قوانین و نکات ضروری هنگام رهن و اجاره آپارتمان

قوانین و نکات ضروری هنگام رهن و اجاره آپارتمان وجود که دارد که رعایت آنها فقط به مستاجران محدود نمی‌شود. مالکان نیز باید این نکات مهم را در نظر داشته باشند. برخی از این قوانین و نکات عبارتند از :

قوانین و نکات ضروری هنگام رهن و اجاره آپارتمان

۱. بعد از قیمت شاید اولین و مهم‌ترین نکته برای انتخاب ساختمان، نبودن صاحب‌خانه در آن است. در خانه‌ای که صاحب‌خانه نباشد قطعا آزادی عمل مستاجر هم بیشتر است.

۲. سعی کنید خانه‌ای را انتخاب کنید که خالی باشد تا برای اثاث کشی مشکلی نداشته باشید.

۳. بهتر است محدوده خانه را نزدیک به محل کارتان انتخاب کنید.

۴. به تعداد واحد‌های آپارتمان هم دقت کنید. در ساختمان‌های پرواحد به دلیل وجود مدیریت ساختمان نیازی نیست که تمام مسائل مربوط به ساختمان را خودتان پیگیری کنید و بسیاری از کار‌ها را می‌توان به مدیر ساختمان واگذار کنید، در نقطه مقابل، ساختمان‌های کم واحد دارای سکوت و آرامش بیشتری هستند.

۵. در بازدید از هر خانه و آپارتمانی به نمای بیرونیِ ساختمان و نظافت، حیاط، باغچه و راه‌پله و وضعیت آسانسور رفتار همسایگان توجه کنید.

قوانین و نکات ضروری هنگام رهن و اجاره آپارتمان

قوانین و نکات ضروری هنگام رهن و اجاره آپارتمان

۶. ترجیحا خانه‌های خیلی قدیمی را انتخاب نکنید؛ چون ممکن است با خرابی وسایل و ترکیدگی لوله‌ها مواجه شوید. خانه‌های ۳ تا ۱۰ سال می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

۷. یکی از قوانین و نکات ضروری هنگام رهن و اجاره آپارتمان این است که می‌توانید از همسایه‌ها درباره اخلاق صاحب‌خانه سوال کنید.

۸. واحد‌هایی که اتاقک آسانسورشان داخل واحد مسکونی طراحی شده را هرگز انتخاب نکنید؛ چون صدای بالا و پایین رفتن آسانسور بسیار ناراحت کننده و مخل آسایش است.

۹. سعی کنید خانه‌های نورگیر با سالن‌های مربع‌شکل را انتخاب کنید.

۱۰. آشپزخانه منزل را خوب بررسی کنید. تعداد کابینت و نحوه قرار گرفتن گاز، یخچال و ماشین لباسشویی و ظرفشویی را خوب در ذهن خودتان ترسیم کنید و از جا شدن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

۱۱. معایب احتمالی منزل را قبل از عقدقرارداد، شناسایی کرده و در پایین قرارداد اجاره قید کنید تا پس از تخلیه منزل، موجر مدعی مسئولیت شما درباره آن نشود. توجه داشته باشید اگر تاسیسات منزل را با وسواس بررسی نکنید، رفع کلیه عیوبی که بعد به چشمتان برسد به عهده شما خواهدبود.

۱۲.یکی دیگر از قوانین و نکات ضروری هنگام رهن و اجاره آپارتمان عبارت است از این موضوع که هنگام عقد قرارداد حتما اصل سند و شناسنامه مالک راشخصا رویت کنید تا مالکیت وی اثبات شده باشد.

۱۳. اگر وسیله‌نقلیه دارید، حتما خانه‌ای با پارکینگ را انتخاب کنید تا مجبور نباشید هرشب بر سر جای پارک در کوچه‌های شلوغ با دیگران بحث کنید. پیش از عقدقرارداد جای پارکینگ خود را در حضور مالک مشخص و از ادعای دیگر واحد‌ها نسبت به آن اطمینان حاصل کنید.

۱۴. زیاد به دنبال املاک نوساز نباشید، چون علاوه بر گران‌تر بودن آنها، در بیشتر موارد، چون مالک آن برای تامین پول خرید خود؛ آن را اجاره داده، سال آینده مجبور به ترک این منزل خواهید بود.

۱۵. سعی کنید تا حد امکان آپارتمان مورد نظرتان را رهن کنید، هرچند اکنون بیشتر مالکان به دنبال دریافت اجاره هستند، ولی اگر فرصت دارید باحوصله به دنبال خانه باشید. چون برخی موجران هم به دنبال رهن دادن منزل خود هستند.

قوانین و نکات ضروری هنگام رهن و اجاره آپارتمان

قوانین و نکات ضروری هنگام رهن و اجاره آپارتمان

۱۶. به تعداد پنجره‌ها و ارتفاع آن‌ها نسبت به منزل کنونی خود خوب دقت کنید تا مجبور به هزینه کردن برای خریدن پرده جدید نباشید.

۱۷. وجود ساخت‌و‌ساز در نزدیکی خانه باعث ایجاد سر و صدا در ساعات مختلف شبانه‌روز، گرد و خاک و عبور و مرور ماشین‌های سنگین و نیز تردد کارگران و افراد متفرقه در یک محله می‌شود؛ پس تا جای ممکن سعی کنید از خانه‌هایی که در مجاورت ساخت‌و‌ساز هستند دوری کنید.

۱۸. به اندازه درِ ورودی واحد و یا درِ پارکینگ دقت کنید تا در اثاث‌کشی دچار مشکل نشوید.

۱۹. قبل از به پایان رسیدن مدت اجاره منزل کنونی خود، تکلیف ماندن یا جابه‌جا شدن را با مالک منزل مشخص کنید. با این روش می‌توانید سرحوصله و فرصت بهترین گزینه را انتخاب کنید؛ البته با این روش می‌توانید به دریافت پول ودیعه خود در زمان مقرر امیدوار باشید و گزینه‌های دیگر را به دلیل آماده نبودن مبلغ ودیعه نزد موجرتان از دست نخواهید داد.

۲۰. قرارداد اجاره خود را حتما در بنگاه یا دفاتر اسناد رسمی منعقد کنید و از هزینه آن نترسید. چون این هزینه مانند بیمه‌ای است که جلوی بسیاری از مشکلات آینده و بویژه حین تخلیه منزل را خواهد گرفت.

نکته : اگر به فکر مهاجرت و یا رهن و اجاره خانه در یکی از شهرهای دیگر ایران هستید و نمی دانید که کدام شهر هزینه هایی پایین دارد و برایتان ارزان تمام می شود پیشنهاد ما این است که مطلب زیر را از دست ندهید و بر روی آن کلیک کنید:

ارزان ترین شهرهای ایران برای زندگی

رهن خانه چگونه است؟

رهن کردن یک خانه یعنی مستأجر مبلغی را به مالک خانه می‌دهد و خانه را برای مدت‌زمان مشخصی در اختیار می‌گیرد. این هزینه که همان پیش‌پرداخت است تا پایان موعد مقرر و اتمام قرارداد در نزد مالک باقی می‌ماند و بعدازآن باید به‌صورت کامل به مستأجر برگردانده شود. مستأجر نیز واحد مسکونی را تخلیه کرده و به مالک تحویل خواهد داد.

رهن یکی از روش‌های خانه‌دار شدن است. با بالا رفتن هزینه‌های مسکن بسیاری از افراد برای خانه‌دار شدن به فکر رهن یا اجاره خانه هستند که باید نکات رهن و اجاره خانه را بدانند. رهن خانه معایب و مزایایی دارد که در ادامه مقاله به مرور آنها خواهیم پرداخت.

مزایای رهن خانه

در رهن خانه نیازی نیست که مستأجر به‌صورت ماهانه به پرداخت اجاره‌بها بپردازد. یکی دیگر از مزایای رهن خانه نیز این است که مبلغ رهن بعد از اتمام قرارداد به مستأجر بازخواهد گشت. اگر مالک در پایان قرارداد پول پیش پرداختی را خرج کرده باشد و نتواند آن را به شما برگرداند شما می‌توانید در آن خانه بمانید و قرارداد را تمدید کنید. در این صورت برای مشخص کردن میزان رهن و اجاره شما نیز می‌توانید نظر بدهید.

بهترین محله ها برای اجازه خانه

قوانین و نکات ضروری هنگام رهن و اجاره آپارتمان

قوانین و نکات ضروری هنگام رهن و اجاره آپارتمان

معایب رهن خانه

رهن خانه مبالغ بالایی را به خود اختصاص می‌دهد به همین دلیل ممکن است که انتخاب‌های شما محدود شود و سخت‌تر بتوانید خانه دلخواهتان را پیدا کنید. شما ممکن است برای تهیه پول پیش یا رهن خانه تحت‌فشار قرار بگیرید. همچنین اطمینانی به بازگشت پولتان در موعد مقرر نیست.

مالک ممکن است پول پیش پرداختی را خرج کرده باشد و شما برای پس گرفتن پول خود با مشکلات زیادی روبه‌رو شوید. مالکان خانه‌ها نیز بیشتر تمایل دارند واحدهای مسکونی خود را اجاره دهند و ماهیانه اجاره‌بها دریافت کنند؛ بنابراین گزینه‌های رهن کامل خانه در بازار مسکن کم است.

اجاره خانه چگونه است؟

اجاره کردن خانه به این معنا است که فرد مستأجر طبق قراردادی از واحد مسکونی که متعلق به مالک است استفاده کرده و به ازای آن به‌صورت ماهیانه اجاره‌بها پرداخت نماید. شما در اجاره کردن خانه نیز به نکات رهن و اجاره خانه نیاز خواهید داشت. بهتر است تا پایان مطلب با ما همراه باشید؛ تا با معایب و مزایای اجاره خانه آشنا شوید.

مزایای اجاره کردن خانه

اجاره‌بهای خانه به‌صورت ماهیانه پرداخت می‌شود. اگر مالک کارهای مربوط به خانه را به‌موقع انجام ندهد و از انجام وظایف خود خودداری کند مستأجر می‌تواند با عدم پرداخت اجاره‌بها، مالک را تحت‌فشار قرار دهد.

ازآنجایی‌که میزان اجاره‌بهایی که به‌صورت ماهیانه می‌پردازد بسیار کم‌تر از مبلغ رهن است. بیشتر افراد به این خانه‌ها رو می‌آورند که نکات رهن و اجاره خانه برای آن‌ها اهمیت زیای خواهد داشت. در این صورت لازم نیست هزینه را به‌صورت یکجا به مالک پرداخت کنید.

معایب اجاره خانه

مبلغ اجاره‌بها بعد از اتمام قرارداد به مستأجر بر نخواهد گشت و این یکی از معایب اجاره خانه است.

هنگامی‌که فردی خانه‌ای را اجاره می‌کند هرماه مجبور به پرداخت اجاره‌بها است درنتیجه تحت‌فشار قرار دارد. پرداخت اجاره‌بها هم می‌تواند مزیت این خانه‌ها باشد و هم از معایب آن.

بستگی به شما دارد. طبق قوانین اگر حداقل 3 ماه اجاره‌بها را پرداخت نکنید؛ مالک می‌تواند حکم تخلیه مستأجر را بگیرد.

سخن پایانی

این روزها که اجاره‌نشینی نسبت به گذشته افزایش داشته است و با بالا رفتن قیمت خانه و قیمت آپارتمان در تهران و دیگر شهرهای کشور شاهد ادامه روند مستاجری بسیاری از مردم هستیم، لازم است تا مستاجران و موجران نکاتی را در نظر داشته باشند تا بتوانند با کمترین مشکل مدت زمان اجاره را پشت سر بگذارند.

قیمت خانه در تهران مانند دیگر شهرهای ایران افزایش چشمگیری داشته است و همین موضوع باعث شده مبلغ رهن و اجاره املاک نیز بالاتر برود. از این رو مالکان و مستاجران باید تلاش کنند تا با رعایت تمام نکات لازم مشکلات را به حداقل برسانند.

همچنین اگر به دنبال سایتی معتبر برای معاملات رهن و اجاره و خرید و فروش خانه می گردید ما به شما وبسایت زومیلا را معرفی می کنیم .

برای اجاره و خرید خانه به سامانه هوشمند املاک ایران وبسایت زومیلا مراجعه کنید.

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

چرا زنان در ایران به حقوق و دستمزد کم قانع می شوند؟

مشاهدات نشان می دهد که بخش خصوصی تمایل بیشتری برای استخدام زنان دارد و تعداد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *