بکر پاک ‌دمیرلی، وزیر کشاورزی و جنگل‌داری ترکیه گفت که در ۲۷‌تا‌۲۸ ژوئیه ۵۳ آتش‌سوزی در ۱۷ استان در سراسر ترکیه رخ داده است که ۳۸ مورد از آنها تحت کنترل بوده است.

پاک دمیرلی اظهار کرد که با ۳ هواپیما، ۳۸ فروند هلی‌کوپتر، ۴۷۲ آب‌پاش و ۴ هزار پرسنل این آتش‌سوزی مهار شد. وی افزود: «تحقیقات چند‌جانبه درباره علت آتش‌سوزی آنتالیا و ترکیه با مقامات انتظامی و قضایی در حال انجام است.»

با بالا گرفتن ‌آتش‌سوزی فخرالدین آلتون، رئیس مرکز ارتباطات ریاست‌جمهوری ترکیه در حساب کاربری خود در توییتر یک پیام تصویری گذاشت و گفت که دولت ترکیه برای حفاظت از جنگل‌هایش بسیج می‌شود.

آلتون ضمن اشاره به اینکه نهادها و موسسات ذی‌ربط با چهار هزار پرسنل، صدها خودروی آتش‌نشانی و مداخله سریع در تلاش برای اطفای حریق در آتش‌سوزی‌های جنگلی در ۲۱ استان کشور از زمین و هوا هستند، تاکید کرد: در ۶۳ نقطه متفاوت آتش‌سوزی جنگلی رخ داد که در ۴۳ نقطه مهار شده است و امور اطفای حریق با دقت و حساسیت کامل ادامه دارد.

خبرگزاری دولتی آناتولی نیز گزارش داد با وزش باد، آتش‌سوزی در برخی نقاط وسعت بیشتری یافته است و آتش‌سوزی که در منطقه آق‌سو در استان آنتالیا رخ داده، به همین علت وسعت پیدا کرده است. پاک دمیرلی اظهار کرد که تاکنون به علت آ‌تش‌سوزی در این مناطق ۱۸۳ نفر مصدوم شده‌اند.

او گفت: آتش‌سوزی به دلیل گرما پیش‌بینی می‌شد، اما متاسفانه به صورت گسترده‌ای در یک روز شروع شد و کنترل کامل آتش‌سوزی‌ها نیز زمان‌بر است.» این در حالی است که روزنامه حریت‌دیلی، نزدیک به اپوزیسیون این کشور می‌گوید که تاکنون در اثر آتش‌سوزی‌ها ۴ نفر کشته شده‌اند.

کانال تلویزیونی ان‌تی‌وی نیز نشان می‌داد که آسمان ترکیه در مجاورت آتش‌سوزی سیاه شده است.

تلویزیون‌های ترکیه در رابطه با آتش سوزی های آنتالیا تصاویر‌ی از سرایت آتش به چند هتل در منطقه گوورجینلیک بودروم پخش و اعلام می‌کنند به دلیل بسته شدن جاده ارتباطی این هتل‌ها با بودروم، کار تخلیه آنها از طریق دریا با قایق و لنج ادامه دارد.

هر چند پاک دمیرلی وزیر محیط زیست اعلام کرده است که تحقیقات برای مشخص شدن علت بروز این آتش‌سوزی‌ها ادامه دارد، اما برخی منابع غیرموثق مدعی شده‌اند همزمانی وقوع آتش‌سوزی‌ها و برخی شواهد دیگر بیانگر آن است که برخی گروه‌های خرابکاری در این ماجرا نقش دارند.

در این راستا گفته می‌شود که ۱۵۰۰ هکتار از جنگل‌های منطقه سرسبز آنتالیا گرفتار آتش شده است. در این شرایط در یونان آتش‌نشان‌ها اهالی مناطق دچار آتش‌سوزی را در این کشور تخلیه کردند. آتش‌سوزی از غروب روز چهارشنبه آغاز شده است. وزش باد شدید مقابله با شعله‌های آتش را با چالش‌های زیادی همراه کرده است.

۱۶ دستگاه خودرو آتش‌نشان به همراه ۷۵ آتش‌نشان همراه با هواپیما‌ها و بالگرد‌های اطفای حریق در تلاش برای کنترل آتش‌سوزی آنتالیا هستند. حریت‌دیلی می‌نویسد که آتش‌سوزی‌های آنتالیا در حال نزدیک شدن به هتل‌ها و محل اقامت توریستی است.

ان‌تی‌وی می‌گوید که یکی از کسانی که قصد داشته به این اقامتگاه‌ها کمک برساند، یک فرد ۲۵ ساله بوده که گرفتار آتش می‌شود و می‌سوزد. فرد دیگری هم که فوت کرده است،

یک پیرمرد ۸۲ ساله بوده که در خانه تنها زندگی می‌کرده است. تصاویری که ان‌تی‌وی پخش می‌کند، نشان می‌دهد که مردم از ترس آتش از خودروهای‌شان بیرون می‌پرند و با پای پیاده پا به فرار می‌گذارند.

علت آتش سوزی های آنتالیا