چطور سبزیجات تازه را در روغن زیتون فریز و نگهداری کنیم؟

شاید برای بسیاری از افراد این سوال پیش آمده باشد که چطور سبزیجات تازه را در روغن زیتون فریز و نگهداری کنیم؟ استفاده از فریزر می‌تواند روشی قدرتمند برای حفظ سبزیجات باشد که زیاد مورد توجه قرار نگرفته است. پستو، پوره توت فرنگی، رب گوجه را از همین الان می‌توان همه را برای فصل سرما ذخیره نمود! یکی از مواد اولیه محبوب، سبزیجات معطر و تازه هستند که در فریزر به بهترین شکل قابل نگهداری هستند و حالا ما می‌خواهیم راهی جدید و بهتر را برای حفظ این گیاهان به شما معرفی کنیم: نگهداری در روغن!

8 مرحله منجمد کردن سبزیجات در روغن

1- از سبزیجات سفت و تازه، ترجیحاً سبزیجات باغچه شخصی یا بازارچه محلّی استفاده کنید.

2- اگر دوست دارید، می‌توانید سبزیجات را ریز خرد کنید. یا آنها را به صورت قطعات بزرگتر ساقه و برگ نگهدارید. در تصویر ترکیبی از سبزیجات ریز و کامل مانند رزماری، رازیانه، مریم‌گلی و اورگانو را می‌بینید.

3- ظرف یخ را تقریباً تا دو سوم حجم آن از سبزی پر کنید.

4- می‌توانید سبزیجات را ترکیب کنید؛ مثلاً ترکیبی از مریم‌گلی، آویشن و رزماری تهیه کرده و در زمستان به خوراک جوجه کبابی و سیب‌زمینی اضافه کنید!

چطور سبزیجات تازه را در روغن زیتون فریز و نگهداری کنیم؟

5- از روغن زیتون فوق بکر استفاده کنید.

6- ظرف را به آرامی با یک کیسه فریزر پوشانده و اجازه دهید یک شب در فریزر بماند تا منجمد شود.
7- مکعب‌های یخ را برداشته و در طبقات فریزر یا کیسه‌های کوچک نگهدارید.
8- در مرحله نهایی از نگهداری سبزیجات در روغن ، حتماً هر کیسه را برچسب بزنید و نوع گیاه (و روغن) داخل آن را بنویسید!

شیوه نگهداری سبزی سرخ شده

برای نگهداری سبزی سرخ شده در فریزر از کیسه های فریزر یا ظرف های مختص به فریزر که دارای علامت قاشق یا چنگال که در زیر ظرف درج شده است استفاده کنید.

در صورتی که بسته های سبزی در داخل فریزر پاره شد، باید سبزی را در بسته دیگری بگذارید تا سبزی آلوده و دچار افت کیفیت نشود. برای این که سبزی های فریز شده ارزش غذایی خود را از دست ندهد حداکثر دو ماه در فریزر نگهداری کنید.

برای این که سبزی ارزش غذایی خود را حفظ کند، بهترین دما برای نگهداری بین منفی 18 تا منفی 21 درجه می باشد. در این صورت سبزی به سرعت منجمد می شود و کیفیت آن نیز حفظ می شود.

مدت زمان نگهداری سبزی در فریزر

شرایط مناسب برای فریز کردن، زمانی فراهم خواهد شد که فریزر، انباشته از مواد غذایی نباشد و امکان گردش هوای سرد در اطراف مواد غذایی باشد زیرا نوسانات دمایی باعث می‌ شود موادغذایی و به خصوص سبزی‌ ها به خوبی منجمد نشوند و کیفیتشان پایین بیاید.

برای نگهداری سبزی‌ ها در فریزر، حتما آن ها را در ظروف food Grade (ظروف مخصوص نگهداری مواد غذایی) یا کیسه فریزرهایی که روی بسته‌ بندی آن درج شده مناسب فریزکردن است، قرار دهید.

استفاده از این ظروف و کیسه‌ها، مانع ورود مواد شیمیایی از ظرف به مواد غذایی می‌شوند و سلامت مصرف‌ کننده را به خطر نمی‌ اندازند. در زیر ظروف food Grade، طرحی از قاشق و چنگال حک شده است.

مدت زمان نگهداری سبزی فریز شده حدود 2-1 ماه است و این زمان مناسب است تا علاوه بر اینکه ارزش غذایی‌ شان حفظ ‌شود، هنگام طبخ هم طعم و مزه خود را از دست ندهند.

 

بیشتر بخوانید: زمان پخت سبزیجات مختلف چقدر است؟

 

فواید سبزیجات فریز شده بیشتر است یا خشک شده؟

خشک کردن سبزیجات از فریز کردن آنها بهتر است، زیرا سبزی خشک ویتامین بیشتری را در خود نگه می‌دارد و زمان بیشتری هم می‌توانیم آنها را نگهداری کنیم. برای خشک کردن سبزیجات باید آنها را پاک کرده و تمیز بشوئیم.

پس از شستشو نیز باید صبر کنیم تا آب آن کامل گرفته شده و خشک شود. بعد آنها را در مکانی که سایه است خشک می‌کنیم. البته خیلی‌ از خانم‌های خانه‌دار سبزی را در آفتاب خشک می‌کنند، در حالی که این کار باعث زرد شدن سبزی می‌شود.

چطور سبزیجات تازه را در روغن زیتون فریز و نگهداری کنیم؟

آیا از سبزی خشک برای غذا استفاده کنیم بهتر است با سبزی فریزری

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند روزانه حداقل پنج سهم میوه و سبزیجات باید در سبد غذایی افراد قرار بگیرد چرا که این مواد غذایی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را به بدن می‌رسانند.

البته هر چند وقت یک‌ بار اخباری مبنی بر آلودگی سبزیجات به دلیل آبیاری با آب‌های آلوده یا کودهای غیراستاندارد مطرح می‌شود و کارشناسان از مردم می‌خواهند مثلا در تهران سبزیجات مصرف نکنند.

بهتر است سبزیجات را در سایه خشک کنیم. البته در دورانی نه چندان دور، برخی از مواد غذایی را که در فصلی خاص یافت نمی‌شد نیز خشک می‌کردند.

 

بیشتر بخوانید: بلانچ کردن سبزیجات چگونه است و زمان مورد نیاز برای سبزیجات مختلف چقدر است؟

 

مثلا روزگاری در فصل زمستان بادمجان نبوده است به همین دلیل مردم در تابستان بادمجان‌ها را به نخ کشیده و در اتاق یا انباری می‌بستند تا خشک شود و برای زمستان آماده باشد.

مقایسه ارزش غذایی سبزیجات تازه در برابر سبزیجات فریز شده

شاید این سوال ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد که کیفیت سبزیجات فریز شده بیشتر است یا سبزیجات تازه؟ تحقیقات نشان داده که شما با درست فریز کردن سبزیجات می‌توانید ارزش غذایی آن را حفظ نمایید بنابراین می‌توان گفت که اکثر سبزیجات تازه برتری نسبت به سبزیجات فریز شده ندارند و شما می‌توانید با خیال راحت از آنها در وعده‌های غذایی‌تان استفاده کنید.

چطور سبزیجات تازه را در روغن زیتون فریز و نگهداری کنیم؟

بهتر است چه نوع سبزیجاتی فریز نشوند؟

سبزیجاتی که از خانواده کلم هستند مانند گل کلم، کلم بروکلی، کلم، کلم سفید و کلم قرمز بهتر است به صورت تازه و فریز نشده استفاده شوند زیرا وقتی فریز می‌شوند خاصیت آنتی اکسیدانی خود را از دست می دهند.

چه نوع از سبزیجات بهتر است به‌صورت فریز شده مصرف شوند؟

آن دسته از سبزیجاتی که ویتامین‌های محلول در چربی دارند و هم‌چنین می‌توانند ویتامین E را در خود نگه دارند برای فریز کردن مناسب‌ترند. سبزیجاتی مانند هویج، سبزیجات برگ‌دار و بروکلی از جمله آنها هستند.

فریز کردن چه سبزیجاتی ممنوع است؟

شاید این سوال ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد که کیفیت سبزیجات فریز شده بیشتر است یا سبزیجات تازه؟ تحقیقات نشان داده که شما با درست فریز کردن سبزیجات می‌توانید ارزش غذایی آن را حفظ نمایید بنابراین می‌توان گفت که اکثر سبزیجات تازه برتری نسبت به سبزیجات فریز شده ندارند و شما می‌توانید با خیال راحت از آنها در وعده‌های غذایی‌تان استفاده کنید.

عمر مفید سبزیجات فریز شده چقدر است؟

فریز کردن سبزیجات بدین معنی نیست که تا هر زمان که مایل بودید آن را در فریزر نگه دارید وهیچ آسیبی به بافت آن نرسد به طور کلی از زمانی که سبزی مورد نظرتان را فریز می‌کنید دو الی سه ماه زمان برای مصرف آن خواهید داشت.

سخن پایانی

در این مقاله روش فریز و نگهداری سبزیجات در روغن زیتون مورد بررسی قرار گرفت اما همانطور که می دانید روش‌های دیگری هم مانند خشک‌کردن وجود دارد که البته برای همه نوع سبزی ، قابل استفاده نیست و فقط مختص یک سری از سبزیجات محدود است در نتیجه فریز کردن سبزیجات روشی پرکاربرد برای همه انسان‌ها در عصر حاضر است.

همچنین ببینید

طرز تهیه سس هلندی

سس هلندی یکی از سس‌های اصلی فرانسوی بوده و از بهترین نوع سس‌ها محسوب می‌شود …

دیدگاهتان را بنویسید