آیین و فلسفه عید نوروز 1401 برای ایرانیان

عید نوروز یکی از رویدادهای متفاوت تاریخ در تقویم کشور ایران می‌باشد. در تقویم کشور ما اول فروردین ماه آغاز جشن سال (نوعید نوروز 1401) در بین مردم ایران زمین است. عید نوروز نشان دهنده شروع سال جدید می‌باشد و مردم ایران تعطیلات نوروز را در هر سال جشن می‌گیرند و معمولا این روزها را با شادی سپری می‌کنند. عید نوروز یکی از قدیمی‌ترین جشن‌های دوران ایران باستان تا به امروز باقی مانده است و معمولا شروع رویش و زایش در طبیعت، گرمای هوا و زیبایی‌های این تغییرات برای شروع سال جدید، موردنظر مردم ایران بوده‌است و ادامه می‌یابد.

بیشتر بخوانید : آموزش مرحله به مرحله شیرینی های مناسب عید نوروز

در این مقاله ما علاوه بر بیان زمان دقیق سال تحویل مطالب و دانستنی‌‌های جدید و جذاب برای دوستان آماده کرده‌ایم. خوانندگان گرامی برای دانستن لحظه تحویل سال1400 و کلی مطالب جدید باما همراه باشید.

ریشه پیدایش عید نوروز

کوروش کبیر اولین پادشاهی بود که عید نوروز را رسمی اعلام نمود. یکی از نکات مهم این است که عید نوروز از چه زمانی شروع شده است؟ تحقیقات گذرانده شده در این زمینه نشان دهنده این است که هیچ تاریخ و زمان خاصی برای عید نوروز بیان نشده است. افسانه‌های 3 هزار سال پیش نشان می‌دهد که در چنین روزی که عید نوروز نامیده شده است پادشاه جمشید، زمانی که در قسمت جنوبی دریاچه ارومیه از کاخ خود خارج می‌شود، درخشندگی و تازگی فصل بهار را مشاهده کرده و تحت تاثیر زیبایی‌های آن قرارمی‌گیرد؛ بدین دلیل آن پادشاه چنین روزی را نوروز نامیده وهمچنین اعلام می‌کند که هر سال در این روزها، آداب و رسوم خاصی تدارک دیده شود و جشنی را برای استقابل از نوشدن برگزار نمایند.

مبنای تعیین نوروز

زمان تحویل سال خورشیدی برج حمل است که به آن نقطه اعتدال بهاری هم می‌گویند. اگر لحظه تحویل سال قبل از ظهر باشد همان روز نوروز است و اگر بعد از ظهر باشد فردای آن روز را نوروز می‌نامند. مرز زمانی تحویل سال خورشیدی ظهر است. در تقویم ایران این مرز زمانی، با توجه به افق نصف‌النهار 52 نیم درجه شرقی بعد از لحظه ظهر محاسبه می‌شود. تعیین سال خورشیدی در سال 467 تا 471 (پیش از پیدایش تاریخ جلالی) این گونه بوده است:

سال را به 12 ماه تقسیم می‌کردند که هر ماه شمسی 30 روزه بود. جمعا 360 روز که پنج روز باقی مانده را در پایان آبان و یا اسفند اضافه می‌کردند و جمعا 365 روز می‌شد. با این محاسبه 5 ساعت و 48 دقیقه و 54 ثانیه می‌ماند که هر 4 سال یک روز می‌شود. این باعث می شد نوروز در نقطه تعادل بهاری واقع نشود در زمان یزدگرد سوم روز نخست سال مطابق با 27 خرداد شد. پس از آن با محاسبه سال کبیسه،  روز نوروز هر چهار سال یک روز به عقب آمد تا روز اول فروردین نوروز اعلام شود.

 

لحظه تحویل سال1401

زمان دقیق لحظه تحویل سال 1401 هجری خورشیدی به ساعت رسمی جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر می‌باشد.

  • زمان تحویل سال 1401 : ساعت 19 و 3 دقیقه و 26 ثانیه
  • روز تحویل سال 1401 : (یکشنبه 1400/12/29) روز یکشنبه 29 اسفند 1400 هجری شمسی مطابق 17 شعبان 1443 هجری قمری
  • 20 مارس 2022 میلادی
  • شنبه 1400/12/29

 

لحظه تحویل سال1401 درسایر کشورها

عید نوروز بزرگ‌ترین جشن ملی ایرانیان است و محدود به مرزهای جغرافیایی کشورایران نیست و گسترۀ آن به پهنای مرزهای فرهنگ ایرانی است. به غیر از کشورهای اطراف همچون تاجیکستان، افغانستان و… عید نوروز توسط فرزندان ایران زمین در سراسر گیتی پاس داشته می‌شود .

نوروز باستانی یادگار نیک گذشتگان ماست که پیام آور دوستی، عشق و محبت است. نوروز ایرانی درآمیخته با لطافت وخرمی طبیعت و فرصتی کم نظیر برای ورود به مرحله‌ای نیکوتر و برتر از عمر آدمی است. بدون تردید دمیدن روح تازگی بهار در میان درختان تنومند و کهن سال و استوار بسیار زیبا و دلنشین است.

 

آیین نوروز در سال تحویل 1401

1-  خانه تکانی:
در روزهای پایان سال ، تمام خانه و وسایل در آستانه نوروز تمیز و شستشو می کنند تا در لحظه تحویل سال ۱۴۰۰ با خانه ای آراسته به استقبال نوروز بروند.

2-  روشن کردن آتش:
رسم روشن کردن آتش در خرین چهارشنبه پایان سال متداول است که به آن چهارشنبه سوری می گویند. پریدن ار روی آتش در ایام نوروز در ترکمنستان هم رایج است.

3-  سفره های نوروزی :
برای سال تحویل ۱۴۰۰، از دیرباز رسم بوده است که سفره هفت سین که در آن هفت چیز که با حرف سین آغاز می شود پهن کنند.

4- پوشیدن لباس های نو :
برای ساعت تحویل ۱۴۰۰ از دیرباز رسم بر این بوده است که در خانه بزرگ خانواده جمع شوند و با وشیدن لباس های نو به استقبال سال نو می روند.

 سفره هفت سین در سال 1401

چیدن سفره هفت سین رسم زیبا و باوری کهن در ایران می‌باشد که همه اعضای خانواده در لحظه تحویل سال نو در خانه خود و در سرسفره هفت سین سال جدید جمع می‌شوند. در سفره‌ی زیبای هفت سین، از جمله، هفت روییدنی خوراکی قرار می‌گیرد که با حرف “س” آغاز می‌شود و نمادی بر فراوانی روییدنی‌ها می‌باشد. در سفره هفت سین سبزه، سیب، سماق، سنجد، سیر، سرکه، سمنو و مانند این‌ها در این سفره قرار گرفته می‌شود. افزون بر این موارد آینه، شمع، تخم مرغ رنگ شده، ماهی قرمز، نان، سبزی، گل، گلاب، سنبل، سکه و کتاب دینی (مسلمانان قرآن و زرتشتیان اوستا و یا دیوان فال حافظ و…) نیز زینت ‌بخش سفره هفت سین در کشور ایران می‌باشد.

نمادهای سفره هفت سین در سال 1401:

  • سیب : نماد زیبایی و سلامتی
  • سنجد : نماد سنجیده عمل کردن
  • سکه : نماد رزق و روزی
  • سبزه : نماد طبیعت و طراوت ( برای راهنمایی بهترین بذر سبزه عید و نحوه کاشتن سبز عید کلیک کنید.)
  • سیر : نماد مناعت طبع
  • سماغ : نماد صبر و بردباری
  • سرکه : نماد تسلیم و رضامناسبت‌های سال 1401

تقویم 1401 ماه فروردین / تقویم فروردین 1401 / تعطیلات فروردین 1401/ تعطیلات فروردین ماه تقویم رسمی 1401، هفت روز می‌باشد.

 

سال 1401 چه حیوانی است؟

سال 1401 سال ببر (پلنگ) می‌باشد.

حتما تا حالا دیدید و شنیدید که هرسال را به یک حیوانی نسبت می‌دهند و با توجه به خصوصیات حیوان سال‌ها، خصوصیات و طالع بینی متولدین سال‌های مختلف را با توجه به حیوان سال تولدشان ارائه می‌دهند. سال 1401 نیز سال ببر (پلنگ) است.

متولدین سال ببر شامل سال‌ های زیر است:

۱۲۸۱ . ۱۲۹۳ . ۱۳۱۵ . ۱۳۱۷ . ۱۳۲۹ . ۱۳۴۱ . ۱۳۵۳ . ۱۳۶۵ . ۱۳۷۷ . ۱۳۸۹

 

مشخصات متولدین سال ببر:

حیوان ببر یک عیب‌جوی یاغی است و همیشه در حال طغیان بر ضد قدرت‌های مستقر می‌باشد او همیشه دوست دارد رهبر باشد اما بدبختانه همچنان‌که برای بیشتر رهبر‌ها این اتفاق پیش می‌آید اغلب آن شایستگی را که منجر به جلب اعتماد دیگران می‌شود نمی‌تواند بدست بیاورد؛ میمون چه در عشق و چه در کار ببر را دست خواهد انداخت و باید از مار دوری کند گاو و گربه با ببر سازگار نمی‌باشند ولی با اژدها، سگ و اسب می‌تواند رابطه‌ی خوبی را داشته باشد.

مدل لباس و دکوراسیون آبی بنفش، رنگ سال 2022 – 1401

در هر سال یک رنگ به عنوان رنگ آن سال توسط موسسه pantone در آمریکا انتخاب می‌شود. رنگ سال انتخاب شده توسط پنتون از طریق نظر سنجی‌های مردم و از بین رنگ‌های پیشنهاد شده موسسه پنتون صورت می‌گیرد.

رنگ‌ سال 14012022 رنگ آبی بنفش می‌باشد. 

کمپانی پنتون (pantone) امسال رنگ آبی بنفش با کد رنگ PANTONE 17-3938 را به عنوان رنگ‌ سال ۱۴۰1 – ۲۰۲2 معرفی کرده است.

ترکیب این دو رنگ در کنارهم (آبی بنفش) نشان یک شروع جدید و نوآوری می‌باشد. بنابراین  در سال 1401 حس شادابی را جایگزین غم و افسردگی در سال گذشته می‌نماید. با این حال این رنگ نمایشی از اعتماد به نفس بی دغدغه و حس کنجکاوی جذاب می‌باشد که روح ما را زنده می‌سازد وهمچنین به ما کمک می‌نماید تا دیدگاه جدیدی نسبت به زندگی و دنیا داشته باشیم.

 

دلیل انتخاب رنگ آبی بنفش در سال 2022 – 1401

در سال 2021 گذشته شده عملیات فراوانی برای ریشه کنی ویروس کرونا صورت گرفت و مهم‌ترین رویداد در سال پیش و تاکنون گسترش واکسیناسیون انبوه بوده‌است. به همین سبب هنوز یک رنگ خاکستری آن وجود داشت. اما با پیدایش واکسن، این بیماری، زندگی رنگ زرد و روشنی را به خود گرفت و در سراسر دنیا شروع شکوفایی گرفت. در این سال، رنگ سال 2022 که توسط کمپانی پنتون (pantone) معرفی شد، رنگ آبی-بنفش، رنگ جالبی است که نماد تغییر در سراسر دنیا می‌باشد. آبی ‌بنفش نمادی از گسترش و خلاقیت نفوذ فناوری‌های مجازی و مدرن در زندگی همه مردم است.

مدل لباس و دکوراسیون آبی بنفش، رنگ سال 2022 – 1401

شرکت pantone رنگ سال ۲۰۲۲ را همانند هر سال معرفی نمود تا عاشقان و طرفداران مد و پوشاک که طبق رنگ سال خرید می‌نمایند در مراسم کریسمس و عید نوروز از این رنگ برای پوشاک و یا دکوراسیون منزل خود استفاده نمایند. موسسه pantone رنگ سال 2022 – 1401  را آبی بنفش انتخاب نمود، عاشقان مد سعی می‌کنند تا رنگ لباس، رنگ مانتو، رنگ مو و… را نیز با در نظر داشتن این رنگ انتخابی سالانه ست نمایند.

مدل لباس و دکوراسیون آبی بنفش، رنگ سال 2022 – 1401

بسیاری از طراحان لباس و دکوراسیون برای این ‌که بروز بودنشان را به مخاطبان نشان دهند از رنگ منتخب سال در طراحی‌ها و محصولاتشان استفاده می‌کنند و شخصیت‌های معروف (سلبریتی‌ها) نیز با همان انگیزه به خرید و استفاده از این محصولات جدید روی می‌آورند.

 

 

 

 

 

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

چرا زنان در ایران به حقوق و دستمزد کم قانع می شوند؟

مشاهدات نشان می دهد که بخش خصوصی تمایل بیشتری برای استخدام زنان دارد و تعداد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *