آیا اسباب بازی های دختران و پسران باید متفاوت باشد؟

چگونه اسباب بازی های جنسیتی رشد کودک شما را تهدید می کنند؟

ممکن است فکر کنید که اسباب بازی های جنسیتی چگونه بر رشد کودک شما تأثیر می گذارند؟ به این مثال توجه کنید: مایک پسر جوانی است که در جستجوی چند اسباب بازی در جعبه اسباب بازی ها است ، باربی را پیدا می کند و شروع به بازی با آن می کند. ناگهان پدر او به او میگوید چرا داری با اسباب بازی های دخترانه بازی میکنی؟بهتر است به جای بازی با اسباب بازی های دخترانه از ماشین یا قطار استفاده کنی و با آنها بازی کنی.

پس از آن وقتی مایک بزرگ شد ، دختران را به عنوان یک شخصیت ضعیف تر میدید. که این درست نیست!

 

بازی با عروسک یا کامیون هیچ اشکالی ندارد ، همه چیز در مورد طرز فکر ایجاد شده توسط بازاریاب های اسباب بازی و افکار جنسیتی ما است.

اسباب بازی ها برای رشد ذهن کودکان مهم هستند ، زیرا باعث ایجاد خلاقیت و تخیل می شوند. اسباب بازی ها نباید برای یک جنسیت خاص برچسب گذاری شوند و باید به عنوان وسیله ای دیده شود که به همه بچه ها فرصت برابر برای توسعه مهارت های خود و درک بهتر جهان بدون وارد شدن به کلیشه های جنسیتی را می دهد.

مشکل اسباب بازی های خاص برای دختران و پسران چیست؟

با رشد اقتصاد ما به سمت مصرف گرایی ، تولید کنندگان اسباب بازی برای افزایش تقاضا ، بازاریابی هدفمندی را شروع کردند که منجر به طبقه بندی جنسیتی اسباب بازی ها شد. در قسمت اسباب بازی های دختران و پسران به ترتیب رنگ صورتی برای دختر و آبی برای پسران انتخاب شدند.

نقطه ضعف این تفکیک این است که رشد کلی کودکان و توانایی آنها در یادگیری مهارت های جدید را که می تواند شغل آنها را تکامل بخشد ، محدود می کند. ذهن کودک در سنین بسیار کم شروع به فکر کردن در مورد نابرابری های جنسیتی بر اساس ذهنیت اجتماعی می کند.

بیشتر بخوانید : پرطرفدارترین اسم دختر در سال 1400

اسباب بازی های جنسیتی

نقش والدین در اسباب بازی های جنسیتی:

والدین در بسیاری از جنبه های زندگی تأثیر زیادی بر کودکان دارند. وقتی نوبت به اسباب بازی می رسد در اینجا نیز والدین سعی می کنند روی کودک خود تأثیر بگذارند تا با آن اسباب بازی هایی که فکر می کنند مناسب است بازی کند.

بعضی از والدین حتی بچه هایشان را شستشوی مغزی می دهند تا با اسباب بازی های جنس مخالف بازی نکنند. و اگر متوجه شوند بچه هایشان با اسباب بازی های جنس مخالف بازی می کنند ، سعی می کنند آنها را اذیت کنند یا احساس شرم را در آنها به وجود بیاورند.

اوضاع وقتی بدتر می شود که خواهر یا برادرشان بخواهند انتخاب اسباب بازی ، آنها را مسخره کنند. اما این تقصیر کودک شما نیست ؛ او فقط می خواهد بدون هیچ طبقه بندی جنسیتی با اسباب بازی های دلخواه خود بازی کند.

اسباب بازی های جنسیتی

برخی از علائم بهتر شدن شرایط:

در چند سال گذشته همه چیز تغییر کرده است. همانطور که شرکت ها روندهای جدیدی را برای دور شدن از اسباب بازی های مبتنی بر جنسیت ذکر کرده اند. فروشگاه اسباب بازی تارگت تصمیم گرفته است که اسباب بازی ها را بر اساس جنسیت در فروشگاه های خود برچسب گذاری نکند و تولیدکنندگان اسباب بازی نیز تغییراتی را در اسباب بازی های خود برای جلب نظر جنس مخالف ایجاد کرده اند.

ذهن جوان کودکان به راحتی تحت تأثیر اسباب بازی های کلیشه ای قرار می گیرد ، زیرا تصور می شود که پخت و پز و مراقبت کار دختران است و پسران باید بر روی ماشین آلات یا کارهای مردانه تمرکز کنند.

 

مطالعه 2005 توسط Blackmore & Centers نشان داد که:

اسباب بازی های دخترانه مانند عروسک ها  از شکل ظاهری و جذابیت بیشتری نسبت به اسباب بازی های پسرانه برخوردارند. همچنین اسباب بازی های دخترانه مهارت های داخلی و پرورش فرزند را ترغیب می کنند. اسباب بازی های مردانه نشان دهنده رقابت ، خشونت ، پرخاشگری و خطرپذیری است اسباب بازی های خنثی و مردانه نسبت به اسباب بازی های دختران میزان بیشتری از مهارت های فکری و علمی را توسعه می دهند.

رویکرد صحیح در مقابل اسباب بازی های جنسیتی چیست؟

کودکان باید در انتخاب اسباب بازی های مورد علاقه خود آزاد باشند. بحث جنسیت در اسباب بازی ها وجود ندارد. به عنوان مثال ، پسری می خواهد با فر پخت آسان بازی کند ، زیرا ممکن است به آشپزی بپردازد و در آینده بخواهد آشپز باشد. این یک چیز دخترانه نیست.

به همین ترتیب ، ممکن است دختری علاقه مند به بازی با جت جنگنده یا موشک باشد ، ممکن است در آینده بخواهد یک فضانورد باشد. این بدان معنا نیست که اسباب بازی های جت های جنگنده فقط برای پسران است.

در جامعه مدرن ، بیشتر افراد از برابری جنسیتی حمایت می کنند‌. و معتقد اند که همه باید از فرصت برابر برخوردار باشند. بنابراین چه مشکلی با اسباب بازی ها وجود دارد؟ نباید به کودکان آموزش داد که بین اسباب بازی های پسرانه و دختران فرق بگذارند.

کودکان هنگام بازی با اسباب بازی ها ، چیزهای مورد علاقه خود را کشف می کنند و مهارت های مربوط به آن را می آموزند. و این یک روند طبیعی است.

اگر کودکان با تکیه بر کلیشه های جنسیتی محدود به بازی با اسباب بازی های مورد علاقه خود شوند ، و نتوانند از آنچه دوست دارند بهره ببرند و با آن بازی کنند دامنهاسباب بازی های جنسیتی علایق آنها محدود می شود و ممکن است از یادگیری مهارت هایی که می توانند آینده تحصیلی آنها را شکل دهند ، بگذرند.

تأثیر منفی اسباب بازی های خاص جنسیتی:

 

این تصور غلطی در مورد نقش جنسیت مخالف ایجاد می کند: بر اساس تئوری جنسیت ، پسرها نقش دختران را به عنوان پرورش دهنده و سرپرست می بیند در حالی که دختران نقش پسر را به عنوان نان آور خانواده می بینند.

این کودکان را از آزمایش ایده های جدید بازمی دارد: ذهن آنها را توسعه می دهد تا بر اساس علایق جنسیتی خود بر ایده ها تمرکز کنند و نسبت به طرف دیگر طیف نادان بمانند.

این به کودکان می گوید در مرزهای جنسیتی بازی کنند: کودکان مجبور به بازی در قلمرو جنسیتی خود هستند و از آموختن مهارت های مربوط به جنس مخالف منع می شوند.

دامنه فعالیت شغلی آینده را محدود می کند: اسباب بازی های کلیشه ای باعث می شود بچه ها در نقش های جنسیتی خود باقی بمانند که به عنوان یک مانع عمل می کند.

اینکار خلاقیت و نوآوری را از بین می برد: اسباب بازی های کلیشه ای با رعایت نقش های خاص کودکان ، روند فکر را کوچک می کنند ، بنابراین باعث خلاقیت و نوآوری در انجام کارها نمی شوند.

همچنین در نیمه شب بخوانید: پول تو جیبی فرزندمان چقدر باید باشد؟

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

ذهن پویا چیست؟ راه‌های رسیدن به آن

اکثر ما از قدرت ذهن بی‌خبر هستیم و کمتر برای پرورش آن وقت می‌گذاریم. ذهن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *