برنامه واکسیناسیون و انواع واکسن کرونا در ایران

برنامه واکسیناسیون و انواع واکسن کرونا در ایران دو مقوله عمده و مهمی است که این روزها ذهن همگان را به خود مشغول کرده و به همین منظور در ادامه ی مطلب با شما هستیم تا به تبیین کامل این دو موضوع پردازیم.

وزارت بهداشت از اسفند ۹۹ تزریق واکسن کرونا به هم نوعان ایرانی را آغاز کرده و تا کنون اندکی از افراد توانسته اند این واکسن را دریافت کنند، به همین ترتیب زمان بندی واکسیناسیون کرونا بر اساس ردیف شغلی و سنی در ایران به شرح زیر اعلام شده است.

برنامه واکسیناسیون و انواع واکسن کرونا در ایران

برنامه واکسیناسیون کرونا در ایران

فاز اول: حدود یک و نیم میلیون نفر

در فاز اول تزریق واکسن کرونا یعنی در اسفند ۹۹ کارکنان مستقیم تغسیل متوفیان کووید ۱۹، پرسنل آزمایشگاه‌های کووید و نمونه بردار‌ها و کارکنان خط اول حوزه بهداشت واکسینه شده اند.

کارکنان خط اول حوزه درمان و پزشکی، پرسنل عملیاتی اورژانسی کشور، مرکز نگهداری سالمندان، جانبازان و معلولین و کارکنان مراکز خدمات جامع سلامت روستایی از اسفند ۹۹ تا فروردین ۱۴۰۰ واکسینه شده اند و سایر کارکنان بیمارستان‌های بستری کننده کووید ۱۹ تاپایان اردیبهشت واکسینه خواهند شد که جمعا حدود یک و نیم میلیون نفر می‌شوند.

برنامه واکسیناسیون و انواع واکسن کرونا در ایران

فاز دوم: حدود ۱۲ میلیون نفر|برنامه واکسیناسیون و انواع واکسن کرونا در ایران

در فاز دوم واکسیناسیون کرونا حدود ۱۲ میلیون نفر واکسن را تزریق خواهند کرد.

واکسیناسیون گروه سنی بالای ۸۰ سال از اردیبهشت تا خرداد ۱۴۰۰ را شامل می‌شود. همچنین در خرداد و تیرماه ۱۴۰۰ گروه‌های سنی ۶۵ تا ۷۹ سال واکسینه خواهند شد که اولویت در ابتدا با سنین بالاتر است.

همچنین تا پایان تیر ماه افراد ۱۶ تا ۶۴ سال که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند واکسیناسیون خواهند شد.

در تیر و مرداد ۱۴۰۰ گروه‌های سنی ۶۰ تا ۶۴ سال واکسن را دریافت می کنند.

فاز سوم: حدود ۴ میلیون نفر

گفتنی است که در فاز ۴ واکسیناسیون کرونا حدود ۴ میلیون نفر واکسن تزریق می‌کنند.

در مرداد و شهریور امسال ساکنان در زندان‌ها و مراکز تادیب، پرسنل پلیس، نظامیان و سربازان در پادگان ها، گرمخانه ها، کمپ‌های معتادین و مهاجرین، پرسنل بانک ها، حمل و نقل عمومی و آموزش واکسیناسیون می‌شوند و همین عمل در مرداد ماه برای معلمین و کارکنان مدارس انجام خواهد شد.

فاز چهارم: حدود ۴۰ میلیون نفر (با کسر جمعیت فاز دوم)

گروه سنی ۵۵ تا ۵۹ سال در شهریور ۱۴۰۰ واکسینه می‌شوند و در مهر ۱۴۰۰ گروه‌های سنی ۵۰ تا ۵۴ سال و ۴۵ تا ۴۹ سال در اولویت دریافت واکسن خواهند بود.

در آبان ۱۴۰۰ هم گروه‌های سنی ۳۰ تا ۳۹ سال به ترتیب از سنین بالاتر واکسن را تزریق می‌کنند، همین عمل برای گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال در آذر امسال انجام خواهد شد.

در دی ۱۴۰۰ هم گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال واکسن را دریافت خواهند کرد.

برنامه واکسیناسیون و انواع واکسن کرونا در ایران

انواع واکسن کرونا در ایران

واکسن اسپوتنیک، نوبت اول آبی نوبت دوم قرمز

 روسیه سازنده این واکسنی است که گفته می‌شود تا به حال کمترین عوارض ممکن را برای تزریق کنندگان به همراه داشته است.

این واکسن در دمای منفی ۲۰ تاب آوری دارد و فاصله بین دو تزریق آن ۲۸ روز است.

طبق اعلام هشدار سازندگان این واکسن دریافت دزهای آن برای زنان باردار، مادران شیرده، افراد زیر ۱۸ سال، افرادی که بیماری حاد همراه با تب یا بدون تب دارند و همچنین افرادی که سابقه حساسیت‌های شدید دارند ممنوع است.

محل تزریق واکسن اسپوتنیک عضله دلتوئید است و مقدار آن برای هر نفر ۵ سی سی خواهد بود.

این واکسن در نوبت اول رنگ آبی و در نویت دوم رنگ قرمز دارد و پیش از تزریق باید به آرامی تکان داده شود.

برنامه واکسیناسیون و انواع واکسن کرونا در ایران

واکسن سینوفارم، قطع زنجیره انتقال در خواستگاه کرونا

دیگر کمتر خبری از وضعیت شیوع کرونا در چین وسط رسانه‌ها مخابره می‌شود.

به نظر می‌رسد زنجیره انتقال در این کشور با جمعیت یک میلیارد و نیمی به گونه‌ای قطع شده که دیگر کمتر کسی به خاطر می آورد که این کشور خواستگاه اپیدمی این ویروس بود.

چینی‌ها این ادعا را دارند که به واسطه واکسینه کردن جمعیت زیادی از کشورشان موفق به کنترل این بیماری شده‌اند. سینوفارم واکسن ساخت چین است.

این واکسن را در دمای بین ۲ تا ۸ درجه نگهداری می‌کنند. فاصله بین دو نوبت تزریق آن ۲۸ روز است و سن مجاز برای دریافت آن بین ۱۸ تا ۶۰ سال اعلام شده است.

تزریق این واکسن نیز برای زنان باردار، مادران شیرده، بیماران حادی که تب دارند و همچنین افرادی که سابقه حساسیت شدید دارویی دارند، مجاز نیست.

محل تزریق این واکسن عضله دلتوئید است و  دریافت ۵ سی سی از آن برای هر فرد کافی خواهد بود.

آیا چسبیدن فلزات به بدن ارتباطی با واکسن کرونا دارد؟

واکسن استرازنکا و شایعه فروش آن در بازار سیاه |برنامه واکسیناسیون و انواع واکسن کرونا در ایران 

شایعه توزیع آن در بازار سیاه زودتر از خود واکسن خبر ساز شد.

 دکتر حریرچی قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت نسبت به دست به دست شدن این خبرها در فضای مجازی هشدار داد و گفت: «از نظر ما هیچ واکسنی که امکان دسترسی به آن خارج از اماکن مورد تایید وزارت بهداشت وجود داشت دارای اعتبار نخواهد بود.

از طرفی دیگر از همه کسانی که در فضای مجازی فعال هستند و به هر حال تعدادی مخاطب دارند نیز این تقاضا را داریم که نسبت به واکسن‌های مورد تایید وزارت بهداشت اما و اگر مطرح نکنند. هر واکسنی که توسط خادمان شما تایید شده را با اطمینان دریافت کنید و به هیچ واکسن دیگری اعتماد نداشته باشید.»

استرازنکا ساخت کشور کره جنوبی است. این واکسن در دمای بین ۲ تا ۸ درجه نگهداری می شود. فاصله بین دریافت دو نوبت آن با دیگر واکسن متفادت است.

استرازنکا در دو نوبت و بین ۴ تا ۱۲ هفته تزریق می‌شود.

تزریق این واکسن برای مادران باردار و شیرده با ملاحظات ویژه‌ای امکان دارد. این واکسن برای افراد زیر ۱۸ سال و افرادی که دارای بیماری با تب و حساسیت دارویی هستند ممنوع اعلام شده است. تزریق این واکسن نیز در محل عضله دلتوئید انجام می‌شود و برای هر نفر ۵ سی سی از آن کافی خواهد بود.

بهارات، واکسن محصول هند|برنامه واکسیناسیون و انواع واکسن کرونا در ایران 

تزریق واکسن بهارات با محدودیت‌های سنی برای سالمندان همراه است.

این واکسن برای افراد زیر ۱۸ سال و همجنین سالمندان بالای ۵۵ سال ممنوع اعلام شده است.

افرادی با سابقه حساسیت شدید دارویی و همچنین گروه مادران باردار و شیرده نیز از تزریق آن برحذر شده‌اند. فاصله بین دو نوبت تزریق این واکسن هندی ۲۸ روز اعلام شده است و در دو نوبت ۵ سی سی به دریافت کننده از طریق عضله دلتوئید تزریق می‌شود.

با توجه به شرایط اضطراری در کشور تولید کننده افزایش تولید این واکسن در دستور کار مسئولان هندوستان قرار گرفته است.

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

داروی درمان دیابت متفورمین

داروی درمان دیابت متفورمین

دیابت به عنوان یک بیماری مزمن، زمانی رخ می‌دهد که لوزالمعده دیگر قادر به ساخت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *