سن مناسب برای ازدواج

 آیا به ازدواج کردن فکر می‌کنید؟ چطور مطمئن هستید که ازدواجتان دوام خواهد آورد؟ شما می‌توانید لیستی بلندبالا از معیارهای سازگاری تهیه کنید یا می‌توانید سنتان را در نظر بگیرید. به طرز شگفت انگیزی، سن شما زمانی که ازدواج می‌کنید، اطلاعات مفیدی در رابطه با میزان احتمال آسیب پذیری ازدواجتان و طلاق در اختیار می‌گذارد. اما ببینیم بهترین سن مناسب برای ازدواج چه زمانی است؟

تصوری دیرینه وجود دارد که افرادی که در سنین بالاتر ازدواج می‌کنند، زندگی‌های پایدارتری دارند. بر اساس این تفکر، ازدواج به عنوان یک نوجوان، خطرناک‌ترین نوع ازدواج است و با بیشترین ریسک طلاق روبروست. منطقی به نظر می‌رسد، نه؟ اگر جوان باشید، احتمالا از لحاظ مالی وضع چندان خوبی ندارید و از آینده‌ی حرفه‌ای خود اطمینان ندارید. به احتمال زیاد فشارهایی مرتبط با سنتان از سوی خانواده، دوستان، کار و مدرسه بر شما وارد می‌شود و ذهن شما هنوز به طور کامل توسعه نیافته است و در ورای همه‌ی این‌ها، بسیاری از نوجوانان در مدیریت روابط و چالش هایش بی تجربه هستند. بسیار سخت است که در نوجوانی ازدواج کنید. آمارهایی تکان دهنده به روایت از وجود ۲۴ هزار کودک بیوه زیر ۱۸ سال را ببینید.

بهترین سن ازدواج

روند آماری نشان می‌دهد که بهتر است چند سال صبر کنیم؛ کسانی که در ۲۵ سالگی ازدواج می‌کنند، ۵۰ درصد کمتر با احتمال جدایی روبرو هستند تا کسانی که در ۲۰ سالگی ازدواج می‌کنند. این کاهش چشم گیر خطر، شروع یک روند کاهنده و شیب کاهشی است و همین طور که رو به جلو حرکت می‌کند، این احتمال نیز کمتر می‌شود، اگرچه در دهه‌ی ۲۰، ۳۰ به بالا، نرخ کاهش کمتر و کمتر می‌شود.

این ایده که ازدواج در سنین بالاتر، کمتر با خطر طلاق روبروست کاملا منطقی به نظر می‌رسد؛ احتمالا زوج‌ها در این سن بیشتر از لحاظ مالی دارای ثبات هستند و درک روشن تری از اهداف خود دارند و تا به اینجا دیگر می‌دانند که واقعا از زندگی خود چه می‌خواهند.

سن مناسب ازدواج از نظر روانشناسی

به طور کلی در سالهای گذشته، چه در کشور ما و چه در اکثر نقاط دنیا، میانگین سن ازدواج برای هر دو جنس مرد و زن افزایش یافته است. به طوریکه نتایج نظرسنجی ها درکشور آمریکا نشون میده که اکثر افراد معتقدن که 25 سالگی سن مناسب ازدواج دختره، در حالی که طبق این نظرسنجی بهترین سن ازدواج برای مردان 27 ساله.

درواقع دیدگاه مردم در مورد بهترین سن ازدواج بسیار تغییر کرده، که این موضوع بیشتر هم برای زنان صدق میکنه. به طور کلی، 20٪ از آمریکایی ها سن بسیار پایین را برای ازدواج زنان ترجیح میدن یعنی ( حداکثر تا 21 سالگی). در حالی که 12٪ سن بالاتر از 30 سال یا بیشتر رو ترجیح میدن. این درحالیه که فقط 11 درصد آمریکایی ها این نظرو دارن که مردان باید تا 21 سالگی ازدواج کنند، در حالی که تقریباً از هر سه مرد، یک مرد معتقده که تا 30 سالگی برای فکر کردن به ازدواج وقت داره.

بهترین سن در ازدواج

فرهنگ ما و بهترین سن در ایران

بقای یک ازدواج را میشه با فاکتورهای مختلف مثل مهارت های ارتباطی، کار گروهی و صمیمیت و… تعیین کرد. یه نکته مهم دیگه که باید قبل از ازدواج  بهش توجه کنید سن مناسب ازدواج است. ما جامعه ای هستیم که در اون اغلب افراد، محکوم به ازدواج کردن درست بعد از دانشگاه یا در بعضی از مناطق بلافاصله بعد از دبیرستان هستیم. بر اساس این فرهنگ اگه از نظم مربوطه پیروی نکنیم، احساس میکنیم که کار اشتباهی انجام میدیم. در نهایت تنها خودمان را شکست خورده میبینیم. هر چند در حال حاضر و به دلایل اقتصادی سن ازدواج در ایران افزایش یافته. اما نمیتونیم نقش فرهنگ مان رو در مشخص کردن این موضوع نادیده بگیریم.

بهترین سن برای ازدواج وقتیه که در زندگی شغلی و شخصی احساس اطمینان داشته باشید.

اگر بخوایم به بهترین سن ازدواج از نظر کارشناسان اشاره کنیم باید بگیم که از نظر کارشناسان، سن ازدواج به عنوان یه عدد شناخته میشه که نسبت به تجربه و بلوغ فرد، اهمیت کمتری داره. روانشناسان تاکید میکنن که لزوماً بهترین سن ازدواج وجود نداره، اما قطعاً بهترین زمان برای ازدواج وجود داره. بهترین زمان برای ازدواج همون وقتیه که شما در زندگی شغلی و شخصی خود احساس راحتی و اطمینان داشته باشین. که معمولا انتظار میره که شما تا سن ۲۵ سالگی یا حتی بعد از اون به این بلوغ رسیده باشین. به همین خاطر ازدواج قبل از این سن و سال معمولا توصیه نمیشه. البته ممکنه سنی که هر فرد به بلوغ اجتماعی، شغلی، فکری و.. میرسه متفاوت از بقیه باشه. پس نمیشه گفت فردی قطعا در این سن به بلوغ رسیده و برای ازدواج به آمادگی لازم رسیده.

یک عدد دقیق برای سن مناسب ازدواج دختران

با وجود اینکه همیشه تاکید میکنیم که عوامل مختلفی در تعیین سن مناسب ازدواج نقش داره، اما بیشتر افراد به دنبال یه عدد دقیق برای سن ازدواج هستن. در جواب به این افراد باید بگم؛ بهترین سن ازدواج دختر از نظر روانشناسی، 28 ساله.

اما چرا و چطور به این عدد رسیدیم؟

درواقع زنان در سن 28 سالگی نسبت به انتخاب همسر آگاهی و اعتماد به نفس دارند. این افراد وقت داشته اند تا موفقیت خود را در سطح شخصی و حرفه ای، تحصیلی، خانوادگی و… کشف کنند. خصوصیاتی را که بیشتر در زندگی مشترک دوست دارند کشف کنند‌ و از اشتباهاتی که در روابط قبلی مرتکب شده اند، چیزهای جدید یاد بگیرند. به همین خاطر توصیه میشود که میانگین سن ازدواج برای خانم ها بین 25 تا 28 سال باشد.

یه عدد دقیق برای سن مناسب ازدواج پسران

وقتی نوبت به سن مناسب ازدواج پسران میرسد، اکثر روانشناسان تاکید میکنند بهترین سن ازدواج آقایون 32 سالگی است. چون انتظار میرود مردان تا 32 سالگی در حرفه خود مستقر شوند و به طور بالقوه به دنبال پیشرفت حرفه ای باشند. آقایان در این سن به ثبات شغلی رسیده اند. معمولا 5 سال اول هر شغل نیاز به تمرکز جدی دارد. اگر قرار باشد در این زمان فرد دیگری وارد زندگی شما شود، مسئولیت هایتان دو چندان میشود و قادر به برقراری تعادل در زندگیتان نخواهید بود. علاوه بر این افرادی که به سن 32 سالگی یا بیشتر رسیده اند، این فرصت را داشته اند که از طریق، روابط اجتماعی و ارتباط با مردم، از نظر اجتماعی و عاطفی رشد کنند.

پس بسیاری از آقایان در 32 سالگی وقت کافی را در صحنه های اجتماعی گذراندن تا بتوانند در مورد ورود به زندگی زناشویی تصمیم آگاهانه بگیرند آنها همچنین به دیدگاهی هوشیارانه درباره فرزندآوری و نقش خود در فرزند پروری میرسند البته نمیتوانیم به طور قطع بگوییم که مردان با سن پایین تر در انجام این وظایف موفق عمل نمیکنند.

بهترین سن در ازدواج

سن ازدواج از دیدگاه قرآن و اسلام

ازدواج و همزیستی یک مسئله غریزی و طبیعی است و خداوند در قرآن کریم پایین ترین سن برای ازدواج را در دختران 9 و در پسران 15 سالگی تعیین کرده است. دختران و پسران در این سن به بلوغ جنسی می رسند ، بنابراین خداوند سن خاصی را برای ازدواج تعیین نکرده، اما پایین ترین سن ممکن برای ازدواج را در قرآن بیان فرموده است.

خداوند سن ازدواج را تعیین نکرده، اما در آیه ای که خداوند در سوره نساء می فرماید درباره شرایطی که لازم است انسان در آن ازدواج کند صحبت کرده است و تا حدودی می توان سن ازدواج را تشخیص داد .

خداوند در آیه 6 سوره نساء می فرماید:«یتیمان را آزمایش کنید تا هنگامی که بالغ شده و به نکاح تمایل پیدا کردند و آنان را به درک مصالح زندگانی خود آگاه یافتید، اموالشان را به آنان بدهید». مطابق با این آیه زمان ازدواج پس از بلوغ جنسی و زمانی که انسان به یک درک نسبی از زندگی است ، می باشد.

بیشتر بدانید: در مورد چه مسائلی قبل از ازدواج باید صحبت کنیم؟

شرایط لازم برای ازدواج :

۱٫ رشد جسمانی:

دختر و پس باید از لحاظ جسمی به بلوغ برسند.
یعنی دختر و پسر توانایی جنسی داشته باشند. تحقیقات نشان می دهد
دختران در سن ۱۳ تا ۱۴ سالگی اکثراً بلوغ جنسی پیدا می کنند و تمام دختران تا سنّ ۱۷ سالگی بالغ می شوند.

و در پسران نیز از سنّ ۱۴ الی ۱۷ سالگی تماماً بلوغ جنسی پیدا می کنند.
اولین شرط برای ازدواج همین بلوغ جنسی است که عموماً در دختران در ۱۵ سالگی
و در پسران در ۱۶ سالگی حاصل می شود. منظور از بلوغ جنسی این است که اندامهای جنسی
دختر و پسر آمادگی مسائل زناشویی داشته باشند.[۱]

تعریف بلوغ جنسی

خواسته های فیزیولوژیکی و غریزی یک فرد و ازدواج جوابی است به خواسته ها
و هر چه بین این دو سؤال و جواب فاصله بیشتر باشد عقده های روانی بیشتر است.[۲]

۲٫ رشد عقلی:

به یقین زمانی که فردی رشد فکری لازم جهت انتخاب همسر را نیافته است،
نمی تواند اقدام به تصمیم برای ازدواج خود بنماید و چه بسا قدرت تشخیص مصلحت یا مفسده در ازدواج با فرد مورد نظر را ندارد،[۳]

رشد فکری پس از بلوغ جسمانی رو به تکامل می رود. پس از بحران های بلوغ،
فرد استعدادها، توانائیها و امکانات محیطی خود را بهتر می شناسد و نسبت به
شخصیّت خود بیشتر آگاهی می یابد. در نتیجه تصمیماتش بیشتر از عقل نشأت می گیرد تا احساسات.[۴]

۳٫ رشد عاطفی:

رشد عاطفی و احساسی از شرایط لازم برای ازدواج و بهترین سن ازدواج است و دارای محاسن و مزایای زیادی است.
از جمله اینکه قدرت محرکه انسان است، عامل اتصال و پیوستگی و تلطیف انسانها و جوامع است،
از مهمترین عوامل موفقیّت در زندگی زناشویی است.

فرد برخوردار از رشد عاطفی، مهار احساسات منفی و مثبت خود را در دست دارد.
او در ابراز خشم و ترس، گریه و شادی، محبّت و غیره در محدوده مورد قبول جامعه عمل می کند،
نه همانند یک کودک. رشد عاطفی نیز مانند رشد عقلی به سنّ تقویمی نیست،
بلکه به میزان یادگیری، تجارب فرد و از همه مهمتر تعامل عاطفی کودک با والدین و دیگر بزرگسالان آموخته می شود.[۵]

۴٫ رشد اجتماعی:

رشد اجتماعی رابطه نزدیکی با رشد عقلی و رشد عاطفی دارد.
انسان دارای چهار دنیای اجتماعی است: خانواده، مدرسه، شغل و دوستان که فرد را
باید از نظر اجتماعی در آنها مورد ارزیابی و بررسی قرار داد.

فردی که از رشد اجتماعی برخوردار است روابط اجتماعی
(از جمله رابطه بین زن و شوهر) را بهتر درک می کند، به دیگران احترام می گذارد،
حقوق دیگران را محترم می شمارد، نقش، وظایف و مسئولیتهای مربوط به خویش را به نحو أحسن انجام می دهد.[۶]

سن مناسب برای ازدواج

۵٫ رشد اخلاقی:

روابط زناشویی همانند هر ارتباط اجتماعی دیگر بین انسانها با در نظر گرفتن ارزشهای اخلاقی و معنوی زن و مرد است
که منجر به سعادت و معنویت زندگی آنان می گردد.

بسیاری از امور و مسائل زندگی زناشویی در چهارچوب اخلاق و فضایل اخلاقی قابل حل است
و هر اندازه زن و شوهر متخلق به اخلاق و رفتار پسندیده مانند صداقت و گذشت،
درستی و فداکاری و… باشند زندگی شان از سلامت و آرامش بیشتری برخوردار خواهد بود.[۷]

اگر دختر و پسر این شرایط را دارا بودند می توانند ازدواج نمایند.

البته باید دانست مناطق، محیطها، جامعه ها، نسلها، نژادها، قبیله ها، خانواده ها و افراد (تفاوتهای فردی)،
در این زمینه یکسان نیستند، بلکه تفاوتهایی با هم دارند، مثلاً در سرزمینهای «گرمسیر» بلوغ جنسی زودتر فرا می رسد
تا مناطق «سردسیر»؛ و در محیطهای باز و شلوغ که برخورد زن و مرد و دختر و پسر بیشتر است،
و در محیطهای غیرمذهبی و بی بند و بار که مسائل محرم و نامحرم و حجاب و عفّت کمتر رعایت می شود،
بلوغ جنسی زودتر فرا می رسد تا در محیطهای مذهبی و پاک و با عفت و پایبند به قوانین شرعی؛
و در خانواده های غیرمؤدب و بی فرهنگ که رعایت حفظ مسائل جنسی را نمی کنند
و احیاناً بچه ها شاهد مسائل جنسی (کلامی و غیرکلامی) پدر و مادر خود هستند، بلوغ جنسی زودتر فرا می رسد
تا خانواده هایی که این مسائل را رعایت می کنند.

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

ذهن پویا چیست؟ راه‌های رسیدن به آن

اکثر ما از قدرت ذهن بی‌خبر هستیم و کمتر برای پرورش آن وقت می‌گذاریم. ذهن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *