روغن آرگان و خواص شگفت انگیز آن

شاید تاکنون نام روغن آرگان به گوشتان خورده باشد و برایتان این سوال پیش آمده است که روغن آرگان و خواص شگفت انگیز آن چه می باشد.

روغن آرگان یا روغن ارقان که طلای مایع هم نامیده می شود یک محصول ارگانیک است که از هسته های میوه درخت آرگان که بومی مراکش است استخراج می شود.

روغن آرگان از دیرباز و به طور سنتی به صورت خوراکی و موضعی برای بهبود سلامت پوست، مو و ناخن ها استفاده می شده است.

این روغن حاوی خواص سودمند و ویتامین های متعدد است که در کنار هم ترکیبی قدرتمند برای حفظ سلامت پوست ایجاد می کنند.

این روغن به شدت سرشار از مواد مغذی مفید شامل اسیدهای چرب و ویتامینه ای است و خواص شگفت انگیز آن، این روغن را برای پوست و مو ، به گزینه ای عالی تبدیل کرده است.

جالب است بدانید درخت آرگان ارتفاعی حدود ۸ متر و عمری طولانی دارد که تازه در حدود ۳۰ سالگی اش میوه می‌دهد. درون میوه مغزی وجود دارد که روغن از آن استخراج می‌شود.

جالب است بدانید که این درخت در برابر خشکی، گرما، خاک ضعیف و شرایط سخت محیطی مقاوم است.

شاید اصلا همین مقاومت باعث می‌شود آنچه به ثمر می‌نشیند، مفید و پرخاصیت باشد. خنده دار است ولی بزهای کوهی مراکش از این درخت بالا می‌رفتند تا میوه اش را بخورند!

روغن آرگان و خواص شگفت انگیز آن

خواص شگفت انگیز روغن آرگان

پوست را سالم و درخشان می کند

روغن آرگان مملو از آنتی اکسیدان های مناسب و اسیدهای چرب ضروری است. به همین دلیل، پوست را ترمیم و پاکسازی می کند.

قبل از اینکه به رختخواب بروید، مقدار کمی از روغن را روی پوست خود بزنید. سپس، به آهستگی آن را ماساژ دهید تا پوستی درخشان، سالم و لطیف داشته باشید.

پیری زودرس را به تأخیر می اندازد| روغن آرگان و خواص شگفت انگیز آن

افزایش آلودگی هوا و پرتوهای مضر خورشید آسیب زیادی به پوستتان می زنند. به دلیل این آسیب ها، رادیکال های آزاد روی پوست شما جمع می شوند و سطح مرطوب پوست را از بین می برند.

در نتیجه، پوستتان خشک می شود. از طرف دیگر، پوست شما در معرض پیری زودرس قرار می گیرد. ویتامین E موجود در روغن آرگان صدمات رادیکال های آزاد را خنثی می کند. همچنین، ساپونین موجود در روغن آرگان، میزان رطوبت پوستتان را افزایش می دهد و کشسانی، درخشندگی و سفتی پوست شما را به دنبال دارد.

یک ماده مغذی مناسب برای پوست های حساس است

پوست های حساس به طور مرتب باید پاک و مرطوب شوند. روغن آرگان بهترین گزینه برای این کار است. قبل از خواب مقداری از این روغن را روی پوست خود بمالید و آن را به آرامی ماساژ دهید تا پوستی مرطوب و سرشار از مواد مغذی داشته باشید. حتی می توانید، از پاک کننده های حاویِ روغن آرگان در حمام نیز استفاده کنید.

راهی طبیعی برای داشتن لب ‌هایی نرم | روغن آرگان و خواص شگفت انگیز آن

داشتن لب هایی نرم و براق کار آسانی است. فقط کافی است ۳ تا ۴ قطره روغن آرگان را به شکر قهوه ای و وانیل اضافه کنید. با استفاده از این مخلوط سلول های مرده ی پوست لبتان را از بین ببرید تا لب هایی درخشان داشته باشید.

پیشگیری و کمک به درمان آکنه

روغن آرگان به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های مختلف و ویتامینE ، یک ماده ضد التهاب عالی است. افرادی که از آکنه رنج می برند، می توانند از خواص طبیعی و ضد التهاب روغن آرگان برای مقابله و پیشگیری از آکنه استفاده کنند. همچنین استفاده از این روغن به تدریج جای جوش ها را از بین می برد.

ترمیم ترک های پوستی (STRETCH MARKS)

یکی دیگر از خواص روغن آرگان کمک به بهبود ترک‌های پوستی است. می توانید مقداری روغن آرگان را روی پوست خود ماساژ دهید تا از شر ترک های پوستی و جای زخم های خود خلاص شوید. تری ترپنوئیدهای موجود در روغن آرگان، جای زخم را ترمیم و از ایجاد عفونت پیشگیری می کنند.

خواص آرگان

ناخن های شما را صاف و درخشان نگه می دارد.

ناخن های براق و صورتی، سلامت شما را نشان می دهد. می توانید برای داشتن ناخن های صاف و درخشان از روغن آرگانِ غنی شده با ویتامین E استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که ناخن هایتان را به طور مرتب با روغن آرگان ماساژ دهید. این کار، ساختار ناخن ها را تقویت و آنها را درخشان می کند.

درمان طبیعی اختلالات متلف پوستی | روغن آرگان و خواص شگفت انگیز آن

روغن آرگان به دلیل ماهیت ضد التهاب و خواص ترمیم کنندگی و نرم کنندگی خود، راهکاری مطلوب و طبیعی برای پوست هایی است که به دلایل مختلف (مانند آبله مرغان و اگزما) ملتهب شده اند.

کِرِمی طبیعی برای اصلاح

دست نگه دارید و پول زیادی بابت کرم های اصلاح، پرداخت نکنید. روغن آرگان می تواند دو برابر کرم های اصلاح برای شما کارایی داشته باشد. فقط چند قطره از این روغن را روی پوست تمیز خود بمالید و اصلاح کنید.

به این ترتیب از شر تمام موهای زائد خلاص می شوید. حتی می توانید به جای کرم بعد از اصلاح (افترشیو) از این روغن استفاده کنید، این کار به نرمی و آبرسانی پوست شما کمک می کند.

خداحافظی با مو خوره | روغن آرگان و خواص شگفت انگیز آن

افرادی که موهای بلند و بدون مو خوره می خواهند، حتماً باید روغن آرگان را امتحان کنند. استفاده مرتب از این روغن می تواند تا حد زیادی از ایجاد موخوره جلوگیری کند. این روغن به ساقه ی مو نفوذ و آن را از درون تقویت می کند.

این کار به سلامت موهای شما کمک می کند و رشد و ضخامت موهایتان را افزایش می دهد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روغن را روی موهای خود ماساژ دهید. برای اینکه بهتر نتیجه بگیرید، می توانید از شامپو و نرم کننده هایی استفاده کنید که حاوی روغن آرگان هستند.

حالت دهنده ی موهای وز

اسیدهای چرب امگا ۹، امگا ۳ و ویتامین E راه حلی مناسب برای موهای وزی است که حالت نمی گیرند. به آسانی می توانید موهای وز خود را بدون چرب کردن و فقط با رطوبت دهی، صاف کنید.

روغن آرگان و خواص شگفت انگیز آن

فقط چند قطره روغن آرگان را به کف دست خود بریزید. بعد آن را روی موهای خود بمالید و آنها را صاف کنید. حالا می توانید به آسانی و بدون نیاز به آبکشی موهای خود را حالت دهید.

درخشندگی مو | روغن آرگان و خواص شگفت انگیز آن

موهای شما همانند پوستتان، در معرض آسیب های زیادی است، مثل آلودگی هوا و نور خورشید. تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگیِ شما شرایط را بدتر می کند. روغن آرگان به دلیل داشتن ویتامین ها و آنتی اکسیدان های مختلف، به استحکام و نرمی موهای شما کمک می کند.

این روغن درخشندگی و نرمی طبیعی را به موهایتان بر می گرداند. روغن آرگان را روی موی خود بمالید و آن را ماساژ دهید. بعد از یک ساعت آن را بشویید. دست کم هفته ای یک بار این کار را انجام دهید.

ترمیم موهای آسیب دیده | روغن آرگان و خواص شگفت انگیز آن

یکی دیگر از خواص روغن آرگان کمک به ترمیم موهای آسیب دیده است. اگر بیش از حد از مواد شیمیایی استفاده کنید، درخشندگی و سلامت موهای شما به خطر می افتد.

روغن آرگان، موهای شما را ،از فولیکول (ریشه مو) تا نوک مو، تقویت می کند. با استفاده از روغن آرگان، موهایتان بار دیگر قوی و هیدراته می شود و نرمی و انعطاف خود را به دست می آورد.

درمان طبیعیِ شوره ی سر | روغن آرگان و خواص شگفت انگیز آن

شوره زمانی ایجاد می شود که پوست سرتان خشک باشد. مقداری روغن آرگان را روی پوست سر خود بمالید و آن را با نوک انگشتان خود و با حرکات دایره ای ماساژ دهید. این کار را ادامه دهید تا روغن به ریشه ی موهایتان نفوذ کند.

حوله ی بزرگ و تمیزی را در آب داغ فرو کنید. بعد آن را فشار دهید. آب اضافی حوله را بگیرید و مو و پوست سر خود را با آن بپوشانید. این کار باعث می شود پوست سر شما به صورت کامل هیدراته شود. برای کمک به درمان شوره سر، این کار را سه بار در هفته انجام دهید.

حالت دهنده طبیعیِ مو

می توانید به جای حالت‌دهنده های شیمیایی از روغن بدون چربی و سبکِ آرگان استفاده کنید. قبل از استفاده از سشوار یا اتوی مو، چند قطره روغن آرگان را به موهای خود بزنید. با این کار موهایتان در برابر حرارت کمتر آسیب می بیند. در ضمن، این کار موهای شما را برای زمان طولانی تری صاف و نرم نگه می دارد.

خواص شگفت انگیز روغن آرگان

سوالات متداول در رابطه با روغن آرگان

روغن آرگان چیست؟

روغنی طبیعی است که از دانه‌های میوه‌ی درختی به همین نام گرفته می‌شود. درخت آرگان بیشتر در جنوب غربی مراکش می‌روید.

این روغن سرشار از مواد مغذی مانند اسیدهای چرب، استرول‌ها، پلی‌فنول‌ها و ویتامین E است و به همین جهت می‌تواند برای سلامت کل بدن مفید باشد.

از این روغن می‌توان هم برای مصارف آرایشی و بهداشتی و هم برای آشپزی استفاده کرد.

فواید روغن آرگان برای پوست چیست؟

این روغن پوست را تغذیه، آبرسانی و نرم می‌کند.

آیا روغن آرگان برای پوست‌های چرب هم مفید است؟

بله. این روغن برای پوست‌های چرب هم مفید است، چرا که اگر ۱۰۰ درصد طبیعی باشد منافذ پوست شما را مسدود نمی‌کند، سریع جذب می‌شود و مواد روغنی از خود روی پوست باقی نمی‌گذارد.

آیا روغن آرگان برای پوستی که دچار آکنه است مفید است؟

بله. این روغن برای پوست افراد مبتلا به آکنه هم مفید است، چرا که تولید سبوم را که همان چربی طبیعی پوست است تنظیم می‌کند.

در واقع آکنه در اثر ترشح بیش از حد سبوم ایجاد می‌شود. تنظیم شدن میزان ترشح سبوم از پیشرفت آکنه جلوگیری و به درمان سریع‌تر آن کمک خواهد کرد.

آیا روغن آرگان برای مو مفید است؟

بله. این روغن برای مو مفید است، چرا که موهای شما را تغذیه، تقویت و از آن‌ها محافظت می‌کند. این روغن به ویژه برای محافظت از موهای خشک و نازک شده بسیار موثر است و می‌تواند موهای آسیب‌دیده را ترمیم کند و به موهای کدر درخشش و شفافیت بدهد.

بهترین روش نگهداری از روغن آرگان چیست؟

بهترین روش برای نگهداری این روغن این است که آن را در ظرفی تیره بریزید و در جایی دور از نور و حرارت قرار دهید، چرا که نور و حرارت خواص مفید آن را از بین خواهد برد.

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

آبرسان صورت

بهترین محصولات برند نوتروژینا برای انواع پوست‌ها

توجه به برند لوازم آرایشی در زمان خرید یکی از مهمترین نکاتی است که حتما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *