چرا از سبزیجات خشک استفاده کنیم؟ + خواص آن‌ها

انواع سبزیجات خشک کدام است؟ سبزیجات معطر خشک شده چه خواصی دارند؟ از کجا سبزیجات بسته‌بندی بخرید؟ چه نکاتی را باید برای خرید این محصولات رعایت کنید؟ در جامعه امروزی اکثر افراد خانواده شاغل هستند و مثل زمان قدیم فرصت خرید سبزیجات تازه و تمیز کردن آن را ندارند. همچنین بعضی از سبزیجات مورد استفاده، در فصل‌های خاصی از سال برداشت می‌شوند. این سبزیجات در فصل زمستان ممکن است به صورت تازه یافت نشود، یا اینکه کیفیت مناسبی نداشته باشند. به همین منظور از سبزیجات با کیفیت خشک شده، استفاده می‌کنند. در این مقاله با نکات خرید سبزیجات خشک آشنا می‌شویم. همچنین به معرفی بهترین برند سبزیجات بسته‌بندی شده می‌پردازیم. به طوری که با اطلاعات کافی، برای خرید و مصرف این محصولات اقدام کنید.

 

سبزیجات خشک چیست؟

به انواع گیاهان خوراکی خشک شده، که خوش عطر و طعم بوده و به عنوان غذا، طعم دهنده یا دارو استفاده می‌کنند، سبزیجات خشک می‌گویند. استفاده از انواع سبزی خشک برای طبخ غذا‌ها، در دستور‌های آشپزی جایگاه ویژه‌ای دارد. به دلیل اینکه نمی‌توان در تمام طول سال سبزیجات تازه و با کیفیت پیدا کرد، این محصولات انتخاب مناسبی برای آشپزی هستند.

انتخاب سبزی تازه و سالم و دقت در مراحل پاک کردن و شست و شو، تأثیر زیادی روی رنگ و کیفیت محصول نهایی خواهد گذاشت. از روش خشک کردن برای نگهداری طولانی مدت و آسان سبزیجات استفاده می‌کنند. اگر به روش درستی سبزی، خشک شود، درصد بالایی از مواد مغذی و املاح سبزی تازه را حفظ می‌کند. از انواع سبزی­های خشک معطر و مرغوب می‌توان به نعنا، ترخون، شوید، جعفری، سبزی قورمه، سبزی آش، سبزی دلمه خشک، سبزی پلو خشک و ریحان اشاره کرد.

خواص و ویژگی‌های سبزیجات خشک چیست؟

مصرف سبزیجات با کیفیت در رژیم غذایی روزانه، تأثیر بسیار زیادی روی سلامتی افراد دارد. سبزیجات با کیفیت خشک شده، با حفظ خواص و ارزش غذایی، همچنین قابلیت ماندگاری بالا، می‌توانند برای پخت غذا در مدت زمان کم مفید باشند. سبزی‌های تازه، دارای خواص متفاوتی هستند، که این ویژگی‌ها در هنگام خشک کردن نیز در سبزیجات باقی می‌ماند. در ادامه خواص بعضی از این محصولات را به صورت مختصر توضیح خواهیم داد.

 

شوید خشک

شوید، طعم و عطر بی‌نظیری دارد. این سبزی مفید، شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوان است. از خواص شوید می‌توان به داشتن آنتی اکسیدان فراوان برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از سرطان، درمان سوءهاضمه، کاهش دهنده چربی خون، جلوگیری از پوکی استخوان، درمان سوزش سردل، درمان بی‌خوابی و افزایش اشتها اشاره کرد.

 

اسفناج خشک

این سبزی مفید، سرشار از آهن است. اسفناج دو برابر سبزی‌های دیگر فیبر دارد. اسفناج خشک شده، منبع غنی منیزیم و پتاسیم بوده و برای کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان، بیماری قلبی، دیابت، بیماری‌های تخریب‌کننده عصب و چاقی مفید است.

 

جعفری خشک

گیاه جعفری مزاج گرم و خشک دارد. عمده خواص آن مربوط به برطرف کردن سردی بدن است. جعفری خشک سرشار از مواد معدنی مفید مانند آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم، منیزیم، روی، مس و اسید فولیک است. از خواص آن می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع کم‌خونی، طراوت پوست، جلوگیری از پوکی استخوان و تنظیم دستگاه گوارش اشاره کرد.

نعناع خشک

نعناع خشک یکی از گیاهان خوش عطر و طعم است که به عنوان یکی از طعم دهنده‌های بسیار مهم در آشپزی استفاده می‌شود. این گیاه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. از مهمترین خواص نعنا می‌توان بر طرف‌کننده حالت تهوع، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، ادرار‌آور، ضد التهاب، ضد سرطان و بهبود گردش خون نام برد.

 

ریحان خشک

ریحان غنی از مواد معدنی مفید مانند آهن، کلسیم، منگنز، منیزیم، پتاسیم، سدیم، فسفر و روی است. این سبزی دارای آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. از خواص مهم دیگر ریحان خشک، می‌توان به درمان بیماری‌های معده و سلامت دستگاه گوارش، کاهش فشار خون، جلوگیری از سکته قلبی، کاهش قند خون، درمان بی‌خوابی، پیشگیری از روماتیسم و آرتروز، کاهش اضطراب، درمان افسردگی، رفع سنگ کلیه، درمان کبد چرب، پیشگیری از آلزایمر و جلوگیری از پوکی استخوان اشاره کرد.

چه نکاتی را باید برای خرید و نگهداری سبزیجات خشک رعایت کرد؟

در قدیم در فصل تابستان سبزیجات تازه را پاک کرده و در زیر نور آفتاب یا سایه خشک می‌کردند. تا در زمستان به عنوان چاشنی در غذا‌ها از آن استفاده کنند. اما امروزه برای تولید سبزیجات خشک بسته‌بندی، سبزی تازه بعد از برداشت، به صورت کامل شست‌وشو داده می‌شود. در نهایت نیز با دستگاه‌های مخصوص خشک کرده و بسته‌بندی می‌کنند. فرآیند خشک کردن سبزی باید به گونه‌ای باشد که خواص سبزی مثل ویتامین‌ها و مواد معدنی آن حفظ شود. سبزی‌های خشک شده را از برند‌های معتبر و دارای تضمین کیفیت و سلامت مانند خشکپاک تهیه کنید. در ادامه به بررسی نکاتی برای خرید و نگهداری سبزیجات خشک می‌پردازیم.

  • برای حفظ کیفیت سبزیجات، آن‌ها را در ظروف شیشه‌ای بگذارید.
  • سبزی باید به طور کامل خشک شده باشد و اثری از رطوبت در آن نماند.
  • از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.
  • سبزیجات پر رنگ‌تر از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.
  • سبزیجات معطر خشک شده بسته‌بندی با نشان استاندارد و سلامت خریداری کنید.
  • برای حفظ عطر و طعم گیاهان خشک شده، آن‌ها را در جای خشک و خنک و به دور از نور آفتاب قرار دهید.

با رعایت تمام این نکات یک سبزی با کیفیت خشک معطر و خوش طعم را تهیه کنید.

 

کلام آخر

همانطور که در متن مقاله مطالعه کردید، با دغدغه زندگی‌های امروزی بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند، از سبزیجات آماده و خشک شده برای طبخ غذا‌ها استفاده کنند. قابلیت ماندگاری بالا و سهولت در استفاده، ویژگی‌های مهم این محصولات بسته‌بندی است. سبزی خشکپاک، از شهر اصفهان تهیه می‌شود. این سبزیجات ابتدا در کارخانه تمیز و شسته شده و با بهترین روش با هم ترکیب و بسته‌بندی می‌شود. سبزی مرغوب خشکپاک شامل سبزی تک و سبزی‌های ترکیبی مثل سبزی آش و سبزی قورمه است. این مجموعه کارخانجات، عرضه‌کننده بهترین محصولات کشاورزی ارگانیک با بسته‌بندی‌های به روز و بهداشتی است. انواع سبزیجات معطر خشک شده این شرکت را می‌توانید از تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور و سایت خشکپاک تهیه کنید. در این متن به بررسی خواص انواع سبزیجات خشک و نکات خرید آن پرداختیم. ‌امیدواریم اطلاعات ارائه شده در مقاله به شما در تصمیم‌گیری بهتر برای خرید این محصولات کمک کند.

درباره‌ی زهرا علیون

همچنین ببینید

غذاهای نونی برای شام

برای مهمانی و دورهمی ها شام چی درست کنم که همه راضی باشند؟

زمانی که نام مهمانی و دورهمی به گوش می رسد، یک مادر ایرانی به دنبال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *