تزریق ژل برای زیبایی و جوانسازی صورت: مزایا، عوارض و انواع آن

بدن‌های ما به طور طبیعی با افزایش سن تغییر می‌کند و این تغییرات می‌توانند چروک‌های جدید در صورت و افتادگی قسمت استخوان گونه‌ها باشند. اگر این علائم را دوست ندارید، فیلرهای پوستی می‌توانند به کاهش علائم پیری کمک کنند.

با این حال این تغییرات طبیعی بوده و زمانی رخ می‌دهند که مقداری از چربی زیر پوستی که از پوستمان محافظت می‌کرد از بین برود. به مرور زمان پوست قسمت میانی صورت نیز دچار افتادگی خواهد شد و باعث می‌شود که گونه‌ها شل و افتاده شوند. تزریق ژل می‌تواند برای لیفت و حمایت از پوست انجام شود و همچنین می‌تواند چروک‌ها را نیز برطرف کند.

ژل‌ها انواع مختلف و برندهای مختلفی دارند و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها تقریباً مشابه هم است. قبل از تصمیم برای هر نوع درمان زیبایی یا پزشکی، باید از روند درمان و عوارض و خطرات آن و همچنین مزایای آنها آگاهی داشته باشید.

فیلر چیست؟

این محصولات مواد ژل مانندی هستند که برای حجم‌دهی، برطرف کردن خطوط و صاف کردن چین‌ها و یا بهبود کانتور و زوایای صورت به زیر پوست تزریق می‌شوند. بسیاری از افراد این درمان جوانسازی را انتخاب می‌کنند چون راهی مقرون به صرفه برای این است که بدون جراحی و استراحت جوان‌تر به نظر برسند.

در حالیکه فیلرهای پوستی در واقع به عنوان فیلر چروک شناخته می‌شوند، عملکرد آن‌ها بسیار فراتر از صاف کردن چروک است، اگرچه این عملکرد آن‌ها نیز فوق‌العاده است. در اینجا به برخی از مشکلاتی که با فیلر می‌توان درمان کرد اشاره می‌شود:

  • صاف کردن خطوط اطراف بینی و دهان (به نام‌های خطوط ماریونت یا خط بغض، خطوط خنده و خطوط پرانتزی)
  • افزایش و بازگردانی حجم از دست رفته‌ی گونه‌ها و شقیقه‌ها
  • برطرف کردن خطوط عمودی لب‌ها
  • پر کردن و بزرگ کردن لب
  • برطرف کردن چین چانه
  • توازن بخشیدن به بخش‌های مختلف چهره

مزایای فیلر پوستی

استفاده از فیلر راه خوبی برای پر کردن پوست و جوان شدن آن است. اما مزایای دیگری نیز دارد که ممکن است با آن‌ها آشنا نباشید. در اینجا به 10 مورد از مزاییا فیلر اشاره می‌شود:

  • باعث افزایش ساخت کلاژن و الاستین می‌شود. تولید کلاژن و الاستین با افزایش سن به طور طبیعی کاهش می‌یابد. یکی از موارد اصلی موجود در فیلرها هیالورونیک اسید است که باعث افزایش ساخت کلاژن و الاستین خواهد شد. هرچه مقدار هیالورونیک اسید در بدنتان بیشتر باشد، پوستتان جوان‌تر خواهد بود.
  • نتایج فیلرها فوراً مشهود خواهد بود. معمولا افرادی که برای پر کردن خطوط چین و چروک خود از فیلرها استفاده می‌کنند، شاهد نتایج آن پس از 1 الی 2 هفته خواهندبود.
  • نتایج حاصل از تزریق فیلر طبیعی هستند. فیلرهای پوستی باعث پر شدن پوست و بالا کشیدن گونه‌ها و خط فک می‌شوند، که باعث جوان شدن چهره خواهد شد. این امر به این معناست که نتایج آن نسبت به استفاده از روش درمانی که فقط چروک‌های سطحی را هدف قرار می‌دهد، طبیعی‌تر خواهد بود.

انواع فیلرها کدام‌اند؟

فیلرهای مختلفی وجود دارند که مورد تأیید FDA هستند و جراحان زیبایی از آن‌ها استفاده می‌کنند. به طور کلی فیلرها با توجه به ماده‌ی تشکیل دهنده دسته‌بندی می‌شوند. هشداری برای ایمنی شما: حتماً همیشه از فیلرهای مورد تأیید FDA و با برندهایی استفاده کنید که فقط در اختیار پزشکان معتبر، مانند جراح زیبایی معتبر قرار خواهد گرفت.

هیالورونیک اسید (HA)

هیالورونیک اسید ماده‌ای است که به طور طبیعی در پوست یافت می‌شود. این ماده به پوست کمک می‌کند تا حجم داشته باشد و هیدراته بماند. فیلرهای HA معمولاً نرم و ژل مانند هستند. نتایج حاصل از تزریق آن‌ها موقتی بوده و 6-12 ماه یا بیشتر و تا قبل از اینکه بدن به تدریج شروع به جذب مواد آن کند، ماندگار خواهد بود. اکثر فیلرهای HA با لیدوکائین ترکیب می‌شوند تا در طول درمان و بعد از آن دردی احساس نشود. فیلرهای مورد تأیید FDA عبارتند از:

  • محصولات ژوویدرم: ژوویدرم XC، ولوما، ولبلا، ولر
  • محصولات رستیلن: رستیلن، رستیلن سیلک، رستیلن لیفت، رستیلن ریفاین، رستیلن دیفاین، رستیلن کیس، رستیلن کانتور
  • بلوتروبالانس
  • پروفایلو
  • ریوانس‌ورسا
  • جالپرو
  • محصولات RHA: RHA 2، RHA 3 و RHA 4

کلسیم هیدروکسی‌آپاتیت (CaHA)

کلسیم هیدروکسی‌آپاتیت هم ماده‌ای است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و عمدتاً در استخوان‌های بدن یافت می‌شود. برای استفاده در فیلرها، ذرات کلسیم آن میکروسکوپی بوده و داخل ژل معلق هستند. فیلرهای CaHA غلیظ‌تر از فیلرهای هیالورونیک اسید هستند و ماندگاری آن‌ها نیز معمولاً بیشتر بوده و در اکثر افراد بیش از 12 ماه ماندگار هستند. همچنین گفته می‌شود که کلسیم هیدروکسی‌آپاتیت باعث تحریک ساخت کلاژن خواهد شد و معمولاً برای خطوط عمیق‌تر و چروک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از فیلرهای CaHA مورد تأیید FDA رادیاس است.

پلی‌ال‌لاکتیک اسید

پلی‌ال‌لاکتیک اسید ماده‌ی مصنوعی زیست سازگار (یعنی می‌توان در بدن از آن استفاده کرد) و زیست تخریب‌پذیر است. سال‌های زیادی است که از این ماده برای مصارف پزشکی، مانند نخ‌های بخیه‌ی جذبی استفاده می‌شود. محصولات پلی‌ال‌لاکتیک اسید اساساً به عنوان تحریک کننده‌ی ساخت کلاژن دسته‌بندی می‌شود، چون کارکرد اصلی آن برای صاف کردن و رفع چروک با کمک ساخت کلاژن در پوست صورت می‌گیرد و خود ژل بعد از چند روز تجزیه می‌شود. معمولاً از پلی‌ال‌لاکتیک اسید برای درمان چروک‌های عمیق صورت استفاده می‌شود و نتایج آن بیش از 2 سال ماندگار خواهد بود. یکی از فیلرهای پلی‌ال‌لاکتیک اسید مورد تأیید FDA اسکالپترا استتیک (Sculptra Aesthetic) است.

مراحل تزریق فیلر چیست؟

تزریق فیلر پوستی شامل مراحل زیر است:

مرحله‌ی 1- بررسی صورت و نقشه‌برداری از آن

اگر بخواهید از فیلرهای بافت نرم استفاده کنید، جراح پلاستیک یا دستیار متخصص وی ویژگی‌های چهره‌ی شما و تناژ پوست شما را بررسی خواهد کرد و نواحی از صورت که باید پر شود را آزمایش می‌کند.

نقاط استراتژیک صورت به عنوان محل مناسب برای تزریق فیلر علامت زده می‌شوند. از نواحی که باید درمان شوند عکس گرفته خواهد شد.

مرحله‌ی 2- تمیز کردن و بی‌حس کردن

محل‌های مشخص شده برای تزریق با مواد آنتی‌باکتریال تمیز می‌شوند. درد تزریق با استفاده از ابزار بسیار سردی که پوست را سرد خواهند کرد، پماد بی‌حسی که ناحیه‌ی تزریق را بی‌حس خواهند کرد و یا تزریق داروی بی‌حسی کم خواهد شد. اگرچه تزریق بدون درد نیست اما درد آن قابل تحمل است.

مرحله‌ی 3- تزریق

معمولاً تزریق فیلر به هر قسمت چند دقیقه طول می‌کشد. تزریق، ماساژ و بررسی نتایج انجام می‌شود و در صورت نیاز فیلر بیشتری تزریق خواهد شد.

بسته به تعداد نواحی که باید درمان شوند، درمان می‌تواند به کوتاهی 15 دقیقه انجام شود و یا 1 ساعت طول بکشد.

ماندگاری نتایج تزریق فیلر

ماندگاری تزریق فیلرها به عوامل مختلفی بستگی دارد اما برخی از افرادی که از فیلرها استفاده کرده‌اند، بر این باور هستند که ماندگاری فیلرها به ناحیه تحت درمان بستگی دارد. برای مثال این افراد می‌گویند فیلرهای قسمت میانی صورت تا بیش از 2 سال ماندگار هستند، اما ماندگاری فیلر برای بزرگ کردن لب 9ماه یا بیشتر خواهد بود.

عوارض جانبی فیلر چیست؟

حتی روش‌های غیر جراحی هم خطراتی دارند. رایج‌ترین عوارض جانبی عبارتند از کبودی، قرمزی، درد و تورم که همه‌ی این موارد در عرض 2 هفته برطرف خواهند شد. عوارضی که کمتر احتمال دارد رخ دهند شامل ایجاد برجستگی‌هایی در زیر پوست هستند که باید با تزریق، دارو یا جراحی درمان شوند.

درباره‌ی زهرا علیون

همچنین ببینید

آبرسان صورت

بهترین محصولات برند نوتروژینا برای انواع پوست‌ها

توجه به برند لوازم آرایشی در زمان خرید یکی از مهمترین نکاتی است که حتما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *