چرا باید روتختی و ملحفه ها هر هفته شسته و تعویض شود؟

در این مقاله از وبسایت نیمه شب ، به بررسی این موضوع که چرا باید روتختی و ملحفه ها هر هفته شسته و تعویض شود؟ پرداخته خواهد شد. عوامل بسیاری هستند که به طور مستقیم با کیفیت خواب شما در ارتباط هستند. یکی از مهم ترین این عوامل، استفاده از ملحفه و رختخواب های تمیز می باشد. هر روز بدن ما ساعات طولانی با ملحفه و رختخواب در تماس است. در صورتی که شستشو و تعویض ملحفه ها و روتختی ها ، هر هفته یک بار انجام نشود و این کار را در فاصله های زمانی طولانی انجام دهید، ممکن است مشکلاتی برای شما به وجود بیاید. پوست های مرده، ذرات ریز عرق، قارچ ها و انواع آلودگی ها با هر بار خوابیدن شما روی رختخوابتان جمع می شوند. این آلودگی ها باید با روش صحیح و در فاصله های زمانی مناسب از ملحفه ها جدا شوند تا محیطی تمیز برای استراحت ایجاد شود.
چرا باید روتختی و ملحفه ها هر هفته شسته و تعویض شود؟
چرا زمان تعویض ملحفه و روتختی باید هر هفته باشد؟
متخصصان میکروب شناسی و آسیب شناسی معتقدند که حداقل یک بار در هفته باید ملحفه های روی تخت شسته شوند. پیش از این در رابطه با انواع آلودگی های احتمالی که روی رختخواب شما جمع می شوند، اطلاعاتی در اختیار شما قرار داده ایم. خوب است بدانید که بیش از پنجاه میلیون سلول پوستی در طول روز از بدن شما جدا می شوند. علاوه بر این، ذرات ریز عرق، مواد آرایشی، لوسیون ها و محصولات مخصوص مراقبت شخصی، آلودگی های نشسته روی لباس ها، حتی گرد و غبار و … نیز به آلودگی های روی سطح ملحفه اضافه شده و در دراز مدت آن را به یکی از آلوده ترین محیط ها تبدیل می کنند.
توجه داشته باشید که مدت زمان ذکر شده، بازه زمانی معمول برای انجام این کار می باشد که ممکن است بسته به نوع استفاده شما، کوتاه تر و یا طولانی تر شود. در صورتی که شما روی ملحفه های خود خوراکی و تنقلات میل می کنید، با لباس های بیرونی استراحت می کنید، با بدن عرق کرده به سراغ ملحفه های خود می روید، یا حتی بیماری را از سر گذرانده اید، این مدت زمان کوتاه تر شده و باید هر چند روز یک بار، حدودا دو بار در هفته، آن ها را خوب بشویید. همچنین برخی از افراد دچار اختلالاتی هستند که در خواب به صورت مداوم احساس خارش می کنند، این افراد نیز باید فاصله زمانی لازم برای انجام این کار را کوتاه تر کنند.
همچنین بسته به میزان استفاده شما از روتختی و ملحفه ها، بازه زمانی لازم برای شستشو متغیر خواهد بود. این کار درست همانند زمانی است که قصد شستن مبل منزل خود را دارید. هر چه شما بیشتر از مبلمان استفاده کرده باشید، احتمال آلودگی بیشتر شده و باید سریع تر نسبت به نظافت آن اقدام نمایید. در عوض، در صورتی که این مبلمان کمتر مورد استفاده قرار بگیرند، ممکن است تا سال ها نیازی به شستشو نداشته باشند. شستن ملحفه نیز درست به همین صورت است؛ بسته به میزان استفاده و نوع کاربرد شما زمان مناسب برای شستشو تعیین می شود.
نتیجه عدم شستشوی به موقع ملحفه ها
تا اینجا به طور کامل در رابطه با زمان مناسب برای شستن ملحفه و ضرورت انجام این کار صحبت کرده ایم. در صورتی که این کار در زمان مناسب انجام نشده باشد، نتایج نامطلوبی را به دنبال خواهد داشت. با کوتاه تر شدن این بازه زمانی، ملحفه ها بیشتر در معرض تماس با مواد شوینده و رطوبت قرار می گیرند. همین نکته به عنوان عاملی برای پوسیدگی پارچه شناخته می شود.
چرا باید روتختی و ملحفه ها هر هفته شسته و تعویض شود؟
از طرف دیگر، در صورتی که این کار دیرتر از زمان تعیین شده انجام شود، آلودگی ها روی سطح ملحفه جمع شده و به پوست شما منتقل می شود. این اتفاق نه تنها برای افراد دارای سابقه مشکلات پوستی، بلکه برای تمامی افراد نتایج ناخوشایندی به دنبال دارد. اگزما، زخم، بریدگی، جوش و آکنه، لکه های خشک، خارش و حتی عفونت پوست از جمله مشکلاتی هستند که در نتیجه سهل انگاری در این موضوع ایجاد شده و یا در صورت داشتن سابقه مشکلات پوستی، احتمال تشدید آن ها وجود دارد.
لازم به ذکر است که موارد ذکر شده با یک هفته تاخیر در شستشو ایجاد نخواهد شد. تمام این ها مشکلاتی هستند که در دراز مدت رخ داده و احتمال بروز آن ها طی مدت زمان کوتاه بسیار کم است.
یک راه حل جایگزین در زمان تعویض ملحفه
اگر به هر دلیلی امکان شستتن ملحفه ها در موعد مقرر برای شما وجود ندارد، می توانید آن ها را به پشت برگردانید. اگر چه با این کار همچنان مشکل شما رفع نخواهد شد، با این حال احتمال انتقال آلودگی به پوست شما کاهش می یابد. به یاد داشته باشید که این راه حل کاملا موقت بوده و حداکثر یک هفته پس از برگرداندن ملحفه، آن را با مواد شوینده ضد حساسیت بشویید.
نکات شست و شو در زمان تعویض ملحفه
پس از اینکه روبالشی و ملحفه‌ها را درآوردید، بهتر است آنها را خیلی در سبد رخت چرک قرار ندهید و هر چه زودتر اقدام به شستن آنها کنید. ملافه‌ها را بر اساس رنگ مرتب کنید. پودر ماشین داخل ماشین لباسشویی خود بریزید و حالت شست و شوی ملحفه را انتخاب کنید. انتخاب حالت مناسب به شما کمک می کند که میزان پیچ و تاب و چروک خوردن ملحفه‌ها کمتر باشد. یادتان نرود که در قسمت نرم کننده نیز حتما نرم کننده تا ملحفه‌هایی تمیز و نرم و خوشبو تحویل بگیرید.
از آنجایی که روبالشی و ملحفه محلی برای ایجاد آلرژی و آلودگی است توصیه شده که زود به زود فرآیند شست و شو با ماشین لباسشویی یا دست را انجام دهید. همچنین اگر ملحفه‌های سفید شما لک دارد، قبل از شست و شوی کامل با توجه به ماهیت لکه، آن را به طور کامل از بین ببرید.
چرا باید روتختی و ملحفه ها هر هفته شسته و تعویض شود؟
شست و شو با آب سرد یا گرم؟
برخی از ملحفه ها و روتختی ها برای شست و شو به آب سرد احتیاج دارند، اما برخی دیگر به خصوص آنهایی که لکه چربی و عرق بیشتری روی آنها وجود دارد با آب گرم بهتر تمیز می شوند. بنابراین اگر ملحفه‌ها یا روتختی ها، خصوصا آنهایی که سفید رنگ هستند ، یا ملحفه و روتختی کودک دلبندتان بود بهتر است از آب داغ استفاده کنید تا تمام آلودگی ها را به طور کامل از آن پاک کنید.
پس از آن بهتر است زیر نور خورشید ملحفه‌ها و روتختی ها را پهن کنید. اگر زمستان است و زیاد نور ندارید، می‌توانید اتو را جایگزین کنید. اتو با گرمای داغی که ایجاد می‌کند می‌تواند در ضدعفونی کردن پارچه‌ها پس از تعویض بسیاری کاربردی باشد و تمام آلودگی‌های باقی مانده را از بین ببرد.
بیشتر بخوانید: نحوه شستن تشک فنر دار
سخن پایانی
در پایان ، این نکته را فراموش نکنید که بهترین پاک کننده ، نور خورشید است. هیچ چیزی به اندازه نور خورشید نمی‌تواند به روتختی یا لحاف شما درخشندگی سابق را ببخشد ، بنابرین اگر در محیط آپارتمانی هستید و فاقد بالکن یا تراس و حیاط هستید ، حتما از فضای پشت بام ، برای این منظور استفاده نمایید و روتختی و ملحفه های خود را با نور آفتاب بطور کامل، میکروب کشی کنید.

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

مداد شمعی قدیمی

آموزش ساخت مداد شمعی جدید با مداد شمعی های قدیمی و بلا استفاده

همه ما یکسری وسایل قدیمی در منزل خودمان داریم که نمی دانیم با آن‌ها چکار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *