تاثیر آهنگ شاد بر سلامت روان | آهنگ های شاد چه تاثیری بر سلامت روان دارند؟

روانشناسی موسیقی در مورد چگونگی اثرات موسیقی بر رفتار و تجربیات ما در دو مقیاس فردی و اجتماعی مطالعه می‌کند.تاثیر آهنگ شاد بر روحیه افراد و در خلق و خوی آنها نیز اثبات شده است. موسیقی شاد در عین حالی که می تواند ضربان قلب و ریتم تنفس را افزایش دهد، قدرت صبر و حوصله را نیز بالا می برد. همین باعث می شود که روحیه انسان برای تحمل سختی ها و مشکلات آمادگی بیشتری داشته باشد و مقاومت آن بالا برود. به نقل مستقیم از یک پزشک خارجی هارمونی‌ های همخوان، موسیقی‌ های شاد یا سریع و موسیقی ‌های دارای ملودی ‌های خاطره‌انگیز، با ترانه ‌ها یا پیام‌ های جذاب، باعث بهبودی در خلق ‌و خوی افراد و افزایش احساس شادی در آنها می ‌شوند. در نتیجه فرد مقاوم تر و شکیبا تر می شود و تلاش می کند اوضاع سخت را با روش موثر تر و مثبتی بهبود ببخشد.

حتما همه ما متوجه تاثیر موسیقی بر روحیه خودمان هستیم. بی تردید همه ما با شنیدن هر نوع موسیقی حال و هوای همان را به خودمان می‌گیریم. حتما بارها برای شما هم پیش آمده که برای این که بخواهید روحیه خودتان را عوض کنید‚ آهنگ مناسبی را گوش دهید. در این مقاله از وب سایت نیمه شب به بررسی تاثیر آهنگ شاد بر سلامت روان می‌پردازیم.

تاثیر آهنگ شاد بر سلامت روان
تاثیر آهنگ شاد بر سلامت روان

تحقیقاتی درباره تاثیر موسیقی

طبق تحقیقات اثبات شده که گوش دادن به موسیقی مورد علاقه باعث ترشح دوپامین یعنی هورمون لذت و پاداش در مغز می‌شود. در واقع ذهن هر فرد الگوی دلخواهی از اصوات موزون دارد که با پخش شدن آن حتی اگر زبان خواننده را بلد نباشد نیز شروع به ترشح دوپامین می‌کند.

همچنین پژوهش‌های انجام گرفته به اثبات رساندند که ترانه‌های شاد می‌توانند در دراز مدت تاثیر مثبتی بر خلق و خو افراد داشته باشد. در این پژوهش گروهي از شركت كنندگان كه روزانه فقط 12 دقيقه برای گوش دادن به موسيقی‌های شاد زمان گذاشته بودند، علاوه بر تمركز بالاتر، میزان افسردگی و اختلالات اضطرابی کمتری در آن‌ها دیده شد. دیگر پژوهش‌ها نیز به اثبات رساندند که افرادی که به موسیقی‌های غمگین گوش می‌دهند، اضطراب بیشتری دارند. گوش دادن به موسیقی‌های غمناک همچنین می‌تواند به سلامت جسم و ذهن افراد آسیب برساند. باید بدانید که افراد افسرده تمایل بیشتری به گوش دادن به موسيقی‌های غمگين دارند و متاسفانه این موسیقی‌ها نیز افسردگی افراد را تشديد می‌کند.

در رابطه با نوجوانان نیز باید بدانید که معمولا در مواقع ناراحتی، بیش از 2 ساعت در روز برای گوش دادن به موسيقي وقت می‌گذارند. پس خانواده‌ها باید توجه بیشتری به آن‌ها داشته باشند. احتمال این که این نوجوانان دچار مشکلات روحی باشند زیاد است. شاید لازم باشد که با یک مشاور در این مورد صحبت کنید.

آهنگ های شاد چه تاثیری بر سلامت روان دارند
آهنگ های شاد چه تاثیری بر سلامت روان دارند

تاثیر آهنگ شاد بر سلامت روان

با توجه به موارد گفته شده در همین مقاله‚ مغز ما می‌تواند با موسیقی تحت تاثیر قرار بگیرد. با شنیدن موسیقی آرام‚ مغز به حالت آرامش نردیک می‌شود. با شنیدن موسیقی تند نیز مغز هشیارتر می‌شود. این تاثیرات می‌تواند پس از پایان یافتن موسیقی نیز ادامه داشته باشند.

از آنجایی که همه اعضای بدن ما تحت فرمان مغز هستند‚ پس موسیقی می‌تواند روی عملکرد تمام سیستم‌های بدن ما تاثیر گذار باشد. پس موسیقی می‌تواند برای درمان استرس‌های مزمن، افسردگی، اضطراب، بیماری‌های قلبی و … نیز موثر واقع شود. همچنین موسیقی‌های شاد می‌توانند تاثیرات مثبت در ذهن افراد داشته باشد. این تاثیرات می‌تواند شامل افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن‚ پایین آوردن فشار خون‚ افزایش انگیزه‚ افزایش خلاقیت‚ کاهش تنش و مدیریت استرس شود.

در زمان ورزش کردن نیز موسیقی در آمادگی بدن و ذهن تاثیر گذار است. موسیقی استقامت و روحیه شما را افزایش داده و باعث می‌شود که در هنگام ورزش کمتر احساس درد و خستگی داشته باشید. پس ورزش کردن با موسیقی می‌تواند منجر به عملکرد بهتری شود.

از آنجایی که استرس ریشه‌ی ۶۰٪ از تمام بیماری‌ها شناخته شده است‚ توصیه می‌شود که از خاصیت کاهش دهندگی استرس موسیقی استفاده کنید. موسیقی‌هایی گوش دهید که باعث افزایش انگیزه و کاهش استرس در شما شده و شما را شاد می‌کند.

تاثیر آهنگ شاد بر سلامت روان
تاثیر آهنگ شاد بر سلامت روان

چه موسیقی گوش بدهیم؟

البته شما برای گوش دادن به موسیقی باید انتخاب‌های مناسبی داشته باشید. برای دریافت تاثیر مناسب از موسیقی شما باید با توجه به شرایط روان خود در آن لحظه موسیقی انتخاب کنید. برای انتخاب درست موسیقی شما باید به مواردی مانند تمپو، گام، سبک و محتوای اشعار توجه داشته باشید تا بتوانید شرایط روانی و احساس مناسبی را دریافت کنید.

اگر بخواهید با گوش دادن به موسیقی انرژی خود را افزایش دهید و تاثیر مثبتی روی خلاقیت و انگیزه خود بگذارید‚ انتخاب مناسب برای شما تمپوی بالا در موسیقی می‌باشد. از این دسته از موسیقی‌ها می‌توان به موسیقی‌های پاپ و راک با اشعار شاد اشاره کرد. اگر به موسیقی ایرانی علاقه مند باشید نیز رنگ‌های آواز ماهور می‌تواند برای شما مناسب باشد.

اگر می‌خواهید برای کاهش استرس خود به موسیقی گوش دهید‚ بهتر است که یک موسیقی با تمپوی پایین را انتخاب کنید. مواردی مانند موسیقی کلاسیک ایرانی و دستگاه‌هایی مانند همایون و سه گاه می‌تواند انتخاب درستی باشد. علاوه بر این موسیقی کلاسیک غربی و انواع بالادها که تمپوی پایین دارند نیز موارد مناسبی خواهند بود.

موسیقی روی سلامت ما تاثیر گذار است
موسیقی روی سلامت ما تاثیر گذار است

نکات مهم درباره گوش دادن به آهنگ‎

درباره گوش دادن به آهنگ به علت تاثیر آهنگ بر سلامت روان بهتر است به موارد زیر توجه داشته باشید.

  • سعی کنید در هنگام رانندگی آهنگ های خیلی مهیج گوش ندهید. چون ممکن است گوش دادن به این آهنگ‌ها موجب افزایش سرعت شما در رانندگی شود. این برای شما خطرناک خواهد بود. در صورتی که در هنگام رانندگی موسیقی شاد گوش می‌کنید بیشتر مراقب رانندگی خود باشید.
  • سعی کنید تا جای ممکن سمت آهنگ‌های غمگین نروید. آهنگ های غمگین را از گوشی خود پاک کنید تا دیگر آن‌ها را گوش ندهید.
  • گوش دادن به موسیقی با صدای خیلی بلند نیز اشتباه است. طبق تحقیقات این کار باعث می‌شود که میزان خلاقيت و نوآوری شما به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کند.
  • روز خود را با گوش دادن به یک آهنگ شاد و انرژی بخش شروع کنید. یا در طول روز یک زمانی را برای گوش دادن به موسیقی شاد اختصاص دهید. این کار باعث می‌شود که در طول روز اشتیاق و انرژی بیشتری داشته باشید.

آیا گوش دادن به موسیقی هنگام خواب کار درستی است؟

طی یک تحقیق افرادی که هنگام خواب به موسیقی آرامی گوش می دهند، کیفیت خواب بهتری را گزارش می کنند. پخش موسیقی قبل از خواب علاوه بر تسهیل در خواب سریع و بهبود کیفیت خواب، می تواند کارایی خواب را بهبود بخشد، به این معنی که زمان بیشتری که در رختخواب هستید در واقع برای خواب صرف می شود. و مدت زمان بیشتری از خواب را در خواب عمیق هستید.تاثیر آهنگ شاد بر روحیه افراد آنقدر زیاد است که صحبت کردن درباره آن به زمان زیادی نیاز دارد. همین قدر بدانید که همانطور که بدن هر روز به آب و غذا و ویتامین ها و ریز مغذی ها نیاز دارد تا سرپا بماند و عملکرد خوبی داشته باشد، برای اینکه روحیه انسان در اوج بماند و خراب نشود و البته تقویت شود، نیاز به موسیقی دارد. اگر تا به امروز از تاثیر موسیقی بر زندگی خود غافل بودید، حتما از همین حالا گوش دادن به موسیقی را شروع کنید و برکات شگفت انگیز آن در زندگی خود را با تمام وجود احساس کنید.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

ذهن پویا چیست؟ راه‌های رسیدن به آن

اکثر ما از قدرت ذهن بی‌خبر هستیم و کمتر برای پرورش آن وقت می‌گذاریم. ذهن …

2 نظر

  1. ممنون از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *