طرز تهیه شیرینی پاپیونی با فر و بدون فر

هنر شیرینی پزی همیشه طرفداران بسیار زیادی داشته است. بوی خوش شیرینی همیشه حس گرمی به منزل میدهد. ما دوست داریم شما را در درست کردن انواع شیرینی یاری کنیم. امروزه با توجه به اینکه گاز بعضی منازل بصورت صفحه ای و بدون فر شده است تصمیم گرفتیم شیرینی خانگی پروانه ای بسیار پر طرفدار را به دو صورت پخت متفاوت آموزش دهیم. در ادامه مطلب با طرز تهیه شیرینی پاپیونی با فر و بدون فر آشنا خواهید شد. شیرینی پر طرفدار پاپیونی با خمیر هزارلا تهیه میشود که در مطلب به تهیه ی این خمیر هم پرداختیم.

آموزش شیرینی پاپیونی بدون فر

طرز تهیه شیرینی پاپیونی بدون فر:

مواد لازم

  • تخم مرغ یک عدد
  • آرد کاملا سفید ۳۰۰ گرم
  • کره ۱۵۰ گرم
  • نمک یک قاشق چایخوری
  • روغن مایع یک قاشق سوپ خوری
  • جوهرلیمو یک دوم قاشق چایخوری
  • آب سرد یک فنجان
  • وانیل یک دوم قاشق چایخوری

 

شیرینی پاپیونی بدون فر

 

کره و تخم مرغ را در محیط قرار دهید تا به دمای محیط برسد و در ظرف جداگانه ای آرد را 3 مرتبه الک کنید . حال آرد را در کاسه بزرگی بریزید. وسط آن را گود کرده و در ظرف دیگری تخم مرغ، روغن مایع، جوهرلیمو، آب و نمک را مخلوط کنید. آن را به آرد اضافه کنید تا خمیر صاف و یک دستی به عمل بیاید. خمیر را یک ساعت بگذارید بماند تا جا بیفتد. روی سطح مسطحی آرد پاشیده، خمیر را به قطر ۲ سانتیمتر به شکل مربع پهن کرده و کره را در وسط خمیر جای دهید و چهارگوش خمیر را روی کره بکشید و با وردنه آرام آرام روی خمیر ضرباتی وارد کنید تا کره نرم شود.

سپس خمیر را به ضخامت یک سانتیمتر پهن کرده و آن را شش لا، تا بزنید و در جای خنک بگذارید و پس از ۲۰ دقیقه خمیر را مجدداً پهن کرده و به قطر یک سانتیمتر باز کنید و این بار برعکس دفعه گذشته، عرض خمیر را طول خمیر قرار دهید و شش لا، تا بزنید و در جای خنکی بگذارید و باز بعد از ۲۰ دقیقه عمل دفعه گذشته را تکرار کنید و هر بار آرد اضافه روی خمیر را با برس کنار زده و ۶ بار خمیر را باز و بسته کنید و در دفعه آخر آن را به قطر یک سانتی متر پهن کنید.

شیرینی هایی که می توانید با خمیر هزارلا تهیه کنید عبارتند از: ناپلئونی، پاپیونی یا پروانه ای، زبان، قیفی، خامه ای و ولوان.

یادآوری: ما می توانیم به جای کره از روغن مخصوص قنادی( روغن صاف) نیز استفاده نماییم. در ضمن تهیه این خمیر نیاز به تجربه دارد. لذا از خانم های عزیز خواهش می کنیم در تهیه این خمیر دقت کافی و کامل را رعایت کنند تا خمیر مورد علاقه خود را به دست آورند. اگر تهیه خمیر هزارلا برای شما سخت است می توانید از خمیر هزارلا های آماده استفاده نمایید.

شیرینی و کیک هایی که بدون فر و داخل قابلمه درست می شوند برای همه جذاب و راحت هستند، ما به شما طرز تهیه ی دو نوع کیک قابلمه ای بدون نیاز به فر را اموزش می دهیم که می توانید به راحتی در منزل درست کنید.

 

مدل پیچ دادن شیرینی پاپیونی

شربت بار:

مواد لازم برای شربت بار :

  • شکر ۵۰۰ گرم
  • آب ۲۰۰ گرم
  • اسید سیتریک(جوهر لیمو) نوک قا شق چای خوری

 

طرز تهیه شربت بار

 

طرز تهیه شربت بار برای شیرینی پروانه ای :

ابتدا آب را درون ظرفی ریخته و شکر را به آن اضافه کنید. سپس آن را روی اجاق گاز بگذارید تا به جوش آید. در این زمان جوهر لیمو را به آن اضافه کنید. برای این که شربت ما زلال شود، یک عدد سفیده تخم مرغ را به آن اضافه نمایید. پس از چند دقیقه سفیده داخل شربت بسته می شود و همراه خود ناخالصی های شکر را جذب کرده و به سطح شربت می آورد. بعد با صاف کن مخصوص آن را صاف می کنیم.

 

معرفی خمیر هزار لا

خمیر هزارلایه آماده یکی از پرکاربردترین خمیرها در شیرینی پزی می باشد. رایج ترین مورد استفاده آن در تهیه شیرینی ناپلئونی است. جالب است بدانید در زبان فرانسه به شیرینی ناپلئونی mille feuille گفته میشود که دقیقا به معنی هزار لا است. خمیر هزارلا به انگلیسی puff pastry گفته می شود. در تهیه انواع شیرینی خشک ایرانی مثل شیرینی زبان از همین نوع خمیر میتوان استفاده کرد.

اگر شیرینی ناپلئونی دوست دارید اموزش مرحله به مرحله شیرینی ناپلیونی ما را حتما بخوانید.

در واقع بیشترین موارد استفاده از خمیر هزارلایه در درست کردن انواع شیرینی ها و دسرها مثل پیراشکی می باشد. این خمیر بیشتر در فرانسه مورد استفاده قرار می گیرد . برای اینکه بتوانید تشخیص دهید کدام شیرینی از خمیر هزارلا استفاده کرده است بهتر است به ظاهر شیرینی توجه کنید. اگر حالت پف مانند داشته باشد،قطعا در آن شیرینی از مواد اولیه خمیر هزارلایه استفاده شده است. در تهیه ی شیرینی پاپیونی هم از خمیر هزار لا می توان استفاده به همین علت نیاز دیدیم در این به شما اموزش دهیم.

 

مواد لازم:

  • آرد سفید: ۳۵۰ گرم
  • کره منجمد: ۲۱۰ گرم
  • نمک: به مقدار لازم
  • آب سرد: ۸-۱۰ قاشق غذاخوری
  • آب لیمو: ۱ قاشق غذاخوری

 

خمیر هزار لا

طرز تهیه خمیر هزار لا:

  1. کره را حداقل به مدت ۲ ساعت در فریزر بگذارید، البته مدت زمان یک شبانه روز بهتر است.
  2. در یک ظرف، آب و آب لیمو را مخلوط کنید و کنار بگذارید.
  3. در یک کاسه بزرگ، آرد را 3 مرتبه الک کرده نمک را به آن اضافه می کنیم. سپس کاسه آرد را در یخچال قرار دهید تا سرد شود.
  4. با استفاده از یک رنده درشت، کره منجمد را مستقیماً در درون مخلوط آرد رنده کنید. کره را به هم بزنید. کره منجمد راز این دستورالعمل است. هر چقدر که کره سردتر باشد، خمیر به صورت ورقه ورقه بدست خواهد آمد. به یاد داشته باشید، این یک دستورالعمل میانبر برای تهیه خمیر هزارلا است، بنابراین ورز دادن خمیر در این دستورالعمل وجود ندارد.
  5. مخلوط آب و آب لیمو که قبلاً تهیه شده است را اضافه کنید. با سر انگشت، مخلوط را به آرامی هم بزنید. اگر حس می کنید که هنوز هم آب نیاز دارد می توانید به اندازه کافی آب اضافه کنید. دقت کنید که آب زیاد باعث از بین رفتن انسجام خمیر می شود.
  6. خمیر را به شکل گلوله درآورید. سپس خمیر را به مدت حداقل ۱ ساعت در یخچال قرار دهید. همچنین می توانید خمیر را تا ۳ روز در یخچال نگهداری کنید یا برای استفاده در روز دیگری استفاده کنید.
  7. توجه: هنگامی که خمیر در یخچال قرار می گیرد، کمی مرطوب تر می شود بنابراین آن را نادیده بگیرید.
  8. برای استفاده از خمیر: از دستورالعمل های مورد نظر برای تهیه شیرینی دلخواه خود استفاده کنید. برای حصول بهترین نتایج، همیشه خمیر را در یک فر داغ پخت کنید.

اگر شیرینی دوست دارید چند نوع شیرینی خوشمزه که در عید نوروز هم می توانید برای مهمان هایتان تهیه کنید را اموزش می دهیم.

 

طرز تهیه شیرینی پاپیونی داخل فر :

مواد لازم :

  • آرد سفید الک شده 250 گرم
  • کره 225 گرم
  • آب 1/2 پیمانه
  • نمک 1/2 قاشق چایخوری
  • پودر قند به مقدار لازم

 

مرحله اول: درست کردن خمیر هزارلا

– ابتدا کره ی به دمای محیط رسیده را در کاسه بریزید و خوب بزنید تا نرم شود. آرد را دو مرتبه الک کنید، به همراه نمک داخل سینی بریزید و وسط آن ها را گود کنید.

–۱۰۰ گرم از کره را به همراه آب وسط آرد بریزید و به آرامی با دست مخلوط کنید تا خمیر شود.

– خمیر به دست آمده را داخل کیسه بگذارید و در جای گرم به مدت حدود ۲ ساعت استراحت دهید و روی آن را بپوشانید.

– بعد از ۲ ساعت، خمیر را از کیسه بیرون آورید. با چاقو به شکل مثبت (+) روی خمیر برش بزنید و آن را آرام با وردنه باز کنید.

– باقی مانده ی کره را وسط خمیر باز شده بریزید و چهار طرف خمیر را روی کره برگردانید.

– خمیر به دست آمده را با وردنه به شکل مستطیل باز کنید. سپس آن را چهار لا کنید و روی هم بیاورید. مجددا با وردنه خمیر را باز کنید. این کار را ۵ بار تکرار کنید و هر بار خمیر را ۲ تا ۴ تا روی هم باز و بسته کنید تا کاملا مخلوط شود. باید یک بار خمیر را از طول و یک بار از عرض باز و بسته کنید.

– پس از این مراحل، خمیر را حدود ۳۰ دقیقه استراحت دهید. سپس مجددا آن را ۴ تا ۵ بار باز و بسته کنید و خمیر را در یخچال بگذارید و دوباره به مدت ۲۰ دقیقه استراحت دهید.

 

مرحله دوم: درست کردن شیرینی پاپیونی با فر

شیرینی پاپیونی با فر

 

– خمیر را به ضخامت نیم سانتی متر باز کنید و به شکل مربع یا مستطیل های کوچک ببرید.

– وسط برش ها را یک یا دو پیچ بدهید.

بیشتر بخوانید : طرز تهیه چند شیرینی بدون فر

– فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد (۳۵۰ درجه فارنهایت) گرم کنید. سینی فر را چرب کنید و کف آن کاغذ روغنی بیندازید.

– شیرینی ها را روی سینی فر با فاصله از هم بچینید و به مدت ۳۰ دقیقه داخل فر قرار دهید.

– شیرینی ها را از داخل فر در آورید و بعد از آن که کاملا خنک شد روی آن پودر قند الک کنید. می توانید برای تزیین شیرینی پاپیونی از پودر نارگیل و پودر پسته هم استفاده کنید.

 

طرز تهیه خمیر هزار لا بدون تخم مرغ :

آرد را دو مرتبه الک کنید و همراه نمک داخل سینی بریزید و وسط آن ها را گود کنید.کره را به دمای محیط برسانید و خوب هم بزنید.سپس کره ای را که آب کرده اید در وسط آرد بریزید و با دست خوب مخلوط کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد.روی ظرف خمیر را با کیسه فریزر بپوشانید و ظرف آن را در جای گرم برای مدت 2 ساعت قرار دهید و به خمیر استراحت دهید.بعد از دوساعت روی خمیر را باز کرده با چاقو یک به علاوه روی آن بزنید تا باز شود و آن را با وردنه باز کنید مابقی کره را وسط خمیر میریزید و چهار گوشه خمیر را روی آن بیاورید.خمیر را به صورت مستطیل باز کنید آن را چهار لا کنید و با وردنه آن را باز کنید مجدد آن را چهارلا کنید و با وردنه باز کنید این کار را 4 تا 5 بار انجام دهید.توجه داشته باشید خمیر را یکبار از طول یکبار از عرض تا کنید و باز کنید.بعد از این کار خمیر را نیم ساعت استراحت دهید سپس باز و بسته کردن آن را تکرار کنید و مجدد برای مدت 20 دقیقه به آن استراحت دهید.مابقی مراحل نیز مثل قبل میباشد.

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

غذاهای نونی برای شام

برای مهمانی و دورهمی ها شام چی درست کنم که همه راضی باشند؟

زمانی که نام مهمانی و دورهمی به گوش می رسد، یک مادر ایرانی به دنبال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *