رفع کولیک نوزاد در 10 دقیقه

کولیک اتفاقی ناخوشایند و برای اغلب پدران و مادران آشناست و امروز در این مقاله از وبسایت نیمه شب به معرفی تکنیک هایی برای رفع کولیک نوزاد در 10 دقیقه پرداخته ایم اما پیش از آن به بررسی این پدیده ناخوشایند خواهیم پرداخت.

کولیک چیست؟

کلمه “کولیک یا قولنج” به معنای اسپاسم یا سفت شدن عضلات است اما به این سادگی نیست و رمز و رازهای خودش را دارد. این اصطلاح برای هر نوزاد سالمی که خوب غذا می خورد اما به مدت بیشتر از سه هفته هر روز بیشتر از سه ساعت به شدت گریه می کند.

کولیک در کودکانی که کامل متولد شده اند در حدود هفته دوم بعد از تولد، ایجاد می شود اما احتمال بروز آن در نوزادان نارس دیرتر است. این مشکل ارتباطی به نوع شیر و جنسیت کودک ندارد بلکه در همه نوزادان چه پسر و چه دختر با هر نوع شیری اعم از شیر مادر یا شیر خشک رخ می دهد. خبر خوب این که کولیک معمولاً در سه یا چهار ماهگی به خودی خود از بین می رود.

رفع کولیک نوزاد در 10 دقیقه

 علت کولیک چیست؟

در حالی که دلایل بروز کولیک مشخص نیست، بسیاری از والدین به درمان هایی مانند درمان کرانيوساکرال، ماشین سواری، تکان دادن آرام یا صدای سفید روی آورده اند. درمان کرانیوساکرال، شکل آرام و کم خطر دستکاری استخوانها جمجمه و مهره ها بوده و تکنيکی دستی است که غالباً توسط فيزيوتراپیست ها، ماساژ درمانگران انجام می گیرد. صدای سفید نیز جز صداهایی هستند که به طور طبیعی در طبیعت وجود دارند.

برای مثال اگر شما در یک شهر زندگی می کنید، صدای ساحل، جنگل استوایی و یا صدای آرام ساحل صدای سفیدی است که می تواند به مسدود کردن صداهای مربوط به ترافیک کمک کند. داروهای گیاهی مانند بابونه یا شربت گریپ واتر نیز استفاده می شوند اما این دسته داروها اغلب برچسب مشخصی ندارند و ممکن است در نوزاد آلرژی ایجاد کند. کولیک فقط برای نوزاد سخت نیست بلکه دشواری های زیادی برای والدین ایجاد می کند.  اگر می خواهید راهی برای آن پیدا کنید، شما تنها نیستید، با ما همراه باشید.

 

بیشتر بخوانید: تشخیص سیر یا گرسنه بودن نوزاد

 

کولیک چه علائمی دارد؟

کولیک پدیده ای است که گرچه بیماری درنظر گرفته نمی شود اما با علائمی همراه خواهد بود. علائم قولنج عبارتند از:

گریه های قابل پیش بینی: نوزادی که کولیک دارد اغلب هر روز تقریباً در ساعت مشخصی گریه می کند. این گریه ها معمولاً از چند دقیقه تا سه ساعت یا بیشتر ادامه دارند.

حرکات روده قابل پیش بینی: گریه های کولیک اغلب به اجابت مزاج یا دفع گاز ختم می شوند به طوری که موقتاً تسکین می یابد.

گریه های شدید یا تسکین ناپذیر: گریه کولیک معمولاً شدید و با بی قراری همراه است. صورت کودک برافروخته می شود و هر کاری می کنید آرام نمی گیرد.

تغییر وضعیت: نوزادان کولیکی اغلب بی قرار هستند و در نتیجه ممکن است تغییراتی در وضعیت بدن آنها مشاهده کنید. مثلاً پاهای خود را خم می کنند، مشت های گره شده دارند و عضلات شکم در آنها کشیده است.

رفع کولیک نوزاد در 10 دقیقه

چطور بفهمیم چه غذایی کولیک ایجاد می کند؟

تعیین اینکه آیا غذایی که می خورید می تواند باعث کولیک شود یا خیر، با استفاده از یک فرآیند ساده سه مرحله ای انجام می پذیرد:

مرحله 1. یادداشت کنید

با یادداشت کردن غذاهایی که می خورید و واکنش کودک به آن غذاها می توانید به ایجاد ارتباط بین غذا و ناراحتی پی ببرید. هرگونه تغییر در رفتار کودک مانند احساس گرگرفتگی، گریه، نفخ شکم ، یبوست یا اسهال، بیداری شبانه بدون دلیل یا قرمزی در اطراف مقعد را بنویسید.

مرحله 2. غذاهای مشکوک را حذف کنید

با تعیین ارتباط بین غذا و رفتار، اکنون می توانید غذای مشکوک را حذف کنید. برای کسب نتیجه بهتر است 10 تا 14 روز از مصرف آن خودداری کنید. کودک را زیر نظر بگیرید و کاهش یا از بین رفتن علائم کولیک را پایش کنید. اگر تغییری ایجاد نشد، دوباره مرحله اول را انجام دهید. در صورت مشاهده بهبودی، به مرحله سه بروید.

مرحله 3. صحت نتیجه را بررسی کنید

اگر با حذف غذا علائم رفع شد، دوباره آرام آرام همان غذا را مصرف کنید. چنانچه علائم در عرض 24 ساعت دوباره بروز کرد، غذا باید به طور موقت حذف شود. در فواصل منظم همین روال را پیش بگیرید، تا زمانی که غذای مورد نظر مشکلی برای نوزاد ایجاد نکند. اکثر نوزادان به طور موقت نسبت به بعضی از غذاها تحمل ندارند بنابراین لازم نیست به مدت طولانی خود و فرزندتان را از یک منبع غذایی خاص محروم سازید.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای وعده‌های غذایی جامد برای نوزاد در هر ماه

 

درمان های دارویی برای رفع کولیک نوزاد:

کولیک نوزادان را می توان با محصولات مناسب کنترل و درمان کرد. محصولات زیر از جمله بهترین شربت و قطره برای درمان کولیک نوزاد ها هستند. در این قسمت به شما 2 قطره کولیک و 2 شربت با ترکیبات گیاهی و بی عوارض در جهت درمان کولیک نوزادان معرفی میکنیم که در داروخانه شبانه روزی دکتر حریری و میرنظامی (داروخانه مهتاطب زیر مجموعه این داروخانه است) جزء پرفروشترین و موثرترین محصولات درمان کولیک می باشند. این قطره و شربتهای رفع کولیک نوزاد به شرح زیر می باشند:

1) قطره کولیک اید ویتابیوتیکس
2) قطره کولیکز ویتان
3) شربت سگا نوز
4) شربت گریپ میکسچر نرس

رفع کولیک نوزاد در 10 دقیقه

درمان های خانگی برای رفع کولیک:

بسیاری از داروهای خانگی طبیعی برای تسکین کودک  وجود دارد. سعی کنید از این درمانهای طبیعی برای کودک استفاده کنید:

1.  چای بابونه:

یکی از درمان های خانگی برای رفع کولیک نوزاد، چای بابونه است. بابونه ضد اسپاسم است (19 ترکیبات مختلف ضد اسپاسم) و آرام بخش (  5ترکیب)  که برای  رفع گرفتگی روده  کمک کرده و باعث آرامش می شود.

روش:

یک قاشق چای خوری بابونه در یک فنجان آب جوش بریزید10-15 دقیقه بماند سپس در یک بطری ریخته تا به دمای مناسب اتاق برسد سپس به کودک میدهیم .یا مادر شیرده نیز می توانند از این چای بنوشید، مگر اینکه به این گیاه حساسیت داشته باشد.همچنین می توانید از چای کیسه ای بابونه استفاده کنید یک تا دو بار در روز توصیه می شود.

2.  آب:

آب یکی از ساده ترین روش برای رفع کولیک نوزاد و آرام کردن وی است. حتی شنیدن صدای آب هم می تواند به آرام کردن کودک کمک کند.

روش:

لگنی را پر از آب کرده و در سینک قرار دهید و کودک را کنار آن نگه دارید حتی صدای آب که مانند آبشار می آید برای کودک مفید است یا قرار دادن بطری آب گرم  د اغ نباشد  روی معده کودک برای تسکین و رهایی از درد مفید است.

3. نعنا:

نعنا دارای خواص ضد اسپاسم است که برای کاهش اسپاسم روده در نوزادان  به کسانی که این مشکل کولیک مواجه هستند مفید است.

روش:

یک قاشق  چای خوری از  نعناع خشک  را در یک فنجان   آب داغ بریزید.

حدود 10 – 15 دقیقه بماند سپس زمانی که ولرم شد به کودک بدهید یا  حتی مادران شیرده نیز  میتوانند یک فنجان چای نعناع بنوشید تا زمانی که کودک بهبود یابد میشود از این چای استفاده کرد.

4. ریحان:

ریحان گیاهی معطر است که دارای مقادیر زیادی از اوژنول  است که به نوبه خود خواص ضد اسپاسم و آرام بخش دارد و  به رهایی از این مشکل کمک می کند.

 روش:

یک قاشق چای خوری برگ ریحان خشک شده  در یک فنجان آب داغ 10-15 دقیقه بعد مادر شیر ده از این چای بنوشد.

5. عصاره های گیاهی

یکی از بهترین راه حل های در سراسر جهان مورد استفاده برای درمان مشکلات گاز معده نوزادان و دیگر مشکلات روده ای است.

روش:

آب عصاره گیاهی از گیاهان مختلف مانند بابونه، شوید، رازیانه، نعناع، ​​زنجبیل و زیره سیاه ساخته شده است. همه این گیاهان به درمان گاز معده و دیگر مشکلات روده کمک می کند.

شما می توانید این عصاره گیاهی را در خانه دریت کرده  و  از آنها برای رفع  مشکل استفاده کنید.

برخی از خواص این داروهای های گیاهی عبارتند از:

رازیانه: برای از بین بردن گرفتگی و اسپاسم روده کمک می کند.

زیره سیاه: برای درمان  سوء هاضمه، گاز معده و رفلکس  کمک می کند.

زنجبیل: برای درمان تهوع، اسپاسم های عضلانی و هضم  کمک می کند.

آلوئه ورا: برای از بین بردن نفخ کمک می کند.

بادرنجبویه: مربوط به خانواده نعناع است، ​​به آرامش،  خواب و  از بین بردن درد گاز کمک می کند.

سخن پایانی

در پایان به یاد داشته باشید که کولیک امری موقتی است و دوره های آن معمولاً در سه ماهگی بهبود می یابد و در هنگام مواجه با کولیک نوزاد، اگر گریه وی سبب می شود که کنترل خود را از دست بدهید، وی را در مکانی امن مانند گهواره اش قرار داده و به اتاق دیگری بروید حتی اگر ضروری است با پزشک، سرویس مداخلات ضروری محلی یا سرویس سلامت روان، تماس بگیرید تا برای حمایت های بیشتر به شما کمک کنند.

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

داروی درمان دیابت متفورمین

داروی درمان دیابت متفورمین

دیابت به عنوان یک بیماری مزمن، زمانی رخ می‌دهد که لوزالمعده دیگر قادر به ساخت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *