۱۰ مورد از خاص‌ترین ترفندها برای پنهان کردن شوفاژ

این روزها سیستم گرمایشی بسیاری از خانه‌های ایرانی خصوصا آپارتمان‌ها که فضای کمی دارند، بر مبنای رادیاتور و پکیج طراحی می‌شوند. شوفاژها نمونه‌های مختلفی دارند و خیلی از آن‌ها، خصوصا نمونه‌های مدرن نیازی به کاور کردن یا طراحی یک پوشش شیک و قشنگ ندارند، اما هنوز هم شوفاژهای قدیمی که نمای جالبی ندارند کم نیستند و باید فکری برایشان کرد. شوفاژ چه کوچک باشد و چه بزرگ، چه مدرن باشد و چه قدیمی، می‌توان ایده‌های خوبی برای کاور کردنش پیدا کرد و از یک المان دوست نداشتنی که همیشه وسط دکور خانه توی ذوق میزند، به یک شوفاژ جالب با یک کاربرد پنهان روی آن تبدیل شود. در این مطلب قصد داریم در مورد خاص‌ترین ترفند و ایده برای پنهان کردن شوفاژ صحبت کنیم. اگر علاقه دارید که ایده های جالب برای دکور دیوار تلویزیون به دست بیارید حتما به مقاله ی ما مراجعه کنید.

 

 

۱-رنگ کردن پوشش رادیاتور

یده برای پنهان کردن شوفاژ

خواه پوشش رادیاتور را خودتان ساخته باشید یا آن را خریده باشید، همیشه می‌توانید آن را رنگ کنید تا با پالت فضای شما مطابقت داشته باشد. تمام آنچه که لازم است تهیه یک اسپری رنگ است!

به راحتی می‌توانید تنها با یک اسپری شوفاژ خود را به همان رنگ دیوار خود رنگ کنید تا با بقیه اتاق ترکیب شود و یا می‌توانید طرحی جذاب و هوشمندانه ایجاد نمایید تا شبیه یک دیوار آجری یا چوپی ویا هر طرح دلخواه بنا به سلیقه شما باشد ایجاد نمایید.

قبل از شروع به کار یکی از مواردی که باید در نظر داشته باشید این است که نوع رنگ انتخاب شده را در نظر بگیرید. از آنجایی که شوفاژ داغ می‌شود، باید از نوع رنگی استفاده کنید که به راحتی بتواند گرما و رطوبت را به خوبی تحمل نماید. پوشش پودری برای رنگ آمیزی شوفاژ بهترین گزینه‌ای است و در کنار این ظاهری جذاب و حرفه‌ای را  ایجاد می‌نماید.

۲-پوشش رادیاتور به شکل قفسه کتاب

مخفی کردن رادیاتور

اگر به دنبال ایده برای پنهان کردن شوفاژ می‌گردید، به اضافه کردن چند قفسه برای نگهداری کتاب‌ها فکر کنید. با این کار، پوشش شوفاژ شما یک هدف عملی نیز خواهد داشت.

استفاده از قفسه کتاب  روی شوفاژ نیز می‌تواند نقطه جالبی در دکوراسیون منزل شما ایجاد کند و قسمت نازیبای منزل را به ظاهری زیبا مبدل سازد که با اقلام دکوری و چیدمان اکسسوری‌‎ها یک سوفاژی با دکوراسیون زیبا تکمیل شود.

3-کاور رادیاتور ورودی

کاور رادیاتور ورودی

آیا رادیاتور شما در ورودی قرار گرفته است؟ یک پوشش با طراحی جذاب به خوبی می‌تواند رادیاتور را در منزل شما مخفی نماید و از جهتی دکوراسیون قبلی را به فضایی مدرن تبدیل کند. با کاور کردن می‌توانید فضای بالای آن را به منطقه‌ای برای قرار دادن موارد ضروری خود تبدیل کنید. مواردی مانند عینک آفتابی، کلید و تعدادی گل برای تزئین.

4-شوفاژ مشکی و میز روی آن

تزئین رادیاتور

اگر کاور شوفاژ دقیقا به سبک شما نیست، می‌توانید با چند ترفند ساده آن را مخفی کنید. اگر به دنبال ایده برای پنهان کردن شوفاژ می‌گردید می‌توانید یک میز کنسول کلاسیک را روی آن قرار دهید تا سطحی برای دکوراسیون و سایر موارد ضروری داشته باشید. تغییر رنگ شوفاژ به مشکی و قرار دادن یک سبد حصیری در کنار آن، زیبایی‌اش را چند برابر می‌کند.

5-روکش رادیاتور کابینتی

کاور شوفاژ کابینتی

می‌توانید برای مخفی کردن رادیاتور از کاوری استفاده کنید که شبیه به کابینت باشد. با درب و پانل، رادیاتور شما پنهان می‌شود در حالی که نقاطی برای قرار دادن وسایل تزئینی فراهم می‌شود.

6-شلف رادیاتور

رنگ کردن شوفاژ

اگر به دنبال ایده برای پنهان کردن شوفاژ می‌گردید، می‌توانید یک شلف شناور چوبی را بالای رادیاتور قرار دهید و آن را با کتاب‌ها و سایر وسایلی که دارید تزئین کنید.

یک شلف ساده ایده‌ای خوبی است  که به راحتی می‌توانید از آن برای پوشاندن شوفاژها استفاده نمایید، برای این کار شما می‌توانید با استفاده از الوارها قاب شفافی برای آن ها بسازید، به الوارها را رنگ بزنید سپس تاقچه ای برای پنجره ها بسازید، این ایده برای فضاهایی مانند اتاق کودک یا نوجوان یکی از بهترین گزینه است.

اگر شوفاژ شما زیر پنجره قرار ندارد پس به خوبی می‌توانید با پوشاندن آن به عنوان یک کنسول یا میز در دکوراسیون داخلی منزل خود استفاده نمایید و از آن لذت ببرید.

7-شوفاژ سفید ساده

کاور شوفاژ سفید

اگر می‌خواهید حضور شوفاژ را در منزل خود کمرنگ کنید، رنگ سفید همیشه بهترین گزینه است. برای به حداکثر رساندن زیبایی می‌توانید تعدادی گیاه را نیز به فضا اضافه کنید.

8-کاور شوفاژ چوبی

کاور شوفاژ چوبی

اگر شوفاژ شما زیر پنجره قرار دارد، می‌توانید از روکش‌های چوبی سنتی استفاده کنید.

9-کاور شوفاژ روستیک

کاور شوفاژ روستیک

با استفاده از چوب، می‌توانید این کاور رادیاتور فوق العاده زیبا و روستیک را به فضای خود اضافه کنید.

شوفاژ ها معمولا اجسام زشت و جاگیری در خانه ها هستند. با تبدیل شوفاژ به کنسول می‌توانید تا جایی که می‌شود از جا گیری و عدم زیبایی آن‌ها جلوگیری کنید. همچنین می‌توانید از این کنسول به عنوان دکوری و مکانی برای قرار دادن اشیا دکوری و یا گل استفاده کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا ابتدا آموزش کامل و قدم به قدم ساخت کنسول شوفاژ و در ادامه ایده‌های زیبا برای تبدیل شوفاژ به کنسول را مشاهده کنید.

10-کاور رادیاتور به شکل کنسول

پنهان کردن شوفاژ

یکی از روش‌های نزدیک شدن به ظاهر مدرن این است که کاور رادیاتور را به شکل کنسول طراحی کنید و آن را با آینه و چند گلدان آراسته کنید.

شوفاژ ها معمولا اجسام زشت و جاگیری در خانه‌ها هستند. با تبدیل شوفاژ به کنسول می‌توانید تا جایی که می‌شود از جا گیری و عدم زیبایی آن‌ها جلوگیری کنید. همچنین می‌توانید از این کنسول به عنوان دکوری و مکانی برای قرار دادن اشیا دکوری و یا گل استفاده کنید.

شما به راحتی می‌توانید جای خالی کنسول را در دکوراسیون منزل خود پر نمایید؛ کافی است با مخفی نمودن شوفاژ یک قاب بسازید و به سادگی با شمعدان ویا بایک دست آینه یک کنسول جذاب و شیک برای دکوراسیون داخلی خود بسازید و از آن لذت ببرید.

در ادامه با ما همراه باشید تا ابتدا آموزش کامل و قدم به قدم ساخت کنسول شوفاژ و در ادامه ایده های زیبا برای تبدیل شوفاژ به کنسول را مشاهده کنید.

چگونه یک کنسول بسازیم؟

تبدیل شوفاژ به کنسول

ابزار و مواد

  • مته
  • مته کانترسینک ترکیبی
  • اره گرد
  • گیره ها
  • اره منبت کاری / اره مویی
  • اره
  • تکه های قلع
  • تفنگ منگنه
  • هزینه: حدود 50 تا 100 دلار
  • زمان تخمین زده شده: 6 ساعت

مرحله 1

روکش رادیاتور اساسا یک جعبه سه طرفه با پایه در پایین و یک درب در بالا است. نمونه ای که در اینجا نشان داده شده است از MDF (تخته فیبر با چگالی متوسط) ساخته شده است که انتخابی ارزان و پایدار برای پوشش است. هر طرف جعبه اجازه می‌دهد تا گرما از طریق یک دهانه بزرگ پوشیده شده و توسط یک صفحه فلزی تزئینی به بیرون تابش کند. در پشت رادیاتور، یک تکه ورق فلزی به انعکاس گرما به داخل اتاق کمک می‌کند. توجه: MDF هنگام برش گرد و غبار زیادی ایجاد می‌کند، بنابراین برنامه ریزی کنید که ترجیحاً بیرون از خانه این کار را انجام دهید.

پیدا کردن پایه مناسب نیز اولین گزینه از چندین انتخاب طراحی را به شما ارائه می‌دهد. صفحه کنسول در طرح های بی شماری ارائه می‌شود. قالب گیری روی لبه داخلی دهانه‌های صفحه ظاهر کامل تری به پوشش می‌دهد. و اگرچه ما ترجیح دادیم که قسمت بالایی را بدون تزئینات برای ظاهری ساده و مدرن رها کنیم، می‌توانید آن را با کلاهک پایه (وارونه) برای نمایه‌ای شیک‌تر و زیباتر کنار بگذارید.

مرحله2

قطعات پوششی را برش دهید.

تبدیل شوفاژ به کنسول

رادیاتور را اندازه بگیرید. 4 اینچ به عرض آن و 2 اینچ به ارتفاع آن اضافه کنید. یک تکه ام دی اف را به این ابعاد ببرید. این پوشش جلویی خواهد بود.

برای طرفین، عمق رادیاتور را اندازه بگیرید. 1 اینچ اضافه کنید و دو تکه ام دی اف را به این عرض و به همان ارتفاع روکش جلو ببرید. برای قسمت بالایی، یک تکه ام دی اف را ½ اینچ پهن تر از کناره‌ها و 1 اینچ بیشتر از عرض جلو ببرید.

روی هر دو تکه کناری و قسمت جلویی، برای سوراخ های صفحه علامت بزنید: خطوط را 3 اینچ از بالا و کناره ها، 4 ½ اینچ از پایین بکشید. دو سوراخ ½ اینچی در گوشه های مخالف خطوط برش ایجاد کنید. از این سوراخ ها برای شروع به بریدن منافذ صفحه با اره مویی استفاده کنید.

مرحله3

با استفاده از یک اره دستی، یک قرنیز 45 درجه درونی را روی یک قالب برش دهید. انتهای بریده شده قالب را در گوشه ای از دهانه صفحه قرار دهید و آن را در مقابل لبه دهانه محکم نگه دارید. قالب را در جایی که به گوشه بعدی می رسد علامت بزنید. یک قرنیز 45 درجه دیگر را رو به جهت دیگر ببرید. قالب گیری را به همین ترتیب ادامه دهید تا زمانی که چهار تکه متناسب با لبه داخلی دهانه داشته باشید.

مرحله4

هر تکه از قالب 1/4 اینچی را با چسب چوب و میخ‌های 4 بعدی (1 ½ اینچ) ببندید. برای جلوگیری از شکافتن میخ‌ها، به خصوص در هنگام میخ زدن به انتهای میتر، ابتدا سوراخ‌هایی با قطر نیم اینچ دریل کنید.

نکته: برای اینکه قالب به خوبی جا بیفتد، هر بخش را با یک قطعه مجاور در جای خود اندازه بگیرید، سپس همه را به فاصله یک تار مو برش دهید.

مرحله5

درب جلویی را رو به پشت بر روی یک برزنت قرار دهید. با استفاده از برش‌های حلبی، صفحه را طوری برش دهید که 2 اینچ از اطراف اضافه باشد. قطعات صفحه را به همان روش برش دهید تا در کناره‌های درب جلویی قرار بگیرد. هر سه صفحه را کنار بگذارید.

مرحله6

یک ضایعات بلند از ام دی اف را روی لبه روی قسمت جلویی نگه دارید، به یک طرف آن را صاف کنید. یک خط با مداد در امتداد کناره‌ها روی قطعه جلویی بکشید. این راهنمای شما برای حفاری سوراخ ها خواهد بود. قسمت جلویی و یک طرف آن را با هم در زاویه 90 درجه نگه دارید. با استفاده از یک مته کانترسینک، چهار سوراخ با فواصل مساوی را روی پانل جانبی دریل کنید.

مرحله7

پایه را وصل کنید.

تبدیل شوفاژ به کنسول

چسب چوب را روی لبه جلوی پانل جانبی پخش کنید. پوشش جلویی را در مقابل پانل جانبی نگه دارید و یک زاویه 90 درجه تشکیل دهید. این دو قطعه را با چهار پیچ 1⅝ اینچی به هم وصل کنید و سر آن‌ها را درست زیر سطح فرو کنید. پایه دیگر را هم به همین ترتیب وصل کنید.

بلوک‌های ام دی اف مثلثی شکل را برای اتصال پایه‌های فلزی قابل تنظیم برش دهید. از کف تا پایین پره‌های رادیاتور اندازه گیری کنید. ارتفاع پایه‌های رادیاتور را اندازه گیری کنید. اندازه گیری اول را از دومی کم کنید. باقی مانده فاصله از پایین پوشش تا سطح زیرین بلوک‌ها است. بلوک‌ها را در گوشه‌های جلویی پوشش قرار دهید. سوراخ‌ها را دریل کنید، سپس بلوک‌ها را از کناره‌ها و جلوی پوشش بچسبانید و پیچ کنید. بعد، پایه ها را به بلوک ها پیچ کنید.

پوشش را روی رادیاتور قرار دهید و پایه ها را طوری تنظیم کنید که آن را تراز کند. در امتداد این خطوط با اره منبت کاری اره مویی برش دهید تا روی تخته قرنیز محکم شود.

مرحله8

قسمت بالای درب را وارونه روی شوفاژ قرار دهید. درب را با لبه‌های پشتی در مرکز قرار دهید. باید یک برآمدگی ½ اینچی در اطراف طرفین و جلو وجود داشته باشد. محیط داخلی پوشش را روی قسمت بالایی علامت بزنید.

چند تکه چوب را برش دهید تا به شکل U در داخل خطوط قرار بگیرند. قطعات را چسب بزنید و به قسمت زیرین قسمت بالایی پیچ کنید. تمام درزها را درزبندی کنید، سوراخ‌های میخ و پیچ را با بتونه چوب، شن و ماسه پر کنید و قسمت بیرونی پوشش را رنگ کنید. پس از خشک شدن، از یک تفنگ منگنه برای چسباندن صفحه به داخل کاور استفاده کنید. یک تکه ورق فلزی را برش دهید تا در پشت رادیاتور قرار بگیرد تا به انعکاس گرما به داخل اتاق کمک کند. سپس پوشش را روی رادیاتور قرار دهید.

در انتها هم چندین ایده زیبا و جالب برای تبدیل شوفاژ به کنسول مشاهده می‌کنید.

تبدیل شوفاژ به کنسول

یکی از راه های زیبا و جذاب برای تبدیل شوفاژ به کنسول استفاده از کنسول های طرحدار است. کنسول بالا یک کنسول کوچک و زیبا و مناسب است. این کنسول انتخاب خوبی برای خانه های کوچک است.

تبدیل کنسول به شوفاژ

یکی دیگر از راه‌های شیک و جذاب برای تبدیل شوفاژ به کنسول ساخت کنسول بالا است. این کنسول انتخاب مناسبی برای خانه‌های بزرگ است. شما می‌توانید در صورت نیاز چندین کشو را به آن اضافه کنید تا بتوانید به سادگی داخل آن وسیله‌های مختلف را قرار دهید. و می‌توانید انواع مختلف دکوری‌ها را روی آن قرار دهید. از انواع قاب عکس گرفته تا گل‌های زیبا و خاص آن‌را زیبا می‌کنند.

یکی دیگر از ایده‌های جذاب تبدیل شوفاژ به کنسول تبدیل شوفاژ جذاب شما به مبل یا تخت است. و در نهایت هم می‌توانید با کوسن‌های شیک و زیبا دکوراسیون خود را تکمیل کنید.

تبدیل شوفاژ به کنسول مناسب خانه‌های کوچک

تبدیل شوفاژ به کنسول

تبدیل شوفاژ به کنسول مناسب اتاق خواب‌های کوچک

تبدیل شوفاژ به کنسول

شوفاژ خود را می‌توانید به یک کتابخانه بزرگ و شیک تبدیل کنید و از فضا استفاده بهینه کنید.

سخن پایانی

با راهکارهای ساده مانند ارتفاع بلند پرده و یا قرار دادن میزها و قفسه‌ها در جلوی رادیاتور شوفاژ و یا قفسه‌های کتاب و یا قرار دادن گلدان‌های بلند می‌توانید بدون صرف هزینه به راحتی رادیاتورها را از دید پنهان کنید. تبدیل شوفاژ به کنسول یکی از ایده‌های خلاقانه و زیباست که مناسب خانه‌های کوچک بزرگ است. این ایده به شما کمک می‌کند به طور بهینه از فضای خود استفاده کنید و در عین حال فضای زیبایی داشته باشید.

ما روش‌هایی جالب و خاص برای پنهان کردن شوفاژها را برای شما ذکر نمودیم که امیدواریم با ایده گرفتن از آن‌ها بخوبی بتوانید تغییرات جذاب و زیبایی را در قسمت های مختلف منزل خود ایجاد نمایید.

درباره‌ی زهرا علیون

همچنین ببینید

ایده دکوراسیون فرانسوی

ایده‌های خلاقانه برای سبک دکوراسیون فرانسوی در خانه

دکوراسیون فرانسوی یکی از سبک‌های دکور مطرح اروپایی است که از شاخصه‌های لوکس و اشرافی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *