اندازه گیری حرفه ای در لباس + نکات کلیدی

همانطور که هیچ معماری قبل از بررسی اندازه‌ راه‌ها، هیچ بنایی را نمی‌سازد، یک خیاط هم نباید قبل از اندازه گیری لباس یا با اندازه گیری غیراصولی لباسی بدوزد.

اندازه گیری لباس اولین و مهم‌ترین گام در خیاطی است که اطلاعات زیادی برای دوخت یک لباس زیبا و منحصربه‌فرد را به خیاط می‌دهد. شما بدون یاد گرفتن الگوریتم‌های خیاطی به هیچ عنوان نمی‌توانید یک نتیجه خوبی را به دست بیاورید. ما در این مطلب درباره هرچه که باید از اندازه گیری لباس در خیاطی بدانید را به شما خواهیم گفت؛ پس با ما همراه باشید.

اندازه گیری حرفه ای لباس

ما در این بخش از مقاله روش‌هایی را برای اندازه گیری حرفه ای لباس ارائه خواهیم کرد.

توجه به مدل لباس در اندازه گیری

یکی از مهم‌ترین نکته‌ها برای شروع در حرفه خیاطی، این است که شما می‌خواهید چه نوع لباسی را بدوزید؟ پاسخ این سوال مهم است؛ زیرا اندازه گیری برای دوخت لباس مجلسی با یک مانتو کلاسیک کاملا متفاوت است. پس شما باید انواع لباس را دسته بندی کرده و چگونگی نحوه اندازه گیری آنها را هم بدانید. بدین ترتیب می‌توانید برنامه ریزی خیلی خوبی را برای خود داشته باشید. در اندازه گیری لباس مجلسی، اندازه گیری ها در لباس بیشتر می شود زیرا توجه به نقص اندام ها بیشتر می شود. یک خیاط حرفه ای برای پنهان کردن این نقص ها و دوخت لباسی که کاملا روی تن بنشیند، دست به کار می شود. در لباس های آزاد و گشاد اندازه گیری راحت تر است.

دقت کردن به نحوه ایستادن افراد هنگام اندازه گیری

یکی از چیزهایی که در آموزشگاه خیاطی به هنرجویان آموزش داده می‌شود، نحوه صحیح ایستادن به خصوص در هنگام اندازه گیری است. شما می‌خواهید یک لباس خوش فرم و حرفه‌ای را بدوزید، بنابراین به این مورد دقت کنید. زیرا فرم بدن هنگام ایستادن می‌تواند تا حدودی دقت اندازه گیری شما را پایین بیاورد.

اندازه گیری حرفه ای لباس

از راه‌هایی که باعث اندازه گیری دقیق‌تر شما می‌شود، این است که به مشتری خود بگویید که در طبیعی‌ترین حالت بدنی خود بایستد، تا شما در اندازه گیری عملکرد خوبی را داشته باشید. عواملی مثل حبس نفس، ایجاد انقباض در ناحیه شکم و ایجاد برآمدگی کمر می‌تواند اندازه‌هایی غیر واقعی را برای شما نشان دهند.

کاهش خطای اندازه گیری

اگر می‌خواهید در اندازه گیری خطای کمتری را داشته باشید، از مشتری خود بخواهید که لباس‌های گشاد و با مدل‌های خاص را درهنگام اندازه گیری نپوشد. زیرا این نوع لباس‌ها باعث انحراف متر می‌شود.

بهترین لباس‌هایی که برای اندازه گیری صحیح با متر باید پوشید، لباس‌های نخی ساده و کم حجمی هستند که حرکت متر بتواند روی آنها ساده و درنهایت هم عدد به دست آمده با کمترین میزان خطا باشد.
اگر قصد دوختن لباس مجلسی را دارید حتما به مشتری خود تاکید کنید لباس زیری که با لباس مجلسی خود می خواهند بپوشند در هنگام اندازه گیری و پرو های بعدی به تن کنند.

خودداری از بی دقتی هنگام گرفتن متر خیاطی

ساده‌ترین عوامل در یک اندازه گیری با اصولی صحیح، بسیار باعث افزایش رضایت می‌شود و مهم و حیاتی است. چگونگی گرفتن متر هم یکی از مراحل آموزش دوخت لباس است که یادگیری آن می‌تواند باعث بهبود روش اندازه گیری شما شود. برای اینکه دچار چنین مشکلی نشوید، بهتر است که هنگام کار با متر، آن را به شکل اصولی و استاندارد در دستان خود بگیرید و سپس اندازه گیری را شروع کنید.

همچنین برای محاسبه اندازه‌های افقی، باید متر را دقیقا موازی با زمین بگیرید تا انحراف کمتری در محاسبه داشته باشید و خطای شما بسیار کاهش پیدا کند. همچنین می‌توانید برای اندازه گیری طول، متر را به موازات بازو و یا ساق پا بگیرید.

اولویت محاسبه اندازه های اصلی

اغلب افراد فکر می‌کنند که برای اندازه گیری باید فقط به مدل لباس توجه نمود. به عنوان مثال اگر مشتری بخواهد شما مانتویی با آستین‌های آزاد را برایش بدوزید و شما هم بدون محاسبه اندازه اصلی بازوها، اندازه نهایی را محاسبه کنید، باید بدانید که این کار اشتباه است و این مورد از روش‌هایی است که با انجام دادن آن، هرگز موفق نمی‌شوید.

تمامی مراحل خیاطی از آموزش اندازه گیری گرفته تا رسم الگو و آموزش برشکاری الگو دارای اصول و قواعدی است؛ پس بهتر است گام به گام پیش بروید. داشتن اندازه‌های اصلی باعث می‌شود که شما محاسبه‌ای بسیار دقیق و بدون خطا داشته باشید. پس از اینکه اندازه اصلی، می‌توانید میزان گشادی یا بلندی لباس را تعیین کنید. رسم الگو با اصول اولیه و اندازه های اصلی فرد انجام می گیرد و بعد با توجه به مدل مد نظر مشتری روی الگوی اصلی طراحی صورت می گیرد.

استفاده از جدول اندازه گیری

هر شخص ویژگی‌های بدنی متفاوت خود را دارد. به همین دلیل در آموزش خیاطی از اندازه‌های ثابت و الگوهای آماده استفاده نمی‌شود ولی با این وجود گاهی اندازه‌های آماده باعث می‌شود شما بتوانید ساده‌تر مراحل دوخت را پشت سر بگذارید. از مهم‌ترین کاربردهای اندازه‌های ثابت باید به این اشاره کنیم که شما به این صورت می‌توانید مقدار زیادی لباس با سایزهای مختلفی بدوزید و آنها را به صورت آماده بفروشید. در کلی فروشی ها و سری دوزی ها از این اندازه ها استفاده می شود. در الگو شخصی دوزی هم شما می توانید با توجه به سایز سینه،‌در جدول اندازه گیری سایز فرد را انتخاب کنید. سپس الگو اولیه را بکشید و با اندازه هایی که از فرد گرفتید آن را شخصی سازی کنید.

بیشتر بخوانید : راهنمای تشخیص سایز لباس

طی کردن به ترتیب مراحل اندازه گیری

نظم می‌تواند برای انجام هرکاری بسیار موثر باشد. یکی از کارهایی که باید نظم را در آن رعایت کرد مراحل اندازه گیری در خیاطی است. مثلا سعی کنید اندازه گیری را از بالاتنه افراد شروع کنید و به ترتیب پایین بیایید. دقت کردن به جزئیات کار شما را به یک خیاط حرفه‌ای تر تبدیل خواهد کرد. اندازه گیری لباس نقش بسیار مهمی در خیاطی دارد و اگر شما اندازه گیری را به شکل درست و اصولی انجام ندهید حتما به مشکلی برخورد خواهید کرد، پس این مورد را جدی بگیرید.

اندازه گیری کودکان

لازم به ذکر است که اندازه گیری کودکان در خیاطی تفاوت‌هایی را با اندازه گیری در افراد بزرگسال دارد که باید آن را رعایت کرد. برخی از اندازه‌ها لازم نیست گرفته شوند ولی بسیاری از اندازه‌های دیگر با شیوه خاص خودشان گرفته می‌شوند. برای اینکه اندازه گیری کودکان را به شکلی صحیح انجام دهید لازم است 2 نکته زیر را فراموش نکنید:

 

  1. امکان دارد شما نتوانید ناحیه خط کمر را به صورت درستی پیدا کنید. به همین دلیل یادتان باشد که خط کمر چند سانتی‌متر بالاتر از ناف می‌باشد.
  2. اندازه دورکمر و دورسینه در کودکان تقریبا باهم برابر است. ولی استثنا هم وجود دارد که اگر کودک چاق و شکم بزرگی داشته باشد لازم است که به طور جداگانه‌ای آن را اندازه گیری کنید.

کلام آخر

ما در همه مراحل مبتدی تا حرفه ای، همراه شما عزیزان هستیم تا به یک خیاط محبوب و پرطرفدار در سراسر جهان تبدیل شوید. همانطور که در مطالب فوق ذکر کردیم؛ شما باید به اندازه گیری لباس اهمیت زیادی بدهید و به هیچ عنوان بی‌دقتی نکنید تا مشکلی در کارتان به وجود نیاید.

امیدواریم که مطالب ارائه شده برای شما بسیار مفید واقع شده باشد و بتوانید با رعایت تمامی این موارد به یک خیاط خوب، ماهر و باتجربه تبدیل شوید.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

دوخت شورت مامان دوز

آموزش دوخت لباس زیر زنانه (شورت) مرحله به مرحله+ الگوی ساده

دوخت لباس زیر زنانه واقعاً می تواند کمک کننده باشد. دوخت لباس زیر زمان بسیار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *