اقامتگاه بوم گردی چیست؟

ما در این مقاله از نیمه شب قصد داریم شما را با اصطلاح بوم گردی (اکوتوریسم) و اقامتگاه های بوم گردی اشنا کنیم. هدف ما اشنایی با این اقامتگاه ها و علاقه مند کردن شما گردشگران برای سفری متفاوت به مناطق محلی است.

اقامتگا های بومگردی

بوم گردی یا اکوتوریسم

اکوتوریسم از دو کلمه ی اکو (محیط زیست) و توریسم (طبیعت گردی) تشکیل شده است. در فارسی بوم را معادل اکو می دانند و بوم گردی همان اکوتوریسم معنا می شود. در حقیقت اکوتوریسم یا بوم گردی، سفر به محیط های مختلف با رعایت اصول برای حفظ محیط زیست و بازدید از یک زیست بوم منطقه است.

بوم گردی یکی از صنعت های مورد توجه مردم است که در تمام دنیا به شیوه های مختلف انجام می شود. با وجود اینترنت و شناخت نقاط مختلف و دور افتاده گردشگر برای سفر به همه نقاط بار سفر خود را می بندد. بوم گردی و طبیعت گردی یعنی احترام به زیست بوم گیاهان، حیوانات و انسان ها که باید عشق بورزیم تا عشق و ارامش طبیعت را دریافت کنیم. با رواج صنعت گردشگری و بوم گردی روستا ها پیشرفت کرده اند و درامد بسیاری از روستاییان از گردشگران تامین می شود.

رواج صنعت بوم گردی عاملی است تا ساکنین محلی در حفظ محیط زیست، اداب و رسوم گذشته و صنایع دستی خود تلاش کنند. چرا که همین عوامل باعث سفر گردشگران به این نقاط شده است.

بیشتر بخوانید : سفر یک روزه اطراف تهران کجا بریم؟

خانه اکوتوریسم

بوم گرد کیست؟

بوم گرد یا اکوتوریست یک فرد گردشگر است که بسیار مسئولانه به محیط های گردشگری مختلف سفر می کند. بوم گرد تمایل دارد با اداب و رسوم، فرهنگ و تمام پتانسیل های تاریخی و طبیعی منطقه اشنا شود بدون انکه هیچ اسیبی به محیط زیست بزند. این افراد شعارشان “نباید جز عکس هیچ ردپایی از طبیعت گرد در طبیعت باقی بماند” است.

یک بوم گرد با شیوه های مختلف بار سفر می بندد می تواند با ماشین شخصی، تور های طبیعت گردی، حتی با یک کوله (بک پگ) یا با دوچرخه سفر خود را شروع کند. گردشگران خارجی در مکان های مختلف مانند هاستل یا کمپ اسکان می کند.

بیشتر بدانید: برای سفر های طبیعت گردی به چه وسایلی نیاز داریم؟

 اقامتگاه بوم گردی چیست؟

تا به حال در خانه های قدیمی با سبک و سیاق جدید از زندگی مدرن سفر کرده اید؟ دوست دارید با فرهنگ و اداب و رسوم افراد محلی اشنا شوید؟  دوست دارید خوراکی های خوش طمع و جدید را تست کنید؟ دوست دارید صنای دستی محلی بخرید و به خانه خود ببرید؟ شما با سفر به اقامتگاه های بومگردی می توانید خیلی از این تجربه های جدید را امتحان کنید.

اقامتگاه های بومگردی به صورت کپرها، خانه‌های صخره‌ای، سیاه چادرها، خانه‎ها و کاروانسراهای قدیمی، کمپ‌های طبیعی و حتی دهکده‌های روستایی هستند. این اقامتگاه های بوم گردی تنوع بسیار خوبی برای افرادی که از هتل ها و غذاهای لوکس خسته شده اند است. اقامتگاه های بوم گردی توسط افراد محلی اداره می شود و سبک و سیاق ان به خانه های محلی بسیار شبیه است و توسط صنایع دستی خودشان تزیین شده است.

شما در اقامتگاه های بومگردی می توانید انواع مختلف غذاهای محلی منطقه را امتحان کنید. حتی از زنان محلی طرز تهیه ی غذاها را اموزش ببیند. لباس های محلی منطقه را می توانید امتحان کنید و عکس با لباس محلی در محیط بومی انجا بگیرید. با لیدر های محلی محیط اطراف اقامتگاهتان را بچرخید و اثار باستانی، تاریخی و طبیعت بی نظیر محلی را ببینید.

بیشتر بخوانید : معرفی خاص ترین کلبه های چوبی ایران برای سفر رویایی

اقامتگاه بوم گردی

ویژگی های اقامتگاه ها

شما در هر شهری می توانید در اقامتگاه های بومگردی متنوع سکونت داشته باشید . این خانه های بوم گردی ویژگی های متفاوت نسبت به مهمانسرا ها و هتل ها دارد که در ادامه به ان ها می پردازیم:

  • طراحی بومی : ساکنان محلی با بازسازی بناهای گذشته و حفظ معماری قدیمی، ان جا را خانه ای لذت بخش برای میهمانان خود کرده اند. هدف از این دکوراسیون القای حس سکونت در خانه ی یکی از محلی های ان جا است.
  • غذا ها و خوراکی هی خاص : شما با سکونت در این اقامتگاه ها می توانید طمع های جدید را تست کنید. و برای تجربه ی دوباره ی ان ها به منطقه بازگردید.
  • صنایع دستی: علاوه بر خانه های بوم گردی یکی از منابع درامد محلی ها فروش صنایع دستی ساخته شده توسط بانوان روستا هاست. شما می توانید از هر منطقه برای خود نمادی را به منزل خود ببرید و بهترین پیشنهاد ما همین صنایع دستی است.

درباره‌ی زهرا علیون

همچنین ببینید

بهترین اپلیکیشن رزرو هتل در ایران و خارج کشور

رزرو هتل، سوئیت، ویلا یا هر مکان اقامتی دیگر، یکی از مهمترین اقداماتی است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *