براق کردن وسایل استیل با ترفندهای ساده

با نزدیک شدن به عید نوروز تب و تاب تمیزکاری منازل بیشتر می‌شود و همه مردم به فکر این هستند که منزل خود را از هر لحاظی تمیز نمایند. همانطور که می‌دانید این روزها استفاده از لوازم آشپزخانه استیل طرفداران زیادی پیدا کرده است، ما هم به همین دلیل قصد داریم درمورد چگونگی براق کردن وسایل استیل مطالبی را برای شما ارائه دهیم.

جالب است بدانید که وسایل با جنس استیل ضد زنگ تا قبل از آن که کثیف و لکه دار شوند، مدرن و براق به نظر می‌رسند ولی به محض این که روی آن‌ها اثر انگشت، کثیفی و لکه قرار بگیرد، دیگر براق نخواهند بود. اگر دوست دارید درباره تمیز کردن ظروف استیل بیشتر بدانید با این مقاله از نیمه شب همراه باشید. اگر می‌خواهید نحوه ی تمیزکاری فرش و از بین بردن لک های فرش هم یاد بگیرید می توانید به صفحه ما وارد شوید.

موادی برای پاک و تمیز کردن ظروف استیل:

  • آبلیمو
  • الکل صنعتی و حلال‌های شیمیایی
  • مواد شوینده
  • آب گرم
  • سرکه
  • کربنات سدیم
  • آرد
  • شیشه پاک کن
  • روغن زیتون

نحوه براق کردن وسایل استیل

یکی از پر کاربردترین آلیاژهای فلزی که بیشتر در بین مردم استفاده می‌شود استیل است. در خانه همه اکثر افراد ظروف، لوازم و زیور آلات استیلی زیادی وجود دارد. از دلایل محبوبیت استیل می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر زنگ زدن و تیره شدن اشاره کرد.

تمیز کردن ظروف استیل

البته احتمال دارد استیل هم بعد از طی مدت زمانی رنگ تیره به خود بگیرد. اما با استفاده از برخی مواد شوینده ملایم و روغن‌های مخصوص و تمیز کردن مداوم وسایل استیل، می‌توانید آن‌ها را برای چند سال هم که شده، به صورت زیبا و درخشان نگه دارید و از کدر شدن آن‌ها جلوگیری کنید.

در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با چند روش تاثیر گذار و کاربردی برای براق کردن وسایل استیل آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

براق ‌کردن کارد و چنگال استیل

۱ در ابتدای کار باید سطح وسایل استیل را از هر گونه کثیفی و گرد و خاکی، با استفاده  از یک حوله مرطوب و مواد شوینده ملایم مثل مایع ظرف شویی تمیز کنید. بهتر است که از مایع ظرفشویی زیاد استفاده نکنید، چرا که ممکن است در زمان تمیز و پاک کردن وسایل استیل میزان زیادی از مایع ظرف شویی بر روی وسایل باقی بماند و کامل تمیز نشود.

۲ حالا می‌توانید با کمک گرفتن از محصولات خانگی مثل شیشه پاک کن، روغن زیتون یا روغن بچه سطح وسیله‌هایی از جنس استیل را جلا دهید. برای جلا دادن وسایل استیل

یکی از محصولات بیان شده در بالا را انتخاب کنید و کمی از آن محصول را به یک دستمال نرم یا یک پارچه میکروفایبر مرطوب، آغشته کرده و سپس بر روی کل وسایل استیل بمالید.

۳ و در آخرین مرحله کافیست که یک دستمال نرم یا یک حوله خشک را برداشته و کامل بر روی سطح ظروف استیل بکشید تا تمامی سطوح آن را به خوبی تمیز و خشک کنید.

 

نحوه براق کردن وسایل استیل مانند سینک ظرف‌شویی

۱ برای تمیز کردن سینک ظرفشویی  استیل باید از جوش شیرین کمک گرفت. جوش شیرین قادر است تمامی کثیفی و لکه‌ها را به صورت کامل از بین ببرد. برای این کار لازم است ۲ قاشق غذا خوری جوش شیرین را روی سینک استیل بپاشید به صورتی که همه قسمت‌های سینک به جوش شیرین آغشته شود. بعد به کمک یک اسفنج مرطوب، جوش شیرین را روی سطح سینک خوب پخش کنید. چند دقیقه اجازه دهید جوش شیرین روی سینک باقی بماند.

۲ سپس باید یک لیوان سرکه سفید را درون آبپاش ریخته و با استفاده از آبپاش به همه جای سینک اسپری بزنید. نکته‌ای که وجود دارد و شما باید به آن توجه داشته باشید این است زمانیکه سرکه و جوش شیرین با هم ترکیب شوند، آن دو از خود واکنش شیمیایی نشان می‌دهند و شروع به کف کردن می‌کنند.

کف به دست آمده به وسیله واکنش شیمیایی قادر است که تمامی لکه‌ها و کثیفی‌هایی که روی سینک استیل شما وجود دارد را از بین ببرد. به محلول درست شده اجازه دهید تا به مدت ده دقیقه روی سینک شما باقی بماند و همه کثیفی‌ها را به طور کامل از بین ببرد.

۳ حال کافی است که سینک خود را به شکل کامل شست‌وشو دهید و با استفاده کردن از یک حوله تمیز آن را خشک کنید.

با روش انجام شده، سینک استیل شما خیلی درخشان و تمیزخواهد شد.

 

تمیز کردن قابلمه‌های استیل

۱- برای انجام اینکار ابتدا باید قابلمه را طبق روال همیشگی به صورت کاملی شست‌وشو داده و تمیز کنید. سپس باید با استفاده از  یک دستمال نرم و تمیز آن را خشک کنید.

۲ حال باید به میزان تقریباً ۴ سانتی‌متر آب را داخل یک قابلمه ریخته و قابلمه را بر روی

شعله اجاق گاز قرار دهید تا آب به‌صورت کامل جوشیده شود. زمانیکه آب کامل شروع به جوشیدن کرد، باید دو قاشق غذا خوری نمک یا جوش شیرین به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید تا مخلوط شود. الان وقت آن است که شعله اجاق گاز را روی کم قرار دهید و به محلول آب نمک داخل قابلمه، این اجازه را بدهید تا با شعله کم در مدت زمان 30 دقیقه بجوشد.

۳- بعد از به اتمام رسیدن زمان 30 دقیقه داده شده، باید محول آب نمک داخل قابلمه را خالی کرده و اجازه دهید قابلمه سرد شود. حال شما باید 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین و 1 قاشق غذاخوری آب را با یکدیگر آغشته نمایید تا خمیر ساخته شود. بعد از سرد شدن قابلمه، خمیر درست شده را، با استفاده از یک دستمال نرم بر روی بخش‌های سوخته یا لکه شده قابلمه استیل بمالید.

براق کردن ظروف استیل

حالا وقت آن است که قابلمه استیل را کامل شست‌وشو داده و تمیز کنید و با استفاده از یک حوله تمیز آن را خشک نمایید.

۴ الان که تمامی مرحله‌های بیان شده در بالا را انجام دادید، کافی است تا کمی روغن زیتون یا روغن لیمو را درون قابلمه بریزید و با استفاده از یک دستمال نرم، روغن مورد نظر را بر روی تمامی سطوح قابلمه پخش نمایید تا قابلمه استیل شما تمیز و درخشان شود.

 

از بین بردن لکه سیاه روی استیل

برای از بین بردن تمامی لکه‌های سیاه ظروف استیل و همچنین براق و درخشان کردن آن‌ها می‌توانید با استفاده از وسایل زیر اینکار را انجام دهید:

  • آب مقطر ۴/۳ پیمانه
  • الکل ۷۰ درصد ۴/۳ پیمانه
  • قیف (اختیاری)
  • بطری اسپری

برای انجام اینکار طبق مراحل زیر پیش بروید:

1 – در ابتدای کار کافیست که آب و الکل را درون یک بطری اسپری مانند با یکدیگر آغشته کنید. فقط باید توجه داشته باشید که نسبت یک به یک این دو مواد رعایت شود تا خاصیت پاک کنندگی و تمیز کنندگی محلول باقی مانده و از بین نرود.

ماده الکل سبب درخشان و براق شدن استیل بدون زنگ زدگی می‌شود. چرا که با میزان سرعت زیادتر و بدون باقی گذاشتن هرگونه اثر و لکه‌ای بر روی سطوح، تبخیر خواهد شد. شما با استفاده از این محلول ساخته شده حتی از باقی ماندن تمامی لکه‌هایی که در آینده قرار است به‌وجود بیایند هم پرهیز می‌کنید و اجازه باقی ماندن را به آن‌ها نمی‌دهد.

2 – الان وقت این است که بطری اسپری را کامل تکان دهید تا آب و الکل خوب باهم آغشته شوند.

3 – الان محلول آب نمک را داخل تمامی قسمت‌های ظروف استیل ضد زنگ خود، اسپری کنید و با یک پارچه نرم محلول را تمیز کنید.

الکل ماده‌ای ضد عفونی کننده می‌باشد و شما می‌توانید از آن در هنگام تمیز کردن سطوح آشپزخانه منزل خود استفاده نمایید.

این محلول پاک کننده برای ظروف استیل مثل قابلمه‌ها هم بسیار مناسب است.

نکته: برای از بین بردن لکه سیاه و براق کردن وسایل استیل، هرگز از اسکاچ یا اسفنج زبر استفاده نکنید، چون این کار باعث ایجاد خراش روی ظروف استیل می‌شود.

چند نمونه از بهترین و موثر ترین ترفندها برای براق کردن ظروف استیل:

  • برای تمیزکردن ظروفی از جنس استیل باید همیشه آن‌ها را با آب گرم شست‌وشو دهید. شستن آن‌ها با آب سرد باعث تغییر شکل دادن و همچنین خراب شدن ظروف شما خواهد شد.
  • یکی از عالی ترین راه‌هایی که می‌توانید از آن برای تمیز و درخشان کردن ظروف استیل خود استفاده کنید، خرید اسپری‌ مخصوص است که شما می‌توانید آن را از بازار تهیه کنید.
  • برای اینکه اجازه ندهید تا ظروف استیلتان سیاه شود، پس باید درنظر داشته باشید که هیچ وقت نباید آن‌ها را با سفید کننده شست‌وشو دهید. چرا که سفید کننده‌ها حاوی کلر هستند.
  • به هیچ وجه نباید برای تمیز کردن ظروف استیل از اسکاچ و اسفنج سفت استفاده کنید. چرا که شما با اینکار روی ظروف استیل خود خط و خش ایجاد می‌کنید. دقت داشته باشید همیشه برای شستن ظروف استیل باید از شوینده‌های ملایم و اسکاچ یا اسفنج نرم استفاده نمایید.
  • اگر درون ظروف شما قسمت‌های سوخته و سفتی وجود دارد و به هیچ عنوان نمی‌توانید آن‌ها را با اسکاچ یا اسفنج نرم پاک کنید، بهتر است از یک اسفنج با مقداری زبری استفاده نمایید. البته اینکار را زیاد با فشار انجام ندهید یا ظروفتان خراب نشود.
  • سعی کنید بعد از پاک و تمیز کردن وسایل استیل خود با استفاده از مراحل بیان شده بالا، تا حدود 24 ساعت از آن‌ها استفاده نکنید و از ظروف دیگر خود استفاده کنید.

جمع بندی

شما می‌توانید از تمامی روش‌های بیان شده درقسمت‌های بالا برای تمیز و درخشان کردن وسایل استیل، برای هر سطح استیل دیگری مانند سینی یا بدنه فر، یخچال و… استفاده کنید. علاوه بر این روش‌های پیشنهادی را می‌توانید برای دیگر اقلام استیل مانند زیورآلات و… استفاده کنید. شما هم می‎‌توانید ترفندهای مورد استفاده خود را که برای تمیز و درخشان کردن ظروف استیل خود بکار می‌برید، را در قسمت نظرات برای ما ارسال کنید. امیدواریم از مطالب بیان شده لذت برده باشید.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

مداد شمعی قدیمی

آموزش ساخت مداد شمعی جدید با مداد شمعی های قدیمی و بلا استفاده

همه ما یکسری وسایل قدیمی در منزل خودمان داریم که نمی دانیم با آن‌ها چکار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *