طرز تهیه شیر برنج + فوت کوزه گری سنتی

شیر برنج یک غذای سنتی و بسیار ساده است و مواد اولیه کمی دارد. تا آنجا که من به یاد دارم، مادر بزرگم و مادرم آن را تهیه می کردند و آنها نیز از گذشتگانشان آموخته بودند. در ایران اغلب روستا نشینان و مردمان عشایر در گذشته دامدار بودند و شیر یکی از منابع مهم غذایی آنها بوده و هست. که البته امروزه نگهداری دام صنعتی شده و کمتر کسانی هنوز بصورت سنتی دامدار هستند.

شیر برنج

تهیه شیر برنج با شیر تازه و پر چرب، بسیار خوشمزه و مقوی است. شیر برنج را هم بصورت گرم و هم سرد می توان مصرف کرد. شیر برنج به روش های مختلف پخته می شود و هر کس طبق سلیقه و ذائقه خودش به نوعی آن را می پزد و تزیین میکند. و با شیرین کننده های مختلف مثل شکر، مربا، عسل و یا شیره میل میکند. من همه نوع آن را امتحان کرده ام و شیر برنج ساده و سنتی را از همه بیشتر می پسندم و همیشه آن را درست میکنم. شاید بخاطر اینکه مادرم در کودکی این نوع شیر برنج را تهیه می کرد و ذائقه من با آن عجین شده است.

برای تهیه شیربرنج بهتر است از برنجی استفاده کرد که زود نرم می شود و همچنین دارای طعم و بوی خاص برنج ایرانی است. در شهرهای استان کهکیلویه و بویر احمد، یک نوع برنج خاصی وجود دارد که تقریبا دیمی است و شکل آن کوتاهتر از برنج شمالیست. عطر مطبوعی دارد و برای پخت شیر برنج بسیار مناسب است.

اگر بخواهیم شیر برنجی خوشمزه و با همان طعم روستایی داشته باشیم بهتر است برای پخت آن حتی الامکان از آب کمتری استفاده کنیم. وقتی شما از برنجی استفاده می کنید که زود نرم می شود بهتر است از همان ابتدا برای پخت آن از شیر خالص استفاده کنید. البته ممکن است مدت زمان پخت آن بیشتر طول بکشد و شیر بیشتری در پخت آن مصرف شود ولی در عوض طعم آن دلچسب تر و مقوی تر است.

بیشتر بخوانید : طرز تهیه آش برنج با ماهیچه

مواد لازمی که من برای تهیه شیر برنج استفاده میکنم:

  • یک لیوان برنج خوش عطر
  • ۶ لیوان شیر تازه و پر چرب
  • یک لیوان شکر
  • کمی نمک به اندازه سر قاشق چای خوری (باید نمک خیلی کم باشد که شوری بسیار ملایمی را حس کنید)

طرز تهیه :

شما میتوانید برنج را از دو الی سه ساعت قبل در آب سرد خیس کنید. تا موقع پخت و نرم شدن زمان کمتری ببرد، و یا اگر برنجی دارید که زود نرم می شود و شما وقت نکرده اید از قبل آن را خیس کنید، می توانید از همان ابتدا بعد از آنکه برنج را شستید و آب آن را خالی کردید، شیر سرد را روی برنج ریخته و ان را روی حرارت قرار دهید. وقتی شیر به جوش آمد، حرارت را کم کرده تا برنج ارام ارام نرم شود. موقع جوش آمدن مواظب باشید شیر سر نرود. در قابلمه را نگذارید، حرارت باید ملایم باشد و مرتب آن را هم بزنید تا ته نگیرد و بوی سوختگی ندهد.

وقتی برنج کمی نرم شد نمک را اضافه میکنیم. بعد از چند جوش، شکر را داخل آن میریزیم و مرتب آن را هم میزنیم. نباید شکر را در اخر داخل غذا ریخت زیرا برنج طعم شیرینی را به خود نمیگیرد . به طور مثال اگر پخت برنج یک ساعت طول میکشد، بعد از نیم ساعت، شکر را اضافه کرده تا طعم شکر به خورد برنج برود. در اخر وقتی برنج کاملا پخت و لعاب گرفت و به اصطلاح جا افتاد و مقدار غلظت آن به اندازه دلخواه شد، آن را از روی حرارت برداشته و در ظرف مناسب ریخته و مقداری دارچین یا مغز روی ان می پاشیم و بعد سرو میکنیم.

بیشتر بخوانید : طرز تهیه شله زرد با رسپی خاص

همانطور که قبلا گفتیم شما میتوانید گرم یا سرد آن را میل کنید. به دلخواه خودتان است و اگر طعم هل یا گلاب را دوست داشته باشید به این صورت به آن اضافه کنید: یک قاشق چای هل کوبیده شده را در شیر داغ ریخته، نیم ساعت قبل از سرو داخل شیربرنج می ریزیم و می گذاریم با آن بجوشد، تا عطر هل احساس شود و ۲ دقیقه قبل از برداشتن از روی حرارت ۲ قاشق گلاب به آن اضافه میکنیم.

همچنین بعضی از افراد در موقع پخت شکر را اضافه نمی کنند بلکه در موقع خوردن آنرا روی شیر برنج میپاشند.

خیلی ها ابتدا برنج را با مقداری آب پخته و بعد شیر را اضافه می کنند و تصور می کنند که اگر از همان ابتدا برنج را با شیر بپزند برنج سفت شده، زمان بیشتری برای پختن صرف خواهد شد. البته ممکن است تا حدی این موضوع صحت داشته باشد اما وقتی برای نرم شدن برنج از آب استفاده می کنید شیر برنج بسیار بی مزه می شود. در این صورت بهتر است برای مزه دار کردن آن مقداری خامه همراه با شیر به آن اضافه کنید.

همانطور که قبلا در دستورات قبلی غذا ها گفته ام باز هم یاد آور می شوم که پختن غذا، ابتکاریست و شما می توانید در طول زمان که یک غذا را درست می کنید مقدار مواد اولیه غذا را کم یا زیاد کنید. به شرطی که غذا از ماهیت اصلی خود خارج نشود .

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

غذاهای نونی برای شام

برای مهمانی و دورهمی ها شام چی درست کنم که همه راضی باشند؟

زمانی که نام مهمانی و دورهمی به گوش می رسد، یک مادر ایرانی به دنبال …

2 نظر

  1. خیلی خوب توضیح دادید ممنونم از وبسایت نیمه شب

  2. آموزش خیلی خوبی بود لااااایک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *