روش های درمان سیاهی و کبودی دور چشم

سیاهی دور چشم

سیاهی دور چشم در زنان و مردان شایع است. این نوع سیاهی ، باعث می شود پیرتر از سن خود به نظر برسید. و همچنین خلاص شدن از آنها دشوار است.

اما سیاهی دور چشم در افرادی که:

افراد مسن که استعداد ژنتیکی به این بیماری دارند (هایپرپیگمانتاسیون اطراف مغزی) از گروه های قومی غیر سفید پوست است (رنگ پوست تیره تر مستعد ابتلا به هایپرپیگمنتیشن اطراف ناحیه چشم است)

گرچه ممکن است خستگی منطقی ترین توضیح در مورد این بیماری به نظر برسد ، اما تعدادی از عوامل می توانند باعث سیاهی و تیرگی زیر چشم شوند. در بیشتر موارد ، هیچ جای نگرانی نیستند و نیازی به مراقبت پزشکی ندارید. برای کسب اطلاعات بیشتر به ادامه مقاله بروید.

چه عواملی باعث ایجاد سیاهی می شود؟

تعدادی از عوامل موثر در ایجاد سیاهی چشم وجود دارد. برخی از دلایل عمده این موارد عبارتند از:

خستگی

خواب بیش از حد ، خستگی مفرط یا تغییر در ساعات خواب می تواند باعث ایجاد سیاهی زیر چشم شود. کمبود خواب می تواند باعث کدر شدن و رنگ پریدگی پوست شما شود ، این امر باعث می شود تا بافت های تیره و رگ های خونی زیر پوست شما نمایان شوند.

کمبود خواب همچنین می تواند باعث ایجاد مایعات در زیر چشم شما شود و باعث پف کردگی آنها شود. در نتیجه ، تیرگی هایی که می بینید ممکن است در واقع سایه هایی باشد که توسط پلک های پف کرده شما ایجاد شده است.

سن

پیری طبیعی یکی دیگر از دلایل عمده سیاهی و تیرگی زیر چشم شما است. هر چه پیرتر می شوید ، پوست چشم نازک می شود. همچنین چربی و کلاژن مورد نیاز برای حفظ قابلیت ارتجاعی پوست را از دست می دهید. با وقوع این امر ، رگهای خونی تیره در زیر پوست شما بیشتر نمایان می شوند و باعث تیرگی ناحیه زیر چشم می شود.

خستگی چشم

خیره شدن به صفحه تلویزیون یا رایانه می تواند چشم شما را تحت فشار قرار دهد. این فشار می تواند باعث بزرگ شدن رگ های خونی اطراف چشم شما شود. در نتیجه ، پوست اطراف چشم شما می تواند تیره شود.

آلرژی

واکنش های آلرژیک و خشکی چشم می تواند باعث ایجاد تیرگی شود. هنگامی که شما یک واکنش آلرژیک دارید ، بدن شما هیستامین ها را به عنوان پاسخی به باکتری های مضر ترشح می کند. به غیر از ایجاد علائم ناخوشایند – از جمله خارش ، قرمزی و پف کردگی چشم – هیستامین همچنین باعث گشاد شدن رگ های خونی و دیده شدن آن در زیر پوست می شود.

آلرژی همچنین می تواند مالیدن و خاراندن پوست دور چشم را افزایش دهد. این اقدامات می توانند علائم شما را بدتر کنند ، باعث التهاب ، تورم و پاره شدن رگ های خونی شوند. این می تواند سایه های تیره زیر چشم شما ایجاد کند.

کمبود آب بدن

کمبود آب بدن یکی از دلایل عمده سیاهی سیاهی دور چشم شما است. هنگامی که بدن شما به میزان مناسب آب دریافت نمی کند ، پوست زیر چشم شما کدر به نظر می رسد و چشمان شما فرورفته به نظر می رسد. این به دلیل نزدیکی آنها با استخوان زیرین است.

تیرگی زیر چشم

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب می تواند باعث تولید بیش از حد ملانین در بدن شود ، رنگدانه ای که رنگ پوست شما را تأمین می کند. آفتاب زیاد – به ویژه برای چشم شما – می تواند باعث تیره شدن رنگدانه ها در پوست اطراف شود.

ژنتیک

سابقه خانوادگی نیز در ایجاد تیرگی زیر چشم شما نقش دارد. این می تواند یک ویژگی ارثی باشد که در اوایل کودکی دیده می شود ، و ممکن است با افزایش سن یا به تدریج ناپدید شود. و یا ممکن است به سایر شرایط پزشکی مانند بیماری تیروئید بستگی داشته باشد همچنین می تواند منجر به تیرگی زیر چشم شما شود.

درمان های خانگی

درمان سیاهی چشم به علت اصلی بستگی دارد. با این حال ، برخی از درمان های خانگی وجود دارد که می تواند به مدیریت این بیماری کمک کند. برخی از متداول ترین روش ها عبارتند از:

کمپرس سرد:

کمپرس سرد می تواند به کاهش تورم و کوچک شدن رگهای خونی کمک کند. همچنین میتواند ظاهر پف را کاهش دهد و به از بین بردن حلقه سیاه کمک کند. چند تکه یخ را در یک دستمال یا حوله تمیز بپیچید و به چشم خود بمالید. همچنین می توانید یک پارچه را با آب سرد مرطوب کرده و به مدت 20 دقیقه آن را به پوست زیر چشم خود بمالید. اگر پارچه گرم شد یا یخ ذوب شد این روند را تکرار کنید.

خواب اضافی داشته باشید:

خواب خوب نیز می تواند به کاهش ظاهر سیاهی چشم کمک کند. کمبود خواب می تواند باعث رنگ پریدگی پوست شما شود و این امر باعث ایجاد تیرگی در چشم شما می شود. هفت تا هشت ساعت استراحت خواب مفید داشته باشید تا از ظهور سیاهی دور چشم جلوگیری کند.

سر خود را بالا ببرید. در حالی که کمبود خواب می تواند در تولید تیرگی های زیر چشم شما نقش داشته باشد ، اما گاهی اوقات این نحوه خوابیدن است که باعث تیرگی ها میشود. سر خود را با چند بالش بلند کنید تا از جمع شدن مایعات در زیر چشمان شما جلوگیری کند.

از چای کیسه ایی استفاده کنید:

 دور چشم

استفاده از چای کیسه ایی سرد روی چشم می تواند ظاهر آنها را بهبود بخشد. چای حاوی کافئین و آنتی اکسیدان است که می تواند به تحریک آن کمک کند. گردش خون ، رگهای خونی را کوچک کرده و احتباس مایعات را در زیر پوست کاهش می دهد. دو عدد چای کیسه ایی سیاه یا سبز را به مدت پنج دقیقه در آب گرم خیس کنید. بگذارید به مدت 15 تا 20 دقیقه در یخچال خنک شوند. پس از سرد شدن ، کیسه های چای را به مدت 10 تا 20 دقیقه روی چشمان بسته خود قرار دهید. و سپس چشم های خود را با آب خنک بشویید.

سیاهی را با آرایش پنهان کنید:

گرچه آرایش و مواد آرایشی سیاهی دور چشم را درمان نمی کنند ، اما می توانند به استتار آنها کمک کنند. کانسیلرها می توانند نشانه های تیره را بپوشانند بنابراین با رنگ طبیعی پوست شما ترکیب می شوند. با این حال ، مانند هر نوع محصول موضعی یا آرایشی ، پس از استفاده از مواد ارایشی از مواد مراقبتی مناسب استفاده کنید. برخی از محصولات می توانند علائم شما را بدتر کنند و ممکن است واکنش آلرژیک ایجاد کنند.

کرم ها یا سرم های روشن کننده پوست را امتحان کنید:

آنها می توانند با گذشت زمان رنگدانه ها را از بین ببرند. هیدروکینون یک ماده روشن کننده قوی است که در اصل مناطق تیره پوست را سفید می کند. همچنین فعالیت تیروزیناز ، آنزیمی که برای تولید ملانین مورد نیاز است ، به حداقل می رسد. این دارو با نسخه پزشک (با غلظت حدود 4 درصد) و یا بدون نسخه در غلظت های پایین در دسترس است. کوجیک اسید یکی دیگر از عوامل سفید کننده است که تقریباً به همان روش کار می کند ، گرچه تمایل به لطافت بیشتری روی پوست دارد.

دو ماده موجود در سرم های بدون نسخه پزشک برای مراقبت از پوست: عصاره شیرین بیان (که به شکستن رنگدانه های اضافی و تغییر رنگ تغییر رنگ کمک می کند) و ویتامین C ، یک آنتی اکسیدان  (حاوی خواص روشن کنندگی برای بهبود ظاهر کم رنگ است) و همچنین آسیب رادیکال های آزاد را خنثی می کند و به جلوگیری از ظهور رنگدانه کمک می کند).

از خورشید دوری کنید:

قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش می تواند باعث تولید رنگدانه بیشتری از سلول های پوستی شود. علاوه بر این ، لوپو می گوید ، نور خورشید رشته های کلاژن شما را نازک می کند. عینک آفتابی بزنید و هنگام استفاده از ضد آفتاب (SPF 30 یا بالاتر) به صورت خود ، آسیب پذیر بودن زیر چشم را فراموش نکنید.

سیاهی دور چشم

برای یک راه حل موثر و دائمی ، برخی از درمان های پزشکی در دسترس است تا ظاهر سیاهی را کاهش دهد. برخی از متداول ترین روش ها عبارتند از:

لایه برداری شیمیایی برای کاهش رنگدانه

جراحی لیزر

تقویت و سفت شدن پوست توسط خال کوبی های پزشکی

مواد پر کننده برای تزریق رنگدانه به پوست نازک برای پنهان کردن رگ های خونی و ملانین که باعث تغییر رنگ پوست در زیر چشم شما می شود.

حذف چربی برای از بین بردن چربی و پوست اضافی

قبل از تصمیم گیری درباره هر روش زیبایی ، گزینه های خود را با یک پزشک در میان بگذارید. درمان های پزشکی می توانند گران ، دردناک باشند و اغلب به زمان بهبودی طولانی نیاز دارند.

چشم انداز

سیاهی دور چشم برای بسیاری از افراد موقتی است و اغلب نشان دهنده افزایش سن یا کمبود خواب است. اگرچه تعدادی از روشهای درمانی خانگی و پزشکی برای بهبود ظاهر چشم شما وجود دارد ، اما سیاهی چشم معمولاً دلیلی برای هشدار نیست. با این حال ، اگر تغییر رنگ یا تورم با گذشت زمان بدتر شد ، برای اطمینان از تشخیص درست و انجام بهترین درمان ، با پزشک یا متخصص پوست خود ملاقات کنید.

برای مشاهده انواع ماسک خانگی اینجا کلیک کنید.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

آبرسان صورت

بهترین محصولات برند نوتروژینا برای انواع پوست‌ها

توجه به برند لوازم آرایشی در زمان خرید یکی از مهمترین نکاتی است که حتما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *