قبل از زدن واکسن کرونا چه آمادگی هایی لازم است؟

قبل از زدن واکسن کرونا چه آمادگی هایی لازم است؟
آرون ای.گلات ، MD ، اپیدمیولوژیست بیمارستان و رئیس بیماری های عفونی می گوید: “به طور کلی، قبل از استفاده از واکسن COVID-19 هیچ آمادگی خاصی لازم نیست.”
او می گوید هر کسی که واکنش آلرژیک جدی داشته باشد باید به پرسنل بگوید “تا آنها بتوانند برای هرگونه احتمالی آماده باشند.”

سایر پیشنهادات کارشناسان:
از آنجا که واکنش های آلرژیک در برخی افراد، بعد از دوز واکسن Moderna و Pfizer گزارش شده است، برخی از افراد مبتلا به آلرژی می گویند که قصد دارند “از داروهای آنتی هیستامین اضافی یا داروهای آلرژی دیگر استفاده کنند. کارشناسان می گویند این ایده خوبی نیست.

کاپلان می گوید، اگر قبلاً داروهای آلرژی مانند داروهای آنتی هیستامین مصرف کرده اید ، “نباید آنها را قبل از واکسیناسیون متوقف کنید.”
وی می گوید هیچ توصیه خاصی برای مصرف داروهای آلرژی قبل از واکسیناسیون وجود ندارد.
مگر اینکه توسط پزشک شما توصیه شده باشد، به احتمال زیاد این دارو از واکنش شدید آلرژیک به واکسن جلوگیری نمی کند، “و ممکن است علائم آلرژیک را کمرنگ کرده و تشخیص واکنش آلرژیک را دشوار کند و باعث تاخیر در درمان شود.” اما اگر سابقه واکنش آلرژیک شدید به واکسن قبلی یا هر واکسنی دارید، قبل از تزریق با پزشک خود درباره اینکه چه کار کنید، صحبت کنید.
امادگی برای واکسن
قبل از واکسیناسیون الکل مصرف نکنید:
کاپلان می گوید: “در برخی شرایط ، الکل می تواند واکنش های آلرژیک را تسریع کند.” “از آنجا که ما هنوز در مورد تأثیر الکل بر واکنش های آلرژیک به واکسن COVID-19 اطلاعات کافی نداریم، توصیه می کنم از نوشیدن الکل به مدت 24 ساعت قبل و بعد از واکسیناسیون خودداری کنید.”

قبل از تزریق ورزش شدید نکنید:
کاپلان توصیه می کند از ورزش شدید 2 ساعت قبل و بعد از واکسیناسیون خودداری کنید. وی همچنین توصیه می کند از گرفتن دوش آب گرم 2 ساعت قبل و بعد از تزریق خودداری کنید، زیرا ورزش شدید و دوش گرفتن می تواند واکنش های آلرژیک را در برخی افراد تحریک کند.

سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید:

داشتن سیستم ایمنی قوی قبل از واکسیناسیون بسیار مهم است و مصرف مناسب ویتامین ها و مواد معدنی می تواند به تقویت آن کمک کند.
ترکیبی از ویتامین های C ، A و D3 ، همراه با روی، سلنیوم، اسیدهای آمینه و پروبیوتیک ها می توانند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کنند.

کاپلان درباره این موضوع شک دارد. وی گفت: “هیچ داده علمی وجود ندارد كه نشان دهد مصرف هر گونه ویتامین، ماده معدنی یا پروبیوتیك قبل از واكسیناسیون از بروز واكنش آلرژیك جلوگیری كرده و یا پاسخ ایمنی به واكسن را بهبود می بخشد.” او توصیه می کند که به اندازه کافی بخوابید، تحرک بدنی داشته باشید، و آب زیادی بنوشید.

خوب بخوابید:
خواب می تواند یکی از بهترین نکاتی باشد که میتوان به آن اشاره کرد.

برای اکثر افراد ، در زمان واکسیناسیون COVID-19 ، اجتناب ، قطع یا به تعویق انداختن داروها برای شرایط زمینه ای پزشکی توصیه نمی شود. با این حال ، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما باید هنگام استفاده از داروهایی که سیستم ایمنی را تضعیف می کنند، در مورد آنچه در حال حاضر در مورد اثربخشی دریافت واکسن COVID-19 شناخته شده و شناخته شده نیست ، با شما صحبت کند.
توصیه نمی شود قبل از واکسیناسیون از داروهای بدون نسخه – مانند ایبوپروفن ، آسپیرین یا استامینوفن – به منظور تلاش برای جلوگیری از عوارض جانبی مرتبط با واکسن استفاده کنید. مشخص نیست که این داروها چگونه می توانند بر عملکرد واکسن تأثیر بگذارند. با این حال ، اگر این داروها را به دلایل دیگری به طور منظم مصرف می کنید ، باید قبل از واکسیناسیون به مصرف آنها ادامه دهید.

نکات نهایی و مهم:
اگر پیش از قرار ملاقات خود به COVID-19 مبتلا شدید، جدول زمانی 10 روزه قرنطینه را دنبال کنید و قرار ملاقات خود را دوباره تنظیم کنید. اگر در مدت 10 روز قبل از قرار ملاقات خود احساس بیماری دارید یا COVID-19 برای شما تشخیص داده شده است، لطفاً برنامه ریزی مجدد کنید.

در هنگام تزریق، باید تنها باشید و به تنهایی در محل حاضر شوید به جز دو مورد استثنا:
افراد دارای معلولیت ممکن است یک فرد حمایتی مشخص برای خود بیاورند.
افرادی که 16 یا 17 سال دارند باید همراه با والدین خود به سازمان ها مراجعه کنند.
فرد حامی یا والدین/ سرپرست باید ماسک بزند.
میان وعده یا وعده غذایی بخورید و مقدار زیادی آب بنوشید تا احساس راحتی و هیدراته کنید.
پیراهن آستین کوتاه بپوشید.
ماسک بزنید.
اگر واکسن دو دوزی دریافت می کنید، آماده انجام قرار ملاقات دوم در 3 تا 4 هفته آینده باشید.
آماده پاسخگویی به سوالات مربوط به سابقه پزشکی خود، از جمله مسائل بهداشتی و آلرژی ها باشید.
سرانجام ، احساس خوبی داشته باشید که به خود و جامعه در ایمن ماندن کمک می کنید. دریافت واکسن بهترین راه مبارزه با COVID-19 را به همه ما ارائه می دهد.

عوارض جانبی خود را کنترل کنید:

پس از تزریق ، از شما خواسته می شود قبل از ترک مطب دکتر به مدت 15 دقیقه صبر کنید تا اطمینان حاصل کنید که واکنش آلرژیک ندارید. (اگر در گذشته نسبت به واکسن واکنش آلرژیک داشته اید ، از شما خواسته می شود 30 دقیقه صبر کنید.)
واکسن کووید 19
پس از آن، شما آزاد هستید که بروید. ممکن است عوارض جانبی مانند درد در محل تزریق، بدن درد، لرز و سردرد داشته باشید، اما باید بعد از 24 تا 48 ساعت از بین بروند. این عوارض به این معنی نیست که شما به عفونت مبتلا هستید.
این عوارض جانبی نشان می دهد که بدن شما در حال ایجاد پاسخ ایمنی است و واکسن در حال کار کردن است. برای تسکین علائم می توانید از استامینوفن (مانند تایلنول) استفاده کنید، اما برای جلوگیری از عوارض جانبی آن را قبل از واکسیناسیون مصرف نکنید – ممکن است پاسخ ایمنی را کمرنگ کند.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

از کجا دکتر خوب در شیراز پیدا کنیم؟

از کجا دکتر خوب در شیراز پیدا کنیم؟ شهر شیراز علاوه بر داشتن جاذبه‌های گردشگری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *