دارک وب چیست؟

دارک نت که به آن دارک وب نیز می گویند، بخشی از دیپ وب است که آن بسیار بزرگتر است. شبکه ای از وب سایت های مخفی که در یک شبکه رمزگذاری شده وجود دارند. اینترنت مکان بسیار گسترده ایست و از میلیاردها سایت مجزا تشکیل شده است که از طرق مختلف و پیچیده ای به یکدیگر متصل هستند. اگرچه امروزه اینترنت بر زندگی مدرن ما مسلط شده، اما اینترنت تنها برای چند دهه وجود داشته است. این یک دوره زمانی نسبتاً کوتاه نسبت به سیر تاریخ بشر است اما تکامل و پیشرفت فناوری در همین زمان کم بسیار خوب بوده است. مشهورترین مقصد های اینترنتی مانند فیس بوک (FB)، گوگل (GOOG) و آمازون (AMZN) از مناطث ابتدایی و قابل دسترس اینترنت هستند، اما قسمت بزرگ اینترنت شامل دیپ وب میشود که هرکسی به آن دسترسی ندارد.

Dark Net و Deep Web
اصطلاحات دارک وب و دیپ وب گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می شوند. در صورتی که صحیح نیست. دیپ وب شامل همه سایتهای پاک نشده است که هنگام جستجوی اینترنتی باز نمی شوند. همه فعالیت های مرتبط با دیپ وب خلاف نیستند. در بیشتر موارد، این صفحات از روش های عادی قابل جستجو نیستند زیرا از رمز عبور محافظت شده استفاده می کنند و برای دسترسی به آنها نیاز به ابزار یا مجوز خاصی (مانند ورود به سیستم) دارید. ایمیل شخصی، بانکداری آنلاین و سایر سایت های مشابه در زیر چتر دیپ وب گنجانده شده است.

دارک وب، به وب سایت هایی اطلاق می شود که برای کارهای خلاف و جنایت کارانه استفاده می شوند. سایت های دارک وب با استفاده از ابزارهایی خاص از بخش سطحی اینترنت پنهان می شوند. دارک وب بازارهای سیاه، فعالیتهایی مانند اشتراک غیرقانونی پرونده و مبادله کالاها یا خدمات غیرقانونی از جمله داده های مالی و خصوصی سرقتی را فراهم می کند. به منظور پنهان کردن مبادلات در این اقتصاد پنهان، از بیت کوین اغلب به عنوان ارز استفاده می شود.

دارک وب

ناشناس بودن دارک وب فروشندگان مواد مخدر، هکرها و فروشندگان پورنوگرافی کودکان را به خود جلب می کند. و سایر عوامل غیرقانونی نیز می توانند خدمات خود را از طریق این شبکه تبلیغ کنند. از دارک وب بعضاً توسط کاربران اینترنتی که نیاز به کار بدون نام دارند استفاده می شود. مثلا روزنامه نگارانی که می خواهند با شهروندان کشورهای سرکوبگر که در آن ارتباطات نظارت می شود مصاحبه کنند. دارک وب همچنین می تواند افشاگری و درز اخبار را تسهیل کند و به عنوان ابزاری برای محافظت از مخالفان سیاسی در برابر انتقام جویی ها مورد استفاده قرار گیرد.

رمزگذاری و دارک وب
یکی از متداول ترین روش هایی که وب سایت های دارک از شبکه سطحی جدا می کنند رمزگذاری است. اکثر این وب سایت ها از ابزار رمزگذاری Tor برای پنهان کردن هویت خود استفاده می کنند.

Tor به افراد اجازه می دهد مکان خود را پنهان کنند، طوری که انگار در کشور دیگری هستند. هنگامی که افراد از Tor استفاده می کنند، آدرس IP و سایر اطلاعات شناسایی آنها به طور مشابه رمزگذاری می شود. دسترسی به دارک وب برای فرد دشوار نیست تا زمانی که ابزار رمزگذاری مناسب داشته باشد. اما تعیین اینکه چه کسانی وب سایت های خاصی را در دارک وب ایجاد کرده اند دشوار است زیرا اگر در این شبکه ثبت نام کرده باشید و هویت شما فاش شود بسیار برایتان خطرناک است.

ابزار Tor از لایه های رمزگذاری بسیاری استفاده می کند و با مسیریابی در یک شبکه متراکم، تمام ترافیک را ناشناس می کند. نرم افزار Tor غیرقانونی نیست اما نحوه استفاده از آن غیرقانونی است. اما Tor همیشه برای دسترسی به سرویس های dark net استفاده نمی شود. Tor تخمین می زند که تقریباً 3.4٪ از ترافیک آن برای سرویس های دارک استفاده می شود. باقیمانده را می توان افرادی که با افزایش سطح امنیت و ناشناس به سایتهای اینترنتی دسترسی دارند، حساب کرد.

مثالی از Dark Web
وقتی مردم به این شبکه فکر می کنند، چند نمونه برجسته به ذهن خطور می کند. وب سایت های Dark net که توجه رسانه ها را به خود جلب می کنند معمولاً برای اهداف غیرقانونی مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال ، قسمتهایی از دارک نت وجود دارد که لزوما غیرقانونی نیست. یکی از مشهورترین نمونه های وب سایت dark net، بازار جاده ابریشم نام داشت. جاده ابریشم برای خرید و فروش انواع اقلام غیرقانونی از جمله داروها و اسلحه مورد استفاده قرار می گرفت. جاده ابریشم در سال 2011 تاسیس شد و اولین بازار خالص تاریک به حساب می آید. اگرچه در سال 2013 توسط مقامات دولتی تعطیل شد، اما باعث رونق تعدادی از بازارهای مقلد شده است. بازار هایی از این دست در توسعه ارزهای رمزپایه نقش اساسی داشتند زیرا معاملات ارزهای رمزنگاری شده در بازارهای دارک هم از خریدار و هم از فروشنده محافظت می کند.

دلایل استفاده یا جلوگیری از Dark Network
گذشته از خرید و فروش غیرقانونی، دلایل موجهی برای استفاده از شبکه دارک وجود دارد. افراد در جوامع بسته و با سانسور شدید عقاید می توانند از شبکه تاریک برای برقراری ارتباط با دیگران خارج از جامعه خود استفاده کنند. حتی اگر افرادی که در جوامع آزاد و راحت هستند هم ممکن است از شبکه تاریک استفاده کنند اگر نگران فعالیت دولت باشند.

با این وجود، اکثر فعالیت ها در این شبکه غیرقانونی است. و دلیل آن این است که دارک وب سطحی از امنیت هویت را ارائه می دهد که شبکه سطحی آن را فراهم نمی کند. شبکه تاریک برای مجرمان بسیار جذاب است زیرا می توانند از شناسایی خود جلوگیری کنند. از زمان آغاز به کار، دارک نت به دلیل هک های قابل توجه و قانون شکنی ها، شهرت پیدا کرده است.

به عنوان مثال در سال 2015، اطلاعات کاربران از اشلی مدیسون (یک وب سایت که افراد را با فرصت های خیانت به پارتنر خود مرتبط می کند)، به سرقت رفت. داده های به سرقت رفته ابتدا در شبکه دارک به اشتراک گذاشته می شد، اما بعداً بازیابی و برای عموم به اشتراک گذاشته شد.

دارک وب

با توجه به اینکه از دارک وب معمولاً برای اهداف غیرقانونی استفاده می شود، منطقی است که اکثر مردم عمومی دلیلی برای دسترسی به آن ندارند. با این حال با رایج شدن ارزهای دیجیتال در دنیای مالی، این امکان وجود دارد که شبکه تاریک به یکی از ویژگی های زندگی روزمره تبدیل شود. اما یادتان باشد که مهم نیست که شبکه تاریک در آینده نزدیک چقدر معمول می شود، اما ممکن است همیشه وسیله ای برای فرار از دستگیری در اختیار مجرمان قرار دهد و بی هویتی واقعی هرگز تضمین نمی شود.

درباره‌ی تیم تحریریه نیمه شب

همچنین ببینید

بهترین پاوربانک های موجود در ایران مناسب سفر

تمام شدن باتری می تواند مشکل بزرگی باشد، به خصوص زمانی که ممکن است به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *