روغن تراپی خانگی موها

در طی سده های گذشته مردم همواره برای جلوگیری از ریزش مو و لطافت و براق کردن آنها همواره از روش روغن تراپی خانگی موها استفاده کرده اند اما با ورود شامپو ها و ماسک های صنعتی رونق استفاده از این روغن ها کاهش پیدا کرد. در صورتیکه هیچ کدام از این محصولات صنعتی گران قیمت نتوانستند با این محصولات ارگانیک رقابت کنند.

روغن تراپی چیست ؟

روغن تراپی یک روش محبوب و موثر برای ترمیم موهای خشک، وز، شکننده و آسیب‌دیده است. این روش به کمک روغن‌های گیاهی از جمله روغن زیتون، جوجوبا، بادام، نارگیل و … انجام می‌شود. کاری که روغن تراپی انجام می‌دهد این است که موها را تغذیه و ترمیم کرده و از کوتیکول (خارجی‌ترین لایه) مو محافظت می‌کند. روغن تراپی مو یک جایگزین مناسب در برابر درمان های شیمیایی مانند مزوتراپی، پی ار پی، ویتامینه و … است. زیرا روغن های طبیعی با پایه ی گیاهی اثر گذاری بهتر و بلند مدت تری نسبت به درمان های شیمیایی دارد.

این روش بسیار آسان و کم‌هزینه است؛ به همین دلیل همه می‌توانند موهای خود را در خانه روغن تراپی کنند. در روغن تراپی الگو خاصی برای روتین وجود ندارد. هر فرد با توجه به نوع مو و ازمون خطا می تواند میزان روغن تراپی و نوع روغن را انتخاب کند. البته هر روغن خواص و شرایط خاصی دارد که با توجه به آن ها بهترین روغن را می توانید انتخاب کنید.

روغن تراپی خانگی موها

مزایای روغن تراپی خانگی موها چیست؟

بسیاری از روغن‌های گیاهی مورد استفاده در این روش دارای خواصی هستند که می‌تواند به محافظت و مرطوب کردن موهای شما کمک کنند. البته توجه داشته باشید که روغن تراپی برای ساقه مو و کف سر متفاوت است. البته سایر مزایای بالقوه روغن تراپی شامل موارد زیر نیز می‌شود:

  • افزایش استحکام مو با تقویت پیازچه مو و فولیکول مو (روغن تراپی ریشه مو)
  • کاهش خشکی پوست سر
  • کاهش خشکی مو
  • ترمیم مو با روغن تراپی مو و کف سر
  • کاهش موخوره و جلوگیری از دو شاخه شدن مو
  • افزایش جریان خون در پوست سر و افزایش استحکام مو
  • رفع شوره سر
  • روغن تراپی قبل از حمام باعث کاهش اثر مواد شیمیایی شوینده بر روی مو
  • احیا و ترمیم مو ها

نکات قبل از روغن تراپی

  • اگر پوست کف سر چربی دارید، برای روغن تراپی کف سر از روغن ها با چربی کمتر استفاده کنید.
  • اگر پوست سر شما در مدت 24 ساعت بعد از حمام چرب می شود، قبل از روغن تراپی با پزشک مشورت کنید.
  • حتما به طبع سر و طبع روغن توجه کنید. اگر با هم هماهنگی نداشته باشد امکان بیماری در پوست کف سر وجود دارد.
  • اگر با هدف خاصی قصد روغن تراپی دارید. از ریشه مشکل خود مطمین شوید و اول برای رفع آن اقدام نمایید.

مراحل انجام روغن تراپی خانگی موها 

قبل از شروع کار، درباره نوع روغن مورد نظر خود تصمیم بگیرید.

شما می‌توانید از روغن‌هایی چون روغن زیتون، بادام، جوجوبا و همچنین روغن نارگیل، آووکادو و روغن آرگان استفاده کنید.

بعد از انتخاب روغن مورد نیاز خود، این مراحل را به ترتیب دنبال کنید.

  1. ابتدا موهای خود را کاملا تمیز بشویید زیرا که روغن داغ بر روی موهای تمیز کارایی بهتری دارد. با این کار به روغن اجازه می‌دهید تا به عمق کوتیکول مو نفوذ کند.
  2. بعد از شستن موها، به مدت 10 ثانیه، 3 تا 6 قاشق غذاخوری روغن را در یک کاسه ریخته و در مایکروویو قرار دهید.
  3. برای خلاص شدن از هرگونه گره در موها، برس یا شانه را روی موهای خود بکشید و موها را کاملا شانه کنید.
  4. قبل از استفاده از روغن روی موهای مرطوب و پوست سر خود، مقدار کمی روغن را روی مچ دست خود آزمایش کنید تا مطمئن شوید خیلی گرم نیست.
  5. روغن را به طور مساوی در سراسر موهای خود بمالید و روغن را بر پوست سر خود نیز ماساژ دهید.
  6. سر خود را با کلاه مخصوص بپوشانید و تا 20 دقیقه صبر کنید.
  7. بعد از 20 دقیقه روغن را از روی موهای خود کاملاً بشویید و نرم‌کننده به موهای خود بزنید.

روغن تراپی را مانند سایر روش‌های درمانی مو می‌توانید هفته‌ای یکبار برای موهای خود استفاده کنید. ولی اگر موهای شما خیلی خشک است، می‌توانید هر چند روز یک بار از این روش درمانی استفاده کنید.

روغن تراپی خانگی

فواید روغن تراپی خانگی موها

فواید روغن ‌تراپی برای سلامت و زیبایی فراتر از آن است که در این مجال بگنجد. اما اگر بخواهیم مزیت‌های بارز این فرآیند را شرح دهیم باید بگوییم که:

1-روغن ‌تراپی به میزان چشمگیری در کاهش استرس مؤثر است؛ در واقع روغن‌ها از دو طریق به درمان استرس کمک می‌کنند.

ماساژ با انواع روغن گیاهی چه بر روی پوست بدن و صورت و چه بر روی پوست سر و موها، تأثیر فوق‌العاده آرامش‌بخشی داشته و به نوعی تمام تنش‌ها را از شما دور می‌کند. همچنین رایحه‌ درمانی که از طریق استنشاق رایحه روغن‌های متفاوت انجام می‌شود، مستقیماً بر روی مغز تأثیر می‌گذارد. این روش نیز استرس و تبعات آن را درمان می‌کند.

2-سردرد و میگرن را از طریق روغن ‌تراپی می‌توان درمان کرد؛ در دهه نود میلادی دو تحقیق همزمان ثابت کرد که، ماساژ روغن نعناع بر روی پیشانی و شقیقه‌‌، در برطرف کردن سردرد بیمارانی که به میگرن مبتلا هستند، مؤثر است.

همچنین در بررسی‌هایی که در سال‌های اخیر انجام گرفته ‌است، روغن نعناع و روغن اسطوخودوس، در درمان انواع سردرد به کار می‌آیند.

جالب است بدانید که ایرانیان از صدها سال پیش مخلوطی از روغن بابونه و کنجد را بر روی شقیقه‌های فرد مبتلا به میگرن ماساژ داده و به این ترتیب سردرد شخص بیمار را درمان می‌کرده‌اند. این روش که هنوز هم کاربرد داشته و تأثیر آن ثابت شده‌ است، در دنیا با نام درمان ایرانی سردرد شناخته می‌شود.

روغن تراپی موها

معرفی روغن ها برای روغن تراپی خانگی موها

از مزایای روغن‌های گیاهی، بهبود سلامت مو است. در واقع روغن‌های مختلف می‌توانند به موهای شما قدرت و درخشندگی بخشیده و رشد طبیعی آن را بهبود ببخشند. روغن‌های مختلفی برای درمان عارضه‌های مو و کمک به رشد آن کاربرد دارند. برای انتخاب روغن مو مناسب برای روغن تراپی مو و کف سر ابتدا باید طبع کف سر شما مشخص شود تا از بروز حساسیت های احتمالی جلوگیری کنید.  اما در این میان سه روغن زیر بیشترین تأثیر را در این زمینه از خود نشان داده‌اند:

1.روغن درخت چای

 ما روغن درخت چای را به دلیل قابلیت آن در بهبود جوش‌ها می‌شناسیم. اما این روغن گیاهی همچنین می‌تواند در سلامت موهای ما معجزه کند. روغن درخت چای دارای خاصیت پاک کنندگی، ضد باکتری و ضد میکروبی قدرتمند است، به همین دلیل معمولاً برای جلوگیری از شوره سر کاربرد دارد.

شوره سر بیماری خطرناکی است که می‌تواند منجر به ریزش موی شدید شود. در این بیماری پوسته‌ها روی پوست سر جمع شده و با چربی طبیعی تولید شده توسط پوست ما ترکیب می‌شوند.

ماده‌ غلیظ و مومی‌شکلی که از این ترکیب حاصل می‌شود، پوست سر را تحریک کرده و در فولیکول‌ها گرفتگی ایجاد می‌کند. اینجاست که خواص روغن درخت چای می‌تواند به تنظیم غدد چربی پرکار کمک کرده و از تبعات شوره سر جلوگیری کند.

بهترین روغن ها برای روغن تراپی مو

2. روغن آرگان

امروزه روغن آرگان برای ترمیم مو ها بسیار پرطرفدار شده است. آرگان از درختی که بعد از 30 تا عمر به میوه می نشیند، استخراج می شود. روغن آرگان به درونی ترین لایه مو نفوذ میکنند و خاصیت ترمیم کنندگی بسیار قوی دارد. روغن تراپی با روغن آرگان یک روتین بعد از حمام عالی برای ساقه مو است. روغن آرگان هم برای موهای لخت و هم موهای فر بسیار مناسب است.

3. روغن رزماری

از زمان های قدیم از روغن رزماری برای افزایش رشد مو، ترمیم مو های آسیب دیده و برای نرمی دست استفاده می کردند. رایحه روغن رزمانی بسیار آرامش بخش و ضد استرس می باشد. از روغن رزماری برای روغن تراپی هفتگی می توانید استفاده کنید . این روغن را به کف سر و ساقه موها بزنید و مقداری استراحت بدید سپس موهای خود را آبکشی کنید. حتی می توانید از این روغن برای روتین بعد از حمام نیز استفاده کنید.

 

آیا روغن تراپی عوارض جانبی دارد؟

اگرچه برای روغن تراپی مو از روغن‌های گیاهی و طبیعی استفاده می‌شود که عموماً بی‌خطر هستند، اما این به آن معنا نیست که امکان بروز حساسیت و واکنش‌های آلرژیک نسبت به آن‌ها وجود ندارد.

برخی افراد (به خصوص کسانی که پوست حساسی دارند) ممکن است به یک سری از روغن‌های گیاهی حساسیت داشته باشند و عوارض نامطلوبی مانند خارش، قرمزی، پوسته پوسته شدن و … را تجربه کنند.

برای کاهش احتمال بروز حساسیت، به دنبال روغن‌هایی باشید که با مواد مصنوعی و شیمیایی ترکیب نشده و 100 درصد طبیعی هستند.

اگر از 100 درصد طبیعی بودن روغن مطمئن نیستید، چند روز قبل از روغن تراپی تست حساسیت انجام دهید. برای انجام تست حساسیت کافی است مقدار کمی روغن (گرم نشده) را به قسمت داخلی آرنج خود بمالید.

اگر پس از گذشت 24 ساعت هیچگونه خارش یا قرمزی به وجود نیامد، روغن تراپی با آن روغن برایتان بی‌خطر خواهد بود.

اما در صورتی که پوستتان به روغن واکنش آلرژیک نشان داد به این معنا است که باید به دنبال روغن دیگری باشید. می‌توانید مقدار کمی از چند روغن گیاهی خریداری کرده و با هر کدام به طور جداگانه تست حساسیت انجام دهید.

این کار باعث می‌شود تا روغن مناسب خود را پیدا کنید.

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

آبرسان صورت

بهترین محصولات برند نوتروژینا برای انواع پوست‌ها

توجه به برند لوازم آرایشی در زمان خرید یکی از مهمترین نکاتی است که حتما …

یک نظر

  1. یکی از دلایل ریزش مو هم نداشتن گردش خون به خوبی در پوسک کف سر هستش، پیشنهاد خودم اینه که روغن و به خوبی ماساژ بدن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *