طرز تهیه شیرینی کشمشی نرم و خوشمزه خانگی

شیرینی کشمشی یکی از انواع شیرینی‌های سنتی ایرانی است که طرفداران بسیاری دارد و در مناسبت‌های خاص هم به‌صورت نذری میان مردم پخش می‌شود. این شیرینی به عنوان بیسکوویت هم در میان وعده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. کشمش استفاده شده در این شیرینی از ویتامین‌های C، B6 و املاح معدنی برخوردار است و شما می‌توانید با میل نمودن آن، به بدنی مملو از ویتامین دست یابید.      در ادامه همراه ما باشید تا طرز تهیه شیرینی کشمشی نرم و خوشمزه خانگی را آموزش بدیم.

شیرینی کشمشی

طرز تهیه شیرینی کشمشی

مواد لازم:

  • تخم مرغ: 2 عدد متوسط
  • پودر قند: 200گرم
  • روغن جامد: 100گرم
  • روغن مایع: 10 گرم
  • وانیل: 1/4 قاشق چایخوری
  • آرد: 150 گرم
  • کشمش: حدود 80 تا 100 گرم

طرز تهیه شیرینی کشمشی نرم و خوشمزه خانگی

مرحله اول : پخت شیرینی کشمشی

ابتدا پودر قند یا پودر شکر را به همراه روغن جامد و روغن مایع در ظرف همزن می‌ریزیم و حدود 3 تا 4 دقیقه آن‌ها را با همزن مخلوط می‌کنیم تا کاملا با هم ترکیب شوند و به رنگ سفید تبدیل شوند . باید توجه داشته باشید که وقتی مواد خشک هستند با دور کند همزن، و وقتی کمی مخلوط روغن و پودر قند مخلوط شدند و از خشکی در آمدند با دور تند هم می‌زنیم. بعد از سفید شدن مواد، تخم مرغ‌ها را یکی یکی به مواد اضافه می‌کنیم و حدود 30 ثانیه برای هر کدام زمان می‌دهیم. یعنی وقتی که تخم مرغ اول مخلوط شد بعد از 30 ثانیه تخم مرغ بعدی را به آن اضافه می‌کنیم و به همراه آن وانیل را به مواد اضافه می‌کنیم.

بیشتر بدانید : طرز تهیه شیرینی های راحت برای عید نوروز

وانیل‌هایی که در بازار به فروش می‌رسند به دو صورت وانیل‌های خالص و وانیل‌های شکری هستند که اگر از وانیل‌های شکری در این شیرینی استفاده می‌کنید حتما اندازه آن را دو برابر کنید درغیر این‌ صورت نباید از وانیل بیشتری استفاده کنید، چرا که درنهایت منجر به تلخی شیرینی خواهد شد.

طرز تهیه شیرینی کشمشی نرم و خوشمزه خانگی

شما می‌توانید اول از همه پودر قند را به همراه روغن جامد و سپس روغن مایع در داخل کاسه همزن ریخته و آن‌ها را با هم ترکیب کنید، البته همانطور که در قسمت مواد اولیه ذکر کردیم نیازی نیست حتما از پودر قند استفاده کنید می‌توانید از پودر شکر که تفاوت چندانی هم با یکدیگر ندارند اضافه کنید.

اما به سراغ ادامه مبحث آشپزی شیرینی کشمشی خواهیم پرداخت: نزدیک به 4 دقیقه تمامی موادی که درون همزن ریختیم را هم می‌زنیم تا تمامی مواد با هم مخلوط شوند و به رنگ سفید برسند.

دقت داشته باشید که از همان ابتدا که مواد خشک هستند از دور تند همزن استفاده ننمایید بعد از چند دور که از حالتی خشکی مقدار در آمدند می‌توانید دور تند همزن خود را به کار بگیرید.

سپس هنگامی که مواد ما رنگ سفید به خود گرفت شروع به اضافه کردن تخم مرغ‌ها به‌صورت یکی یکی می‌کنیم و پس از اضافه کردن هر تخم مرغ حدود سی ثانیه تحمل می‌کنیم و به تخم مرغ‌ها زمان پخش شدن کامل را خواهیم داد. به این منظور خدمت شما عرض خواهیم کرد که وقتی تخم مرغ اول اضافه شد سی ثانیه بعد تخم مرغ دوم هم اضافه شود.

و در همین حین اقدام به اضافه کردن وانیل به مواد سفید شده‌ مون خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید :‌ طرز تهیه شیرینی برنجی خانگی

نکته

اگر از وانیل شکری در طرز تهیه شیرینی کشمشی استفاده می‌کنید بهتر است مقدار این وانیل را بیشتر نمایید زیرا اگر اینکار را انجام ندهید در پایان شیرینی کشمشی شما طعم تلخی را به خود خواهد گرفت.

طرز تهیه شیرینی کشمشی

مرحله دوم : اضافه کردن آرد در پخت شیرینی کشمشی

آرد را زمانی به موادمان اضافه خواهیم کرد که تخم مرغ بعدی ما مخلوط و درهم شده باشد، پس از این مرحله با دور آرام همزن آرد را می‌افزایم که فقط در حدی باشد تا مواد با یکدیگر مخلوط شوند و سپس کشمش‌ها را به آرد اضافه می‌کنیم و آن را با یک وسیله مانند قاشق هم خواهیم زد.

 

میزان کشمشی که باید به شیرینی کشمشی اضافه کنیم چقدر است ؟

اما در صورتی که قصد داشتید که شیرینی شما، که مشغول به پخت آن بودید کشمش زیادتری داشته باشد باید کشمش را به اندازه صد گرم اضافه کنید. اما این نکته را در نظر داشته باشید که مبادا مقدار کشمش شما از 80 گرم کمتر شود.

بعد از اضافه نمودن مقدار دلخواه کشمش آن را بر روی یک سینی فر می‌‌‌گذاریم و از افزودن روغن به سینی فر و یا اینکه کاغذ پرهیز می‌کنیم.

بعد از این کار نوبت به آن می‌رسد که تمامی مواد را با یک قاشق کوچک در همه جای سینی با فاصله پر می‌نماییم و آن را درون فری که از قبل حدود 20 دقیقه با ضمن حرارت 20 درجه مهیا نموده‌ام می‌گذاریم.

البته سینی را باید در قسمت بالایی فر قرار ‌دهیم و حدود یک ربع منتظر بمانیم تا عملیات پخت و کامل شدن صورت بگیرد.

شاید جالب باشد بدانید که خارج از طرز تهیه مقداری از خواص کشمشی که منبع ویتامین دی می‌باشد را به شما اعلام کنیم و همچنین از این منبع فیبر در عین خوشمزگی لذت کافی را ببرید.

طرز تهیه شیرینی کشمشی نرم و خوشمزه خانگی

نکته برای شیرینی کشمشی

زمانی که متوجه طلایی شدن شیرینی شدید، بلافاصله آن را از فر خارج نمایید زیرا حرارت وارده به سینی تاثیر بالایی در رنگ زرد و یا طلایی شدن شیرینی کشمشی شما دارد.

  • 15 الی 20 دقیقه قبل از گذاشتن مواد درون فر، آن را روی دمای 160 درجه سانتی گراد قرار داده و روشن کنید تا گرم شود.
  • توجه داشته باشید که در زمان گذاشتن سینی درون فر، جهت حرارت را تنظیم کنید که از پایین به سینی بخورد.
  • بجای استفاده از روغن می‌توانید از کره هم استفاده کنید ولی توجه داشته باشید که برای لذیذ و خوشمزه شدن این شیرینی بهتر است از روغن استفاده کنید.
  • می‌توانید بجای پخت آن درون فر، از تابه دردار دوطرفه استفاده کنید.
  • برای خوشمزه‌ کردن شیرینی کشمشی می‌توانید به آن گردو هم اضافه کنید. اینکار علاوه بر خوشمزه کردن شیرینی، می‌تواند به آن ظاهری مجلسی هم بدهد.
  • این شیرینی را می‌توانید به مدت 10 روز در یخچال بدون هیچ‌گونه مشکلی، نگه دارید.
  • اگر قصد دارید که کشمش‌ها در بالا قرار بگیرند، بهتر است برای اینکار کشمش‌ها را با یک قاشق غذاخوری آرد ترکیب کرده و الک نمایید تا آردهای اضافی از آن خارج شوند و سپس می‌توانید آن‌ها را به درون مواد شیرینی بریزید.

سخن پایانی

شیرینی کشمشی یکی از شیرینی‌های پرطرفداری است که در اکثر مراسمات حضور دارد. این شیرینی به دوصورت نرم و خشک پخته می‌شود.

اگر مهمانی در پیش دارید و می‌خواهید با پخت شیرینی، مهارت‌های خود را به دیگران نشان دهید، پیشنهاد می‌کنم از این شیرینی استفاده کنید. چرا که هم خوشمزه است و ظاهری زیبا دارد و هم جزو شیرینی‌های پرطرفدار به شمار می‌رود. برای پخت مقدار زیادی از این شیرینی، می‌توانید مواد لازم را به صورت دوبرابر الی سه برابر استفاده کنید.

امیدواریم از مطالب بیان شده لذت برده باشید و توانسته باشیم اطلاعات مفیدی راجب پخت این نوع شیرینی در اختیارتان قرار داده باشیم.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

غذاهای نونی برای شام

برای مهمانی و دورهمی ها شام چی درست کنم که همه راضی باشند؟

زمانی که نام مهمانی و دورهمی به گوش می رسد، یک مادر ایرانی به دنبال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *