شوره سر چه درمان‌هایی دارد؟ | درمان سریع و قطعی شوره سر

یکی از اختلالات پوستی بسیار رایج روی سر‚ شوره سر است. دانه‌های سفیدی که لابه لای موهای افراد دیده می‌شود و بسیار ظاهر فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این افراد به این خاطر که این مشکل اعتماد به نفس آن‌ها را تحت الشعاع قرار می‌دهد همیشه به فکر درمان سریع آن هستند. در این مقاله از وب سایت نیمه شب به موضوع شوره سر و درمان آن می‌پردازیم.

شوره سر چیست؟

شوره سر به دانه‌های سفید و خشک پوست سر گفته می‌شود که لا به لای موها دیده می‌شوند. شوره‌های سر در زمان شانه زدن مو روی لباس می‌ریزند و ظاهر ناخوشایندی به افراد می‌دهند. باید بدانید که شوره سر ضرری ندارد و فقط باعث خارش سر در افراد می‌شود. این مشکل در اثر تجمع سلول‌های مرده پوست در موها ایجاد می‌شود. در واقع سلول‌های پوست رشد می‌کنند و به سرعت می‌میرند و باعث ایجاد شوره سر می‌شوند. این مشکل معمولا در فصول سرد به علت خشکی هوا بیشتر شده و در تابستان بهبود می‌یابند. ایجاد شوره سر می‌تواند ناشی از علل مختلفی مانند موارد زیر باشد:

  • قارچ‌ها
  • التهاب پوست سر
  • استرس و برخی بیماری‌ها
  • اگزمای سبوره
  • پوست چرب و یا تحریک شده
  • رژیم غذایی نادرست
  • کمبود ویتامین‌ها
  • استفاده زیاد از ژل مو یا اسپری مو و یا داشتن آلرژی به محصولات مراقبت از مو

توصیه می‌کنیم که پس از مشاهده این مشکل به پزشک مراجعه کنید و ترجیحا آزمایش خون بدهید. چون ممکن است شوره سر نشانه کمبود یک ویتامین و یا مشکل سیستم ایمنی در بدن شما باشد. در این صورت با انجام آزمایش متوجه خواهید شد و مشکل را رفع خواهید کرد.

درمان شوره سر
درمان شوره سر

عوارض شوره سر

باید بدانید که شوره سر در حالت عادی ضرری ندارد. ولی اگر به پزشک مراجعه نشود و میزان شوره سر از حد مشخصی بیشتر شود ممکن است عوارضی را برای شما به همراه داشته باشد. همانطور که گفته شد شوره سر باعث ایجاد خارش در پوست سر می‌شود. خارش مداوم پوست سر نیز باعث می‌شود که پس از مدتی فرد دچار ریزش مو شود. ریزش مو یکی از مهم‌ترین عوارض شوره است. علاوه بر ریزش مو‚ شوره می‌تواند باعث ایجاد عفونت، قرمزی و خارش چشم و التهاب پلک و ایجاد پوسته هایی شبیه شوره روی مژه‌ها شود. همچنین در افراد با پوست حساس نیز ممکن است باعث ایجاد جوش و آکنه شود. بیماری پوستی پسوریاسیس نیز از دیگر عوارض آن است.

راهکارهای کنترل و درمان شوره سر

اگر شما هم دچار اختلال شوره سر هستید نگران نباشید. چون راهکارهایی برای کنترل این مشکل وجود دارد که بسیار تاثیر گذار هستند. اما اولین توصیه ما این است که حتما به پزشک مراجعه کنید و اقدامات لازم برای درمان و کنترل این مشکل را از او جویا شوید. اما به صورت کلی برای کنترل این موضوع راهکارهای زیر وجود دارد.

جالب است بدانید که کم شدن آب بدن و حتی کم شانه زدن موهای سر نیز از عواملی هستند که باعث بروز این مشکل می‌شوند.

شستشوی درست مو

باید بدانید که یکی از دلایل مهم ایجاد شوره سر عدم رعایت نظافت مو می‌باشد. به عنوان مثال بسیاری از افراد سر خود را درست نمی‌شویند. یا این که به دفعات بسیار کمی سر خود را شستشو می‌دهند. حتی استفاده از شامپوی نادرست هم می‌تواند باعث ایجاد شوره سر در افراد شود. پس برای شستشوی سر حتما از یک شامپوی مناسب استفاده کنید و حتما سر خود را کامل شستشو دهید. پس از اتمام کار هم تمامی موهای خود را به خوبی بشویید تا کف و مواد شوینده سر کاملا از لا به لای موها پاک شوند. به این دلیل که باقی ماندن بقایای صابون در پوست سر در بروز این مشکل بسیار تاثیر گذار است.

به یاد داشته باشید که نزدن میزان شامپو کافی به سر، علاوه بر این که شوره‌ها را بیشتر می‌کند، با افزایش چربی و سلول‌های مرده پوست سر شرایط را برای رشد قارچ‌ها فراهم می‌کند. توصیه می‌شود که هر روز از شامپوهای ضد شوره استفاده کنید که حاوی سلنیوم سولفید، زینک و کتوکونازول هستند. این کار باعث می‌شود که پس از گذشت مدت کوتاهی شوره سر شما بهبود پیدا کند.

تغذیه مناسب

به صورت کلی می‌توان گفت که مصرف مواد غذایی حاوی چربی اشباع شده بالا و چربی‌های ترانس دار‚ به علت داشتن چربی زیاد ممکن است که باعث ایجاد این مشکل شود. پس توصیه می‌شود که تغذیه خود را کنترل کنید و از مواد خوراکی مانند میوه‌ها و سبزیجات حاوی زینک و ویتامین های B استفاده کنید. همچنین استفاده از پروبیوتیک‌ها که گروهی از باکتری های مفید هستند نیز می‌تواند شوره سر را بهبود بخشد. همچنین سعی کنید که در رژیم غذایی خود میزان شکلات و لبنیات را نیز کاهش دهید.

درمان شوره سر

برخی درمان‌های خانگی برای شوره سر

  • سرکه سیب را با نسبت برابر آب مخلوط کنید. پس از شستشوی موها آن را روی پوست سر بمالید و پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با آب بشویید. این کار را به مدت یک هفته انجام دهید.
  • مقداری روغن زیتون را گرم کرده و روی پوست سر ماساژ دهید. موهای خود را در یک حوله گرم بپیچانید و بعد از مدت ۴۵ دقیقه با آب و شامپو بشویید.
  • روغن نارگیل را با آب لیمو ترش تازه مخلوط کنید. آن را به مدت چند دقیقه روی پوست سر ماساژ دهید و بعد از ۲۰ دقیقه با آب بشویید. می‌توانید از این روش دو تا سه بار در هفته استفاده کنید.
  • دو تخم مرغ را با دو قاشق غذا خوری آب مخلوط کنید. بعد از مرطوب کردن موها آن را به موها بمالید و بعد از ۱۵ دقیقه با آب بشویید.
  • مقداری روغن زیتون و را با همان مقدار روغن بادام مخلوط کنید. سپس آن را به موها بمالید و پس از ۵ دقیقه بشویید.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

میزان ویتامین ث مورد نیاز بدن در روز چقدر است؟

میزان ویتامین ث مورد نیاز بدن در روز چقدر است؟

میزان مصرف قرص ها و ویتامین ها از جمله ویتامین ث، دی، آ و… بیش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *