسته‌اند از این ترس عبور کنند و آن را از بین ببرند. روش‌هایی برای مقابله با این نوع ترس وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

فکر خود را کنترل کنید

کنترل تفکرات یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که برای سلامت روان توصیه می‌شود. در شرایطی که شما ترس از دست دادن عزیزان خود را دارید بهتر است تمرکز خود را روس اتفاقاتی که نمی‌توانید آن ها را کنترل کنید نگذارید. به جای این کار، انرژی خود را برای اتفاقات مهم‌تر و اهداف خود صرف کنید. تا جای ممکن روحیه خود را شاد نگهدارید و سعی کنید برای بهتر شدن وضعیت خودتان و عزیزانتان تلاش کنید.

مرگ را بپذیرید

با توجه به تحقیقلت انجام شده در حوزه روانشناسی، اثبات شده که افرادی که حقیقت مرگ کنار آمده‌اند، در مورد مرگ عزیزانشان هم واکنش بهتر منطقی‌تری نشان داده‌اند. این ذهنیت درباره مرگ باعث شده این افراد برای مقابله با مشکلات مسیر کوتاه‌تری را طی کنند. شما باید مرگ را به عنوان بخشی از روند زندگی انسان‌ها بپذیرید.  پس فکرکردن بیش از اندازه به این موضوع روحیه شما را خراب می‌کند و شما را برای اتفاقی که هنوز نیافتاده نگران و مضطرب می‌کند. این اتفاقی است که برای همه روزی اتفاق می‌افتد. پس آن را بپذیرید و یادآوری کنید که اگر چه از دست دادن عزیزان اتفاق تلخی است اما باید آن را به عنوان بخشی از زندگی پذیرفت.

ترس از دست دادن
ترس از دست دادن

منابع مقابله‌ای خود را بشناسید

باید بدانید که هر فردی با توجه به علایق خود روش‌هایی برای مقابله با استرس و ترس دارد. یکی از روش‌های بسیار خوب برای مقابله با ترس از مرگ عزیزان این است که ان روش‌ها را بشناسید. این روش‌ها می‌تواند شامل ورزش کردن‚ نوشتن‚ نقاشی کردن‚ عکاسی کردن‚ هنر‚ طبیعت گردی‚ نواختن و یا گوش کردن به موسیقی‚ رفتارهای معنوی و … می‌باشد. استفاده از این روش‌ها می‌تواند به طرز قابل توجهی به افراد آرامش بدهد. تفاوتی نمی‌کند شما از کدام یک برای ایجاد آرامش استفاده می‌کنید. فقط باید توسط آن‌ها به روش صحیح احساس آرامش در خود ایجاد کنید. باید بدانید که مقابله اشتباه و سرکوب کردن احساس ترس و اندوه، می تواند منجر به افسردگی یا دیگر مشکلات روح و روان شود.

دیگر روش‌ها برای کنترل ترس

  • برای زندگی خود هدف داشته باشید و برای آن‌ها برنامه ریزی کنید.
  • استقلال داشته باشید. این باعث می‌شود که وابستگی شما کمتر شده و از خیلی جهات ترس از دست دادن عزیزان را کاهش می‌دهد.
  • ارتباط خود را با خدا تقویت کنید و از او کمک بخواهید. این کار شما را به نیروی برتر متصل می‌کند و احساسات منفی را دفع می‌کند.
  • به خاطرات خوب خود و اطرافیانتان فکر کنید و از این که این روزهای خوب را گذرانده‌اید و تجربه‌های خوشی را با هم داشته‌اید خوشحال باشید. این خاطرات را برای یکدیگر بازگو کنید.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

ذهن پویا چیست؟ راه‌های رسیدن به آن

اکثر ما از قدرت ذهن بی‌خبر هستیم و کمتر برای پرورش آن وقت می‌گذاریم. ذهن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *