روتین پوستی چیست؟ | درباره روتین مراقبت از پوست چه می‌دانید؟

همانطور که می‌دانید شادابی و سلامت پوست نقش بسیار مهمی را در زیبایی و حتی اعتماد به نفس ما ایفا می‌کند. اگر ما روزانه استرس زیادی را به دلایل مختلف متحمل شویم به احتمال خیلی زیاد به پوست خود آسیب می‌رسانیم. همچنین آلودگی‌های موجود در محیط و تغذیه نادرست نیز از دیگر دلایلی است که پوست افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علاوه بر این بسیاری از مشکلاتی که در بدن به وجود می‌آیند‚ در پوست نیز خود را نشان می‌دهند. باید بدانید که در بسیاری از موارد مشکل با یک روتین پوستی مناسب حل می‌شود. در این مقاله از وب سایت نیمه شب به این موضوع می‌پردازیم که روتین پوستی چیست.

روتین پوستی چیست
روتین پوستی چیست

روتین پوستی چیست؟

روتین پوستی در واقع به انجام یک سری کارها و استفاده از یک سری محصولات پوستی به صورت مداوم گفته می‌شود. طبیعتا روتین پوستی برای همه افراد یکسان نیست. شما باید با توجه به نوع پوست خود یک روتین پوستی و محصولات مناسب را برای پوست خود انتخاب کنید. پس از آن جایی که همه ما همیشه سعی در سلامت و زیبایی بیشتر پوست خود داریم بهتر است که یک روتین مناسب برای پوستمان داشته باشیم. استفاده مرتب از روتین پوستی مناسب باعث می‌شود که به مرور زمان مشکلات پوستی شما از بین برود. این مشکلات می‌تواند شامل خشکی، چربی زیاد پوست، جوش و آکنه و … باشد.

به عنوان مثال اغلب کسانی که پوست چرب دارند معمولا از جوش‚ جای جوش و منافذ بزرگ پوست ناراحتند. یا کسانی که پوست خشک دارند از پوسته پوسته شدن و یا زبر بودن پوستشان و چین و چروک‌های زود هنگام ناراضی هستند. در حالی که اگر یک روتین مناسب برای نوع پوست خود داشته باشید این مشکلات پس از مدتی از بین خواهند رفت. پس مراقبت اصولی از پوست می‌تواند منجر به رفع مشکلات و حتی درمان پوست شود.

روتین پوستی چیست
روتین پوستی چیست

اما روتین پوستی چگونه باعث سلامت پوست می‌شود؟ باید بدانید که روتین پوستی به صورت کلی سه کار بسیار مهم برای پوست ما انجام می‌دهد. این سه مرحله شامل شستشو و پاکسازی پوست‚ استفاده از تونر برای بالانس کردن پوست‚ مرطوب و هیدراته کردن پوست می‌شود. به یاد داشته باشید که با بالا رفتن سن پوست شما بیشتر به مراقبت احتیاج دارد. پس قبل از این که دیر شود اقدامات لازم برای سلامت و رسیدگی به پوست را شروع کنید.

مراحل روتین پوستی

نکته مهمی که در انجام روتین پوستی وجود دارد استفاده مرتب از آن است. به این معنی که شما نباید این اقدامات را فقط هفته‌ای یک بار انجام دهید و توقع نتایج خوب از آن داشته باشید. روتین پوستی همانطور که از نام آن پیداست باید به صورت منظم و هر روز انجام شود. انجام روتین پوستی برای مراقبت از پوست شامل چند مرحله است که در ادامه به بررسی این مراحل می‌پردازیم.

پاکسازی پوست

به این دلیل که در طول روز به مقدار زیادی آلودگی‌های اطراف روی پوست ما می‌نشینند و همچنین به دلیل استفاده از لوازم آرایشی‚ مرحله شستشوی صورت مهم‌ترین مرحله در روتین پوستی به حساب می‌آید. بهتر است که این مرحله در روز دو مرتبه انجام گیرد. این مرحله باعث می‌شود که از گرفتگی منافذ، ایجاد آکنه و … روی پوست جلوگیری شود. برای شستن صورت از براش‌های برقی و یا دستی استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که شوینده‌های مخصوص پوست به تنهایی قدرت پاکسازی پوست از مواد آرایشی را ندارند. پس در صورتی که روی پوست خود آرایش دارید باید پیش از شستشوی پوست حتما آرایش خود را با میسلار واتر، شیر پاک کن یا روغن‌های پاک کننده آرایش‚ پاک کنید. سپس توسط یک فوم شست و شو یا شیر پاک کن باقی مانده محلول آرایش پاک کن را بشویید. می‌توانید حتما بعد از پاک کردن آرایش مرحله آبکشی صورت را انجام دهید.

مراقبت از پوست
مراقبت از پوست

توجه داشته باشید حتما برای پاک کردن آرایش چشم از پاک کننده‌های مخصوص چشم استفاده کنید. همچنین جهت شستن چشم‌ها از شامپوهای مخصوص چشم یا شوینده‌های سازگار با چشم استفاده کنید. برای انتخاب این شوینده‌ها از چشم پزشک خود کمک بگیرید. علاوه بر این حتما پوست دور چشم خود را به آهستگی ماساژ دهید.

متعادل سازی پوست

هدف از مرحله متعادل سازی در روتین پوستی  در واقع تنظیم ph است. در این مرحله باید با استفاده از محصولاتی مانند تونر، تونیک و یا لوشن ph پوست را متعادل کنیم. علاوه بر این‚ این محصولات می‌توانند به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ کرده و باقیمانده مواد آرایشی و آلودگی‌ها را بیرون بکشند. این کار منجر به تنظیم چربی پوست در پوست‌های مختلط و چرب نیز خواهد شد. برخی از تونرها دارای خواص درمانی هستند. این دسته از تونرها در پوست‌های حساس به تسکین قرمزی و التهاب پوست کمک می‌کنند و حتی کار کوچک کردن منافذ و آبرسانی را نیر انجام می‌دهند. 

به یاد داشته باشید که اگر جوش‌های سطحی و چرکی دارید‚ از پنبه و یا پدهای جداگانه برای پوست خود استفاده کنید تا این باکتری‌ها در سطح پوست پخش نشوند. همچنین تونر را برای پوست دور چشم خود استفاده نکنید.

آبرسانی به پوست

مرحله آبرسانی و زدن مرطوب کننده به پوست برای جلوگیری از خشکی پوست انجام می‌گیرد. چون مرطوب کننده‌ها پس از ماساژ دادن روی پوست به لایه‌های زیرین پوست نفوذ کرده و آن را مرطوب نگه دارند. کرم‌های آبرسان، ژل‌های آبرسان، کرم‌های روز و شب و اسپری‌های آب مواردی هستند که برای آبرسانی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین کرم‌های روز و شب حاوی مرطوب کننده می‌توانند به عنوان مرطوب کننده پس از آبرسان برای حفظ طراوت پوست مورد استفاده قرار گیرند.

چگونه از پو‌ست خود مراقبت کنیم
روتین پوستی و مراقبت از پوست

نکات مهم در مراقبت از پوست

  • حتما اگر قصد خارج شده از خانه را دارید حتی در روزهای بارانی و ابری هم پیش از خروج از خانه ضد آفتاب بزنید.
  • برای مرطوب کردن پوست دور چشم حتما از کرم دور چشم استفاده کنید.
  • برای افرادی که پوست چرب دارند توصیه می‌شود که از ماسک‌های پاکساز پوست مانند ماسک خاک رس، ماسک ذغال فعال، ماسک‌های حبابی و… یک تا دو بار در هفته استفاده کنند.
  • سعی کنید مراحل روتین پوستی را دو بار در روز یک بار صبح و یک بار شب قبل از خواب انجام دهید.
  • حتما از محصولات مرغوب و اصل در روتین پوستی خود استفاده کنید.
  • حوله‚ روبالشتی‌ها‚ براش‌ها و پدهای آرایشی خود را مرتب بشویید. این کار باعث می‌شود که باکتری‌ها و میکرب‌های موجود روی آن‌ها به پوست شما آسیب نرسانند.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

درشت کردن چشم با آرایش

11 ترفند درشت کردن چشم با آرایش

چشم های بزرگ در نوع خود زیبا هستند و یک موهبت الهی محسوب می شوند. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *