درمان های خانگی سریع و قطعی میخچه پا

میخچه‌ها بسیار سخت و دردناک هستند و در مناطق حساس پوست به وجود می‌آیند و رشد می‌کنند و گاهی شدت درد به حدی است که افراد را به دنبال روش‌های درمان خانگی میخچه پا می‌کشاند.آیا شما هم تا به حال هنگام راه رفتن، در کف پا احساس درد کرده‌اید؟ آیا توده سفید رنگی در کف پای خود دیده‌اید؟ آیا تا بحال عارضه میخچه پا را تجربه کرده‌اید؟ برای درمان آن ادامه مطلب را مطالعه فرمایید.

میخچه چیست ؟

میخچه (به انگلیسی: feet corns) به ضایعات پوستی سخت و ضخیمی گفته می‌شود که بر اثر فشار بیش از حد و مکرر به پوست – معمولا پوست پا – ایجاد شده و رشد می‌کند. میخچه در زنان به علت کفش‌های نا مناسب و مجلسی بیشتر از مردان دیده می‌شود. میخچه‌ها معمولا کوچک و به شکل دایره ای هستند. در ابتدا نرم هستند در صورتی که درمان به هنگام صورت نگیرد  بسیارسخت و دردناک می‌شوند. در مناطق سخت پوست یا جایی که پوست ضخیم تر است و یا در مناطق استخوانی پا ممکن است که وجود داشته باشد. گاهی با پوشیدن کفش نامناسب تاول‌های کوچکی روی انگشت کوچک پا ایجاد می‌شود که ممکن است به مرور زمان و عدم توجه به کفش و پوشیدن کفش نامناسب این تاول به میخچه تبدیل شود. حتی به تاول‌های کوچک ایجاد شده روی پایتان هم توجه کنید و آن‌ها را جدی بگیرید.

میخچه در واقع نوعی واکنش بدن نسبت به فشار زیاد یا اصطحکاک است که اغلب اوقات خطرناک نبوده و بیماری پوستی محسوب نمی‌شود، اما باعث بروز تحریکات آزاردهنده پوستی می‌شود و با افزایش ضخامت، درد ناشی از آن افزایش می‌یابد. میخچه دارای یک مرکز اصلی می‌باشد که اغلب سخت است و وقتی فشرده می‌شود، ممکن است بسیار دردناک باشد.

رفع مشکل میخچه کف پا

 

انواع میخچه پا

  1. میخچه سخت که شایع ترین نوع میخچه است. این نوع میخچه‌ها نواحی کوچک و بسیار سخت هستند که معمولا روی بخش‌های مسطح پوست ایجاد شده و اطراف آن‌ها ضخیم می‌شود.
  2. میخچه نرم معمولا سفید یا خاکستری رنگ بوده و بافت لاستیک مانند دارند. این نوع میخچه‌ها اغلب در بین انگشتان پا ایجاد می‌شوند.
  3. میخچه دانه‌ای کوچک بوده و به صورت تک یا خوشه ای در کف پاها ظاهر می‌شوند و معمولا دردی ندارند.

 

درمان میخچه پا

 

چه عواملی باعث ایجاد میخچه پا میشود؟

  • عاملی که به پوست فشار یا اصطکاک وارد کند.
  • کفش‌هایی که بیش از حد تنگ و یا بیش از حد پاشنه بلند هستند و باعث ایجاد فشار بر کف پا می‌شوند.
  • اگر ناخن انگشت پای شما به طور دائم بر روی پوست انگشت مجاور خودتان مالیده شود ممکن است میخچه در لبه ناخن به وجود آید.
  • کفش‌هایی که خیلی سست هستند و اصطکاک ایجاد می‌کنند.
  • برداشتن وزنه‌های سنگین و بدون استفاده از دستکش ممکن است در دستان شما میخچه ایجاد شود.
  • جورابی که مناسب نیستند.
  • پوشیدن کفش بدون جوراب.
  • راه رفتن پا برهنه به طور منظم.

تفاوت پینه و میخچه:

نام دیگر پینه پالوس می‌باشد که برجستگی زخیمی است که از سلول‌های مرده پوست ایجاد می‌شود. تشخیص این دو از هم بسیار سخت می‌باشد چون در ظاهر پینه و میخچه و پوست مرده شبیه هم هستند. پینه معمولا در پا ایجاد می‌شود.  دلیل ایجاد پینه و میخچه هر دو به این دلیل است تا از فشار و اصطکاک روی پوست جلوگیری کند. پینه ایجاد شده درد نمی‌کند یا اگر دردناک باشد درد کم و قابل تحملی دارد اما میخچه اینگونه نیست و قالبا با درد حتی دردهای طاقت فرسا همراه است. تفاوت ظاهری این دو به این صورت است که میخچه معمولا برجسته و گرد است اما پینه پهن، صاف و بزرگتر است و در اطراف میخچه پوست متورم و به رنگ قرمز میباشد.محلی ایجاد پینه معمولا روی پاشنه، پنجه و در کناره‌های پا می‌باشد در صورتی که میخچه روی انگشتان پا ایجاد می‌شود.

روش های پیشگیری پینه و میخچه:

تنها راه پیشگیری از ایجاد پینه و میخچه جلوگیری از ایجاد فشار و سایش در نواحی می‌باشد که مستعد ایجاد پینه و میخچه است. اگر نتوانید شرایط پیشگیری را فراهم کنید مجبور می‌شوید برای درمان آن هزینه‌هایی بالایی پرداخت کنید که ممکن است از آن‌ها نتیجه‌ای خوب نگیرید اما ما در این مقاله روش هایی را به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید در خانه آن را درمان کنید اما این درمان ها به شدن این عارضه نیز بستگی دارد.

از دیگر روش های پیش گیری میخچه می‌توان گفت:

  • پوشیدن کفش مناسب

دیدگاه زیادی بر این باورند که علت اصلی ایجاد میخچه پوشیدن کفش‌های تنگ و نامناسب است. هدف ما از پوشیدن کفش این است که کفشی که در پایمان است باید سایش و فشار روی انگشتان پارا کم کند، کفش‌ها باید فضای زیادی برای انگشتان پاها داشته باشد و همچنین دارای پاشنه کوتاه و رویه‌های نرم باشد.

  • استفاده از کفی و محافظت انگشتان پاها

یک کفی کفش یا بالشتک تاثیر زیادی بر راحتی پاها دارد و برای جلوگیری از ایجاد میخچه پا می‌تواند مفید واقع باشد. به عنوان نمونه کفی کفش نرم و متناسب با کفشتان باعث جلوگیری فشار وارد شده از پوست می‌شود و همچنین باعث بهبود شدن پینه‌هم کمک کند. اگر میخچه لای انگشت پاهایتان ایجاد شده باشد با استفاده از آستین می‌توانید باعث کاهش یافتن فشار و درد حاصل از میخچه شوید.

درمان خانگی سریع میخچه پا :

خب ممکنه خیلی از راه ها رو برای درمان میخچه پا امتحان کرده باشین و به نتیجه نرسیده باشین چه از درمان های گیاهی و چه از درمان هایی دارویی! مثل استفاده از سرکه،گوجه فرنگی و انواع ویتامین ها و یا حتی میخچه پاتون رو کشیدین ولی دوباره درومده، پس چیزی رو از دست نمیدین اگه پیشنهاد نیمه شب رو هم بخونین:

اول از همه اینو بدونید که پیشگیری بهتر از درمانه پس مراقب پاهاتون باشین و توصیه اکید می‌کنم که از کفش‌های مناسب به خصوص در هنگام کوهنوردی و پیاده روی استفاده کنید و از مراجعه به پزشک متخصص غافل نشوید! می‌تونید به صورت دوره‌ای پاهای خودتون رو پدیکور کنید.

feet corns

خب بریم سراغ درمان میخچه پا!

اول از همه سعی کنین نظافت پاهاتون رو رعایت کنین و با یه ماده ضدعفونی کننده که برای پوست استفاده میشه آن ناحیه را تمیز نگه دارین. من خودم از گلاب استفاده می کردم.خب راهکار به این صورت هست: اول از همه امیدوارم خیلی از شروع ایجاد میخچه شما نگذشته باشه البته نگران نباشید اون هم قابل درمانه فقط یکم زمان بیشتری می‌بره.

روش درمان میخچه با سیر

برای خودتون یه دوره 5 روزه را تعیین کنین بعد یه حبه سیر (ترجیحا تازه) را رنده کنین و روی محل میخچه بذارین البته قبل از آن با پماد زینک اکساید حتما دور میخچه را چرب کنین وگرنه سیر پوستتون رو می سوزونه”حالا بیا و درستش کن :)”.

بعد از گذاشتن سیر رنده شده روی میخچه پا آن را با باند یا چسب زخم ببندید و بذارید حداقل تا 4 ساعت روی پاتون بمونه.  ممکنه درد زیادی داشته باشه چون داره میخچه رو میسوزونه ولی تحمل کنین چون این درد چند ساعته بهتر از درد چند ساله اس! سعی کنین موقع نشستن یا دراز کشیدن این کار را انجام بدین تا سیری که روی محل میخچه گذاشتین جابه جا نشه (البته نه موقع خواب چون بخاطر دردی که داره نمیتونین خواب راحتی داشته باشین).

این شیوه را تا پنج روز حداقل پیش گیرید بعد از انجام دادن این درمان در هر روز پای خود را با سنگ پا و صابون تا جایی که درد بر شما احاطه پیدا نکند آرام شستشو دهید.

و بعد از آن حتما پای خود را خشک کنید البته بهتر است بین زمانی که سیر را از پای خود برمیدارید و آن را با سنگ پا شستشو دهید فاصله دهید.

مطمئن باشید در کمتر از یک هفته بهبود پیدا خواهید کرد. اگر مدت‌هاست که دارین میخچه پاتون رو تحمل می‌کنید و همینطور دردش را، این مدت درمان را چند روز طولانی تر کنین چون میخچه پای شما سفت شده و زمان بیشتری را برای درمان میبره.  برای درمان بهتر می‌تونید مقداری از سطح میخچه را با تیغ خراش دهید. بخشی از پوست مرده ی میخچه کف پا را بردارید تا روند بهبود میخچه پا تسریع پیدا کند.

 

استفاده از روغن کرچک و سرکه سیب

یکی از روش‌های درمان خانگی میخچه پا استفاده از روغن کرچک و سرکه سیب است.

یک تشت را با آب داغ پر کنید، سپس یک فنجان سرکه سیب به آن اضافه کنید؛ و بعد پاهایتان را حداقل ۱۵ دقیقه در آن بخیسانید.

پینه‌ها باید به اندازه کافی نرم شوند و بعد با سنگ پا روی آن کشیده شوند.

برای میخچه، پس از خیساندن پای خود، از روغن کوچک استفاده کنید.

میخچه‌ها بعد از گذشت حدودا ۱۰ روز از شروع درمان از بین می‌روند. (همچنین از این داروها برای از بین بردن بوی پا هم می‌توانید استفاده کنید.)

زرد چوبه

یکی از روش‌های درمان خانگی میخچه پا استفاده از زردچوبه است.

یک قاشق زرد چوبه را با ۱/۵ قاشق عسل مخلوط کنید و یک خمیر به وجود آورید. آن را روی محل مورد نظر بمالید. رویش را باز بگذارید تا هوا آن را خشک کند. سپس آن را با آبگرم تمیز کنید. این کار را ۲ بار در روز انجام دهید. زرد چوبه دارای خواص شیمیایی و ضد میکروبی می‌باشد. وقتی که با خواص آرام بخش عسل مخلوط می‌شود، باعث بهبودی می‌شود.

روغن کرچک

یکی از روش‌های درمان خانگی میخچه پا استفاده از روغن کرچک است.

برای میخچه روی پاها، یک تکه پنبه را به چند قطره روغن کرچک آغشته کنید و بر روی محل آسیب دیده بمالید. در صورتی که ممکن است روغن کرچک از بین برود، جوراب بپوشید.

روش های درمان خانگی میخچه

تراشیدن یا با اصطلاحی دیگر بریدن

با استفاده از دستگاه مخصوص میخچه پا، متخصص بیماری پا می‌تواند، پوستی که با اثر میخچه زخیم شده است را برش داده وآن ‌را نابود سازد. با بریدن میخچه و با برداشتن فشار از بافت‌های زیرین میخچه درد حاصل از آن کاهش بسیاری را در پی خود دارد. با یک بار تراشیدن نتیجه خوبی نمی‌گیرید، شما به جلساتی مکرر برای تراشیدن میخچه پایتان نیازمندید. یک کرم نرم کننده، به صورت منظم بر روی میخچه بریده شده بمالید. زیرا باعث نرم شدن پوست بریده شده می‌شود و با ماساژ دادن هم جریان خون در آن ناحیه افزایش می‌یابد و باعث می‌شود ناحیه بریده شده زودتر بهبود یابد.

آسپرین

آسپرین یکی دیگر از یکی از روش‌های درمان خانگی میخچه پا است.

۵ یا ۶ تا قرص آسپرین را له کنید؛ و با سرکه سیب و آب مخلوط کنید. آن را بر روی پینه یا میخچه بریزید و مالش دهید.

با استفاده از یک باند روی آن را نگه دارید. پس از ۱۰ دقیقه، باند را باز کنید، و به آرامی با سنگ پا تمیز کنید.

 

لیمو

یکی از روش‌های درمان خانگی میخچه پا استفاده از لیمو است.

قبل از رفتن به خواب یک تیکه لیمو را ببرید و همراه با باند برروی محل آسیب دیده بگذارید و ببندید؛ و یک جوراب پنبه‌ای سفید بپوشید؛ و یک شبانه روز نگهدارید. این عمل را هر شب تا زمانی که میخچه درست شود، ادامه دهید.

 

نمک فرنگی

برای پینه‌ها، مقدار کمی از نمک را در سطل آب گرم بریزید و پا را برای مدت ۱۰ دقیقه در آن بخیسانید؛ و هنگامی که پوست مرده، نرم شد از سنگ پا استفاده کنید تا لایه‌های مرده را از بین ببرید.

هر روز دوش بگیرید و این کار را تکرار کنید.

 

جوش شیرین

جوش شیرین یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی میخچه پا است.

برای درمان، پینه‌ها با جوش شیرین، آن را با آب مخلوط کنید؛ و آب لیمو را به آن اضافه کنید تا خمیر بدست آید. خمیر را به پینه بمالید و به مدت یک شب بگذارید تا بماند؛ که باعث از بین رفتن سلول‌های مرده می‌شود؛ و عفونت آن ناحیه را آزاد می‌سازد. به مدت ۵ تا ۷ شب به طور مداوم، این عملکرد را تکرار کنید. تا پینه یا میخچه خشک شود و از بین برود.

پیاز موثر و سریع برای درمان میخچه پا

روش اول :

در یک ظرف شیشه‌ای پر از سرکه سفید، یک برش پیاز قرار دهید. ظرف را در طول روز در محل گرم قرار دهید.

سپس میخچه را با استفاده از پیاز مورد نظر بپوشانید و به رختخواب بروید. از باند استفاده کنید تا در حین خواب بیرون نریزید.

اگر در صبح میخچه به اندازه کافی نرم نباشد، درمان را تا زمانی ادامه دهید تا آن را نرم‌تر کند.

روش های درمان خانگی

روش دوم:

اگر چه این روش زمان بیشتری نسبت به مابقیدرمان‌ها می‌برد، اما نتایج خوبی به دست می‌آورد.

مواد لازم:

یک دوم فنجان سرکه سفید (۱۲۵ میلی لیتر)

یک عدد پیاز متوسط

تجهیزات

یک شیشه

یک توپ پنبه

بسته بندی پلاستیکی (در صورت نیاز)

آماده سازی:

سرکه سفید را درون لیوان شیشه‌ای بریزید.

پیاز را برش دهید و درون شیشه بگذارید، و مخلوط را ۴ تا ۸ ساعت بگذارید بماند.

سپس یک پنبه را به مواد آغشته کنید و روی پنبه بمالید.

جوراب پا کنید و بگذارید که در طول شب بماند، صبح روز بعد پا را با آبگرم بشویید و بعد با سنگ پا مالش دهید.

برای ۷ تا ۱۰ روز این کار را تکرار کنید تا زمانی که متوجه بهبودی شوید.

تا زمانی که میخچه شما زیاد پیشرفت نکرده می‌توانید با راه های ذکر شده آن را درمان بفرمایید.

عمل جراحی

اگر با روش‌ها و دیگر راه‌های درمانی نتیجه خوبی به‌دست نیاورده باشد عمل جراحی برای شما توصیه می‌شود. شما باید در دست و جوی یک متخصص جراحی خوب در این زمینه باشید سپس دکتر شما پیشنهادات و توضیحات بهتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

درباره‌ی زهرا علیون

همچنین ببینید

داروی درمان دیابت متفورمین

داروی درمان دیابت متفورمین

دیابت به عنوان یک بیماری مزمن، زمانی رخ می‌دهد که لوزالمعده دیگر قادر به ساخت …

6 نظر

  1. وااااااای من 8 ماهه پام میخچه دراورده بود هرکاری بگید کردم نشد ، امیدی نداشتم به این توصیه شما ولی فوق العاده بود من 5 روز این کار رو انجام دادم بعدش کاملا خوب شد الان فقط یه مقدار جاش قرمزه خیلی خیلی ممنونم هرچی بگم کمه

  2. خدا خیرتان بده عالییی بود

  3. سلام از دستور العمل هایی که گذاشتید استفاده کردم و واقعا نتیجه گرفتم ممنون از اطلاعات و نکات خوبتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *