لیست غذا برای بیماران کرونایی | تغذیه مناسب برای بیماران کرونایی

همانطور که می‌دانید تغذیه یکی از ارکان بسیار مهم برای افزایش سطح ایمنی بدن است. تغذیه مناسب در این دوران منجر به بهبود سیستم ایمنی بدن شده و در نتیجه در صورت ابتلا به کرونا بدن قوت بیشتری خواهد داشت. بهبود سطح ایمنی بدن نه تنها در رابطه با بیماری کرونا, بلکه در بروز انواع بیماری‌های عفونی می‌تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد. به طوری که مانع از بروز آن‌ها شد و آن‌ها را مهار کرد. اما سوالی که در این زمینه وجود دارد این است که چه تغذیه‌ای برای بیماران کرونایی مناسب است و لیست غذا برای بیماران کرونایی چیست. در این مقاله از نیمه شب به سوال پاسخ خواهیم داد.

مقابله با کرونا

امروزه تمام دنیا با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند. نحوه فعالیت این ویروس در بدن ارتباط مستقیمی با سیستم ایمنی بدن دارد که می‌توان با تغذیه مناسب سیستم ایمنی را تقویت کرده و امکان ابتلا را کاهش دهید.

لازم به ذکر است که با وجود سیستم ایمنی بالا و تغذیه مناسب هم هرگز ریسک نکنید و خود را در معرض ویروس کووید ۱۹ قرار ندهید. توصیه های بهداشتی مانند شستن مرتب دست‌ها با صابون, استفاده از ماسک, رعایت فاصله فیزیکی, ضد عفونی کردن و … را جدی بگیرید.

ابتلا به این ویروس به دو دلیل ریسک بالایی دارد. اول به این علت که علائم این بیماری در صورت ابتلا در ابتدای دوران بیماری به صورت نهفته است و فرد نمی‌داند که به این بیماری مبتلا شده. در نتیجه برای اطرافیان خود علی الخصوص خانواده و بسیار خطرناک است. دوم این که شما نمی‌دانید که این ویروس در بدن شما چه واکنشی نشان می‌دهد و می‌تواند ضعیف‌ترین ارگان بدن شما را از پای بیاندازد. پس همیشه توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرید و خود را در معرض این ویروس قرار ندهید. این ویروس می‌تواند برای افراد مسن, کودکان, افراد دارای بیماری و … خطر بیشتری داشته باشد.

لیست غذا برای بیماران کرونایی
غذا برای بیماران کرونایی

تغذیه مناسب بیماران کرونایی

حتما در این دوران بارها شنیده‌اید که مایعات بهترین غذا برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ هستند. باید بدانید که افراد مبتلا به این ویروس چون قدرت سیستم ایمنی بدن کاهش پیدا می‌کند, اشتها آن‌ها نیز به طرز قابل توجهی کم می‌شود. در نتیجه این افراد به غذاهای مفید و مغذی برای تامین مواد, انرژی و پروتئین‌های مورد نیاز بدن نیازمند هستند.

اما برای تغذیه بیماران مبتلا به کووید ۱۹ به صورت کلی به موارد زیر توجه کنید:

  • برای برنامه غذایی بیماران کرونایی یعنی در وعده‌های غذایی, پیش غذاها, نوشیدنی‌ها حتما به میزان انرژی، پروتئین و سایر درشت مغذی‌ها و ریز مغذی‌ها دقت داشته باشید. با توجه به شرایط جسمانی بیمار و کاهش شدید اشتها, این مواد باید در اندازه تامین نیاز بیمار باشند.
  • در صورتی که بیمار دارای شرایط خاص است باید حتما تحت نظر مشاور تغذیه در صورت لزوم مکمل‌های تجاری کامل تغذیه‌ای برای وعده‌ها و میان وعده‌های غذایی مورد استفاده قرار گیرند.
  • به یاد داشته باشید که میزان کالری و سایر موارد مغذی در مواد غذایی مایع یا نرم یا جامد مصرفی برای بیمار باید به دقت محاسبه و به صورت علمی تنظیم شود.
  • باید بدانید که مناسب‌ترین و بهترین رژیم غذایی برای بیماران کرونایی غذاهای نرم، سرشار از پروتئین و کالری می‌باشد. توصیه می‌شود که پس از نهایتا ۲ روز رژیم غذایی مایعات و صاف, رژیم بیمار به صورت تدریجی سفت‌تر شود و به رژیم نرم تغییر پیدا کند. سعی کنید که تغذیه بیمار حتما تحت نظر مشاور تغذیه باشد.

لازم به ذکر است که تهیه و آماده سازی مواد غذایی برای همه افراد در دوران پاندمی ویروس کرونا علی الخصوص برای بیماران مبتلابه کرونا حتما باید با رعایت تمامی نکات بهداشتی انجام گیرد.

پرهیزات غذایی برای بیماران مبتلا به کرونا

برای تمامی بیماران مبتلا به ویروس کووید ۱۹ غذاهای زیر هرگز نباید مصرف شوند. مصرف غذاهای زیر می‌تواند منجر به حادتر شدن شرایط بیمار و ضربه به سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس کرونا می‌باشد. در نتیجه از بیماران کرونایی باید از مصرف مواد غذایی زیر دوری کنند.

  • مصرف مواد غذایی سرخ شده
  • ماهی و گوشت گاو
  • سیر و پیاز خام و سرخ کرده
  • مصرف انواع نوشابه
  • مصرف آبمیوه‌های صنعتی
  • انواع سس، رب و ادویه تند
  • ماکارانی، لازانیا، رشته آش
  • گوجه، بادمجان، کلم، قارچ و ذرت

غذاهای پیشنهادی برای وعده صبحانه

مایعات صاف: غذاهای مناسب برای بیمارانی که رژیم مایعات یا رژیم مایعات صاف دارند در وعده صبحانه شامل فرنی، چای، آبگوشت صاف شده، ژله، شیر، عسل، آبمیوه‌های طبیعی، ماست رقیق شده و … می‌شود.

مایعات کامل: غذاهای مناسب در وعده صبحانه برای این دسته از بیماران که البته باید تحت نظر کارشناس تغذیه باشد شامل فرنی، شیر، سوپ، چای و عسل، عدسی، ژله، شیر برنج رقیق و … می‌باشد.

نرم: غذاهای مناسب در وعده صبحانه برای این دسته از بیماران که البته باید تحت نظر مشاور تغذیه باشد شامل حلیم، فرنی، پوره سیب زمینی، چای و عسل، تخم مرغ آب پز، عدسی، شیر برنج، پوره سبزیجات، شله‌زرد، ژله، سوپ و … می‌شود.

جامد: برای این دسته از بیماران تمامی غذاها یا مواد غذایی مجاز می‌تواند برای وعده صبحانه وجود داشته باشند که باید تحت نظر مشاور تغذیه باشد و شامل عدسی، شیر، شله زرد، نان معمولی یا نان سبوس دار، سوپ، پنیر، شیر برنج، فرنی، حلیم، سیب زمینی و تخم مرغ آب پز، ژله، حلوا شکری، سبزیجات، چای و عسل و … می‌شود.

غذاهای پیشنهادی برای وعده‌های نهار و صبحانه

  • انواع سوپ‌ها و آش‌ها که حاوی سبزیجات تازه و بلغور گندم یا جو باشند می‌تواند برای وعده‌های نهار و شام مورد استفاده قرار گیرند.
  • در صورتی که بیمار اشتها و هضم خوبی دارد می‌تواند برای وعده‌های نهار و شام برنج آبکش شده (ترجیحاً ایرانی) و خورشت نیز استفاده کنند.
  • استفاده گوشت‌های مرغ، بوقلمون، بلدرچین بلامانع است در صورتی که تازه باشند.
  • برای پخت غذاها نیز می‌توانید از روغن‌های زیتون، کنجد، بادام شیرین، کره و روغن حیوانی استفاده نمایید.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

کاهش وزن در دوماه

2 روش فوق العاده برای لاغری در دوماه

اگر به دنبال موثر ترین روش های  کاهش وزن در دوماه هستید، ورزش و رژیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *