سندرم رمسی هانت چیست و عوارض آن

سندرم رمسی هانت یک اختلال عصبی نادر است که با فلج عصب صورت در گوش یا دهان مشخص می‌شود.این بیماری به عنوان هرپس زوستر اوتیکوس نیز شناخته می‌شود.

این سندروم به نام جیمز رمزی هانت متخصص مغز و اعصاب آمریکایی و افسر ارتش در جنگ جهانی اول نام‌گذاری شده است. جیمز سه سندرم مختلف را کشف ‌کرد که معروف‌ترین آن‌ها سندرم دوم است که در اینجا به عنوان «سندرم رامسی هانت» مطرح می‌شود.

سندرم رمسی هانت چیست و عوارض آن

سندرم رمسی هانت توسط ویروس واریسلا زوستر (VZV) ایجاد می‌شود، همان ویروسی که باعث آبله مرغان در کودکان و زونا (هرپس زوستر) در بزرگسالان می‌شود. ویروس واریسلا زوستر می‌تواند باعث آبله مرغان شود. فردی که در کودکی به آبله مرغان مبتلا شده است، این ویروس می‌تواند برای چندین دهه در اعصابش نهفته باقی بماند. فعال شدن مجدد ویروس واریسلا زوستر منجر به زونا می‌شود و در برخی موارد به سندرم رمسی هانت تبدیل می‌شود. دلیل فعال شدن مجدد ویروس و تأثیر آن بر عصب صورت در سندرم رمسی هانت ناشناخته است.

سندرم رمسی هانت

نشانه‌ها و علایم آن

علائم سندرم رمزی هانت در هر مورد متفاوت است. افراد مبتلا معمولا فلج عصب صورت و بثورات در گوش را تجربه می‌کنند. این دو علامت همیشه به طور همزمان بروز نمی‌کنند. در بیشتر موارد فقط یک طرف صورت درگیر می‌شود. ماهیچه‌های صورت تحت تاثیر فلج عصبی ممکن است ضعیف شوند، یا احساس سفت شدن داشته باشند. گاهی اوقات منجر به ناتوانی در لبخند زدن، چروک شدن پیشانی یا بستن چشم در قسمت آسیب دیده می‌شود. در برخی موارد، گفتار ممکن است دچار ابهام شود.

نشانه‌های مشخص سندرم رمسی هانت عبارتند از: از دست دادن چشایی، یا تغییر قابل توجه در نحوه تجربه چشایی، بثورات قرمز همراه با تاول روی زبان، و گوش، سرگیجه، سخت بسته شدن یکی از چشم‌ها، گوش درد مداوم، ضعف صورت در همان سمت گوش آسیب دیده، ناشنوایی در گوش آسیب دیده، وزوز گوش

در مواردی حالات صورت ممکن است تغییر کند، مانند: افتادگی صورت یا لبخند کج

فرد مبتلا ممکن است هیپراکوزیس را تجربه کند، وضعیتی که در آن صداها بلندتر از حد طبیعی به نظر می‌رسند. این می‌تواند باعث ناراحتی برای فرد شود.

علایم دیگری که شاید وجود داشته باشد. عبارتند از:  تهوع، استفراغ، سرگیجه، در موارد نادر از دست دادن چشایی، خشکی دهان و خشکی چشم

سندرم رمسی هانت

در نیمه شب بخوانید:علائم بیماری MS در زنان

اکثر موارد سندرم رمسی هانت درای یک بثورات قرمز دردناک و تاول دار وزیکولی هستند که قسمت خارجی گوش و اغلب مجرای گوش خارجی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بعضی اوقات ممکن است دهان، و قسمت بالایی گلو را نیز درگیر کند.

درد ممکن است گسترش یابد و بر گردن تأثیر بگذارد. برخی از افراد مبتلا دچار کم شنوایی حسی عصبی می‌شوند، وضعیتی که در آن ارتعاشات صدا به دلیل نقص گوش داخلی یا عصب شنوایی به درستی به مغز منتقل نمی‌شود و در نتیجه باعث کاهش شنوایی می‌شود.کم شنوایی معمولاً موقتی وگذرا است، اما در موارد نادر ممکن است دائمی شود.

سندرم رمسی هانت

درنیمه شب بخوانید:پریود نامنظم | نامنظم بودن پریود می تواند نشانه چه بیماری هایی باشد؟

تشخیص این بیماری

تشخیص سندرم رمسی هانت بر اساس ارزیابی بالینی کامل، شرح حال دقیق بیمار و شناسایی علائم مشخصه مانند فلج صورت است. و می‌تواند دشوار باشد، زیرا علائم خاص این اختلال همیشه به طور همزمان ایجاد نمی‌شوند.

بسیاری از پزشکان هرگز با این بیماری مواجه نشده‌اند. بنابراین شاید در تشخیص آن اشتباه کنند.

ممکن است برای تایید تشخیص، نمونه‌ای از مایع موجود در یکی از تاول‌های گوش گرفته شود. یا از نمونه اشک و خون استفاده کنند. یک اسکن تصویربرداری مانند MRI تورم اعصاب صورت را نشان می‌‌دهد.

اسکن همچنین می تواند، در تشخیص اینکه آیا ویروس به مغز یا سایر اعصاب رسیده به پزشک کمک کند.

عوارض سندرم رمسی هانت

اگر درمان ظرف چند روز پس از شروع علائم شروع شود، عوارض نادر است. با این حال درصد کمی از بیماران ممکن است کاهش شنوایی دائمی و ضعف صورت را تجربه کنند، حتی اگر درمان آنها به سرعت و به طور موثر اعمال شود.

اگر درمان به تأخیر بیفتد، خطر از دست دادن دائمی حرکات صورت و همچنین حرکات کنترل نشده مانند پلک زدن وجود دارد، که باعث می‌شود بستن چشم دشوار شود و در نهایت می تواند به قرنیه آسیب برساند و منجر به درد چشم و مشکلات بینایی شود.

این ویروس ممکن است به سایر اعصاب مانند مغز و نخاع سرایت کند و باعث گیجی، بی حالی، کمردرد، ضعف در بازوها و پاها و سردرد شود.

در چنین مواردی، بیمار ممکن است نیاز به ضربه زدن به ستون فقرات داشته باشد تا مشخص شود کدام ناحیه از سیستم عصبی عفونی شده است.

در نیمه شب بخوانید:علت طعم تلخ و بد دهان چیست و آیا نشانه بیماری های خطرناک است؟

راه‌های درمان آن را بشناسید

درمان زودهنگام شانس بهبودی کامل را افزایش می‌دهد. پزشک احتمالاً داروهای ضد ویروسی مانند آسیکلوویر (زویراکس)، فامسیکلوویر (فامویر) یا والاسیکلوویر (والترکس) و همچنین یک کورتیکواستروئید برای تورم و درد تجویز خواهد کرد. ممکن است بیمار برای علائم سرگیجه مجبور به مصرف دیازپام شود.اگر ضعف صورت پس از اتمام درمان پزشکی ادامه یابد، پزشک ممکن است فیزیوتراپی را برای کمک به استفاده مجدد از عضلات صورت توصیه کند.

تزریق سم بوتولینوم نوع A به پلک بالایی که بیشتر به عنوان بوتاکس شناخته می شود، به افرادی که در بستن یک چشم مشکل دارند، کمک مکند.

بهبودی بیماران شاید از چند هفته تا چند ماه طول بکشد. اگر درمان به تأخیر بیفتد و آسیب عصبی شدید باشد، احتمال بهبودی کامل بسیار کمتر است. بهبود موفقیت آمیز سندرم رمزی هانت به شناخت و درمان علائم در چند روز اول بستگی دارد. بهترین راه برای اطمینان از بهبودی کامل، مصرف داروهای آسیکلوویر و پردنیزولون در عرض 7 روز پس از شروع علائم است.آسیب ناشی از سندرم رمسی هانت قابل برگشت است.

در نیمه شب بخوانید:آیا ریشه بیماری‌های روانی در کودکی است؟

کلام آخر

افراد بالای 60 سال که قبلاً به آبله مرغان مبتلا شده‌اند، نسبت به سایر گروه‌های سنی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این سندرم هستند. این سندرم با درصد کمتری کودکان را مبتلا می‌کند. سندرم رمسی هانت مسری نیست، اما فرد مبتلا می‌تواند آبله مرغان را در افرادی که قبلاً هرگز این بیماری را نداشته‌اند منتقل کند. افراد مبتلا از تماس با افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، یا کسانی که آبله مرغان نداشته‌اند، نوزادان و مادران باردار باید خودداری کنند.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

ویژگی های یک آموزشگاه زبان خوب

ثبت نام در آموزشگاه زبان خوب راهی برای پیشرفت است و در غیر این صورت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *