واکسن های کرونا | انواع واكسن های كوويد و نوع كاركرد و تاثير پذيری

در حال حاضر به علت همه گیری ویروس کرونا زندگی همه مردم دنیا تحت تاثیر قرار گرفته است. این دوران برای همه ما سختی‌هایی به همراه داشته است. ما در این دوران با وجود رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاهد فوت روزانه بسیاری از همنوعانمان بودیم. بسیاری از کشورها برای کاهش آمار محدودیت‌های سختگیرانه‌ای را اعمال کردند. واکسن های کرونا در حال حاضر ما را امیدوار کرده‌اند که به شرایط عادی زندگی برگردیم. اما از همان ابتدای همه گیری ویروس کرونا تلاش برای کشف واکسن کرونا نیز موازی با دارودرمانی انجام شده است. در این مقاله از وب سایت نیمه شب به بررسی انواع واكسن های كوويد و نوع كاركرد و تاثير پذيری می‌پردازیم.

واکسن چیست؟

واکسن‌ها نحوه محافظت از بدن را در برابر ویروس خاص به بدن آموزش می‌دهند. در واقع به سیستم ایمنی بدن نحوه مقابله و تولید آنتی بادی در برابر عفونت‌ها و ویروس‌ها را آموزش می‌دهند. آنتی‌بادی‌ها یا همان پادتن‌ها هم موادی هستند که با میکروب‌هایی که وارد بدن ما می‌شوند مبارزه می‌کنند.

واکسن های کرونا
معرفی واکسن های کرونا

در ساخت واکسن از نمونه‌های ضعیف شده ویروس‌ها یا باکتری‌ها استفاده می‌شود و معمولا شامل آنتی ژن‌ها‚ مواد شیمیایی کمکی یا ادجوانت‚ مواد نگهدارنده و تثبیت‌ کننده‌ها می‌شود.

وقتی که واکسن کرونا وارد بدن می‌شود‚ سیستم ایمنی بدن ابتدا تصور می‌کند که ویروس کرونا وارد بدن شده است. پس آنتی بادی تولید می‌کند. بنابراین با شناسایی این واکسن و تولید آنتی بادی، اگر زمانی خود ویروس وارد بدن شود، سیستم ایمنی بدن آن را شناسایی کرده و از بین می‌برد.

به یاد داشته باشید که هر چه تعداد بیشتری از مردم واکسینه شوند کنترل بهتری روی این همه گیری خواهیم داشت. پس توصیه می‌شود که برای محافظت از ابتلا به ویروس کووید ۱۹ حتما واکسن بزنید.

واکسن های کرونا

همانطور که گفته شد‚ پس از همه گیری ویروس کرونا بسیاری از کشورها تلاش برای ساخت واکسن را آغاز کردند. تا به حال تعدادی از این واکسن‌ها آماده شده و در حال کشورهای بسیاری کار واکسیناسیون را آغاز کرده‌اند. در ادامه این مقاله نیمه شب به معرفی و بررسی تعدادی از واکسن‌های تولید شده کرونا می‌پردازیم.

واکسن فایزر

واکسن کووید ۱۹ فایزر–بیوان‌تک یک واکسن جهت پیشگیری از بیماری کرونا است. این واکسن توسط شرکت بیوان‌تک توسعه داده شده و توسط فایزر تولید و توزیع شده است. واکسن فایزر به صورت دو دوز با فاصله سه هفته تا شش هفته و به صورت تزریق عضلانی تجویز می‌شود. این واکسن توسط تکنولوژی mRNA تولید شده و باید در دمای منفی ۶۰ تا منفی ۸۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود. پس از ورود به بدن، سیستم ایمنی را تحریک می‌کند. این باعث می‌شود که سیستم ایمنی شروع به تولید پادتن کرده و فرد در برابر بیماری کووید ۱۹ ایمن می‌شود. با توجه به نتایج آزمایشات، میزان اثر بخشی این واکسن ۹۵ درصد اعلام شده است.

واکسن کووید
واکسن های کرونا

واکسن کرونا مدرنا

واکسن کووید ۱۹ مدرنا توسط موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی ایالات متحده، سازمان تحقیقات و توسعه پیشرفته زیست پزشکی و شرکت مدرنا ساخته شده است. واکسن مدرنا به صورت دو دوز با فاصله چهار هفته‌ای و به شکل تزریق عضلانی تجویز می‌شود. این واکسن هم از تکنولوژی mRNA استفاده کرده است. در این روش بخشی از کد ژنتیکی ویروس وارد بدن انسان شده و به سلول‌ها متصل می‌شود. سپس با القای نوعی پروتئین، سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند تا آنتی بادی تولید کرده و از بدن در مقابل ابتلای بیماری کووید ۱۹ محافظت می‌کند. میزان اثر بخشی این واکسن نیز ۹۴.۱ درصد می‌باشد.

واکسن کرونا آسترازنکا

واکسن کووید ۱۹ آسترازنکا توسط دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا توسعه داده شده است. واکسن آسترازنکا در دو دوز با فاصله زمانی هشت تا دوازده هفته و یه صورت عضلانی تزریق می‌شود. گویا هر چه فاصله بین دو نوبت تزریق بیشتر باشد، ایمنی ایجاد شده نیز افزایش پیدا می‌کند. این واکسن باید در دمای دو تا هشت درجه سانتیگراد نگهداری شود و میزان اثر بخشی آن ۶۳.۹ درصد می‌باشد.

واکسن آسترازنکا با اصلاح ژنتیکی یک ویروس سرما خوردگی (آدنوویروس) غیر فعال شده ساخته و به بدن تزریق می‌شود. سیستم ایمنی بدن فرد پس از دریافت این واکسن تحریک شده و آنتی بادی تولید می‌کند. این ویروس ضعیف شده پس از تحریک سیستم ایمنی از بدن دفع می‌شود.

واکسن اسپوتنیک وی

واکسن کووید ۱۹ اسپوتنیک وی توسط مؤسسه تحقیقات همه گیر شناسی و میکروبیولوژی گامالیا در روسیه تولید شده است. این واکسن ناقل ویروسی آدنوویروس است. این واکسن در دو دوز با فاصله حداقل چهار هفته تزریق می‌شود و باید در دمای دو تا هشت درجه سانتیگراد نگهداری شود. در واکسن اسپوتنیک وی، بخشی از پروتئین ویروس کرونا در یک آدنوویروس زنده قرار داده شده است. این آدنوویروس پس از ورود به بدن فقط سیستم ایمنی را برای تولید آنتی بادی تحریک می‌کند و قابلیت بیماری‌زایی در بدن انسان را ندارد. طبق گزارش‌ها میزان اثر بخشی واکسن اسپوتنیک وی ۹۱.۶ درصد می‌باشد.

واکسن کرونا
معرفی واکسن کرونا

واکسن نوواکس

واکسن کووید ۱۹ نوواکس، در دو دوز و با فاصله زمانی سه هفته تزریق می‌شود و باید در دمای دو تا هشت درجه سانتیگراد نگهداری شود. برای تولید واکسن نوواکس قسمتی از پروتئین ویروس به گونه‌ای تغییر داده شده است که آسیبی برای بدن نداشته باشد و با ترکیبات شیمیایی تقویت کننده سیستم ایمنی ترکیب شده است. با این کار پس از تزریق این واکسن، بدن در مقابل ویروس کووید ۱۹ ایمن خواهد شد. میزان اثر بخشی واکسن نوواکس ۹۵.۶ درصد است.

واکسن جانسون اند جانسون

واکسن کووید ۱۹ جانسون اند جانسون در واقع از آدنوویروس غیرفعال شده به عنوان حامل کد ژنتیکی ویروس به بدن استفاده می‌کند. این واکسن بعد از دو هفته از زمان تزریق، ایمنی لازم را در بدن ایجاد می‌کند. واکسن کرونا جانسون اند جانسون در یک دوز و در یک نوبت تزریق می‌شود و باید در دمای دو تا هشت درجه سانتیگراد نگهداری شود. میزان اثر بخشی این واکسن ۶۶.۳ درصد می‌باشد. تزریق عضلانی واکسن جانسون اند جانسون برای افراد بالای ۱۸ سال تأیید شده است.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

از کجا دکتر خوب در شیراز پیدا کنیم؟

از کجا دکتر خوب در شیراز پیدا کنیم؟ شهر شیراز علاوه بر داشتن جاذبه‌های گردشگری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *