راه های تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی

روغن زیتون یکی از روغن های طبیعی و مفید است که در هنگام خرید آن باید با راه های تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی آشنا بود.

چرا که عده ای برای سودجویی قصد فروش روغن زیتون های تقلبی را دارند.

روغن زیتون اصل که سالم ترین چربی در جهان محسوب می شود ، قلب میلیاردها انسان در سراسر جهان را به خود جلب کرده است.

روغن زیتون اصل به دلیل عطر و طعم نفیس خود می تواند هزاران غذا را خوش طعم تر کند و به لطف ترکیب غنی از امگا 3 ، آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها که در خود داراست می تواند مجموعه ای از مزایای سلامتی را نیز در اختیار شما قرار می دهد.

چه چیزی روغن زیتون را جعلی می کند؟
جعل و تقلب می تواند در هر نقطه از مسیر تولید اتفاق افتد ، به خصوص به این دلیل که روغن زیتون همیشه در یک کشور استخراج می شود ، سپس به کشورهای دیگر صادر می شود و قبل از اینکه بطری شود ، با روغن هایی از ریشه های مختلف مخلوط می شود.

راه های تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی

اگرچه چندین روش برای تقلب در روغن های زیتون وجود دارد ، اما دو روش اصلی وجود دارد که همواره مورد استفاده قرار می گیرند.

روش اول : در بدترین حالت ، روغن زیتون اصل با سایر روغن های ارزان قیمت مانند روغن سویا و روغن دانه های دیگر مخلوط می شود تا حجم آن افزایش یابد.

این نه تنها خواص مفید موجود در روغن زیتون اصل را بسیار کاهش می دهد ، بلکه باعث تغییر طعم و مزه آن نیز می شود.

روش دوم : روش رایج دیگری که مارک های تقلبی از آن استفاده می کنند ، مخلوط کردن روغن زیتون اصل با روغن زیتون های دیگری است که مدت زمان طولانی از تاریخ انقضای آنها گذشته است.

در برخی موارد ، می تواند بیش از یک سال از تاریخ مصرف این روغن ها گذشته باشد و باعث شود که از خواص سلامتی آنها کاسته شود.

مطالعه ای که توسط مرکز زیتون UC Davis انجام شد در واقع نشان داد که 69٪ از کل روغن های زیتون های وارد شده از استانداردهای پذیرفته شده بین المللی برخوردار نیستند و با برچسب های دروغین اصل فروخته می شوند.

برای اینکه افراد قربانی روغن های زیتون تقلبی نشوند در این مطلب راه های تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی آورده شده است تا به افراد کمک کند تا روغن زیتونی اصلی را تهیه و مصرف نمایند.

راه های تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی

1. اطلاعات مندرج در برچسب روغن زیتون ها

در برچسب بطری های روغن زیتون اطلاعات زیادی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند که تشخیص دهید روغن زیتون اصلی است یا جعلی.

همانطور که هر مصرف کننده روغن زیتون می داند ، یکی از مهمترین عوامل تشخیص ، تاریخ تولید است زیرا در نهایت به مصرف کنندگان می گوید روغن تازه است یا نه.

هنگامی که تولید کنندگان نتوانند این مورد را روی برچسب ذکر کنند ، هیچ روش تضمینی برای تشخیص زمان تولید روغن زیتون وجود ندارد ، و این احتمال وجود دارد که شما یک محصول تقلبی را تهیه کنید.

2. درج آدرس کارخانه

یکی از راه های تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی توجه به آدرس درج شده بر روی برچسب آن است.

بنابرین بسیار مهم است که بر روی برچسب بطری ها به دنبال نام و آدرس یک کارخانه باشید.

از آنجا که اکثر مارک های تقلبی این اطلاعات را حذف می کنند ، بنابراین می توان گفت فقط تولیدکنندگان روغن زیتون های اصل و با کیفیت بالا از درج آدرس هیچ عبایی ندارند.

زیرا آنقدر محصولاتشان با کیفیت و اصلی است که هیچ نگرانی بابت ورود ناگهانی بازرسین بهداشتی یا مردم به آدرس درج شده ندارند.

راه های تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی

روغن آرگان و خواص شگفت انگیز آن

3. درج مهر|راه های تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی

در اینجا منظور از مهر و موم،درج گواهینامه از یک شخص ثالث معتبر است.

تاکنون ، دو نوع از معتبرترین مهر و موم های معتبر و واقعی شناسایی شده اند که مربوط به سازمان حفاظت Union اتحادیه اروپا (PDO) و شورای روغن زیتون کالیفرنیا است.

هر دوی این سازمان ها به شدت باورنکردنی، سختگیر هستند و باید قبل از درج مهر و موم ، آزمایشان بسیاری انجام دهند تا اطمینان کافی از اصل بودن روغن زیتون ها کسب کنند و سپس پس از کسب اطمینان این اطمینان را به وسیله ی مهر و موم مخصوص، به مصرف کنندگان انتقال دهند.

4. روغن زیتون را در یخچال قرار دهید

روغن زیتون اصل حاوی بسیاری چربیهای اشباع نشده است که در معرض دمای سردتر باید غلیظ شود.

بنابرین پس از مدت کوتاهی از نگهداری در یخچال ، اگر روغن زیتون ، اصل باشد، باید مشاهده کنید که روغن تبدیل به مایع چسبناک تر و حتی کمی حالت ابری شده است.

اما هنگامی که روغن زیتون اصل نباشد، غلظت چربی اشباع نشده در آنها پایین است که این می تواند منجر به این شود که روغن زیتون در دمای پایین تر یا به عبارتی دمای سردتر کاملاً به حالت مایع باقی بماند.

در نتیجه اگر روغن زیتون شما کاملاً غلیظ نشود ، این نشانه خوبی است برای این که تشخیص دهید که روغن زیتون شما تقلبی است.

راه های تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی

5. به قیمت ها توجه کنید

یکی از راه های تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی ، توجه به قیمت هاست.

از معامله روغن زیتون های با قیمت پایین اجتناب کنید ، زیرا هزینه تولید روغن زیتون اصلی فوق العاده گران است.

درست است که قیمت های بالا، همیشه تضمین کننده ی روغن های اصلی و واقعی نیستند ، اما قیمت های پایین ،به شدت نشان دهنده این است که کیفیت روغن خریداری شده پایین تر و تقلبی است.

بنابراین ، اگر روغن زیتون خیلی ارزان به نظر می رسد ، احتمال تقلبی بودن آن زیاد است.

6.خرید از تولید کنندگان حضوری|راه های تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی

بسیاری از تولید کنندگان روغن اعم از روغن کنجد ، زیتون ، سویا و … هستند که فرایند روغن گیری را در حضور مشتری انجام می دهند.

اگر حتی این تولید کنندگان مسیر و مسافت دورتری نسبت به شما دارند اما با این حال ارزش این را دارد که این مسیر را بپیمایید و از آنها خریداری کنید.

بنابرین جهت خرید روغن زیتون اصلی سعی کنید این تولید کنندگان را شناسایی کنید.

زیرا در محیط تولیدی آنها دستگاه هایی وجود دارد که می تواند ظرف چند دقیقه در حضور مشتری انواع روغن ها را از انواع زیتون ها یا دانه ها استخراج کند.

درباره‌ی فرناز باقری

فرناز باقری هستم فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مدیریت از دانشگاه بوعلی سینا ، معلم هستم و به دلیل کار در محیط مدرسه، همواره در حال خواندن و یادگیری مطالب جدید هستم، و در تلاشم تا آموخته هایم را در زمینه های مختلف در وب سایت نیمه شب بنویسم، امیدوارم مطالبی که می نویسم مورد پسند شما واقع شود.

همچنین ببینید

کاهش وزن در دوماه

2 روش فوق العاده برای لاغری در دوماه

اگر به دنبال موثر ترین روش های  کاهش وزن در دوماه هستید، ورزش و رژیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *