طرز تهیه سس ورچستر (ووستشیر) خانگی

در مقالات پیشین از بخش آشپزی وبسایت نیمه شب ، به آموزش انواع سس پرداختیم و حال امروز در این مقاله ، همراه شما هستیم با آموزش و طرز تهیه سس ورچستر (ووستشیر) خانگی که سسی بسیار خوشمزه می باشد و  علاوه بر آن نیز دستور تهیه ای ساده دارد که پیش از آن ، به معرفی این سس خواهیم پرداخت بنابرین با ما در ادامه مطلب ، همراه باشید.

سس ورچستر (ووستشیر) چیست؟

سس ووسترشیر (Worcestershire) که با نام‌های دیگری مانند: سس ورچستر، ووسترشایر و ووسترشیر هم شناخته می‌شود، یکی از سس‌های خاص بریتانیایی‌ است که کاربردهای زیادی دارد و به دلیل طعم ویژه‌ای که به غذاها و خوراکی‌ها می‌دهد، در دستورپخت غذا‌های زیادی استفاده می‌شود. از ورچسترشایر برای مزه دار کردن گوشت‌های کبابی، تهیه سس سالادها و دیپ‌های مختلف استفاده می‌شود. یکی از پرکاربردترین موارد مصرف آن برای ما، در سس سالاد سزار و ترکیب‌های مرینیت برای مزه دار کردن گوشت و مرغ است.
طرز تهیه سس ورچستر (ووستشیر) خانگی
دسترسی به سس ورچستر اصلا آسان نیست و برای پیدا کردن آن باید به فروشگاه‌های زیادی مراجعه کنید تا شاید بتوانید آن را تهیه کنید. در ضمن از آنجا که سس ووسترشیر خارجی است، قیمت بالایی نیز دارد که ما برای شما در ادامه این مطلب طرز تهیه سس ورچستر خانگی را آماده کرده‌ایم تا با صرف هزینه‌ای معقول‌تر بتوانید این طعم ‌دهنده ویژه را همیشه در خانه‌هایتان داشته باشید و در پخت انواع گوشت کبابی و غذاهای مختلف استفاده کنید.
تاریخچه پیدایش سس ورچستر 
تاریخچه پیدایش سس‌های تخمیری به زمان یونان و رم باستان باز می‌گردد. سس ماهی تخمیر شده به نام garum جز اصلی‌ترین چاشنی‌های غذاهای گرم آن مناطق بوده است. دستورهای مشابه این سس نخستین بار در قرن چهارم و پنجم میلادی توسط یک تاریخ نگار اروپایی مطرح شد که سپس با گذشت قرن‌ها اولین بار در قرن هفدهم میلادی رواج پیدا کرد.
اولین بار در سال ۱۸۳۰ جان ویلی لئا و ویلیام هنری پرینز در آزمایشگاه شخصی خود اقدام به ساخت این سس کردند اما به علت طعم قوی و تند آن تقریبا سس غیر قابل خوردن بود. آن‌ها سس آماده شده را درون زیرزمین رها کردند و بعد از ماه‌ها که دوباره می‌خواستند اقدام به ساخت این سس کنند، متوجه می‌شوند که سس آن‌ها تخمیر شده و طعم مطبوعی دارد. در سال ۱۸۳۸ اولین بطری سس ووسترشر تحت نام برند Lea and Perrins عرضه شد و اولین کارخانه آن‌ها در سال ۱۸۹۷ در نزدیکی شهر ووستر ساخته شد. برند Lea and Perrins در سال ۱۹۳۰ توسط کمپانی HP Foods خریداری شد و در نهایت این برند در سال ۲۰۰۵ توسط Heinz تحت تملک قرار گرفت.
اگر چه دستور تهیه‌های بسیاری از این سس وجود دارد اما همچنان با گذشت سال‌ها دستور تهیه اصلی و مراحل تولید به صورت مخفی باقی مانده است. اما عموما ووستر از عصاره جو، سرکه، ملاس، شکر، نمک، ماهی خشک شده آنچوی، عصاره تمبرهندی، پیاز، سیر، نمک و فلفل و لیمو بعلاوه برخی دیگر از ادویه‌ها تهیه می‌شود. با توجه به میزان بالای مواد اولیه کار تهیه سس ووسترشر (اگر اصالت دستور تهیه اصلی نباشد) در خانه آسان است و زمان زیادی نیاز نخواهد داشت.
طرز تهیه سس ورچستر (ووستشیر) خانگی

طرز تهیه سس ورچستر (ووستشیر) خانگی

مواد لازم

سرکه سفید 1/5 لیوان
 پیاز 1 عدد
 سیر 3 حبه
 ریشه زنجبیل 3 سانتی‌متر
 فلفل قرمز 1 عدد
 لیمو ترش 1 عدد
 تمر هندی 80 گرم
 خرما 8 عدد
 ماهی آنچوی 3 عدد
 چوب دارچین 1 عدد
 دانه هل 3 عدد
 دانه تخم گشنیز 1 قاشق غذاخوری
 دانه میخک 4 عدد
 فلفل سیاه نصف قاشق چایخوری
 فلفل سفید نصف قاشق چایخوری
 پودر خردل 1 قاشق چایخوری
 پودر زردچوبه 1 قاشق چایخوری
 نمک نصف قاشق چایخوری
 سس سویا 2 قاشق غذاخوری
 روغن زیتون 1 قاشق غذاخوری
 آب 2/5 لیوان
بیشتر بخوانید: طرز تهیه سس شاورمای عربی

طرز تهیه سس ورچستر (ووستشیر) خانگی

طرز تهیه

ابتدا ریشه زنجبیل، پیاز، سیر و فلفل تازه را درشت خرد کنید.
سپس لیموها را با پوست برش بزنید و تمبر هندی و خرما را داخل دو لیوان آب خیس کنید.
در این مرحله ؛ مواد فوق را به اضافه فلفل سیاه، فلفل سفید، خردل، زردچوبه، دانه میخک، چوب دارچین و تخم‌گشنیز داخل یک قابلمه ریخته و به آن‌ها سرکه اضافه کنید.
ماهی آنچوی را نیز به مواد اضافه کنید.
تمر هندی و خرما را با دست چنگ بزنید تا به خوبی با آب مخلوط شوند.
آخرین ماده، نمک است که باید به میزان مورد نظر خود داخل قابلمه بریزید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا سس بجوش بیاید و غلیظ شود. این زمان بین 2 تا 3 ساعت بسته به غلظتی که از سس انتظار دارید متفاوت است.
سس را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید سرد شود.
وقتی سس سرد شد، آن را از صافی رد میکنیم و در ظرف یا بطری مخصوص سس ، منتقل می نماییم و در یخپال نگهداری می کنیم.
بیشتر بخوانید: مهیاوه، سس سنتی هرمزگان با ماهی ساردین
نکاتی برای تهیه سس و وستشیر خانگی
سس ووسترشیر بو و طعم بسیار تند و تیزی دارد و بهتر است در زمان طبخ آن هواساز آشپزخانه را روشن نگه دارید. چرا که این مواد قرار است شش ساعت مدام بجوشند و به غلظت بوی آن ها افزوده شود.
در نظر داشته باشید که سس را باید در ظرف های کاملا تمیز نگه دارید چرا که به راحتی کپک می زند.
شما می توانید مقداری آب لیمو ترش را در آخر به سس اضافه کنید.
سس ورچستر شما قابلیت این را دارد که یک تا دو ماه در یخچال نگهداری شود.
اگر هر کدام از مواد اولیه اصلی را پیدا نکردید، بدون نگرانی می توانید از جایگزین های آن ها استفاده کنید.
اگر از ماهی آنچوی خشک شده یا پوره شده استفاده کنید، نتیجه بهتری می گیرید. آنچوی طعم بسیار خوبی به سس می دهد و از طرف دیگر منبع غنی از امگا3 است و به همین دلیل یک ماده غذایی مفید برای عملکرد مغز و قلب است.
سخن پایانی
این سس که تلفظ بسیار سختی دارد به راحتی آماده می‌شود و می‌توان آن را داخل یخچال نگهداری کرد. سس ووسترشر عطر و طعمی منحصر به فرد داشته و اغلب برای بهبود کیفیت خوشمزگی به دستور تهیه غذاها و نوشیدنی ها اضافه می‌شود. علاوه بر طعم جادویی که ووسترشر به غذا می‌دهد، دارای چند ویژگی خاص است؛ اول رازآلود بودن مواد اولیه و دستور تهیه اصلی آن و دوم محبوبیت بالایی که در کمتر از یک قرن در فرهنگ غذایی مردم دنیا پیدا کرده است.

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

غذاهای نونی برای شام

برای مهمانی و دورهمی ها شام چی درست کنم که همه راضی باشند؟

زمانی که نام مهمانی و دورهمی به گوش می رسد، یک مادر ایرانی به دنبال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *