استخراج بیت کوین و ارز دیجیتال به زبان ساده

استخراج بیت کوین چیست؟
به احتمال زیاد شما عبارت “استخراج بیت کوین” را می شنوید و ذهن شما شروع به پرسه زدن در خیال کلنگ، خاک و ضربات غنی آن می کند.
اما در حقیقت استخراج بیت کوین توسط رایانه هایی با قدرت بالا انجام می شود که مسائل پیچیده ریاضی را حل می کنند. این مشکلات آنقدر پیچیده است که با دست قابل حل نیست و این پیچیدگی به حدی است که از دارندگان رایانه های فوق العاده قدرتمند نیز مالیات گرفته میشود.
بیت کوین از بسیاری جهات مانند طلای دیجیتال است. اما تفاوت این است که مانند طلا، بیت کوین را نمی توان به سادگی و خودسرانه ایجاد کرد. و برای استخراج نیاز به کار دارد. در حالی که طلا باید از زمین فیزیکی استخراج شود، بیت کوین باید از طریق محاسبات “استخراج” شود.
استخراج بیت کوین
بیت کوین همچنین شرطی دارد که باید یک منبع محدود داشته باشد. به همین دلیل، فقط 21 میلیون بیت کوین تولید می شود.

نتیجه استخراج بیت کوین دو برابر است.
اول، وقتی رایانه ها این مشکلات پیچیده ریاضی را در شبکه بیت کوین حل می کنند، بیت کوین جدید تولید می کنند.
و دوم اینکه، با حل مشکلات ریاضی محاسباتی، استخراج کنندگان بیت کوین با تأیید اطلاعات معامله، شبکه پرداخت بیت کوین را قابل اعتماد و ایمن می کنند.

وقتی شخصی بیت کوین را به هرجایی می فرستد، به آن تراکنش می گویند. معاملات انجام شده در فروشگاه یا آنلاین توسط بانک ها، سیستم های فروش و رسیدهای فیزیکی ثبت می شود.
استخراج کنندگان بیت کوین با جمع آوری معاملات در “بلوک ها” و افزودن آنها به یک رکورد عمومی به نام “بلاکچین” به همان چیز دست می یابند.
استخراج کردن بیت کوین با ماینر
تأیید معاملات بیت کوین
برای اینکه ماینرهای بیت کوین در واقع با تأیید معاملات، بیت کوین کسب کنند، دو اتفاق باید رخ دهد.
اول، آنها باید معاملات به ارزش یک مگابایت (MB) را تأیید کنند، که بسته به مقدار ذخیره داده های هر تراکنش، از نظر تئوری می تواند به اندازه یک تراکنش کوچک باشد اما اغلب چندین هزار است.

دوم ، برای افزودن مجموعه ای از معاملات به بلاکچین، ماینرها باید یک مسئله پیچیده ریاضی محاسباتی را حل کنند. آنچه آنها در واقع انجام می دهند تلاش برای دستیابی به یک عدد هگزادسیمال 64 رقمی است که “هش” نامیده می شود.
اساساً، رایانه یک ماینر هش ها را با سرعت های مختلف – مگا هش در ثانیه (MH / s) ، گیگا هش در ثانیه (GH / s) یا تره ها در ثانیه (TH / s) – می خرد، بسته به واحد، با حدس زدن همه 64 – اعداد رقمی تا رسیدن به یک راه حل. به عبارت دیگر، این یک قمار است.

سطح دشواری آخرین بلوک تا آگوست 2020 بیش از 16 تریلیون است. به این معنی که احتمال تولید هش یک رایانه زیر هدف 1 از 16 تریلیون است.
خوشبختانه، سیستم های رایانه ای استخراج بسیاری از امکانات هش کردن. با این وجود، استخراج بیت کوین به مقدار زیادی انرژی و عملیات محاسباتی پیچیده نیاز دارد.

به زبان ساده:
استخراج بیت کوین(ماینینگ بیت کوین)، یک فعالیت داوطلبانه است که در آن افرادی داوطلب با نام «استخراج‌کننده» (ماینر)، قدرت پردازش دستگاه‌های استخراج خود را در اختیار یک شبکه قرار می‌دهند تا امنیت شبکه حفظ و تراکنش‌های بیت کوین تأیید شود.
البته ماینرها در ازای اینکار پاداش می‌گیرند و این پاداش همان بیت کوین‌ است. به‌عبارت دیگر، زمانی که برای دوست خود بیت کوین ارسال می‌کنید، ماینرها با فعالیت خود به تأیید شدن تراکنش‌ شما کمک می‌کنند و شبکه به این کار آنها پاداش می‌دهد.

پس با ماینینگ، در واقع سه کار اصلی انجام می‌شود:
تأیید تراکنش‌های بیت کوین
حفظ امنیت شبکه‌ بیت کوین
تولید واحدهای جدید بیت کوین به‌صورت غیرمتمرکز

همانطور که گفته شد استخراج بیت کوین سوابق معاملات را در سراسر شبکه اضافه و تأیید می کند. برای اضافه کردن بلوک به بلاکچین، ماینرها با چند بیت کوین پاداش می گیرند.
پاداش هر 210،000 بلوک نصف می شود. پاداش بلوک 50 بیت کوین جدید در سال 2009 بود. در 11 مه ، 2020 ، پاداش هر کشف بلوک را به 6.25 بیت کوین کاهش داد.

از سخت افزارهای متنوعی می توان برای استخراج بیت کوین استفاده کرد. با این حال، برخی پاداش بالاتری نسبت به دیگری دارند. تراشه های رایانه ای خاصی، به نام مدارهای مجتمع مخصوص برنامه (ASIC) و واحدهای پردازشی پیشرفته تر ، مانند واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) ، می توانند جوایز بیشتری کسب کنند. این پردازنده های استخراج دقیق به عنوان “دکل های استخراج” شناخته می شوند.

یک بیت کوین به هشت رقم اعشاری (100 میلیونیم از یک بیت کوین) قابل تقسیم است و از این کوچکترین واحد به عنوان Satoshi یاد می شود. در صورت لزوم، و اگر استخراج کنندگان شرکت کننده این تغییر را بپذیرند، بیت کوین در نهایت قابل تقسیم به ارقام اعشاری بیشتر است.

برای این‌که امنیت بیت کوین به‌خوبی حفظ شود و نتوان به شبکه حمله کرد، ماینینگ طوری طراحی شده است که ماینرها برای کسب پاداش باید مسائل ریاضی را با استفاده از قدرت پردازش خود حل کنند. در این صورت اگر کسی بخواهد امنیت شبکه را به‌خطر بیندازد، باید قدرت پردازشی به اندازه بیش از نصف ماینرهای شبکه را در اختیار داشته باشد.

میزان عرضه بیت کوین به 21 میلیون محدود شده است.
در واقع، فقط 21 میلیون بیت کوین وجود دارد که می تواند استخراج شود.
هنگامی که ماینرها قفل این تعداد بیت کوین را باز کنند، عرضه تمام خواهد شد. با این حال، ممکن است پروتکل بیت کوین تغییر یابد تا امکان عرضه بیشتر فراهم شود. وقتی عرضه جهانی بیت کوین به حد نهایی خود برسد چه اتفاقی می افتد؟ این موضوع مورد بحث بسیاری از طرفداران ارزهای رمزپایه است.

در حال حاضر، حدود 18.5 میلیون بیت کوین استخراج شده است. یعنی کمتر از سه میلیون باقی مانده است که هنوز وارد گردش نشده اند.

جوایز استخراج بیت کوین
18.5 میلیون بیت کوین در ده سال از زمان راه اندازی اولیه شبکه بیت کوین استخراج شده است. فقط سه میلیون سکه دیگر مانده است، ممکن است به نظر برسد که ما در آخرین مراحل استخراج بیت کوین هستیم. این درست است اما به معنای محدود.
اگرچه درست است که اکثر بیت کوین ها قبلاً استخراج شده اند، اما جدول زمانی پیچیده تر از آن است.

فرآیند استخراج بیت کوین پس از تأیید موفقیت آمیز بلوک، به ماینرها با یک بیت کوین پاداش می دهد. این روند با گذشت زمان سازگار می شود. هنگامی که بیت کوین برای اولین بار راه اندازی شد، پاداش 50 بیت کوین بود. در سال 2012، به 25 بیت کوین کاهش یافت. در سال 2016، مجدداً به 12.5 بیت کوین کاهش یافت. و از فوریه 2021، ماینرها برای هر بلاک جدید استخراج شده 6.25 بیت کوین کسب می کنند – برابر با ارزش 294168.75 دلار بر اساس ارزش 24 فوریه 2021.
این به طور موثر نرخ تورم بیت کوین را در هر چهار سال به نصف کاهش می دهد.

این پاداش هر چهار سال یکبار به نصف ادامه خواهد یافت تا آخرین بیت کوین استخراج شود. در واقع، بیت کوین نهایی بعید است که تا حدود سال 2140 استخراج شود. با این وجود، ممکن است پروتکل شبکه بیت کوین از این به بعد تغییر کند. وقتی همه بیت کوین‌ها استخراج شود، ماینرها فقط از کارمزدها سود خواهند برد.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

بهترین پاوربانک های موجود در ایران مناسب سفر

تمام شدن باتری می تواند مشکل بزرگی باشد، به خصوص زمانی که ممکن است به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *