طرز تهیه آش برنج با ماهیچه

متاسفانه در اکثر دستورهای آشپزی که در فضای مجازی گذاشته می‌شود، کمتر به دستور غذایی افراد آسیب پذیر پرداخته شده است. افراد جوانی که تازه خانه دار شده اند و کم تجربه هستند نمی دانند زمانیکه کودکان ویا افراد سالخورده بیمار می‌شوند، بطور مثال سرما می‌خورند چه نوع غذاهایی در چنین شرایطی مناسب حال آن‌هاست. یکی از این غذاهای مقوی و مناسب برای بیمار، آش برنج با ماهیچه است.

آش برنج با ماهیچه

زمانیکه ما کودک بودیم و سرما می‌خوردیم، یا تب داشتیم مادرم با وجود کم سوادی و بی اطلاعی از علم پزشکی، فقط از روی تجربه در تمام دوره نقاهت بیماری، انواع اش‌ها و سوپ‌های ساده با عطر سبزی‌های مختلف و یا حتی در فصل بهار سبزی‌های کوهی با طعم‌های مختلف می‌پخت. ایشان عقیده داشتند خوراک خوب ولذت بخش در هنگام بیماری به آدم نیرو می‌بخشد و حتی بهتر از دارو عمل می‌کند. غذای خوب و مناسب باعث می‌شود بیمار زودتر از رخت‌خواب جدا شود.

با توجه به این نکته که مادران اکثرا غذای کودکان و افراد بیمار و سالمند را در اولویت قرارمی‌دهند، ما سعی کردیم در این سری از دستورات آشپزی به غذای این قشر از عزیزان توجه بیشتری داشته باشیم.

آش برنج با ماهیچه غذایی مقوی، خوش عطر و پایین آورنده ی تب است. مخصوصا در مواقع سرما خوردگی و سرفه بسیار مناسب است. ماهیچه یکی از قسمت‌های گوسفند می‌باشد که به راحتی می‌توان  با آن انواع غذاهای مجلسی و همچنین آش ماهیچه را درست کرد.

البته قصد ما گفتن نکات پزشکی نیست، چون در این امر صلاحیت نداریم  و متخصص آن نیستیم. و هیچ ادعایی در این مورد نداریم. فقط تجربه ایست که از گذشتگانمان داریم و به نسل های جدید انتقال می دهیم. می دانیم که در چنین شرایطی همانطور که پزشکان امروز هم توصیه می کنند، خوراکهای ساده و مقوی وبدون ادویه های تحریک کننده، و همینطور استراحت بسیار مفید است. و  از بهترین و موثرترین داروها برای بیمار سرماخورده است.

مواد لازم جهت تهیه ی آش برنج:

  • دو عدد ماهیچه گوسفند
  • یک عدد پیاز متوسط
  • یک پیمانه کوچک برنج
  • یک پیمانه عدس
  • ۲۰۰ گرم سبزی گشنیز و اسفناج
  • یک قاشق کره
  • نمک و آب به مقدار لازم

طرز تهیه ی آش برنج:

ابتدا یک قابلمه به اندازه مناسب آماده کرده سپس ماهیچه‌ها را شسته و ته قابلمه قرار می‌دهیم. پیاز را خرد کرده همراه با دو لیوان آب سرد روی ماهیچه‌ها می‌ریزیم و قابلمه را روی حرارت قرار می‌دهیم. بعد از انکه جوش آمد حرارت را کم کرده و اجازه می‌دهیم گوشت به آرامی بپزد.

وقتی کمی گوشت پخت، عدس و برنج را که دو الی سه ساعت پیش خیس کرده بودیم، آبشان را خالی کرده به گوشت اضافه می‌کنیم. در این مرحله اگر آب غذا کم بود مقداری آب جوش نیز به آن اضافه می‌کنیم در حدی که برنج و عدس بپزد و نرم شود.

سپس نمک و سبزی را که از قبل شسته و خرد کرده ایم به آن اضافه می‌کنیم. در مرحله آخر پخت آش، باید مثل همه آش ها کمی شل و جا افتاده باشد. وقتی آش آماده شد آن را در ظرف مناسبی کشیده و یک قاشق کره به آن اضافه می‌کنیم.

قاشق کره به آن اضافه می‌کنیم.

نکات مهم

  • همانطور که قبلا هم گفته شد، این اش هیچگونه ادویه حتی زردچوبه ندارد.
  • برای پخت این آش برنح با ماهیچه، باید از برنجی استفاده کرد که هنگام پختن زود نرم شود و زمان پختش زیاد نباشد. در اخر مثل برنج زنده نباشد بلکه طوری که برای اش مناسب است باشد. تشخیص نرمی و جا افتادگی آن بستگی به مهارت خودتان دارد.
  • زمانیکه سبزی را اضافه می کنیم باید به اندازه ای سبزی بپزد که عطر گشنیز از بین نرود.
  • استفاده از پیاز به صورت خام و رنده شده در آش به منظور حفظ بیشتر خواصیت آش برنج با ماهیچه است و نیاز به تفت دادن ندارد.
  • آش ماهیچه نیاززیاد رب ندارد و رنگ آن قرمز نیست، اگر می‌خواهید رنگ آش شما قرمز شود می‌توانید از پوره گوجه و کمی رب استفاده کنید، می‌توانید پوره گوجه و رب را کمی تف داده و به آش خود اضافه نمایید.
  • شما می‌توانید از انواع سبزیجات دیگر بنا به سلیقه خود انتخاب و به آش خود اضافه نماید.
  • دلیل استفاده از برنج در آش این است که نشاسته‌ی موجود در داخل برنج براي نرم كردن سينه بیمار بسيار مفيد می‌باشد.

مزایای استفاده از ماهیچه گوسفند در آش

  • کلسیم: ماهیچه گوسفند دارای سرشار از پروتئین می‌باشد که برای حفظ سلامتی استخوان‌ها و بخصوص برای جلوگیری از پوکی استخوان کمک بسزایی می‌کند. زیرا ترکیب ویتامین‌های K و D برای رفع پوکی استخوان بسیار موثر است و همچنین مصرف مداوم از گوشت ماهیچه در آش برای جلوگیری از انواع بیماری بسیار موثر می‌باشد.
  • پروتئین: اگر شما در اثر رژیم غذایی اشتباه و خودسرانه دچار کمبود پروتئین شده‌اید می‌توانید با مصرف آش برنج با ماهیچه این مشکل را جبران کنید چرا که پروتئین موجود در ماهیچه برای ایجاد قدرت و انرژی، افزایش توده عضلانی و… بسیار مفید می‌باشد.
  • جلوگیری از سرطان: وجود منابعی مانند ویتامین ب، آهن، سلنیوم و کولین به پیشگیری از سرطان در بدن بسیار مفید می‌باشد، همچنین وجود اسید لینولئیک (CLA) در ماهیچه گوسفند می‌تواند از التهاب ایجاد کننده سرطان و تومورهای بدخیم جلوگیری نماید.
  • ویتامین 12B: یکی از خواصیت خوب ماهیچه گوسفند، دارا بودن فراوان ویتامین 12B می‌باشد.
  • کاهش وزن: ماهیچه دارای چربی کم و در مقابل آن دارای پروتئین بالایی می‎باشد علاوه بر آن این گوشت میزان سوخت‌وساز بدن شمارا افزایش می‌دهد و در کنار آن شما در کنار چربی سوزی می‌توانید از ویتامین‌ها و پروتئین لازم آن برخوردار شوید.
  • کم خونی: وجود آهن فراوان در ماهیچه گوسفند می‌تواند به خوبی کمبود آهن بدن شمارا جبران کند.

همان گونه که در ابتدا ذکر کردیم، این آش مقوی برای افرا مبتلا به سرما خوردگی بسیار مفید است، حتی در ایام امروزی برای افراد مبتلا به کرونا گرینه‌ای مناسب در جهت رفع بیمای می‌باشد. همچنین این ‌آش برای نوزادان 9 ماهه که شروع به خوردن می‌کنند گزینه ای بسیار مناسب می‌باشد در کنار آن برای مادرهای شیرده نیز بسیار مفید است.

شما می‌توانید از جعفری که حاوی ویتامین ث است نیز در این آش استفاده نمایید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

غذاهای نونی برای شام

برای مهمانی و دورهمی ها شام چی درست کنم که همه راضی باشند؟

زمانی که نام مهمانی و دورهمی به گوش می رسد، یک مادر ایرانی به دنبال …

2 نظر

  1. اين يكي از آشهاي معروف همدانه ممنون كه اين پست رو گذاشتيد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *