آموزش ساخت زیورآلات میوکی

اگر عاشق ساخت زیورآلات و اکسسوری‌های دستساز هستید، این مقاله برای شما جمع آوری شده است. زیورآلات میوکی از مهره‌های میوکی ساخته می‌شوند و بسیار جذاب هستند. منجوق‌های میوکی از بهترین منجوق‌هایی هستند که در هنر منجوق دوزی هم کاربرد دارند و دارای رنگبندی بسیار متنوع و منجوق‌های براق و مات هستند. این منجوق‌ها بسیار یکدست هستند و به صورت دایره شکل می‌باشند. پس در ادامه با ما همراه باشید تا با مطالعه مقاله آموزش ساخت زیورآلات میوکی، برای خود زیورآلات زیبا بسازید. علاوه بر این، آموزش بافت دستبند دوستی زیبا و رنگی نیز در سایت نیمه شب برایتان آماده شده است.

آموزش ساخت زیورآلات میوکی

وسایل لازم برای ساخت زیورآلات میوکی:

  • منجوق‌های میوکی به رنگ دلخواه
  • نخ نایلونی مخصوص ساخت زیورآلات
  • سوزن منجوق دوزی
  • حلقه دایره‌ای شکل و قفل اتصال برای انتهای زیورآلات
  • زنجیر نازک مخصوص زیورآلات (در صورت تمایل)

آموزش ساخت زیورآلات میوکی به صورت مرحله به مرحله

مرحله اول:

 

آموزش ساخت زیورآلات میوکی

آموزش ساخت دستبند میوکی

در اولین قدم باید ۱۴ تار نخ نایلونی را طبق تصویر به ماشین بافندگی اضافه کنید و سر و ته نخ را به گیره یا همان میخ‌های گرد دستگاه محکم گره بزنید. اگر دوست دارید که دو طرف دستبند شما طبق تصویر زنجیری باشد، ابتدا زنجیر‌ها را به دستگاه متصل کنید و سپس نخ‌ها را در وسط آنها به ماشین بافندگی متصل کنید. توجه کنید که اضافه کردن زنجیر یک مرحله اختیاری است و باعث زیباتر شدن دستبند میوکی شما می‌شود. برای اینکه نخ‌ها را به راحت‌ترین شکل ممکن به دستگاه وصل کنید، آنها را از قرقره جدا نکنید و انتهای نخ قرقره را به یک طرف دستگاه متصل کنید و سپس به طرف دیگر بروید و پس از گره زدن نخ به میخ، آن را از قرقره جدا کنید. توجه کنید که نخ از هر دو طرف باید حدود ۱۵ سانتی متر اضافه داشته باشد.

 

مرحله دوم:

سومین مرحله از ساخت زیورآلات

اکنون باید ۳ متر نخ را برش بزنید و پس از سوزن کردن نخ، انتهای آن را با فاصله مناسب از ماشین بافندگی و مطابق با تصویر، به اولین نخ یا زنجیر محکم گره بزنید و اضافه نخ را با احتیاط و به کمک قیچی جدا کنید.

 

مرحله سوم:

مرحله چهارم ساخت دستبند

در این مرحله باید باید ۱۳ مهره یعنی ۱ مهره کمتر از تعداد نخ‌ها را با سوزن منجوق دوزی داخل نخ کنید. البته اگر از دو ردیف زنجیر هم استفاده کرده‌اید، تعداد مهره‌های میوکی باید ۱۵ عدد باشد.

 

مرحله چهارم:

پنجمین مرحله ساخت زیورآلات میوکی

بعد از اینکه مهره‌ها را نخ کردید، نخ را از زیر نخ‌های اصلی رد کنید و مهره‌ها را بین نخ‌ها قرار دهید و کمی بکشید تا مهره‌ها کاملا به هم بچسبند. اگر به تصویر نگاه کنید، به خوبی متوجه می‌شوید که هر یک از مهره‌ها بین دو نخ قرار گرفته است. حالا نخی که از زیر نخ‌ها رد کرده بودید را به بالا بیاورید و از داخل مهره‌ها رد کنید. به این صورت مهره‌ها در جای خود محکم می‌شوند. حالا باید دوباره این فرایند را بدون پاره کردن نخ تکرار کنید. یعنی نخی که از بین سوزن‌ها رد کردید را از پایین نخ‌ها رد کنید و مهره‌ها را از داخل سوزن رد کنید. دوباره باید مهره‌ها را طبق ردیف اول بین نخ‌ها قرار دهید و کمی بکشید و سپس سوزن را به بالا بیاورید و از داخل مهره‌ها رد کنید.

همین ترتیب را تا جایی طی کنید که حس می‌کنید دستبند متناسب با اندازه مچتان است. یا حتی اگر می‌خواهید گردنبند یا گوشواره میوکی هم بسازید، تا جایی به مهره انداختن ادامه دهید که لازم باشد.

 

مرحله پنجم:

مرحله ششم

 

نتیجه کار، یک دستبند مطابق تصویر بالا خواهد بود. طرح و نقش پایانی زیورآلات، کاملا به سلیقه شخصی شما بستگی دارد و باید خلاقیت خود را برای خلق کردن نقش‌های زیبا بر روی دستبند یا هر اکسسوری دیگری به کار بگیرید.

 

مرحله ششم:

مرحله هفتم ساخت دستبند میوکی

آخرین مرحله ساخت زیورآلات میوکی

حالا باید طبق دو تصویر بالا و در رج‌های آخر، در هر ردیف ۲ عدد از مهره‌ها را کم کنید. یعنی مثلا اگر تعداد مهره‌هایتان در هر رج ۱۳ عدد بود، در رج‌های بعدی تعداد مهره‌ها را به عددهای ۱۱، ۹، ۷، ۵، ۳ و در نهایت ۱ برسانید تا انتهای دستبند به شکل مثلثی دربیاید. حواستان باشد برای کشیدن ک محکم کردن نخ در هر رج را فراموش نکنید. در نهایت نیز نخ‌ها را پس از انداختن مهره رج آخر به هم گره بزنید و مطابق با اندازه دست یا گردنتان، مقدار اضافی نخ را برش بزنید و به یک طرف زنجیر قفل و به طرف دیگر آن زنجیر قفل را اضافه کنید.

البته یک راه دقیق‌تر و اصولی‌تر برای جمع کردن نخ‌ها در انتهای دستبند میوکی وجود دارد که پیشنهاد می‌کنم آن را در کلیپ آموزشی بالا مشاهده کنید تا نتیجه کار بهتری داشته باشید.

 

مرحله آخر:

در نهایت و پس از اینکه نخ‌ها را به صورت یک نخ واحد در آوردید، حلقه دایره‌ای شکل و قفل اتصال را به دو طرف دستبند وصل کنید و از انداختن دستبند یا سایر زیورآلات میوکی خود لذت ببرید!

 

همچنین ببینید

ترمیم رنگ وسایل چوبی در خانه

ترمیم رنگ وسایل چوبی در خانه

اگر در منزل میز، کمد یا مبل دارای بدنه چوبی یا نئوپانی رنگ خورده داشته …

دیدگاهتان را بنویسید