ریزش مو سکه ای | آموزش درمان ریزش مو سکه ای در خانه

داشتن موی زیبا و پر پشت برای همه بسیار خوشایند است. به همین دلیل زمانی که متوجه ریزش موهایمان می‌شویم می‌تواند برای ما بسیار ناراحت کننده باشد. همانطور که می‌دانید یکی از انواع ریزش مو‚ ریزش مو سکه ای می‌باشد. ریزش مو سکه ای نه تنها در موی سر بلکه در ریش در آقایان و تمامی نقاط بدن دیده می‌شود. اما علت ریزش مو سکه ای چیست و چه درمانی برای آن وجود دارد؟ در این مقاله از وب سایت نیمه شب به موضوع درمان ریزش مو سکه ای می‌پردازیم.

علت ریزش مو سکه ای چیست؟

ریزش موی سکه ای در واقع یک بیماری خود ایمنی است. به این معنی که گلبول‌های سفید بدن‚ فولیکول مو را به اشتباه به عنوان سلول بیگانه تشخیص می‌دهد و به آن حمله می‌کند. از بین رفتن فولیکول مو و یا کاهش شدید آن منجر به بروز ریزش مو سکه ای می‌شود. فولیکول در واقع نقطه شروع رویش مو است که وظیفه ساخت مو را به عهده دارد. از بین رفتن و یا تضعیف فولیکول مو باعث ریزش مو می‌شود. اما این حمله به ندرت باعث از بین رفتن کامل فولیکول می‌شود. به همین علت پس از ترمیم فولیکول دوباره رشد مو آغاز می‌شود.

به یاد داشته باشید که در صورتی که یکی از اعضا خانواده مبتلا به ریزش مو سکه ای شد‚ امکان ابتلا در دیگر اعضا نیز افزایش پیدا می‌کند. باید بدانید که متاسفانه درمان قطعی برای این عارضه وجود ندارد ولی پس از مدتی مو دوباره شروع به رشد می‌کند. با روش‌هایی می‌توان ریزش مو را کنترل کرد.

این عارضه معمولا در بین افراد ۲۰ تا ۴۰ سال دیده می‌شود. اما علائم آن معمولا در کودکی شروع می‌شود. از علل بروز ریزش موی سکه ای نیز می‌توان به عوامل ژنتیکی‚ تغذیه نامناسب‚ استرس و بحران‌های روانی‚ یبوست و غلظت خون اشاره کرد. در این بین فشارهای روحی و روانی و اضطراب ارتباط مستقیم با این بیماری دارد.

ریزش مو سکه ای
درمان ریزش مو سکه ای

علائم ریزش موی سکه ای

در ریزش مو سکه ای به صورت دایره‚ بیضی و حتی به شکل نوار در یک یا چند نقطه از سر شاهد ریزش مو هستیم. اما ممکن است که پس از مدتی تمام سر را درگیر کند. این بیماری معمولا قابل پیش بینی نیست ولی در بیشتر موارد بدون درمان خاصی مو دوباره رشد می‌کند. دیده شده که رشد مو در مناطق طاسی به صورت کم پشت است و یا حتی بعد از رشد مو در این نقاط‚ بخش‌های جدیدی دچار ریزش مو می‌شوند. اما نکته‌ای که درباره این بیماری وجود دارد این است که ممکن است تمام سر و حتی تمام بدن را درگیر ریزش مو کند. به صورتی که احتمال رشد دوباره مو کاهش پیدا می‌کند.

باید بدانید که این بیماری مناطق درگیر را دچار قرمزی‚ زخم و اسکار نمی‌کند. بیشترین علائمی که در این بیماری دیده می‌شود ریزش مو در نقاط مختلف است که اندازه آن معمولا بیشتر از یک سکه نیست. اما این بیماری علائم دیگری همچون موارد زیر را نیز دارد.

  • ریزش موی سر به صورت سکه‌ای
  • ریزش موی ریش به صورت سکه ای در آقایان
  • ایجاد قرمزی و چاله و حتی زبری در ناخن‌ها برای برخی افراد مبتلا
  • ریزش مو معمولا به صورت ناگهانی و طی چند روز اتفاق می‌افتد

توصیه می‌شود که در صورت مشاهده علائم این بیماری‚ حتما به پزشک مراجعه کنید. مراجعه به پزشک می‌تواند باعث کنترل بهتر این بیماری شود. برخی افراد به علت عدم مرافبت صحیح به صورت دائم درگیر این بیماری هستند.

درمان ریزش مو سکه ای

همانطور که اشاره شد برای این بیماری درمان قطعی وجود ندارد. اما برای کنترل آن حتما به پزشک مراجعه کنید. داروهایی برای رویش مجدد مو وجود دارد که می‌توان به محلول ماینوکسیدیل، ژل یا کف استروئیدی‚ آنترالین‚ قرص فیناستراید و تزریق آمپول اشاره کرد.

درمان ریزش مو سکه ای
ریزش مو سکه ای

تغذیه مناسب نیز از عوامل مهمی است که می‌تواند در جلوگیری و با پیشرفت انواع بیماری نقش مهمی را ایفا کند. مصرف روزانه مواد مغذی مانند خشکبار، میوه و سبزیجات، مخصوصا مواردی که غنی از ویتامین دی هستند باشند می‌تواند از پیشرفت این بیماری جلوگیری کند. طبق تحقیقات در برخی بیماران مبتلا به ریزش مو سکه ای کمبود ویتامین D مشاهده شده است.

نکته مهمی که برای مبتلایان به این بیماری وجود دارد این است که این بیماری واگیر دار نیست. اما مبتلایان پس از مدتی دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند. پس در کنار درمان این بیماری حتما به روان خود نیز اهمیت دهید. اگر در اطرافیان خود چنین بیمارانی را می‌شناسید به سلامت روحی و روانی آن‌ها توجه داشته باشید.

درمان خانگی

  • سیر: طبق پژوهشی که در سال ۲۰۰۷ انجام گرفته نشان داد که ژل سیر توانسته در رشد مو را افزایش داده و ریزش مو نیز کاهش دهد.
  • مواد غذایی سرشار از ویتامین دی: همانطور که اشاره شد در تعداد زیادی از مبتلایان کمبود ویتامین دی مشاهده شده است. در نتیجه بهتر است که ویتامین دی بیشتری مصرف کنید. لبنیات‚ ماهی‚ قارچ و … حاوی ویتامین دی هستند.
  • رژیم غذایی سالم: مصرف پروتئین‚ امگا ۳‚ بیوتین‚ زینک (روی) و مواد مغذی برای مو می‌تواند در پیشگیری و درمان ریزش مو و رشد مجدد مو موثر باشد.
  • از آب پیاز برای مالش روی مناطق طاسی استفاده کنید.
  • استفاده از روغن درخت چای‚ رزماری‚ نارگیل‚ زیتون‚ استخودوس‚ جوجوبا و بادام می‌تواند به درمان این بیماری کمک کند.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

درشت کردن چشم با آرایش

11 ترفند درشت کردن چشم با آرایش

چشم های بزرگ در نوع خود زیبا هستند و یک موهبت الهی محسوب می شوند. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *