تعمیر مبل قدیمی به صرفه تر است یا خرید مبل جدید؟

امروزه با توجه به شرایط اقتصادی کشور یکی از مهم ترین سوالات خانواده ها این است که آیا تعمیر مبل قدیمی به صرفه است یا خرید مبل جدید؟
از این رو باتوجه به شرایط اقتصادی، این مسئله بسیار مهم است که درصورت خراب شدن مبل، تشخیص دهیم تعمیر مبل به صرفه است یا خیر. چرا که ممکن است در صورت تعمیر مبل، عمر کافی نداشته باشد و بعد از مدت کوتاهی دوباره مجبور به تعمیر یا تعویض آن شویم.  در این صورت صاحب مبلمان باید تصمیم بگیرد که آن را تعمیر کند، یا نه.

 آیا اصلا مبلمان ما ارزش تعمیر دارد؟

این سوال یکی از اساسی ترین نکات این مقاله است، زیرا در برخی موارد هزینه تعمیر مبل قدیمی از هزینه خرید مبل جدید بیشتر می­ شود و اصلا عاقلانه نیست هزینه بیشتری برای تعمیر بدهیم.

ابتدا بررسی کنید که آیا مبل شما شکستگی و ترک عمیقی روی بدنه دارد یا خیر، اگر دارد میزان آن چقدر است؟ سپس کلاف آن را بررسی کنید، اگر مبلمان شما کلاف خوب و قوی دارد و شکستگی خاصی روی آن نیست، می توانید با خیال آسوده تری به تعمیر مبلمان خود بیاندیشید.

در صورت از بین رفتن رنگ چوب، مبل نو بخریم یا آن را تعمیر کنیم؟

دومین نکته مهم توجه به سطح و رنگ چوب است. اگر رنگ قسمت کوچکی از چوب رفته باشد می توان از آن چشم پوشی کرد اما اگر قسمت بزرگی از چوب به این وضع باشد و سطوح خراشیده زیاد باشد، تعمیر و ترمیم آن کار راحتی نیست و برای تعمیر باید تمام پارچه و رویه مبل به وسیله دستگاه های مخصوص جدا شده و تعمیرات روی آن انجام شود. بدیهی است که این کار هزینه اضافی و زیادی دارد.

تعمیر مبل قدیمی به صرفه است یا خرید مبل جدید؟

تعمیر مبل قدیمی به صرفه است یا خرید مبل جدید؟

چه مبل هایی ارزش تعمیر دارند؟

یکی از چالش های همیشگی این هست که آیا برای تعمیر هر مبل باید اقدام کرد؟ مهم ترین بحث در اینجا به هزینه های خرید مبلمان و البته تعمیر آن  برمی گردد.

زمانی که مبلمان خریداری شده توسط شما ارزش و هزینه ی ریالی بالایی داشته باشد، قطعاً تعمیر آن نیز می تواند از نظر اقتصادی به صرفه تر باشد تا خرید مبلمان نو. برای بسیاری از افرادی که مبلمان خود را با صرف هزینه ی بالا خریداری نموده اند، رویه کوبی مبل یک گزینه ی عالیست که بتوان از طریق آن هم ظاهر مبل را تغییر و زیبا کرده و هم در هزینه ها صرفه جویی به عمل آورد.

زمانی که بحث تعمیر مبل های ارزان قیمت به میان می آید، سوال چه مبل هایی ارزش تعمیر دارند شاید بیشتر اهمیت پیدا کند. در این راه می توانید از مشاوران ما در قسمت تعمیر مبل بهره ببرید تا با بررسی میزان هزینه های تعمیر مبل و قیمت آن راهنمایی لازم در مورد تعمیر و یا تعویض مبلمان را به شما بدهند.

تعمیر مبل قدیمی به صرفه است یا خرید مبل جدید؟

آیا مبل را خودمان هم می توانیم تعمیر کنیم؟

همیشه پیشنهاد می شود که برای تعمیر، کار را به افراد ماهر و کاربلد بسپارید. اما گاهی اوقات خرابی های به وجود آمده جزئی است و خودتان به سادگی می توانید آن را ترمیم کنید.

به عنوان مثال گاهی اوقات لکه های سفید کوچکی رو چوب مبل ایجاد می شود، شما می توانید با استفاده از پارچه آغشته به الکل به مقدار زیادی این لکه ها را از بین ببرید، و اگر می خواهید مبلتان نو به نظر برسد می توانید از محلول آب و صابون یا واکس های مخصوص روی چوب آن استفاده کنید و از تغییر چشم­گیر مبلتان لذت ببرید. پیشنهاد می شود برای این کار از دستمال های زبرتر و خشن تر استفاده کنید.

قسمت های کوچکی که رنگشان رفته را نیز می توانید با تهیه رنگ مخصوص، آن را ترمیم کنید.

رویه کوبی یا تعویض مبلمان؟

اساسا رویه کوبی شامل تعویض کلاف، فنرها، اسفنج­ها، فوم و … است. مهم ترین و پرهزینه ­ترین کار در تعمیر مبل رویه کوبی است. قیمت این کار نیز بین تعمیرکاران متفاوت است ولی توصیه می شود حتما مبل خود را به تعمیرکار حرفه ای بسپارید، شاید این کار هزینه بیشتری داشته باشد اما مطمئن باشید به هیچ وجه از این کار پشیمان نخواهید شد.

در رویه کوبی و تعویض پارچه مراحل مختلفی وجود دارد که با توجه به مبلمان شما می تواند متفاوت باشد. ما به عنوان نمونه چند مرحله مهم این کار را برای شما آورده ایم.

  1. جدا کردن و تعویض پارچه|تعمیر مبل قدیمی به صرفه است یا خرید مبل جدید؟

    در اولین مرحله رویه مبل شما که معمولا چرم یا پارچه است جدا می شود، تا تعمیر کار با استفاده از آن و بدنه مبل الگوی پارچه جدید را بدست آورد.

  2. تقویت یا تعویض فوم

    : در این مرحله ابتدا خودتان بررسی کنید که میزان خرابی فوم شما چقدر است. گاهی اوقات اگر آسیب و خرابی جزئی باشد، کار شما با تقویت قسمتی از فوم نیز راه می افتد. اما اگر آسیب جدی باشد، باید تمام فوم ها را جدا کرده و اندازه گیری کنید و سپس آن ها را با فوم های مناسب و مرغوب جایگزین بکنید. در نظر داشته­ باشید که خود فوم انواع مختلفی شامل گرم، سرد، نرم، سفت و … دارد که شما باید بسته به سلیقه و نیازتان آن را تهیه کنید.

  3. تعمیرات اصلی بدنه و فوم|تعمیر مبل قدیمی به صرفه است یا خرید مبل جدید؟

    در این قسمت تعمیرکار بدنه مبل و کلاف را بررسی می کند، و در صورت نیاز و وجود شکستگی باید آن را تعمیر کند. رنگ آمیزی قسمت های مشکل دار را نیز می توان جزو همین دسته حساب کرد و در صورت نیاز به پرداخت و رنگ آمیزی این کار را انجام داد. این تعمیرات بسیار حساس و اساسی هستند و انجام این مرحله حتما باید توسط تعمیرکار حرفه ای انجام بگیرد تا مشکلی به وجود نیاید.

بعد از انجام این مراحل شروع به پارچه کشی کرده و مبل را دوباره سرهم بکنید.

برای اینکه تخمین بزنید هزینه تعویض رویه مبل شما چقدر است ، بهترین کار این است که قبل از انجام همه این کار­ها با رویه کوب مورد نظرتان همه قیمت ها را محاسبه کنید و با خرید مبل جدید مورد نظرتان نیز مقایسه کنید. هر کدام برایتان به صرفه بود همان را انتخاب کنید.

تعمیر مبل قدیمی به صرفه است یا خرید مبل جدید؟

تعمیر مبل قدیمی به صرفه است یا خرید مبل جدید؟

برخی سوالات متداول درباره تعمیر و رویه کوبی مبل قدیمی

در صورتی که تشک های مبل دارای فرورفتگی شده باشد و کیفیت اولیه خود را از دست داده باشد آیا امکان تعمیر وجود دارد؟

بله در صورتی که پارچه روکش تشک مبل هنوز سالم است می توانید اسفنج و فوم آن را تعویض نمایید.

در صورتی که در ساخت اولیه مبل از پارچه خاصی استفاده شده باشد آیا امکان تغییر نوع پارچه مبلی در زمان تعمیر وجود دارد؟

بله انتخاب پارچه مبلی کاملا به سلیقه مشتری بستگی دارد. مثلا در مبلمان قدیمی پارچه مبل مخمل ترک استفاده شده اما در حال حاضر شما تمایل دارید از پارچه مبلی شانل ایرانی استفاده نمایید و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

نکات مهمی که باید برای تعمیرات مبل در نظر بگیریم؟

اگر تصمیم گرفتید بین خرید مبل یا تعمیر مبل، تعمیر را انتخاب کنید بهتر است در انتخاب کارگاه و شرکت مطمئن تعمیرات مبل که می خواهد این کار را برای شما انجام دهد؛ دقت زیادی داشته باشید تا مبادا خدای نکرده علاوه بر متحمل شدن هزینه تعمیر به نتیجه دلخواه هم نرسید!

شرکت های معتبر را می توانید با جستجو در اینترنت و دیدن نظرات مشتریان شان و همچنین، دیدن نمونه کارهایی که به معرض نمایش گذاشته اند، راحت تر از دیگر شرکت ها پیدا کنید. تعهد و مسئولیت هایی که در قبال تعمیر مبل شما بر عهده آن شرکت قرار می گیرد را به وضوح روشن کنید. هزینه ها را از همان ابتدا بخواهید که برای شما برآورد کنند و به شما فرصتی داده شود تا بتوانید در مورد این مقدار هزینه، تحقیق و راستی آزمایی کنید.

سخن آخر:

اگر تا اکنون، دچار شک و دودلی بودید که خرید مبل یا تعمیر مبل را انتخاب کنید، شاید توانسته باشیم تا حدودی در این مسئله، شما را راهنمایی کرده باشیم. در هر صورت داشتن خانه ای شیک با مبلمانی شیک و زیبا آرزوی هر انسانی است و مطلب زیر می تواند به شما کمک کند تا منزلتان را مانند یک طراحی دکوراسیون داخلی تعمیر کنید.

پیشنهاد ما به شما این است که مطلب زیر را از دست ندهید.

چگونه منزلمان را مانند یک طراح دکوراسیون طراحی کنیم؟

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

مداد شمعی قدیمی

آموزش ساخت مداد شمعی جدید با مداد شمعی های قدیمی و بلا استفاده

همه ما یکسری وسایل قدیمی در منزل خودمان داریم که نمی دانیم با آن‌ها چکار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *